Banner Image

چگونه دوربین مدار بسته را قطع کنیم؟

2.7/5 - (281 امتیاز)

دوربین مداربسته یکی از تجهیزات بسیار پرکاربرد برای انواع محیط‌های مسکونی، تجاری، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها، خیابان‌ها، فروشگاه‌ها و… است. از این دستگاه برای حفظ امنیت محیط‌های گفته شده استفاده می‌کنند. از جمله موارد بسیار مهمی ‌که صاحبان دوربین مداربسته باید با آن آشنا باشند، روشن و خاموش کردن و نحوه استفاده از دستگاه است. به همین منظور در این محتوا قصد داریم پیرامون آن که چگونه دوربین مداربسته را قطع کنیم صحبت کنیم.

خاموش کردن دوربین مداربسته از راه‌های زیادی امکان پذیر است. با اطلاع از این راه‌ها می‌توان از هک شدن دوربین‌ها جلوگیری کرد. از جمله موارد از کار انداختن دوربین می‌توان به پوشاندن لنز با اسپری یا رنگ، کور کردن به واسطه چرخاندن لنز، استفاده از نورهای چراغ قوه و لیزر و…، استفاده از نور بسیار زیاد، استفاده از شوک الکتریکی، قطع کردن جریان برق و موارد دیگر اشاره داشت. همانطور که می‌دانید دوربین‌های مدار بسته از برند‌های متنوعی هستند، اما به طور کلی روش قطع کردن دوربین‌ها مشابه است. در ادامه این مطلب از مجله پیندو، به طور کامل این موارد را توضیح می‌دهیم.

خاموش کردن دوربین مداربسته با قطع جریان برق

همانطور که در قسمت مقدمه اشاره داشتیم، یکی از راه‌های قطع دوربین مداربسته، قطع جریان برق است. دوربین مدار بسته نیز مانند دیگر لوازم الکترونیکی به یک منبع برق برای تأمین انرژی نیاز دارد. به طور معمول دوربین‌های مداربسته دارای کابل دوتایی هستند که یک کابل آن انتقال تصویر و کابل دیگر تأمین جریان برق را بر عهده می‌گیرد، جریان برق ورودی دوربین باید متناسب با ولتاژ خود دستگاه باشد.

خاموش کردن دوربین مدار بسته

یکی از راه‌های قطع دوربین مداربسته، قطع جریان برق است.

یک راه برای قطع تصویر دوربین، قطع کنتور برق یا کابل آن است. در این صورت دیگر انرژی مورد نیاز آن تأمین نشده و امکان ذخیره‌سازی و انتقال تصاویر وجود نخواهد داشت. اولین کاری که افراد برای جرم یا سرقت انجام می‌دهند قطع دوربین مدار بسته است که راحت‌ترین راه آن قطع جریان برق یا کابل دوربین است.

برای جلوگیری از این امر و عدم دسترسی سارقین یا خلاف‌کاران به کابل یا منبع برق دوربین، می‌توان از روش‌های جانبی استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان از سیستم ups استفاده کرد. این سیستم قابلیت آن را دارد که انرژی برق را در خود ذخیره کند و حتی در صورت قطع جریان برق نیز دوربین مداربسته انرژی خود را داشته و فعالیت را به درستی انجام دهد. استفاده از دوربین‌هایی که با باتری یا نور خورشید کار می‌کنند نیز یکی از روش‌های پیشگیری است. همچنین می‌توان از لوله‌های فلکسی برای کابل کشی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: چگونه به دوربین مداربسته وصل شویم؟ (آموزش اتصال به تلفن همراه)

قطع دوربین مداربسته به کمک کاور کردن آن

یکی از عمده‌ترین راه‌ها برای قطع دوربین مداربسته کاور کردن یا پوشاندن آن است. پوشاندن از راه‌های مختلفی امکان پذیر است که چند نمونه را با هم بررسی می‌کنیم:

کاور با اسپری و رنگ:

یکی از این راه‌ها پوشاندن لنز دوربین مداربسته به کمک اسپری یا رنگ است. در این روش افراد به کمک اسپری‌های رنگی و یا رنگ‌های روغنی برای پوشاندن لنز دوربین اقدام می‌کنند، در این صورت هیچ تصویری قابل ضبط نبوده و لنز دوربین کاملا پوشانده می‌شود.

اسپری رنگ به دوربین مدار بسته

یکی از این راه‌ها پوشاندن لنز دوربین مداربسته به کمک اسپری یا رنگ است.

پوشاندن با پارچه یا لوازم دیگر:

در روش دیگر می‌توان از پارچه و یا هر پوششی که امکان چسبیدن یا قرار گرفتن بر روی لنز دوربین دارد استفاده کرد.

چرخاندن دوربین:

یکی دیگر از راه‌ها برای قطع دوربین مداربسته، کور کردن دوربین توسط چرخاندن آن است. در این روش می‌توان دوربین را به سمت دیوار یا آسمان، زمین یا عملا هر قسمتی که تصویر خاصی برای ضبط ندارد یا به سوژه مشرف نیست چرخاند.

تاباندن نور:

یکی دیگر از راه‌ها استفاده از نور‌های مادون قرمز به سمت لنز دوربین است. همچنین با استفاده از چراغ قوه نیز می‌توان دوربین مداربسته را قطع کرد. در این روش نور LED و چراغ قوه را به طور مستقیم به دوربین می‌تابانند، این نور باید دائمی و یکسان تابیده شود و هیچ‌گونه لغزشی در آن ایجاد نشود. تاباندن مستقیم نور سبب سفید شدن تصویر ضبط شده توسط دوربین مدار بسته می‌شود.

قطع دوربین مداربسته به واسطه وارد کردن ضربه یا شوک الکتریکی

در پاسخ به سوال چگونه دوربین مداربسته را قطع کنیم، می‌توان روش‌های فیزیکی و ضربه را معرفی کرد. در این روش‌ها با وارد کردن ضربه فیزیکی به دوربین دستگاه از کار می‌افتد. البته برای این روش نیاز به دسترسی مستقیم به دوربین است و دوربین‌هایی که در ارتفاع بالا قرار دارند امکان وارد شدن ضربه به طور مستقیم را نخواهند داشت. برای قطع تصویر آن‌ها باید از دیگر روش‌ها اقدام کرد.

دوربین مداربسته

وارد کردن ضربه به دوربین باعث می‌شود دوربین قطع شود.

ضربه فیزیکی می‌تواند به واسطه شکستن لنز یا وارد کردن ضربه با سنگ، چوب، شلیک و… امکان‌پذیر شود. از دیگر روش‌های فیزیکی برای قطع تصویر دوربین مداربسته وارد کردن شوک الکتریکی است. در روش فوق از شوک الکتریکی یا ضربه‌های مداوم و پشت سر هم الکتریکی به دوربین استفاده می‌کنند. در این صورت نوسانات برقی درون کابل یا بدنه دستگاه به وجود می‌آید و در نهایت منجر به ایجاد اختلال و سوختگی دوربین می‌شود.

روش وارد کردن شوک الکتریکی یک روش متداول به شمار می‌آید که بسیاری از سارقان از آن برای از کار انداختن دوربین مداربسته استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم؟

خاموش کردن دوربین مداربسته به واسطه هک

یکی از راه‌های حرفه‌ای برای قطع تصویر دوربین مداربسته هک دستگاه است. این کار باید توسط افراد حرفه‌ای و کاربلد در حوزه آی تی و برنامه نویسی انجام شود. معمولا از این روش برای از کار انداختن دوربین‌های مناطق حساس یا ادارات، سازمان‌های پلیسی، کارخانه‌های بزرگ که امنیت بالاتری دارند یا دوربین‌هایی که دسترسی فیزیکی به آن‌ها دشوار است استفاده می‌شود.

قطع دوربین مداربسته با خاموش کردن دستگاه یا ایجاد دود

روش‌های دیگری نیز برای آنکه چگونه دوربین مداربسته را قطع کنیم وجود دارد که شامل خاموش کردن DVR یا ایجاد دود می‌شود. در روش خاموش کردن DVR، با خاموش شدن دستگاه تصویر ارسال نشده و عملاً حافظه داخلی خالی می‌ماند.

دیگر روش استفاده از دود است. در این روش با ایجاد دود شدید و یا استفاده از دستگاه‌های دودزا در نزدیکی دوربین مداربسته، می‌توان در ضبط تصویر اختلال ایجاد کرد.

جمع بندی

اطلاع از آنکه چگونه دوربین مداربسته را قطع کنیم از دو جنبه مفید است، یکی از جنبه‌های آن آگاهی نسبت به روش‌های سارقین به منظور قطع تصویر دوربین مداربسته است. در این صورت می‌توانید راه‌های احتمالی را پیش‌بینی کرده و دسترسی به این راه‌ها را محدود کنید.

جنبه دیگر برای خود صاحبان دوربین مداربسته است. گاهی ممکن است شرایطی پیش آید که فرد قصد قطع دوربین مداربسته خود را داشته باشد. در این صورت می‌تواند از روش قطع جریان برق دوربین یا روش خاموش کردن دستگاه استفاده کند. روش‌های گفته شده جزوه معمول‌ترین راه‌ها برای خاموش کردن دوربین مدار بسته بودند که با هم بررسی کردیم.

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + پنج =