Banner Image
جوشکاری ساختمانی

روش صحیح جوشکاری ساختمان و 8 نکته خیلی مهم

امتیاز دهید

جوشکاری ساختمانی یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین روش‌های مورد استفاده در صنعت به منظور اتصال دو قطعه فلزی و… است. جوشکاری بسته به نوع ماده به کار گرفته شده و همچنین محل انجام آن می‌تواند متفاوت باشد. به همین منظور مهندسین و تکنسین‌ها در هر حوزه‌ای باید با جوشکاری ساختمان و نوع آن آشنایی کامل داشته باشند.

به طور کلی جوشکاری یکی از حوزه‌های بسیار وسیع بوده که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. به همین منظور وجود اطلاعات کامل و جامع در این خصوص بسیار حائز اهمیت خواهد بود. روش‌ها و شیوه‌های مختلفی در زمینه جوشکاری وجود دارد که ما در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با انواع این روش‌ها و همچنین فرآیند جوشکاری بیشتر آشنا کنیم.

انواع جوشکاری ساختمان

در یک تعریف کلی می‌توان گفت جوشکاری فرآیندی است که در آن دو قطعه فلز و حتی غیرفلز به وسیله گرم کردن محل اتصال یا به نوعی ذوب آن به یکدیگر متصل می‌شوند. همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم جوشکاری انواع مختلفی دارد و شما طی انجام هرکدام از این فرآیند باید حتما نکات و اصول ایمنی را رعایت کنید.

جوشکاری

جوشکاری فرآیندی است که در آن دو قطعه فلز و حتی غیرفلز به وسیله گرم کردن محل اتصال یا به نوعی ذوب آن به یکدیگر متصل می‌شوند

در صورتی که اصول و نکات جوشکاری را به خوبی اجرا نکنید، ممکن است محصول نهایی به شکل مناسبی اجرا نشود. ما در ادامه به طور کامل درباره انواع و اصول جوشکاری ساختمان با شما صحبت خواهیم کرد. به طور کلی انواع جوشکاری ساختمان به شرح زیر است. همه این نوع‌ها تنها در اجرا متفاوت هستند.

  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز
  • جوشکاری برق
  • انواع متفرقه جوشکاری

جوشکاری در حالت جامد

در روش جوشکاری در حالت جامد خبری از ذوب شدن مواد نیست و مکانیزم آن به صورت تحت فشار قرار دادن و حرارت مواد (گاهی بدون حرارت) دو ماه به یکدیگر است.

جوشکاری در حالت جامد

در روش جوشکاری در حالت جامد خبری از ذوب شدن مواد نیست و مکانیزم آن به صورت تحت فشار قرار دادن و حرارت مواد به یکدیگر است

برخی از فرآیند‌های جوش در این روش عبارت‌اند از:

  • جوش اصطکاکی
  • جوش نفوذی
  • جوش به کمک امواج فراصوت

جوشکاری مقاومتی

در روش جوشکاری مقاومتی فرد جریان الکتریکی بالایی را از درون جسم عبور می‌دهد و حرارتی که به دلیل مقاومت الکتریکی و نیرو وارد شده از سمت سیم‌های مسی ایجاد می‌شود موجب جوش خواهد شد.

هنگامی که جوشکاران ساختمانی جریان الکتریکی که حدودا 1000 الی 10000 آمپر است را از درون فلز عبور می‌دهند، محفظه کوچکی از مواد مذاب در محل جوش تشکیل می‌شود.

جوشکاری مقاومتی

در جوشکاری مقاومتی فرد جریان الکتریکی بالایی را از جسم عبور می‌دهد و حرارتی که به دلیل مقاومت الکتریکی و نیرو وارد شده موجب جوش خواهد شد

جوشکاری مقاومتی در حقیقت دوستدار محیط‌زیست است. زیرا در این روش آلودگی بسیار کمی تولید می‌شود. اما از این روش به صورت محدود استفاده می‌کنند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید چرا؟ زیرا یکی از معایب این روش جوشکاری ساختمانی، بالا بودن هزینه ابزارآلات لازم است.

روش‌های جوشکاری مقاومتی عبارت‌اند از:

  • جوش نقطه‌ای
  • درز جوش
  • جوش تکمه‌ای
  • جوش با استفاده از قالب

جوشکاری ساختمانی با گاز

یکی دیگر از روش‌هایی که برای اتصال دو فلز از آن بهره می‌گیرند، جوشکاری ساختمانی با گاز است. در این روش از گازهای مختلفی همچون اکسیژن، پوپان، استیلن و… استفاده می‌کنند.

جوشکاری با گاز

جوشکاری ساختمانی با گاز معمولا به وسیله لیزرهای مخصوص به نام زر گاز کربنی صورت می‌پذیرد

جوشکاری ساختمانی با گاز معمولا به وسیله لیزرهای مخصوص به نام زر گاز کربنی صورت می‌پذیرد. در این روش باید تمامی اصول جوشکاری را رعایت کنید. زیرا ممکن است با توجه به انرژی بالای پرتوها، فلز به طور کامل تخریب شود. بنابراین ابتدا نکات و اصول را این حالت بیاموزید و سپس دست به کار شوید. البته ناگفته نماند که افراد خبره و باتجربه در این حوزه بسیار زیاد هستند.

جوشکاری ساختمانی با برق

در جوشکاری ساختمان با برق، الکترون‌ها به کمک ولتاژ بالا، شتاب زیادی می‌گیرند و به شکل پرتوهای بسیار باریک به بیرون پرتاب می‌شوند.

جوشکاری با برق

در جوشکاری ساختمان با برق، الکترون‌ها به کمک ولتاژ بالا، شتاب زیادی می‌گیرند و به شکل پرتوهای بسیار باریک به بیرون پرتاب می‌شوند.

در این روش چگالی بالای انرژی در ناحیه اتصال، موجب می‌شود تا کیفیت جوش بالا برود. در واقع از این روش برای ساخته بدنه جنگنده‌ها استفاده می‌کردند. چرا که اتصال در این حالت بسیار محکم بوده و تخریب نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: جوشکاری آرگون چیست؟ کاربردها، مزایا و عوارض خطرناک آن

اصول جوشکاری ساختمان

جوشکاری سیستم‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای یا به عبارت دیگر پیکر جوشکاری ساختمانی به این معناست که جوشکار تیرها، ستون‌ها و… را طی فرآیند اتصال یا همان جوشکاری به یکدیگر متصل می‌کند تا چارچوب ساختاری یک ساختمان در ابتدا شکل بگیرد و بتوانند سایر موارد را روی آن پیاده‌سازی کنند. به همین منظور جوشکاری ساختمان بسیار مهم و اصول مهمی دارد که باید حتما طی فرآیند جوش آن را رعایت کنید و نادیده نگیرید.

اجزای ساختمانی قبل از اتصال به وسیله ابزارهای برنده فلز و … به اندازه‌ای بریده و کوچک می‌شوند که به وسیله یک جرثقیل یا جک قابل حمل باشند. سپس این فلزات به وسیله فرآیند اتصال یا جوش به یکدیگر جوش می‌خورند تا از کف، دیوارها و سقف ساختمان حمایت کنند. به همین دلیل این بخش بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید جوشکار با رعایت اصول درست این کار را انجام دهد.

جوشکاری اصولی

اجزای ساختمانی قبل از اتصال به وسیله ابزارهای برنده فلز و … به اندازه‌ای بریده و کوچک می‌شوند که به وسیله یک جرثقیل یا جک قابل حمل باشند

یک جوشکار باید بتواند مولفه‌های ساختمانی غیر ساختمانی را نیز جوش بدهد. اما مولفه‌های ساختمانی غیرساختمانی چه هستند؟ مولفه‌های ساختمانی غیر ساختمانی عبارت‌اند از: پل‌ها، پل‌های ارتباطی بین اتاق‌ها، تیره‌ای کف، میخ‌های قاب فولادی، میخ و سایر اجزایی هستند که بیش از حد بزرگ بوده یا برای طراحی ساختمان بسیار بزرگ هستند.

نکات مهم در جوشکاری ساختمان

همان‌طور که در بالاتر نیز مطالعه کردید برای اینکه بتوانید در آخر محصول درستی داشته باشید باید به نکات مهم در جوشکاری ساختمان توجه کنید. به همین منظور در ادامه به چند نکته مهم اشاره کردیم.

  • ضخامت قطعات قابل جوش باید در فرآیند جوشکاری باهم برابر باشند. در غیر این صورت باید نسبت آن‌ها کمتر از 3.1 باشد.
  • فاصله جوش را باید حفظ کنید در غیر این صورت محصول نهایی شما مورد تاییدتان نخواهد بود.
  • فاصله مرکز جوش تا لبه باید حداقل 2 برابر قطر جوش باشد.
  • فراموش نکنید که باید به جوش نقطه‌ای نیز دسترسی داشته باشید.
  • پس از اتمام کار جوشکاری باید تمامی نقاط جوش را سنباده بکشید تا از خم شدن جوش‌ها به بقیه سطح جلوگیری کنید.

نکات ایمنی در جوشکاری ساختمان

برای اینکه در حین جوشکاری آسیب کمتری ببینید باید به برخی نکات ایمنی توجه کنید. یکی از مهم‌ترین بخش در نکات ایمنی پوشش مناسب جوشکار است. باید پوشش آن نیز ایمن باشد. استفاده از وسایل زیر حین جوشکاری بسیار مهم خواهد بود.

ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری یکی از وسایل مهم و ضروری برای جوشکاری ساختمانی هستند. کیفیت همه ماسک‌ها و کلاه‌های جوشکاری یکسان نیست به همین منظور برای خرید در بازار پرس‌وجو کنید تا بتوانید بهترین و پیشرفته‌ترین کلاه و ماسک جوشکاری را تهیه کنید.

ماسک جوشکاری

ماسک جوشکاری یکی از وسایل مهم و ضروری برای جوشکاری ساختمانی هستند

برخی از ماسک‌های جوشکاری پس از مدتی استفاده دچار سیاهی می‌شوند که به همین دلیل ممکن است خطا حین عملیات جوش به وجود بیاید. بنابراین از ماسک‌های جوشکاری حرفه‌ای‌تر بهره بگیرید.

دستکش جوشکاری

یکی دیگر از لوازم مهم حین جوشکاری استفاده از دستکش جوشکاری است. استفاده از آن حین عملیات جوش بسیار مهم و ضروری است.

دستکش جوشکاری

استفاده از دستکش جوشکاری در هنگام عملیات ضروری است

زیرا با وجود دستکش هنگامی که به قطعات داغ فلز دست می‌زنید دچار مشکل نخواهید شد. دستکش‌های جوشکاری نیز انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع جوش می‌توانند متفاوت باشند.

عینک جوشکاری

عینک‌های ایمنی در برخی از انواع جوشکاری ساختمانی، موجب سلامت ماندن چشم‌ها می‌شوند. هنگامی که از فلز خورده‌های آهن حین جوش خارج می‌شود ممکن است به فرد چشم اصابت کند و فرد کور یا چشمانش آسیب ببیند.

عینک جوشکاری

عینک‌های ایمنی در برخی از انواع جوشکاری ساختمانی، موجب سلامت ماندن چشم‌ها می‌شوند

وجود عینک روی چشم از این مشکل جلوگیری می‌کند. عینک هم مانند ماسک انواع و کیفیت مختلفی در بازار دارد. اگر برایتان مهم است که حین کار اذیت نشوید، بهترین نوع آن را خریداری کنید تا حین مراحل جوشکاری ساختمانی، جرقه‌های تولید شده به چشم شما برخورد نکند.

هزینه جوشکاری اسکلت ساختمان

هزینه جوشکاری اسکلت ساختمانی بسته به نوع و مدل جوش می‌تواند متفاوت باشد. قبل از اینکه به دنبال قیمت باشید ابتدا باید روش مدنظر خودتان را مشخص کنید. چرا که گاها برخی از روش‌های جوشکاری ساختمانی مانند جوشکاری ساختمانی با برق ممکن است هزینه بالاتری نسبت به سایر روش‌ها داشته باشد. بنابراین هزینه جوشکاری اسکلت ساختمانی را به طور دقیق نمی‌توان بیان کرد. زیرا بسته به نوع روش می‌تواند متغیر باشد. بنابراین قبل از پرسیدن هزینه ابتدا بگویید که چه روشی مدنظر شما است تا جوشکار بتواند قیمت درست‌تر در اختیارتان قرار دهد.

و در پایان…

در این مقاله، جوشکاری ساختمان را تعریف کردیم و انواع آن یعنی جوشکاری در حالت جامد، جوشکاری مقاومتی، جوشکاری با گاز و با برق را توضیح دادیم. اصول و نکات مهم در جوشکاری ساختمان را گفتیم و موارد امنیتی موقع عملیات را توضیح دادیم. و در آخر چند خطی درباره هزینه جوشکاری ساختمان گفتیم. این مقاله از پیندو باز هم آپدیت خواهد شد و نکات بیشتری به آن اضافه خواهد شد. اگر سوالی دارید یا نکته‌ای ناگفته مانده ما را در کامنت‌ها از آن با خبر کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + یازده =