Banner Image
اپیلاتور

اپیلاتور چیست؟ آموزش طرز استفاده از دستگاه اپیلیدی!

امتیاز دهید

با وجود اینکه روش‌های مختلفی برای رفع موهای زائد وجود دارد، باید از طریق تجربه متوجه شوید که کدام یک از این روش‌ها برای شما بهتر از روش‌های دیگر هستند. اپیلاسیون، وکس کردن و استفاده از ژیلت‌ها روش‌های از بین بردن موهای زائد محسوب می‌شوند، اما نتایج استفاده از این روش‌ها می‌تواند کمتر از حد مطلوب باشد. اگر به دنبال روش متفاوتی هستید، اپیلاتور می‌تواند به شما در رفع موثر موهای زائد کمک کند. اگر می‌پرسید اپیلاتور چیست؟ باید بگوییم که اپیلاتور یک دستگاه الکتریکی برای رفع موهای زائد از ریشه است.

اپیلاتورها شامل اپیلاتورهای خشک هستند که می‌توان بدون آب از آن‌ها استفاده کرد. همچنین نوع دیگر اپیلاتورها، اپیلاتورهای خیس هستند که شرایط از بین بردن موها هنگام حمام یا دوش گرفتن را فراهم می‌کنند. رفع موهای زائد از ریشه ممکن است کمی دردناک به نظر برسد اما این احساس درد تنها برای بار اول استفاده از اپیلیدی خواهد بود و به مرور زمان دیگر دردی احساس نخواهید کرد. برخی از نواحی بدن شما ممکن است حساس‌تر از سایرین باشند، اما در نهایت استفاده از اپیلاتور از روش‌های دیگر نتایج بهتری به همراه خواهد داشت.

اپیلاتور چیست؟

اپیلاتور یک وسیله الکتریکی شبیه به ماشین اصلاح بوده و برای رفع مستقیم مو از ریشه طراحی شده است. همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، اپیلاتورها در انواع مختلف خشک و خیس موجود هستند. اپیلاتورهای خشک به شما امکان می‌دهند از دستگاه بدون آب استفاده کنید. در مقابل از اپیلاتورهای خیس می‌توانید هنگام دوش گرفتن یا در حمام برای رفع موهای زائد خود استفاده کنید.

اپیلاتور چیست

اپیلاتور یک وسیله الکتریکی شبیه به ماشین اصلاح بوده و برای رفع مستقیم مو از ریشه طراحی شده است

مدل‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها هم به صورت خشک و هم به صورت خیس استفاده کنید. اکثر این اپیلاتورها با باتری کار می‌کنند؛ برخی با باتری‌های قابل شارژ و برخی از نمونه‌های دیگر نیز به برق نیاز دارند و مستقیما به پریز برق متصل می‌شوند.

مزیت استفاده از اپیلاتور این است که به کمک آن می‌توانید حتی کوتاه‌ترین فولیکول‌های مو را به راحتی و بدون دردسر از بین ببرید.

بیشتر بخوانید: فیس واش چیست؟

انواع اپیلاتور

سه نوع مختلف اپیلاتور وجود دارد که شامل اپیلاتورهای سوزنی، اپیلاتورهای موچین و اپیلاتورهای الکترولیز هستند:

  • اپیلاتورهای سوزنی: این نوع اپیلاتور دارای سیم ظریفی است که زیر پوست شما می‌رود تا به فولیکول مو برسد. این اپیلاتور یک جریان الکتریکی زیر پوست می‌فرستد تا ریشه مو را از بین ببرد و آن را سست کند. پس از استفاده از این اپیلاتور می‌توانید موها را با موچین بردارید.
  • اپیلاتور موچین: این نوع اپیلاتور از یک سر چرخان حاوی تعداد زیادی موچین کوچک استفاده می‌کند.
  • اپیلاتورهای الکترولیز: اپیلاتورهای الکترولیز که به عنوان دستگاه‌های الکترولیز پزشکی نیز شناخته می‌شوند، موها را با استفاده از فرکانس رادیویی موج کوتاه از بین می‌برند. از آنجایی که این نوع اپیلاتور فولیکول مو را از بین می‌برد، می‌توانید از آن برای از بین بردن موهای زائد بدن برای همیشه استفاده کنید. اگرچه این نوع اپیلاتور تأثیر بیشتری نسبت به انواع دیگر اپیلاتورها برای حذف موهای زائد بدن دارد، اما خطر بیشتری نیز به همراه خواهد داشت و نمی‌توانید از آن در خانه استفاده کنید. برای این نوع درمان باید با یک متخصص دارای مجوز مشورت کنید.

نحوه استفاده از اپیلاتور

استفاده از اپیلاتور برای رفع موهای زائد بدن بسیار ساده و سریع خواهد بود. نحوه استفاده درست از اپیلاتور به شرح زیر است:

1.    اپیلاتور خود را انتخاب کنید

همان‌طور که پیشتر هم اشاره کردیم، اپیلاتورها انواع مختلفی دارند. شما باید بر اساس نوع و ضخامت موهای خود و قسمت‌های مورد نظر بدن، اپیلاتور مناسب خود را انتخاب کنید.

انواع اپیلاتور

شما باید بر اساس نوع و ضخامت موهای خود و قسمت‌های مورد نظر بدن، اپیلاتور مناسب خود را انتخاب کنید.

همچنین برای انتخاب اپیلاتور مناسب تحقیق کرده و بهترین مدل را با توجه به نیازهای خود و قیمتی که دارد انتخاب کنید.

2.    پوست خود را تمیز، لایه برداری و خشک کنید

قبل از استفاده از اپیلاتور، پوست را تمیز کنید. از یک پاک کننده ملایم برای پاک کردن هرگونه چربی استفاده کرده و از استفاده از سایر محصولات مانند پودر و لوسیون روی پوست قبل از اپیلیدی خودداری کنید. لایه برداری قبل از اپیلیدی کردن و استفاده از اسکراب لایه‌بردار ساده می‌تواند منافذ پوست را تمیز کرده و سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد؛ در نتیجه تأثیر اپیلاتور بیشتر خواهد شد. توصیه می‌شود بعد از استفاده از اپیلاتور نیز دوباره پوست خود را لایه برداری کنید. با چنین روندی پوست شما همیشه سالم می‌ماند و تأثیر اپیلیدی بیشتر خواهد شد.

3.    اپیلیت کردن

در این مرحله می‌توانید اپیلیت کردن را آغاز کنید. کافی است اپیلاتور را در زاویه ۹۰ درجه قرار داده و به آرامی آن را در جهت مخالف رشد مو حرکت دهید. برای درد کمتر، می‌توانید قبل و بعد از انجام فرآیند اپیلیدی، از یخ برای بی حسی و تسکین پوست استفاده کنید.

اپیلیت کردن

اپیلاتور را در زاویه ۹۰ درجه قرار داده و به آرامی آن را در جهت مخالف رشد مو حرکت دهید

بهتر است اگر قبلا از اپیلاتور استفاده نکرده‌اید، برای شروع سرعت کمتری را انتخاب کرده و به تدریج که بدن شما به سرعتی که می‌توانید تحمل کنید عادت می‌کند، سرعت دستگاه را افزایش دهید. توصیه می‌شود اپیلاتور را روی پوست فشار ندهید و بگذارید به آرامی روی بدن شما حرکت کند. اگر می‌خواهید در طولانی مدت از اپیلاتورها استفاده کنید، کرم‌ها و ژل‌های تسکین دهنده‌ای که به مقابله با درد و تحریک کمک می‌کنند انتخاب خوبی خواهند بود.

تفاوت اپیلیدی و اپیلاسیون

اغلب اوقات بیشتر افراد اپیلیدی و اپیلاسیون را یکسان می‌دانند اما در واقعیت این دو روش متفاوت هستند. اپیلاسیون یک روش حذف موهای زائد است که موها را از ریشه از بین می‌برد، مشابه کاری که اپیلاتور انجام می‌دهد.

تفاوت اپیلیدی و اپیلاسیون

چیزی که اپیلاتورها را منحصر به فرد می‌کند این است که آن‌ها مانند ترکیبی بین موچین و اپیلاسیون عمل می‌کنند

چیزی که اپیلاتورها را منحصر به فرد می‌کند این است که آن‌ها مانند ترکیبی بین موچین و اپیلاسیون عمل می‌کنند. اپیلاتورها به سطوح و کلاهک‌های مختلفی مجهز هستند که بسته به نحوه و منطقه‌ای که می‌خواهید از آن‌ها استفاده کنید متفاوت خواهند بود. برخی دارای فنرهای چرخان هستند، در حالی که برخی دیگر از صفحات فلزی یا دیسک‌های چرخان متعددی استفاده می‌کنند که مانند موچین عمل خواهند کرد. همان‌طور که کلاهک‌ها روی پوست شما می‌لغزند، موها از فولیکول خارج می‌شوند و از بین می‌روند.

بیشتر بخوانید: اتوی صورت چیست؟ فواید و عوارض استفاده از درامااف

مزایای اپیلیدی

اکنون که با اپیلاتور، انواع آن و نحوه استفاده از اپیلیدی آشنا شدید ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که مزایای اپیلیدی چیست؟ در پاسخ باید بگوییم اپیلیدی مزایای زیادی دارد که برخی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

پوستی صاف و نتایج ماندگار

یکی از مزایای استفاده از اپیلاتور این است که پوست صاف‌تری خواهید داشت و نتایج استفاده از آن ممکن است بیشتر از سایر روش‌های رفع موهای زائد مانند کرم‌های موبر یا استفاده از ژیلت ماندگار باشند. نتایج از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما شما می‌توانید تا ۴ هفته پس از اپیلیدی پوست صافی را انتظار داشته باشید، زیرا وقتی موها از ریشه جدا می‌شوند رشد مجدد آن‌ها بیشتر طول می‌کشد.

از بین بردن موهای بسیار کوتاه

یکی از معضلات رفع موهای زائد، از بردن موهای خیلی ریز و کوتاه است. اگر می‌خواهید موهای کوتاه‌تر را از بین ببرید، استفاده از اپیلاسیون همیشه موثر نیست و اپیلیدی به شما کمک می‌کند موهای بسیار کوتاه را نیز از بین ببرید.

مزیت اپیلیدی

اگر می‌خواهید موهای کوتاه‌تر را از بین ببرید، استفاده از اپیلاسیون همیشه موثر نیست و اپیلیدی به شما کمک می‌کند موهای بسیار کوتاه را نیز از بین ببرید

کمتر شدن موهای زائد با گذشت زمان

مزیت دیگر استفاده از اپیلاسیون این است که به مرور زمان باعث کاهش موهای بدن می‌شود. با این روش موها ظریف‌تر می‌شوند و ممکن است با سرعت کمتری رشد کنند. هر چه مدت زمان بیشتری از اپیلاتور استفاده کنید، موهای کمتری را در قسمت‌های خاصی از بدن خود مشاهده خواهید کرد. اپیلاتورها را می‌توان بر روی موهای نواحی مختلف بدن از جمله بازوها، پاها، ناحیه تناسلی و حتی صورت استفاده کرد.

روشی ارزان‌تر و کارآمدتر

یک اپیلاتور با کیفیت خوب، هزینه‌ای به اندازه یک جلسه اپیلاسیون کل بدن دارد. توجه داشته باشید که برای اپیلاتور یک‌بار هزینه می‌کنید و یک محصول بادوام و قابل اعتماد که سال‌ها برای شما قابل استفاده است خریداری خواهید کرد.

احساس درد کمتر نسبت به روش‌های دیگر

درد یکی از رایج‌ترین نگرانی افراد برای رفع موهای زائد بدن است. دردی که با اپیلیدی تجربه می‌کنید بسیار کمتر از دردی است که در زمان اپیلاسیون احساس خواهید کرد. همچنین درد شما در مرور زمان و با استفاده مداوم از اپیلاتور کمتر می‌شود.

ایده‌آل برای پوست‌های حساس

اپیلاتورها برای رفع موهای زائد پوست‌های حساس گزینه‌ای ایده‌آل هستند و بعد از استفاده از آن‌ها جوش و بریدگی را تجربه نخواهید کرد. از آنجایی که این دستگاه مستقیما ریشه مو را درگیر می‌کند، آسیب زیادی به سطح پوست وارد نخواهد کرد.

اپیلاتور برای پوست حساس

اپیلاتورها برای رفع موهای زائد پوست‌های حساس گزینه‌ای ایده‌آل هستند و بعد از استفاده از آن‌ها جوش و بریدگی را تجربه نخواهید کرد

همچنین، برای اپیلیدی استفاده از کرم‌های اصلاحی که پوست شما را تحریک می‌کنند الزامی نیست، بنابراین برای افرادی که پوست حساس دارند، خطر کمتری دارد.

معایب اپیلیدی

درست مانند هر روش دیگری برای رفع موهای زائد، واکنش‌ها و عواقب استفاده از اپیلیدی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از پوست‌ها حساس‌تر از سایرین هستند، در حالی که برخی از موها به طور طبیعی نازک‌تر از بقیه بوده و استفاده از اپیلاتور برای آن‌ها عواقب کمتری به همراه دارد. برخی از معایب اپیلیدی به شرح زیر هستند:

  • تشکیل موهای زیر پوستی
  • قرمزی و سوزش سطح پوست
  • دردسر شارژ باتری دستگاه

بیشتر بخوانید: بهترین دستگاه میکرونیدلینگ

نکات مهم در هنگام اپیلیدی کردن

نکات مهمی وجود دارند که در هنگام اپیلیدی کردن باید به خاطر داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • توصیه می‌شود هنگام شب از اپیلاتور استفاده کنید. برخی افراد پس از حذف موهای زائد دچار قرمزی و سوزش پوست می‌شوند. قرمزی باید بعد از چند ساعت برطرف شود.
  • برخی از اپیلاتورها تنظیمات سرعتی متفاوتی دارند. با تنظیمات سرعت پایین شروع کرده و سپس به تدریج سرعت را افزایش دهید تا ببینید تا چه سرعتی را می‌توانید تحمل کنید.
  • صبور باشید. برای دریافت بهترین نتایج از اپیلیدی، باید دستگاه را به آرامی در سراسر بدن خود حرکت دهید و عجله نکنید. اگر خیلی سریع حرکت کنید، نتیجه خوبی دریافت نخواهید کرد.
  • پس از استفاده از اپیلاتور پوست خود را مرطوب کنید تا سوزش ناشی از اپیلیدی را کاهش دهید.
  • فراموش نکنید که اپیلاتور خود را بعد از هر بار استفاده تمیز کنید تا خطر عفونت پوست کاهش یابد. موهای باقی‌مانده را بردارید و از الکل برای تمیز کردن دستگاه استفاده کنید.

سخن پایانی

چرخه رشد مو یکی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر در بدن انسان است، اما انتخاب روش حذف آن‌ها با شماست. دستگاه‌هایی مانند اپیلاتور تنها یکی از پاسخ‌های امروزی به نیازها در رفع موهای زائد هستند. اکنون که می‌دانید اپیلاتور چیست و چه مزایا و معایبی دارد، احتمالا متوجه شدید که با انتخاب اپیلاتور برای رفع موهای زائد تنها یک‌بار هزینه می‌کنید و یک دستگاه کاربردی دریافت خواهید کرد که در هر زمان و مکانی قابل استفاده خواهد بود.

سوالات متداول

  • اپیلاتور خیس بهتر است یا خشک؟

استفاده از اپیلاتور مرطوب زیر دوش همیشه انتخاب بهتری است، زیرا آب با ترشح اندورفین در بدن شما درد را کاهش می‌دهد.

  • آیا اپیلاتور می‌تواند موهای ریز را از بین ببرد؟

بله؛ اپیلاتورها می‌توانند موهای ریز را از بین ببرند.

  • آیا اپیلاتورها می‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند؟

خیر؛ در صورت استفاده صحیح از اپیلاتورها آن‌ها نمی‌توانند باعث رشد موهای زائد شوند. توصیه می‌شود همیشه قبل از استفاده از اپیلاتور، سطح پوست را لایه برداری کرده تا از رشد موها جلوگیری شود.

  • چه زمانی باید اپیلاسیون کرد؟

همه چیز به نوع اپیلاتوری که استفاده می‌کنید بستگی دارد. اگر مدل مرطوب دارید، می‌توانید از آن در حمام استفاده کنید. اگر از اپیلاتور خشک استفاده می‌کنید، قبل از شروع فرآیند اپیلاسیون، مطمئن شوید که پوستتان کاملا خشک است.

همیشه توصیه می‌شود ابتدا پوست خود را بشویید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین هرگونه مرطوب کننده یا کرم روی ناحیه مورد نظر را قبل از اپیلیدی پاک کنید. قبل از اپیلیدی، پوست خود را با آب گرم بشویید، زیرا باعث باز شدن منافذ پوست می‌شود و به اپیلاتور اجازه می‌دهد تا موهای شما را به راحتی از بین ببرد.

  • چه مدت زمانی طول می‌کشد تا موها بعد از اپیلیدی دوباره رشد کنند؟

سرعت رشد مو ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. به طور متوسط، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که نتایج حدود سه تا چهار هفته باقی بماند. نتایجی که می‌توانید از استفاده از اپیلاتور انتظار داشته باشید بهتر از سایر روش‌های حذف موهای زائد هستند. شما می‌توانید چندین هفته بعد از استفاده از اپیلاتور از پوست صاف و بدون مو لذت ببرید. حتی پس از آن، موهایی که رشد می‌کنند، نازک‌تر و کم پشت‌تر از قبل خواهند شد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − پنج =