Banner Image
5/5 - (2 امتیاز)

این روزها استفاده از دوربین‌های اکشن بسیار محبوب و پرطرفدار شده است؛ زیرا می‌توان از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف و بدون نگرانی استفاده کرد. گوپرو یکی از برندهای معروف در این زمینه به شمار می‌رود. در پاسخ به این سوال که دوربین گوپرو چیست باید گفت که دوربین‌های اکشن کوچک، سبک‌وزن و آسان برای استفاده محسوب می‌شوند که برای ثبت لحظات و سوژه‌های در حال حرکت عالی هستند.

GoPro یک برند تولید کننده دوربین اکشن دستی، قابل‌حمل و بادوام است که می‌تواند روی سر، کلاه ایمنی، دسته دوچرخه یا تخته موج‌سواری شما نصب شود. استفاده از این دوربین در بین ورزشکاران محبوبیت دارد؛ زیرا بدون نیاز به نگه ‌داشتن با دست، فیلم با کیفیت بالا می‌گیرد. اگر در مورد این ابزار چیزی نشنیده‌اید، خواندن ادامه این مطلب را از دست ندهید.

تاریخچه برند گوپرو

قبل از پرداختن به این سوال که دوربین گوپرو چیست، بد نیست به تاریخچه این برند نگاهی بیندازید. برند گوپرو (GoPro) یکی از معروف‌ترین و موفق‌ترین برندهای دوربین‌های اکشن و ورزشی بوده که در سال‌های اخیر بسیار محبوبیت پیدا کرده و داستان تأسیس و رشد جالب و متمایزی دارد. این برند در سال 2002 توسط نیک وودمن (Nick Woodman) تأسیس شد. نیک وودمن در آغاز به دنبال یک راه برای ضبط تصاویر در هنگام ماجراجویی‌های خود بود. او با ایده‌های خلاقانه‌ای در زمینه طراحی ویدیوکمرا و تکنولوژی اتصال آن به لوازم جانبی به ساخت اولین نسخه از دوربین گوپرو پرداخت.

گوپرو

بعد از اینکه نیک وودمن تعداد کمی دوربین‌های اولیه گوپرو را تولید کرد، در بازار مورد استقبال قرار گرفت و به‌ مرور طی سالیان طولانی، برند گوپرو به ‌عنوان یک نام معتبر و مرجع در زمینه دوربین‌های اکشن شناخته شد. محصولات گوپرو به دلیل طراحی کم‌حجم، مقاوم در برابر آب و ضربه، کیفیت تصویر بالا و قابلیت اتصال به لوازم جانبی مختلف، در بازار ورزش‌های اکشن و تصویربرداری حرفه‌ای جای خود را پیدا کرده است.

یکی از عوامل کلیدی در موفقیت گوپرو، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و توانایی شرکت در بهبود مداوم محصولات بوده است. همچنین، استراتژی بازاریابی خوب و همچنین تمرکز بر توسعه محصولاتی که نیازها و موارد کاربردی مختص ورزش‌های اکشن را برآورده کنند، به موفقیت این برند کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین هایی که بلاگرها در سال 2023 استفاده میکنند

دوربین گوپرو چیست؟

در طول سال‌ها، صنعت عکاسی شاهد نوآوری‌های زیادی بوده که تمام جهان را شوکه کرد. یک مثال خوب از این نوآوری‌ها تولید دوربین اکشن است. دوربین اکشن (Action Camera) نوعی دوربین کوچک و مقاوم محسوب می‌شود که در اصل برای ضبط ویدئوها و عکس‌ها در فعالیت‌های ورزشی، ماجراجویی و فعالیت‌های خارج از منزل طراحی شده است. این دوربین‌ها اغلب دارای ویژگی‌هایی همچون مقاومت در برابر آب و ضربه، کیفیت تصویر بالا، پایداری تصویر و امکان اتصال به لوازم جانبی مختلف هستند.

دوربین گوپرو چیست؟

در زمینه تولید دوربین‌های اکشن GoPro جزو محبوب‌ترین برندها به شمار می‌رود و پرچم‌دار تولید این نوع محصولات محسوب می‌شود. محصولات این برند برای تحمل شرایط سخت طراحی شده‌اند و می‌توانند ویدیو‌های دارای کیفیت بالا ضبط کنند و عکس بگیرند. بهترین ویژگی محصولات این برند برخورداری از نرخ فریم قابل تنظیم است تا بتوانید با سرعت بالا فیلم و عکس ضبط کنید.

لیست محصولات گوپرو از روز نخست تا آلان

برای آنکه بدانیم دوربین گوپرو چیست و چه مشخصاتی دارد، بد نیست نگاهی به لیست محصولات تولید این برند از روز اول تا آلان انداخت.

نام محصول سال تولید مشخصات
HERO3 White & Silver 2012 1080 پیکسل، 30 فریم بر ثانیه
HERO3 Black 2012 4K، 15 فریم بر ثانیه
HERO3+ Silver 2013 1080 پیکسل، 60 فریم بر ثانیه
HERO3+ Black 2013 4K، 15 فریم بر ثانیه
GoPro HERO4 Silver 2014 4K، 15 فریم بر ثانیه
GoPro HERO4 Black 2014 4K، 30 فریم بر ثانیه
HERO+ 2015 1080 پیکسل، 60 فریم بر ثانیه
HERO5 Session 2016 4K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro HERO5 Black 2016 4K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro Fusion 2017 5.2K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro HERO6 Black 2017 4K، 60 فریم بر ثانیه
GoPro HERO7 White 2018 1440 پیکسل، 60 فریم بر ثانیه
GoPro HERO7 Silver 2018 4K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro HERO7 Black 2019 4K، 60 فریم بر ثانیه
GoPro HERO8 Black 2019 4K، 60 فریم بر ثانیه
GoPro Max 2019 6K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro Max 360 2020 5.6K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro HERO9 Black 2020 5K، 30 فریم بر ثانیه
GoPro HERO10 Black 2021 5.3K، 60 فریم بر ثانیه
GoPro Hero11 Black 2022 5.3K، 60 فریم بر ثانیه

 

جدیدترین محصولات گوپرو در سال 2023

فارغ از اینکه دوربین گوپرو چیست و چه کارایی دارد، این برند سپتامبر هر سال با معرفی محصولات جدید خود، دنیا را شگفت‌زده می‌کند. طبق اخبار موثق این برند قرار است 2 محصول جدید را به لیست تولیدات خود اضافه کند که عبارت‌اند از:

  • HERO12: این محصول با یک سنسور قدرتمند 32 مگاپیکسلی ارائه می‌شود که کیفیت 8K دارد. همچنین از قابلیت HyperSmooth 6.0 برخوردار است.
  • MAX2 360: این محصول فیلم‌های 360 درجه را با وضوح 3K و با رنگ 12 بیتی ضبط می‌کند. تنظیم خودکار دوربین برای انواع مختلف صحنه‌ها، شناخت خودکار حیوانات، وسایل نقلیه، موتورسیکلت و مردم و قابلیت برش تصویر از دیگر ویژگی‌های این محصول است.

7 دلیل قانع‌کننده برای خرید دوربین GoPro

بر کسی پوشیده نیست که محصولات این برند جزو گران‌ترین محصولات موجود در بازار به شمار می‌روند، اما این امر مانع از خرید آن‌ها نمی‌شود! اگر می‌خواهید بدانید مزایای خرید دوربین گوپرو چیست، بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

1.    قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان

اولین چیزی که در مواجه با محصولات گوپرو متوجه خواهید شد، این است که آن‌ها واقعاً کوچک هستند، طوری که در کف دستان شما جای می‌گیرند. این نوع طراحی باعث شده تا همراه داشتن آن در ساحل و حتی رفتن به پارک برای قدم زدن شما را خسته نکند.

قابلیت حمل و جابه‌جایی آسان

می‌توانید خیلی راحت آن را داخل جیب خود قرار دهید یا حتی آن‌ را روی کیف، کلاه ایمنی، دوچرخه و … خود نصب کنید. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا در مقایسه با DLSR‌ها و کامپکت‌ها، گزینه‌ بهتری برای ثبت تصاویر و فیلم از زندگی، مسافرت، ورزش و … محسوب شود.

بیشتر بخوانید: بهترین دوربین فیلم برداری حرفه ای 2023

2.    کیفیت فیلم و تصویر عالی

می‌دانید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مزیت خرید و استفاده از دوربین گوپرو چیست؟ بدون شک، مدل‌های این برند دارای بهترین قابلیت‌های تصویربرداری و ویدیویی هستند. دوربین‌های اکشن GoPro از نظر وضوح، بهتر از بسیاری از گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال ظاهر شده‌اند. حتی می‌توانند ویدیوهایی با وضوح 5K را ضبط کنند. به‌ علاوه، وضوح عکس می‌تواند به بیش از 20 مگا پیکسل برسد که برای این دسته از محصولات واقعاً خوب است.

3.    آسان برای استفاده

یکی دیگر از مزایای خرید دوربین‌های کوچک برند گوپرو این است که برای استفاده از آن به مهارت‌های حرفه‌ای نیاز ندارید. برخلاف دوربین‌های بدون آینه و DSLR، این دوربین‌ها دکمه‌ها یا تنظیمات پیشرفته‌ای ندارند که کار با آن‌ها را سخت کند.

آسان برای استفاده

تنها با فشار روی شاتر، می‌توانید فیلم‌های فوق‌العاده‌ای از ماجراجویی‌های روزمره خود داشته باشید. تقریباً همه‌ چیز از تنظیم زاویه تا تشخیص صحنه به‌ ویژه در مدل‌های جدیدتر به ‌صورت خودکار انجام می‌شود.

4.    ساخت بادوام و محکم

می‌دانید مهم‌ترین وجه تمایز دوربین گوپرو چیست؟ هر چقدر هم کوچک و سبک به نظر برسد؛ از قدرت و استحکام بدنه آن کم نشده است. همین امر نیز در بالا رفتن قیمت آن در مقایسه با دیگر محصولات موجود در بازار اثر دارد. در کوهنوردی، غواصی، شنا، دوچرخه‌سواری و … بدون نگرانی از آسیب می‌توان از محصولات این برند استفاده کرد.

5.    لنز واید قدرتمند

بدون شک با دیدن یکی از دوربین‌های گوپرو شما انتظار وجود یک لنز با زاویه باز مناسب را نخواهید داشت، اما به طرز شگفت‌انگیزی از چنین لنزی برخوردار است. لنزهای این محصولات به شما آزادی‌ عمل زیادی هنگام عکاسی و فیلم‌برداری هدیه می‌دهد.

6.    ضد آب بودن

اگر می‌پرسید که یکی دیگر از نقاط قوت و مزایای خرید دوربین گوپرو چیست، باید به ضدآب بودن آن اشاره کرد. بیشتر مدل‌های جدید این برند تا عمق 10 متری (33 فوت) ضد آب بوده و برای تصویربرداری زیر آب یا باران مناسب هستند.

ضد آب بودن

7.    امکان کنترل از راه دور

آیا این نکته شگفت‌انگیز نیست که برای گرفتن عکس یا فیلم مجبور نشوید دکمه شاتر را دستی فشار دهید؟ این امکان در اغلب دوربین‌های گوپرو وجود دارد. به لطف اتصال وای فای داخلی، می‌توانید به ‌راحتی آن را روی گوشی خود کنترل کنید. اگر کسی را ندارید که از شما عکس بگیرد، واقعاً مشکلی نیست. با GoPro و قابلیت کنترل از راه دور می‌توانید عکس و فیلم خوبی در سفر بگیرید.

بیشتر بخوانید: آموزش عکاسی حرفه ای با گوشی سامسونگ

معایب خرید دوربین گوپرو چیست؟

فارغ از تمام مزایایی که برای خرید دوربین‌های گوپرو گفته شد، بد نیست به معایب و نقاط ضعف این محصولات هم نگاهی انداخت که عبارت‌اند از:

معایب خرید دوربین گوپرو

  1. عمر باتری کم: برای دستگاهی به این کوچکی، واقعاً تعجب‌آور نیست که از باتری قدرتمندی برخوردار نباشد. پس اگر قصد دارید از آن برای سفرها و جلسات طولانی استفاده کنید، باید یک دوربین زاپاس همراه داشته باشید یا یک پاور بانک برای شارژ GoPro پیدا کنید.
  2. لنز ثابت: اگرچه تمام مدل‌ها دارای یک لنز باکیفیت هستند، اما این لنز برای هنرمندان حرفه‌ای که قصد دارند از GoPro برای عکاسی استفاده کنند، مناسب نیست.
  3. صفحه ‌نمایش کوچک: اندازه صفحه ‌نمایش کوچک GoPro می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، به ‌ویژه برای کسانی که عادت دارند بعد از عکاسی تصاویر را روی صفحه ‌نمایش چک کنند.
  4. بدون قابلیت ویرایش: اگر شما از آن دسته عکاسانی هستید که می‌خواهید تصاویر را روی همان دوربین ویرایش و ارسال کنید، بهتر است از یک گوشی هوشمند بهره ببرید؛ چون دوربین‌های گوپرو چنین قابلیتی ندارند.

کلام آخر

حال می‌دانید که دوربین گوپرو چیست و برای چه کارهایی می‌توان از آن استفاده کرد. اگر جزو افراد ماجراجو و ورزشکار هستید که ثبت لحظات برای شما ارزش دارد، خرید چنین محصولاتی را به شما توصیه می‌کنیم. فراموش نکنید که سال‌هاست برند GoPro بازار را تحت سلطه خود درآورده و کیفیت بالای محصولات آن زبانزد خاص و عام است.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان از یک دوربین گوپرو به ‌عنوان یک دوربین معمولی استفاده کرد؟

بدون شک می‌توانید از این محصولات مانند دوربین عادی استفاده کنید. با این‌ حال، باید به خاطر داشته باشید که این دستگاه‌ها مانند دوربین‌های سنتی قابلیت بزرگنمایی ندارند. به ‌علاوه، شما نمی‌توانید لنزهای آن‌ها را عوض کنید.

  • گوشی هوشمند در مقابل دوربین اکشن گوپرو: کدام بهتر است؟

بستگی به این دارد که کدام ویژگی برای شما مهم‌تر است. اگر به‌ طور کلی کیفیت تصویر و قابلیت ضبط ویدیو را در نظر دارید، بهترین گزینه یک دوربین اکشن خواهد بود. نگرانی خاصی هم در مورد بیرون بردن آن حتی در هوای بارانی ندارید. در مقابل گوشی‌های هوشمند از نظر عمر باتری، قابلیت‌های ویرایش، اشتراک‌گذاری بلادرنگ بهتر هستند.

  • آیا باید یک GoPro برای سفر تهیه کنم؟

این دستگاه برای مسافرت مناسب است؛ زیرا اندازه کوچکی دارد که حمل آن را آسان می‌کند و امکان تصویربرداری از لحظات پرشور و هیجانی خود خواهید داشت. فقط باید فکری به حال شارژ آن کنید که زود تمام می‌شود.

  • دوربین گوپرو چیست و چه کاربردی دارد؟

GoPro یک دوربین اکشن کوچک و سبک‌وزن است که تقریباً به هر چیزی متصل می‌شود. همچنین امکان عکاسی و فیلم‌برداری برای ورزش‌های آبی، اسکی، اسکیت ‌بوردینگ، دوچرخه‌سواری، کوهنوردی، ماجراجویی در طبیعت، موتورسیکلت‌سواری و سایر فعالیت‌های ورزشی و ماجراجویی را دارد.

  • بهترین مدل دوربین گوپرو کدام است؟

در حال حاضر دو مدل GoPro HERO10 Black و GoPro Hero11 Black با مشخصاتی چون وضوح 5.3K و سرعت 60 فریم بر ثانیه جزو بهترین محصولات این برند به شمار می‌روند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =