Banner Image

صفر تا صد نشت یابی کولر گازی

امتیاز دهید

در بسیاری از مناطق ایران،‌ زندگی بدون کولر گازی در فصول گرم سال امکان‌پذیر نیست، به ‌همین دلیل این کولرها در اغلب خانه‌ها و دفاتر تجاری استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات کولرهای گازی سرمای کافی ندارند و محیط را به اندازه مناسب خنک نمی‌کنند. یکی از دلایل ایجاد این مشکل، وجود نشتی در کولر گازی است که به‌ طرق مختلف از جمله ایجاد باد گرم، برفک زدن شلنگ یا پنل کولر خود را نشان می‌دهد. در این موقعیت شما باید از طریق نشت یابی کولر گازی، مشکل مورد نظر را شناسایی و برای حل آن اقدام کنید. اگر با روش‌های نشت یابی کولر و راه‌های رفع آن آشنا نیستید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل نشتی گاز کولر

دلایل زیادی وجود دارد که به نشتی در کولر گازی منجر می‌شود، شما با شناخت این علت‌ها می‌توانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید یا در صورت وقوع، واکنش مناسب‌تری داشته باشید، برخی از دلایل بروز نشتی شامل موارد زیر است:

دلایل نشت کولر

نصب نامناسب کولر

کولر گازی باید توسط یک فرد متخصص نصب شود، زیرا اگر کولر به ‌درستی نصب نشده باشد و دارای اتصالات نامناسب باشد، به خروج گاز منجر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کنوکتور چیست؟ آشنایی با پرکاربردترین سیستم گرمایشی

سایش و پارگی

با گذشت زمان، سیم پیچ‌ها و شلنگ‌های سیستم تهویه به ‌دلیل استفاده منظم دچار ترک یا خوردگی می‌شوند، در صورت عدم رسیدگی، این آسیب‌ها می‌تواند به نشت مبرد منجر شود.

آسیب فیزیکی

اگر دائما جابه‌جا می‌شوید باید حواستان به حمل کولر باشد، چرا که ضربه‌ به کولر می‌تواند باعث آسیب به کویل، شلنگ یا سایر اجزا شود و احتمال نشت گاز را افزایش دهد.

دلایل نشتی کولر گازی

اجزای معیوب

گاهی اوقات سیستم تهویه خریداری شده دارای سوپاپ‌ها یا اتصالات معیوب هستند که منجر به نشت مبرد می‌شود. لازم به ذکر است که این عیوب ممکن است به ‌دلیل فرسودگی نیز رخ دهد.

عمر بالا دستگاه

با زیاد شدن عمر کولر گازی، احتمال نشت مبرد افزایش می‌یابد، زیرا قطعات با عمر زیاد دستگاه به مرور زمان خراب می‌شوند.

نگهداری نامناسب

عدم سرویس منظم و بی‌توجهی به تمیز یا تعویض کردن فیلترها موجب تجمع آلودگی در سیستم می‌شود. این تجمع آلودگی احتمال انسداد یا آسیب به قطعات و نشتی گاز را افزایش می‌دهد.

روش های نشت یابی کولر گازی

کولرهای گازی بعد از چند سال کار کردن دچار کمبود گاز یا نشتی می‌شوند و میزان خنک‌کنندگی‌ آن‌ها کاهش می‌یابد که امری عادی است؛ اما در برخی مواقع، این مشکل برای کولرهای نو اتفاق می‌افتد که باید سریعا نشت یابی و تعمیر شود، برای تشخیص نشتی در کولر گازی روش‌های مختلفی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

کلیک کنید: درجه پکیج در زمستان چقدر باید باشد؟

روش های نشت یابی کولر گازی

  • بازرسی: در این روش شما باید اجزای کولر گازی را مورد بررسی قرار دهید تا علائم قابل مشاهده نشتی مانند وجود آب و رطوبت یا برفک را شناسایی کنید.
  • استفاده از رنگ UV: استفاده از رنگ UV (فرابنفش) یک روش رایج برای تشخیص نشت مبرد در سیستم‌های تهویه مطبوع به ‌حساب می‌آید‌‌‌‌‌‌‌. در این فرآیند، مقدار کمی رنگ واکنشگر UV به مبرد در سیستم افزوده می‌شود، در هنگام نشت مبرد به بیرون، رنگ نیز نشت می‌کند و اثری قابل مشاهده در زیر نور UV باقی می‌گذارد.
  • نشت یاب الکترونیکی: استفاده از ابزارهای نشت یاب الکترونیکی برای تشخیص نشت مبرد مناسب است. این روش اغلب برای نشتی‌های بزرگ‌تر یا زمانی که منبع نشتی به سختی قابل تشخیص است، استفاده می‌شود.
  • محلول حباب: استفاده از روش قدیمی محلول حباب صابون در مناطق مشکوک یا اتصالات سیستم مبرد نیز در نشتی‌های کوچک قابل استفاده است. در این روش در نقاط مشکوک، محلول آب و صابون می‌ریزند، در صورت وجود نشتی به ‌دلیل خروج گاز، حباب‌هایی ایجاد خواهد شد و بدین شکل محل نشتی شناسایی می‌شود.

راه های نشت یابی کولر گازی

  • تست نیتروژن: در این تست، مبرد را از دستگاه خارج می‌کنند و به‌ جای آن گاز نیتروژن فشرده شده قرار می‌دهند، سپس با تحت فشار قرار دادن گاز نیتروژن به صدای خروج آن گوش می‌دهند و محل نشتی را شناسایی می‌کنند.

مقال مرتبط: آشنایی با انواع فیوز برق ساختمان

ابزارهای ضروری برای نشت یابی کولر گازی

برای نشت یابی کولر گازی، ابزارهای تخصصی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا به ‌طور دقیق بتوانید نشتی را تشخیص دهید. برخی از این ابزارها شامل موارد زیر می‌شود.

دستگاه نشت یاب الکترونیکی مبرد

این دستگاه از سنسورهای پیشرفته برای تشخیص گازهای مبرد استفاده می‌کند. دستگاه نشت یاب الکترونیک مبرد هنگام مواجهه و شناسایی نشتی، آلارم‌های صوتی ارائه می‌دهند و تشخیص دقیق محل را آسان‌تر می‌کنند.

نشت یاب اولتراسونیک

این دستگاه از امواج صوتی اولتراسونیک برای تشخیص نشت کولر گازی استفاده می‌کنند. نشت یاب اولتراسونیک صداهایی که با فرکانس بالا توسط مبرد در هنگام نشتی تولید می‌شود، شناسایی و امکان تشخیص محل را فراهم کنند.

دوربین تصویربرداری حرارتی مادون قرمز

این دوربین‌ها تفاوت دما را در سیستم تهویه تشخیص می‌دهند و به شناسایی مکان‌های احتمالی نشت کمک می‌کنند. دوربین تصویربرداری حرارتی مادون قرمز تصاویر حرارتی می‌گیرند که تغییرات دما را نشان می‌دهد و تشخیص دقیق نشتی‌ها را آسان‌تر می‌کند.

دماسنج

استفاده از دماسنج‌های الکترونیکی و دستی موجب می‌شود که دمای اجزای سیستم‌ تهویه را اندازه‌گیری کنید‌ و از این طریق محل‌ نشت را راحت‌تر تشخیص دهید.

دماسنج نشت یاب

رفع نشتی کولر گازی

همان‌طور که گفتیم احتمال رخ دادن نشتی در کولر گازی وجود دارد. در قسمت‌های قبل روش‌های تشخیص نشتی را برایتان گفتیم در ادامه مطلب نشت یابی کولر گازی قصد داریم به اقداماتی که برای رفع نشتی باید انجام شود، اشاره کنیم. برای رفع نشتی در ابتدا باید بتوانید محل آن را به ‌طور مناسب و از طریق ابزارهای تخصصی مانند نشت یاب‌های الکترونیکی، استفاده از رنگ UV، تست نیتروژن یا محلول حباب صابون تشخیص دهید.

بعد از شناسایی محل نشتی باید نسبت به تعمیر یا تعویض قطعات معیوبی که باعث نشتی شده است، اقدام کنید. این قسمت ممکن است شامل سفت کردن یا جایگزینی اتصالات فرسوده، شیرها یا تعمیر و تعویض کویل و لوله آسیب دیده باشد.

در برخی اوقات نیز کاهش سطح مبرد علت نشتی کولر گازی است‌، چرا که کم بودن مبرد موجب منجمد شدن سیم‌ پیچ‌های تبخیر کننده کولر می‌شوند. این مورد می‌تواند به نشتی در کولر گازی منجر شود که باید با شارژ مجدد مبرد نسبت به تعمیر آن اقدام کنید.

در نهایت پس از تعمیر، یک آزمایش فشار با گاز نیتروژن انجام دهید تا مطمئن شوید که سیستم تهویه به درستی تعمیر شده است. بعد از آزمایش فشار سیستم تهویه را روشن کنید و عملکرد دستگاه در خنک کردن محیط را مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

رفع نشتی کولر

خطرات نشت گاز

نشت گاز کولر با توجه نوع گاز می‌تواند مضر باشد، این گازها ممکن است سمی یا قابل اشتعال باشند و می‌توانند باعث مشکلات تنفسی، سرگیجه، حالت تهوع یا حتی از دست دادن هوشیاری شوند. در ادامه مطلب نشت یابی کولر گازی به برخی از خطرات نشت این گاز‌ها اشاره می‌کنیم.

خطرات سلامتی

اگر گاز نشت شده از کولر گازی مبرد مانند کلرو فلوئورو کربن (CFC) یا هیدروکلرو فلوئورو کربن (HCFCs) باشد، می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، سرگیجه، حالت تهوع و در موارد شدید خفگی شود.

خطرات آتش سوزی و انفجار

برخی از مبردهای مورد استفاده در دستگاه‌های تهویه مانند هیدروکربن‌ها قابلیت اشتعال دارند، بنابراین اگر نشت گاز در نزدیکی منبع قابل اشتعال رخ دهد، می‌تواند منجر به آتش سوزی یا انفجار شود و خطر قابل توجهی برای جان و مال شما به‌ همراه داشته باشد.

تاثیرات زیست محیطی

بسیاری از مبردهای مورد استفاده در دستگاه‌های تهویه، مانند هیدرو فلوئورو کربن‌ها (HFCs)، در گرم شدن کره زمین و تخریب لایه ازن تأثیر دارند.

آسیب به دستگاه

نشت گاز می‌تواند به خود سیستم تهویه مطبوع آسیب برساند و به کاهش خنک ‌سازی، افزایش مصرف انرژی و احتمال تعویض و تعمیر قطعات منجر شود.

خطرات نشتی کولر گازی

افزایش هزینه‌ها

نشت گاز در سیستم تهویه به افزایش قبوض انرژی به ‌دلیل کاهش راندمان دستگاه، افزایش هزینه‌های تعمیر سیستم آسیب دیده و ضررهای مالی به‌ دلیل ایجاد وقفه‌های احتمالی در کسب ‌و ‌کار در صورتی که سیستم تهویه برای محل کار باشد، منجر خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر: جوش آرگون چیست؟

علائم نشتی گاز کولر گازی

اگر نگران این مورد هستید که در صورت وجود نشتی از آن مطلع نشوید، باید بگوییم نشتی کولر گازی دارای علائمی است که به شما برای تشخیص بهتر کمک می‌کند. برخی از این نشانه‌ها عبارتند از:

  • کاهش عملکرد سیستم خنک کننده: در صورت بروز نشتی، سیستم تهویه برای خنک کردن اتاق دچار مشکل می‌شود و نمی‌تواند محیط را به ‌اندازه مورد نیاز خنک کند.
  • دمیدن هوای گرم: یکی از مهم‌ترین علائم نشتی دمیدن هوای گرم است، در این هنگام به جای هوای خنک، هوای گرم از کولر گازی ساطع شود.
  • صداهای خش‌خش: ممکن است از کولر صدای غیر معمولی و خش‌خش بشنوید که نشان‌دهنده نشت احتمالی گاز است.
  • تشکیل یخ روی کویل اواپراتور: اگر نشتی مبرد وجود داشته باشد، روی سیم پیچ اواپراتور یخ می‌زند و فرآیند خنک سازی را مختل می‌کند.
  • افزایش قبوض برق: نشت گاز باعث می‌شود کولر گازی انرژی بیشتری مصرف کند و در نتیجه قبض برق زیاد شود.
  • بوی نامطبوع: اگر از کولر بوی نامطبوع و عجیبی منتشر شود، احتمالا با نشتی گاز کولر روبرو هستید.

علائم نشتی کولر گازی

سخن پایانی

در این مطلب به روش‌های نشت یابی کولر گازی و چگونگی رفع آن پرداختیم و کوشیدیم دلایل مختلف نشتی گاز کولر را مورد بررسی قرار دهیم. این‌ روز‌ها استفاده از کولر گازی به‌ عنوان سیستم خنک‌ کننده در منزل و محل کار رونق گرفته است و افراد بسیاری به‌ دلیل مصرف انرژی کمتر و توانایی خنک ‌کنندگی بیشتر به خرید و نصب این دستگاه روی آورده‌اند؛ اما کولرهای گازی بعد از چندین سال دچار مشکلاتی از قبیل نشتی می‌شوند که باید از طریق روش‌های نشت‌یابی مانند، استفاده از تست نیتروژن،‌ نشت‌ یابی الکترونیکی، حباب صابون و استفاده از رنگ UV نسبت به تشخیص و رفع آن با استفاده از تعمیر و تعویض قطعات یا شارژ مبرد اقدام کنید.

شاید به مطالعه این مقاله علاقه داشته باشید: روش صحیح جوشکاری ساختمان و هشت نکته خیلی مهم

سوالات متداول

  • بعد از مشاهده نشتی در کولر گازی چه کاری انجام دهم؟

بعد از مشاهده نشتی، کولر گازی را خاموش کنید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود، سپس فیلتر هوا را تعویض کنید و نقطه‌های اتصال و نصب را مورد بررسی قرار دهید. بعد از انجام این مراحل اگر نشتی ادامه پیدا کرد حتما با یک تعمیرکار کولر تماس بگیرید.

  • آیا می‌توانم نشتی کولر گازی را بدون نیاز به تعمیرکار رفع کنم؟

مشکلات کوچکی مانند گرفتگی شلنگ تخلیه یا تمیز کردن فیلترها را می‌توانید خودتان‌ انجام دهید، اما برای مشکلات پیچیده‌تر و جلوگیری از خرابی احتمالی بهتر است با یک تعمیرکار مشورت کنید.

  • چگونه می‌توان از نشت کردن کولر گازی جلوگیری کرد؟

برای جلوگیری از نشت کولر گازی، دستگاه باید به ‌طور منظم سرویس شود. این سرویس شامل تمیز کردن یا تعویض منظم فیلترهای هوا، بازرسی و تمیز کردن شیلنگ تخلیه، اطمینان از نصب و اتصال صحیح است.

  • آیا نشتی کولر گازی قابل تعمیر است؟

نشتی‌های کوچک را می‌توانید با هزینه اندک و تعمیر جزیی رفع کنید، مخصوصا اگر کولر شما نو باشد؛ اما نشتی‌های بزرگ مثل مشکل در کویل اپراتور به تعویض قطعات نیاز دارد.

  • هر چند وقت یک بار باید برای تشخیص نشتی کولر را بررسی کنم؟

بهتر است سیستم تهویه خود را سالی دو بار سرویس کنید و شلنگ‌ها، اتصالات مبرد، صداهای غیرعادی و ظرفیت خنک‌ سازی دستگاه را مورد بررسی قرار دهید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =