Banner Image
شارژ کپسول آتش نشانی

بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی چه موقع است؟

امتیاز دهید

اطلاع از زمان شارژ کپسول آتش نشانی در خانه‌ها، ادارات و شرکت‌ها اهمیت زیادی دارد. این کپسول‌ها می‌توانند در مواقع ضروری بسیار کارآمد و مفید باشند. با در نظر گرفتن این موضوع همواره باید به شارژ بودن این کپسول‌ها توجه داشته باشید. این کپسول‌ها تزئینی نیستند و باید نکاتی را برای نگهداری و شارژ آن‌ها بدانید در غیر این صورت در مواقع لزوم، هیچ کارایی نخواهند داشت.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی می‌تواند متغیر باشد. این بازه زمانی به نوع کپسول، میزان مصرف و ایرادات آن بستگی دارد. گاهی پیش می‌آید که یک کپسول برای دو سال هم نیازی به شارژ نداشته باشد. وجود این کپسول‌ها در خانه و محل کار الزامی است و باید توجه کنید که داشتن همین کپسول‌‌های به نظر کوچک در زمان آتش‌سوزی بسیار کارآمد خواهد بود. در بسیار از موارد می‌توانید یک آتش‌سوزی را پیش از گسترش آن با استفاده از کپسول آتش‌نشانی خنثی کنید. به ‌این ‌ترتیب از آسیب‌ها و دردسرهای چنین فاجعه‌ای تنها با یک کپسول جلوگیری کرده‌اید.

بیش‌تر کسانی که چنین کپسول‌های در اختیار دارند از زمان شارژ و نکات مهم برای نگهداری از آن اطلاعی ندارد. به همین منظور در ادامه این مطلب به شکل گام‌به‌گام بررسی می‌کنیم که این کپسول چه زمانی به شارژ نیاز دارد و چگونه باید این موضوع را تشخیص دهید؟

نشانه هایی که می‌گویند کپسول آتش نشانی به شارژ نیاز دارد؟

خرید یک کپسول آتش‌نشانی مطمئن و کارآمد بخشی از تجهیز خانه و محل‌های کار است و نباید از این موضوع غافل شد. توجه کنید که این کپسول‌ها هم نیاز به رسیدگی دارند و وجود داشتن یک کپسول خالی یا معیوب هیچ سودی به حال شما و اطرافیانتان در زمان آتش‌سوزی نخواهد داشت. احتمالاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که باید چگونه تشخیص دهیم یک کپسول به شارژ نیاز دارد؟

کپسول آتش نشانی روی دیوار

کپسول‌های آتش نشانی نیاز به رسیدگی دارند و یک کپسول خالی یا معیوب هیچ سودی در زمان آتش‌سوزی نخواهد داشت.

برای پاسخ به این موضوع می‌توانید از چند نشانه و فن استفاده کنید که به شما می‌گویند زمان شارژ کپسول آتش نشانی فرارسیده است. در ادامه این نشانه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

  1. به محل قرارگیری کپسول دقت کنید. اگر این کپسول در مکانی با هوای خیلی گرم یا خیلی سرد قرار دارد، باید توجه بیش‌تری به آن داشته باشید. این کپسول‌ها عموماً در فواصل زمانی کوتاه‌تری نیاز به شارژ و بررسی خواهند داشت.
  2. اگر حتی برای یک‌بار هم از کپسول استفاده کرده باشید، لازم است در مدت کوتاهی برای شارژ مجدد آن به نمایندگی مراجعه کنید. میزان مصرف اهمیتی ندارد و همین که کپسول حتی برای یک‌بار استفاده شده است، دلیلی کافی برای شارژ مجدد خواهد بود.
  3. ممکن است یک کپسول را برای مدت طولانی داشته باشید و هنوز هیچ استفاده‌ای از آن نکرده باشید. در این شرایط عموماً مهلت مشخص شده برای شارژ کپسول هم به اتمام رسیده است. ازاین‌رو بهتر است بهتر است کپسول خود را شارژ کنید.
  4. یکی دیگر از نشانه‌های زمان شارژ کپسول آتش‌نشانی این است که به مانومتر آن توجه کنید. عقربه مانومتر باید در محدوده مشخص شده باشد. همچنین اگر در ظاهر کپسول، شیلنگ یا پلمپ آن مشکلی دیده می‌شود، بهتر است کپسول را برای شارژ مجدد و بررسی به نمایندگی ببرید.

زمان شارژ کپسول آتش نشانی

شارژ کپسول آتش نشانی کار دشواری نیست و شما تنها کافی است آن را به نمایندگی ببرید و برای بررسی و شارژ مجدد تحویل دهید. گاهی ممکن است هیچ یک از نشانه‌های بالا برای کپسول شما وجود نداشته باشد. تا به ‌حال از آن استفاده نکرده باشید و هیچ ایرادی در ظاهر آن مشاهده نشود. در این شرایط باید به اصول کلی زمان شارژ کپسول آتش نشانی توجه کنید.

برای شارژ کپسول آتش نشانی کافی است آن را به نمایندگی ببرید و برای بررسی و شارژ مجدد تحویل دهید.

همه کپسول‌ها نهایتاً یک یا دو سال بدون شارژ مجدد قابل‌استفاده خواهند بود و پس از این مدت باید آن‌ها را برای شارژ به نمایندگی تحویل دهید. کپسول‌های آتش‌نشانی در سه بازه زمانی در سال باید مورد بازرسی قرار گیرند. در این بازرسی‌ها هم سلامت فیزیکی کپسول مورد بررسی قرار می‌گیرد و هم این که اگر نیاز به شارژ داشته باشد، آن را شارژ می‌کنند.

  • بازرسی یک‌ماهه
  • بازرسی شش‌ماهه
  • بازرسی سالانه

بازرسی ماهانه را می‌توانید خودتان هم انجام دهید. در این بازرسی باید بدنه و محل قرارگیری کپسول را مورد بررسی قرار دهید و اگر مشکلی وجود دارد برای رفع آن اقدام کنید. در بازه شش‌ماهه بازرسی لازم است، چرا که ممکن است کپسول وزن کم کرده باشد. در نهایت بازرسی سالانه و شارژ مجدد برای همه انواع کپسول‌های آتش‌نشانی به جز کپسول‌های CO2 و بیوورسال انجام شود.

نکات مهم در زمان شارژ کپسول آتش نشانی

کار با تجهیزات اطفا حریق اصول و قواعد خاصی دارد و برای نگهداری و شارژشان هم باید نکاتی را مدنظر داشته باشید که در نهایت سلامت خودتان را تضمین می‌کنند. تصور کنید که زمان شارژ کپسول آتش نشانی خانه شما فرارسیده و شما آن را به نمایندگی تحویل می‌دهید تا بقیه کارها انجام شوند.

شارژ کپسول

کار با تجهیزات اطفا حریق اصول و قواعد خاصی دارد و برای نگهداری و شارژشان هم باید نکاتی را مدنظر داشته باشید

در زمان شارژ مجدد کپسول باید نکاتی در نظر گرفته شوند که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • در گام اول توجه داشته باشید که اگر زمان شارژ کپسول آتش نشانی شما فرارسیده و آن را به نمایندگی داده‌اید، باید یک کپسول جایگزین برای آن در نظر بگیرید. حادثه خبر نمی‌کند و ممکن است در همین زمان کوتاهی که شما کپسول را برای شارژ خارج کرده‌اید، اتفاقی رخ دهد.
  • سیم پلمب باید به نحوی قرار گیرد که به ‌راحتی در زمان نیاز قطع شود.
  • در زمان شارژ کپسول آتش نشانی باید کارتی روی آن باشد که زمان شارژ قبلی را نشان دهد.
  • هر دو سال باید برای کپسول‌های آتش‌نشانی، تست هیدرواستاتیک انجام شود که از سلامت آن‌ها اطمینان داشته باشید.

تاریخ انقضا کپسول آتش‌نشانی

توجه کنید که تاریخ انقضای کپسول‌های آتش‌نشانی مختلف با هم یکسان نیست. برخی افراد هم هستند که به یاد نمی‌آورند چه زمانی کپسول را خریداری کرده‌اند و در نتیجه نمی‌توانند مناسب‌ترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی را تشخیص دهند. به ‌طور کلی باید بازرسی‌های ماهانه، شش‌ماهه و سالانه را مد نظر داشته باشید و حتماً به کارت چسبیده روی کپسول که تاریخ آخرین شارژ را نشان می‌دهد، توجه کنید.

خوب است بدانید که برخی از کپسول‌های آتش‌نشانی یکبار مصرف هستند و پس از آن دیگر امکان استفاده از آن‌ها حتی با شارژ مجدد هم وجود ندارد. کپسول‌های دیگری که در بازار عرضه می‌شوند هم طبق ادعای سازندگانشان، اگر در شرایط خوبی نگهداری شوند تا حدود 20 سال هم قابل‌استفاده خواهند بود.

سخن نهایی

به یاد داشته باشید که در زمان آتش‌سوزی تنها چیزی که می‌تواند به شما یاری برساند، همین کپسول‌های قرمزرنگ هستند. زمان شارژ کپسول آتش نشانی را به‌ خوبی به یاد بسپارید و اگر آن را فراموش کرده‌اید از نشانه‌های عنوان شده برای تشخیص زمان مناسب استفاده کنید.

اگر هنوز در خانه یا محل کارتان کپسول آتش‌نشانی ندارید، توصیه می‌کنیم هر چه سریع‌تر برای خرید آن اقدام کنید. برای این منظور کافی است به پیندو مراجعه کنید و از میان انواع کپسول‌های نو و دست‌دوم یکی را انتخاب کنید. همچنین نمایندگی‌های فروش معتبری در پیندو به فروش کپسول آتش‌نشانی مشغول هستند که در زمان شارژ کپسول آتش نشانی می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید.

سوالات متداول

  1. بهترین زمان شارژ کپسول آتش نشانی را چگونه تشخیص دهیم؟

در شرایطی که کپسول نشتی داشته باشد، شاهد افت فشار آن باشید یا از آن برای یک یا دو بار استفاده کرده‌ باشید، لازم است برای شارژ مجدد آن اقدام کنید.

  1. آیا تست هیدرواستاتیک و بررسی بدنه کپسول الزامی است؟

این کپسول‌ها مواد با فشار بالا را در خود نگهداری می‌کنند و بهتر است و برای اطمینان باید آن‌ها را هر دو سال برای تست هیدرواستاتیک و بررسی تجهیزاتشان به نمایندگی تحویل داد.

  1. آیا کپسول‌های قدیمی را می‌توان دوباره شارژ کرد؟

عمر مفید کپسول‌های آتش نشانی در حالتی که به خوبی نگهداری شوند، عموماً بین 10 تا 20 سال است. با در نظر گرفتن این موضوع و پس از بررسی کپسول، می‌توانید برای شارژ آن اقدام کنید.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 6 =