Banner Image
دیدن فیلم دوربین مداربسته

چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

دوربین‌های مداربسته برای حفظ امنیت مکان‌های عمو‌می ‌نظیر فروشگاه‌ها، دفاتر، اداره‌ها، کارخانه‌ها و حتی مکان‌های شخصی مانند ویلا، منازل مسکونی و … بسیار کاربردی هستند. هنگا‌می ‌که یک دوربین مداربسته امنیتی راه‌اندازی ‌می‌شود، صاحب آن باید امکان دسترسی به فیلم‌های دوربین را داشته باشد، به همین منظور یک محلی برای ذخیره‌سازی فیلم‌ها تعبیه می‌شود. در این محتوا قصد داریم پیرامون آن که چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم صحبت کنیم.

مشاهده فیلم‌ها به کمک برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های موجود بسیار راحت است، بدین صورت که ‌می‌توان فیلم‌ها را به خوبی مشاهده کرده و حتی مطابق با نیاز خود آن‌ها را عقب و جلو کرد و یا با سرعت تند و کند به مشاهده کل فیلم یا بخشی از آن پرداخت. دسترسی به فیلم‌ها برای بررسی جرم و جنایت و مشاهده علت وقوع وقایع بسیار مهم است. روش‌های مختلفی برای این دسترسی وجود دارد که در ادامه نحوه مشاهده فیلم‌های دوربین مداربسته با گوشی یا دسترسی به محل ذخیره فیلم‌ها و … را با هم بررسی می‌کنیم.

اهمیت مشاهده فیلم دوربین مداربسته

بدون شک یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین وظایف دوربین‌های مداربسته یا دیگر سیستم‌های این چنینی، ثبت و ذخیره وقایع پیش آمده در محل است. دوربین‌های مداربسته این قابلیت را دارند که با ضبط فیلم و صدا و تصویر جز به جز و مرحله به مرحله رخداد حوادث را ضبط کرده و در اختیار مالک یا نیروهای امنیتی قرار دهند. همچنین امکان مطلع ساختن افراد را نیز دارند، بدین صورت که در صورت بروز هرگونه تغییر در محل پیامک هشدار یا صوت هشدار به کاربر انتقال ‌می‌یابد.

مشاهده فیلم دوربین مدار بسته

دوربین‌های مداربسته، لحظه به لحظه وقایع محل مورد نظر را ثبت می‌کنند و از این نظر حائز اهمیت هستند.

اما برای اینکه بدانیم در محل مورد نظر چه اتفاقاتی رخ داده باید به فیلم دوربین مداربسته دسترسی داشته باشیم. این مسئله که چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم، به انتخاب خود کاربر و همچنین سیستم و تکنولوژی دوربین بستگی دارد. در بسیاری از موارد امکان ذخیره‌سازی فیلم‌های دوربین وجود دارد که کاربر ‌می‌تواند آن را از محل ذخیره شده مشاهده کند و یا با کابل، فلش و دیگر راه‌ها به دستگاه دیگر انتقال دهد.

در برخی موارد قابلیت مشاهده این فیلم‌ها بر روی تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر و… نیز وجود دارد. برای این روش نیاز به تنظیم دوربین و همچنین نصب اپلیکیشن‌های فعال بر روی تلفن همراه یا تبلت داریم. فیلم دوربین‌های مداربسته اهمیت بالایی برای نیروهای امنیتی و پلیس به منظور مشاهده اتفاقات افتاده در محل و همچنین پیگیری سارقان، جنایتکاران و … دارد. البته این اهمیت تنها به موارد پلیسی و امنیتی بر نمی‌گردد، بلکه برای استفاده شخصی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال افرادی که در مناطق دور دارای منزل، زمین و ویلا هستند ‌می‌توانند با نصب دوربین مداربسته در محل، از وقایع مطلع شوند. همچنین افرادی که در منزل خود دارای کودک و نوزاد، سالمند، حیوان خانگی و … هستند ‌می‌توانند با دسترسی به فیلم دوربین مداربسته از فعالیت‌های رخ داده در محل مطلع شوند. به طور کلی حفظ امنیت با استفاده از این دوربین بسیار بالاست.

بیشتر بخوانید: چگونه به دوربین مداربسته وصل شویم؟ (آموزش اتصال به تلفن همراه)

مشاهده فیلم دوربین مداربسته از طریق دستگاه  DVR

یک روش برای مرور کردن و مشاهده تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته، مراجعه به دستگاه DVR است. هر دوربین و برند برای خود دارای یک دستگاه DVR ‌است که اطلاعات و فیلم‌ها بر روی این دستگاه ذخیره ‌می‌شوند.

دستگاه DVR

مشاهده تصاویر و فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته از طریق دستگاه DVR

پس از آن که دوربین مداربسته در محل نصب ‌شد، بسته به نوع دوربین، به کمک یک کابل یا به واسطه اینترنت و وای فای، اطلاعات و تصاویر ذخیره شده در آن به مانیتور، تلفن همراه و … منتقل می‌شود. در ادامه تصاویر و خروجی بر روی مانیتور و صفحه نمایش موبایل به نمایش گذاشته ‌می‌شود. برای چک کردن فیلم‌هایی که در گذشته توسط دوربین ضبط شده نیز می‌توان به همین دستگاه DVR مراجعه کرد و از قسمت منو، به پوشه ذخیره فیلم‌ها رفته و به فیلم مورد نظر در روز و ساعت و زمان مشخص دسترسی داشت.

در این دسترسی امکان عقب جلو کردن فیلم، سرعت بخشیدن یا کاهش سرعت آن و… وجود دارد. همچنین قابلیت انتقال فیلم نیز به واسطه کابل یا فلش یا دیگر موارد فراهم شده است. البته انتقال فیلم ضبط شده دوربین مداربسته به حافظه خارجی مراحل خاص خود را دارد که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم.

مشاهده فیلم دوربین مداربسته از طریق دستگاه NVR

از دیگر راه‌ها برای آنکه چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم، استفاده از دستگاه NVR است. این دستگاه که با نام Network Video Recorder نیز شناخته می‌شود، یک دستگاه تحت شبکه بوده که از آن به منظور ضبط و مدیریت ویدیوها و تصاویر دوربین مداربسته استفاده می‌کنند. در این دستگاه در کنار ذخیره‌سازی خود فیلم و عکس‌ها، قابلیت تشخیص چهره افراد، تعداد، نوع حرکت، وضعیت و… نیز وجود دارد. فیلم‌های دوربین بر روی دستگاه  dvr ذخیره  شده و به کمک یک دستگاه پلیر امکان بازخوانی آن‌ها وجود دارد، همچنین این دستگاه قابلیت ضبط صدا‌های موجود در محل را نیز دارد که برای فعالیت‌های ایمنی و جنایی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

مراحل انتقال فیلم دوربین مداربسته به حافظه خارجی

همانطور که گفتیم برای انتقال فیلم‌های ذخیره شده دوربین مداربسته به حافظه خارجی، به سپری کردن مراحل خاصی نیاز داریم. در این قسمت ابتدا باید وارد منوی دستگاه DVR یا  NVR دوربین شده و روی گزینه back بزنید. در ادامه با زدن گزینه recording و انتخاب دوربین مدنظر، قابلیت دسترسی به فیلم‌های آن وجود دارد.

انتقال فیلم دوربین مداربسته به حافظه خارجی

انتقال فیلم دوربین مداربسته به حافظه خارجی

حال 5 حالت برای بازبینی فیلم‌ها امکان‌پذیر است. حالت اول ضبط خودکار، حالت دوم ضبط در تغییر حالت هنگام حرکت و نور، حالت سوم تشخیص چهره، حالت چهارم ضبط تصاویر قفل شده و حالت پنجم ضبط تصاویر قفل نشده.  در هر قسمت شما می‌توانید روز، ساعت و تاریخ مورد نظر را جستجو کرده تا فیلم آن برایتان به نمایش گذاشته شود. در ادامه با زدن گزینه بک‌آپ، صفحه‌ای رو به روی شما قرار ‌می‌گیرد که به‌ هارد دیسک خارجی و فلش متصل ‌می‌شود. در این لحظه ‌می‌توانید فیلم‌های انتخاب شده را وارد حافظه خارجی کرده و آن را به دستگاه دیگر انتقال دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه دوربین مداربسته را قطع کنیم؟

شرح مراحل به طور خلاصه:

  1. menu
  2. back
  3. recording
  4. your selected camera

مشاهده فیلم دوربین مداربسته با گوشی

برای آنکه بتوانید فیلم دوربین مداربسته را با گوشی ببینید، ابتدا به نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه خود نیاز دارید. امروزه اپلیکیشن‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند که از جمله رایج‌ترین آن‌ها ‌می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

iVMS-4500

نرم افزار فوق یکی از بهترین نمونه نرم‌افزارها بر روی تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید است که قابلیت دسترسی و مشاهده فیلم‌های دوربین مداربسته را فراهم می‌کند. از این نرم افزار برای نظارت بر فیلم‌های دوربین از راه دور، مشاهده زنده تصاویر از طریق دستگاه‌های NVR و  DVR، کنترل دوربین، کنترل خروجی‌ها، کنترل زنگ‌های هشدار، پخش فایل‌های ضبط شده و … می‌توان استفاده کرد.

دیدن فیلم دوربین مداربسته

نرم افزار iVMS-4500 یکی از بهترین نمونه نرم‌افزارها بر روی تلفن‌های همراه با سیستم عامل اندروید است

این نرم افزار از طریق اینترنت و وای فای به سیستم دوربین مداربسته متصل می‌شود. همچنین از رزولوشن‌های متنوعی پشتیبانی می‌کند که از سطح پایین تا سطح پیشرفته هستند. هر فرد متناسب با نیاز خود می‌تواند رزولوشن مورد نظر را انتخاب کند، البته کیفیت تصاویر به سرعت اینترنت بستگی دارد، اما اپلیکیشن فوق تا رزولوشن بالای ۱۰۸۰ نیز پشتیبانی می‌کند.

Net cam studio

نرم‌افزار فوق یک نسخه رایگان و حرفه‌ای برای اتصال دوربین مداربسته به تلفن همراه است. شما می‌توانید به طور همزمان تصاویر ضبط شده، ویدیوها، صداها و دیگر موارد دوربین مداربسته را بر روی تلفن همراه خود مشاهده کنید. همچنین امکان واترمارک تصاویر و ویدیو‌های خاص در این اپلیکیشن وجود دارد. این اپلیکیشن با انواع دوربین مداربسته سازگاری داشته و از رزولوشن‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند.

IVideon

از دیگر اپلیکیشن‌های اتصال دوربین مداربسته به تلفن همراه، می‌توان به اپلیکیشن IVideon اشاره داشت که یک قابلیت ویژه تشخیص چهره دارد. البته تشخیص چهره به کمک این اپلیکیشن زیاد حرفه‌ای نیست اما در موارد زیادی پاسخگوی نیاز افراد خواهد بود. به کمک این اپلیکیشن امکان مشاهده تمامی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین مداربسته بر روی تلفن همراه و حتی کامپیوتر وجود دارد. نحوه استفاده از اپلیکیشن بسیار ساده بوده و قابلیت اتصال تمامی دوربین‌های مورد نظر به یک مانیتور را امکان‌پذیر می‌سازد.

پس از نصب اپلیکیشن‌ها باید DVR یا NVR دوربین مدار بسته خود را به اینترنت متصل کنید و با وارد کردن تنظیمات، کد‌ها و رمز‌های مورد نظر اتصال را فراهم سازید. فرمت‌های مختلفی بر روی تلفن همراه قابل مشاهده هستند که از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین فرمت‌ها می‌توان به نمونه‌های زیر اشاره داشت.

  • avi
  • asf
  • dav

 

جمع بندی

نصب دوربین مداربسته در منازل شخصی، ویلاها، شرکت، فروشگاه‌های بزرگ، مغازه‌ها، ادارات و … بسیار حائز اهمیت است. این دوربین‌ها بسته به نوع و برند خود، قابلیت ضبط تصاویر، صدا، تشخیص جزئیات و … را دارند، به همین منظور از آن‌ها برای اطلاع از چگونگی رخداد جرم و جنایت ‌می‌توان استفاده کرد. البته که این امر تنها مزیت استفاده از دوربین مدار بسته نیست و فواید دیگری حتی برای زندگی شخصی نیز در بر دارد.

اما این مسئله که چگونه فیلم دوربین مداربسته را ببینیم جزو مهم‌ترین بخش‌های نصب است. مالک هر دوربین باید امکان دسترسی به فیلم‌های آن را داشته باشد. این دسترسی ‌می‌تواند به کمک اتصال و نصب اپلیکیشن بر روی تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر، استفاده از دستگاه DVR یا NVR، اتصال دوربین به واسطه کابل به مانیتور و کامپیوتر و … امکان‌پذیر است. در متن فوق چند نمونه از راه‌های رایج برای مشاهده فیلم دوربین مداربسته را با هم بررسی کردیم.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =