Banner Image
اتوماتیک استارت

آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است

امتیاز دهید

در زمان‌های بسیار قدیم برای به حرکت درآوردن موتور خودرو از هندل استفاده می‌کردند، اما امروزه استارت جایگزین هندل شده است. استارت‌ها از جمله قطعات مهم در راه‌اندازی خودرو هستند که توانایی به چرخش درآوردن موتور خودرو را دارند. به‌ طور کلی استارت یک سیستم پیچیده برقی است که با فرمان گرفتن از سوئیچ و دریافت برق ضعیفی از باطری موجب به حرکت درآمدن موتور خودرو می‌شود و دقیقاً به همین دلیل در نزدیکی گیربکس و دنده فلایویل قرار دارد. هر استارت شامل قطعات مختلفی مانند آرمیچر، دنده استارت، زغال استارت، اتوماتیک استارت و … است که هر کدام از این اجزا قابل تعمیر و یا تعویض هستند؛ اما سوال اصلی اینجا بوده که آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است.

بیشتر بخوانید:منظور از سرامیک خودرو چیست و چرا ضرورت دارد؟

اتوماتیک استارت یک قطعه برقی در خودرو است که شامل 2 ورودی می‌شود. با باز شدن سویچ، اتوماتیک استارت یک جریان ضعیف برق از قسمت سویچ و یک جریان قوی هم از قسمت باطری خودرو دریافت می‌کند. این قطعه بعد از دریافت جریان برق از این دو سو، آن را به قسمت موتور خودرو منتقل کرده و موجب به حرکت درآمدن موتور می‌شود. با خراب شدن اتوماتیک استارت، خودرو مورد نظر نیز استارت نخورده و روشن نمی‌شود. با ما در این مقاله همراه باشید تا راجع به اتوماتیک استارت بیشتر بدانید.

همه چیز درباره اتوماتیک استارت

پیش از آنکه بدانید آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است یا خیر، باید با نحوه عملکرد سیستم استارت و اتوماتیک استارت آشنا شوید. بی‌شک هر وسیله‌ای برای به حرکت درآمدن پیش از هر چیز نیاز به روشن شدن دارد که در خودروها این وظیفه به عهده استارت است. استارت یک سیستم پیچیده برقی است که شامل قطعاتی مانند پوسته استارت، آرمیچر، اتوماتیک استارت، سیم‌پیچ، زغال استارت و… می‌شود. این سیستم پیچیده با دریافت فرمان از سوئیچ و گرفتن برق از باطری شروع به کار می‌کند. با استارت زدن یک جریان ضعیف برق از سوئیچ و یک جریان قوی از باطری به سمت اتوماتیک استارت می‌رود و در صورت خراب بودن این قطعه خودرو روشن نمی‌شود. در واقع اتوماتیک استارت رابط میان باطری و استارت است، زمانی که شما سویچ را به جلو می‌چرخانید، هم‌زمان با سوئیچ، چرخ دنده استارت هم به جلو هدایت می‌شود که این عمل موجب به حرکت درآمدن فلایویل خواهد شد.

به ‌طور کلی اتوماتیک استارت قطعه‌ای نیست که به این راحتی‌ها خراب شود، مگر آنکه دچار ضربه شده و یا خرابی قطعات دیگر روی آن تأثیر بگذارد. اگر بخواهیم به ‌طور کامل راجع به اتوماتیک استارت صحبت کنیم می‌توان گفت: این قطعه استوانه‌ای شکل کوچک شامل دو سیم‌پیچ است که یکی از آن‌ها کشنده و دیگری نگه‌دارنده خواهد بود. اتوماتیک استارت‌ها به غیر این دو سیم‌پیچ شامل اجزایی مانند فیش اتوماتیک، پلانچر، پولکی مسی، دوپیچ و اهرم دوشاخه نیز هستند. تمامی اجزا درون اتوماتیک استارت یک هدف خاص را دنبال می‌کنند، آن ‌هم دریافت برق از سوئیچ و باطری و انتقال آن به بخش نیرو محرکه خودرو است.

بیشتر بخوانید:لیسه گیری خودرو، روش‌ها و ابزار لیسه‌کشی ماشین

همه چیز درباره اتوماتیک استارت

پیش از آنکه بدانید آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است یا خیر، باید با نحوه عملکرد سیستم استارت و اتوماتیک استارت آشنا شوید.

چطور بدانیم اتوماتیک استارت خراب است؟

آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است؛ اگر به جواب مثبت فکر می‌کنید کاملاً درست حدس زده‌اید. اتوماتیک استارت قطعه‌ای است که خیلی دیر خراب می‌شود؛ اما این وسیله الکتریکی هم مانند هر قطعه دیگری دچار فرسایش و خرابی خواهد شد که از رایج‌ترین آن‌ها خرابی اتصالات اتوماتیک استارت و یا رله استارت است. نقص در این دو قطعه باعث می‌شود تا بعد از استارت زدن و روشن شدن خودرو همچنان در حالت استارت فعال باقی می‌ماند. در این شرایط بهترین کار کمک گرفتن از یک فرد ماهر است.

علائم خرابی اتوماتیک استارت

نقص در این دو قطعه باعث می‌شود تا بعد از استارت زدن و روشن شدن خودرو همچنان در حالت استارت فعال باقی می‌ماند.

خرابی استارت و یا تخریب سیم‌کشی‌ها از دیگر دلایل خرابی اتوماتیک استارت است. در این حالت شما سوئیچ را در جایگاه خود قرار می‌دهید و بعد از چرخاندن آن متوجه می‌شوید که خودروی‌تان استارت نمی‌خورد. البته این حالت ممکن است به دلیل خرابی چرخ‌دنده‌ها و یا نقص فنی در موتور استارت نیز باشد. ضعف و یا خرابی باتری هم موجب می‌شود تا اتوماتیک استارت به ‌درستی عمل نکند.

بیشتر بخوانید:بررسی کامل شاهین سایپا از نظر مکانیک‌ها

اتوماتیک استارت

اتوماتیک استارت قطعه‌ای است که خیلی دیر خراب می‌شود

کلام آخر

در این مقاله از استارت و اتوماتیک استارت و نحوه عملکرد آن‌ها صحبت کردیم و قرار است در جمع‌بندی نهایی بدانیم آیا اتوماتیک استارت قابل تعمیر است یا خیر! همان‌طور که در بالا مقاله گفته شد، اتوماتیک استارت جزو قطعات برقی خودرو است. این قطعه در واقع رابط میان باطری، سوئیچ و بخش نیرو محرکه خودرو خواهد بود. در صورتی ‌که اتوماتیک استارت، برق کافی از باطری دریافت نکند خودرو روشن نمی‌شود؛ اما به ‌غیر از ضعیف بودن باطری عواملی مانند خرابی سیم‌کشی‌ها، سولفاته و یا خوردگی پایانه‌های باطری، نقص در قسمت اتصالات و … نیز ممکن است باعث عملکرد نادرست اتوماتیک استارت شود.

در گذشته تعداد مکانیکی‌ها و فروشگاه‌های قطعات و لوازم‌ یدکی خودرو بسیار کم بود، به همین دلیل اکثر مکانیک‌ها قطعه معیوب را تعمیر می‌کردند؛ اما این روزها به لطف فروشگاه‌های اینترنتی و دسترسی راحت و آسان به فروشگاه‌های لوازم ‌یدکی، عمده قطعات خودرو به‌ جای تعمیر، تعویض می‌شوند. در این میان اتوماتیک استارت هم از این قاعده تعویض مستثنا نیست، اما هنوز هم تعمیرکاران باذوقی هستند که این قطعات را تعمیر کنند.

سوالات متداول

  • از مهم‌ترین علائم خرابی اتوماتیک استارت چیست؟

استارت نخوردن خودرو از مهم‌ترین این عوامل بوده که ممکن است در اثر خرابی باتری، قطع شدن سیم‌کشی استارت، خرابی سوئیچ، خورده شدن بوش، خرابی ساچمه‌های سوزنی شکل و … باشد.

  • آیا ضعف باتری می‌تواند باعث خرابی اتوماتیک استارت شود؟

بله؛ همان‌طور که گفتیم اتوماتیک استارت قطعه بسیار مقاومی است و تنها مرور زمان و خرابی سایر اجزا موجب خرابی آن می‌شوند. شما می‌توانید با سرویس‌های منظم و مراقبت از باطری، طول عمر کلیه اجزای استارت خودرو خود را بالا ببرید.

  • اتوماتیک استارت را تعمیر کنیم یا تعویض؟

برای پاسخ به این سوال باید مکانیک خودروی‌تان نظر خود را بگوید، گاهی اوقات خرابی اتوماتیک استارت به حدی است که باید تعویض شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 2 =