Banner Image
امتیاز دهید

امروزه بسیاری از مردم برای تأمین سیستم گرمایشی خانه‌های خود، به استفاده از پکیج‌های دیواری روی آورده‌اند؛ چراکه پکیج‌ها امکان گرم کردن آب لوله کشی و دمای خانه را به صورت هم‌زمان فراهم می‌کنند و خطرات بخاری مانند گازگرفتگی را ندارند؛ اما ممکن است هنگام استفاده از پکیج، فشار آن کم یا زیاد شود، چنین مشکلی می‌تواند خطرات زیادی را همراه داشته و باعث آسیب به دستگاه شود. حال این سوال مطرح است که در صورت افزایش فشار، چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟ در این مقاله قصد داریم تا آموزش کم کردن فشار پکیج را برای شما عزیزان شرح دهیم.

خطرات بالا رفتن فشار پکیج

سیستم پکیج‌های دیواری به‌گونه‌ای طراحی شده است که فشار اضافی را خنثی کند، درواقع اگر فشار پکیج به عدد 2 یا کمی بالاتر برسد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید اما خطرات اصلی زمانی رخ می‌دهد که فشار پکیج به بیش از 3 بار افزایش یابد. اگر فشار پکیج شما بالا باشد معایب زیادی را همراه دارد و می‌تواند به دستگاه و ساختمان شما آسیب‌های جدی وارد کند.

بالا رفتن فشار پکیج

سیستم پکیج‌های دیواری به‌گونه‌ای طراحی شده است که فشار اضافی را خنثی کند

اکنون پیش از آنکه به سوال کاربران مبنی بر اینکه چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟ پاسخ دهیم، خطرات ناشی از بالا بودن فشار یا بار پکیج را بررسی خواهیم کرد. برخی از این خطرات عبارت‌اند از:

  • نشتی آب از شیر اطمینان پکیج و درنتیجه نم‌زدگی و آسیب به بنا.
  • بروز پوسیدگی و خوردگی در سیستم لوله‌کشی پکیج.
  • هزینه‌تراشی و ایجاد خسارت‌های سنگین به قطعات مختلف پکیج در صورت تداوم بالا بودن فشار پکیج.

تنظیم فشار پکیج

چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟ پاسخ به این پرسش به معنای تنظیم فشار پکیج نیست، درواقع در برخی مواقع ممکن است فشار پکیج کاهش یافته ‌باشد و ما مجبور شویم آن را افزایش دهیم؛ اما درصورتی که شما با افزایش فشار پکیج مواجه شدید، می‌توانید مراحلی که در ادامه توضیح داده‌‌ایم را برای کاهش آن انجام دهید؛ برای انجام این کارها شما نه به حضور یک متخصص نیاز دارید نه به استفاده از ابزار.

تنظیم فشار پکیج

اولین روش برای تنظیم و کاهش فشار پکیج، با هواگیری یکی از رادیاتورها انجام می‌شود؛

اولین روش برای تنظیم و کاهش فشار پکیج، با هواگیری یکی از رادیاتورها انجام می‌شود؛ با اینکه این روش بسیار ساده‌تر بوده و دارای دو مرحله است، زمان زیادی برای انجام آن لازم بوده و پیشنهاد ما استفاده از روش دوم است. با این حال مراحل این روش عبارت‌اند از:

مرحله اول: یکی از رادیاتورها را انتخاب کنید و پیچ هواگیری آن را باز کنید و تا زمانی که فشار پکیج کاهش یابد، اجازه دهید آب درون رادیاتور خالی شود.

بیشتر بخوانید: آیا پکیج همیشه باید روشن باشد؟

نکته مهم: هواگیری رادیاتورها با پاشش آب همراه است و حتما یک ظرف با ابعاد مناسب زیر پیچ هواگیری قرار دهید تا آب تخلیه شده زمین را خیس نکند.

مرحله دوم: پس از پایین آمدن فشار پکیج، پیچ هواگیری رادیاتور خود را ببندید.

در بخش بعدی روش دوم را شرح خواهیم داد که دارای شش مرحله است، اما در مدت زمان کمتری می‌توانید آن را انجام دهید.

چگونه فشار پکیج بوتان را کم کنیم؟

دومین روش برای پاسخ به پرسش چگونه فشار پکیج را کم کنیم، شامل 6 مرحله است که قدم به قدم مراحل آن را برای پکیج‌های بوتان شرح داده‌ایم:

مرحله اول

شیر ورودی آب سرد به پکیج را ببندید، در صورتی که نمی‌دانید کدام شیر مربوط به ورودی آب سرد است، می‌توانید زیر پکیج را مشاهده کنید و از سمت راست دومین شلنگ را دنبال کنید تا به شیر ورودی آب سرد برسید اما در همه‌ پکیج‌ها این‌گونه نیست و اگر مطمئن نیستید که شیر مورد نظر کدام است، ترجیحا فلکه ورودی آب را ببندید.

شیر ورودی آب

شیر ورودی آب سرد به پکیج را ببندید

نکته: مهم‌ترین موضوع در مرحله اول این است که آب وارد پکیج نشود و روش انجام آن تفاوتی ندارد.

مرحله دوم

پس از بستن ورودی آب پکیج، یکی از شیرهای آب گرم را باز کنید؛ اگر مرحله اول را به درستی طی کرده باشید، آب قطع شده است و نباید از لوله آب بیاید. اکنون اگر آب قطع است، شیر آب را باز بگذارید و به مرحله بعد بروید.

مرحله سوم

شیر پرکن دستگاه را باز کنید تا فشار موجود در پکیج به سمت شیر آبی که باز گذاشته‌اید برود؛ به عنوان مثال اگر شیر آشپزخانه را باز گذاشته‌ باشید، فشار پکیج از شیر آب آشپزخانه خارج می‌شود.

نکات مهم: هنگام باز کردن شیر پرکن آن را تا انتها باز نکنید و تنها 2 الی 4 دور چرخاندن آن کافی است. همچنین هنگام انجام این کار به درجه فشار پکیج نگاه کنید و مرحله چهارم را انجام دهید.

ممکن است در این روش از مراحل پاسخ به چگونه فشار پکیج را کم کنیم، ندانید شیر پرکن چیست و در کدام قسمت پکیج قرار دارد. شیر پرکن پکیج یک شیر در پکیج است که با یک روکش پلاستیکی امکان باز و بسته کردن آن با دست خالی نیز وجود دارد؛ محل قرارگیری این شیر در زیر پکیج‌های بوتان و ایران رادیاتور طراحی شده است و با نگاه کردن به قسمت زیرین دستگاه می‌توانید آن را مشاهده کنید.

شیر پرکن پکیج

شیر پرکن پکیج یک شیر در پکیج است که با یک روکش پلاستیکی امکان باز و بسته کردن آن با دست خالی نیز وجود دارد

مرحله چهارم

زمانی که فشار پکیج به درجه مناسبی رسید، شیر پرکن را به صورت کامل ببندید؛ توجه کنید که اگر آن را نبندید با مشکلات و خرابی پکیج مواجه خواهید شد، پس حتما از بسته شدن شیر پرکن پکیج مطمئن شوید.

نکته: فشار نرمال پکیج‌ها بین 1.5 تا 2 بار است.

بیشتر بخوانید: چرا پکیج روشن نمی‌شود؟

مرحله پنجم

اکنون فشار پکیج شما تنظیم شده است و دیگر سوالی مبنا بر اینکه چگونه فشار پکیج را کم کنیم وجود نخواهد داشت؛ چرا که تمامی مراحل اصلی را انجام داده‌اید. حالا کافی است شیر آبی که باز کرده‌ بودید را ببندید.

مرحله ششم

آخرین مرحله، بازگرداندن شرایط به حالت قبلی است، یعنی می‌توانید ورودی آب را باز کنید و نگران هیچ‌چیز نباشید.

چگونه فشار پکیج ایران رادیاتور را کم کنیم؟

اگر پکیج شما ایران رادیاتور است می‌توانید تمامی مراحلی که کمی قبل‌تر برای پکیج‌های بوتان آموزش داده‌‌ایم را طی کنید؛ درواقع هیچ تفاوتی برای کاهش فشار در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان وجود ندارد و تمامی مراحل مشابه یکدیگر است.

جمع‌بندی

چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟ کاهش فشار پکیج فرآیند بسیار ساده‌ای دارد که اگر از آن چشم‌پوشی کنید خطرات زیادی را متحمل می‌شوید. به عنوان مثال نم‌زدگی و آسیب به بنا یکی از این خطرات است. کاهش فشار پکیج از دو روش انجام می‌شود که اولی از طریق هواگیری یکی از رادیاتورها و دیگری با استفاده از شیر پرکن پکیج صورت می‌گیرد؛ به این‌گونه که با بستن ورودی آب و باز گذاشتن یکی از شیرهای آب گرم شیر پرکن پکیج را باز می‌کنید و با رسیدن درجه به عدد مناسب آن را می‌بندید. فقط توجه کنید که پس از رسیدن به درجه مورد نظر، حتما شیر پرکن را به صورت کامل ببندید.

سوالات متداول

  • چگونه فشار پکیج را کم کنیم؟

برای کاهش فشار پکیج 2 روش پیش روی شما قرار گرفته ‌است که پیشنهاد ما کم کردن فشار با بستن ورودی آب و استفاده از شیر پرکن پکیج است، زیرا ساده‌تر بوده و در زمان کمتری انجام می‌شود.

  • آیا کم کردن فشار پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان متفاوت است؟

خیر؛ کاهش فشار پکیج در هردو مورد مشابه است و کم کردن فشار در پکیج‌های ایران رادیاتور و بوتان هیچ‌گونه تفاوتی ندارد.

  • بالا بودن فشار پکیج چه خطراتی دارد؟

از خطرات احتمالی که با بالا بودن فشار پکیج ایجاد می‌شود می‌توان به نم‌زدگی و آسیب به بنا، پوسیدگی و خوردگی در سیستم لوله کشی پکیج و ایجاد خسارت‌های سنگین به قطعات پکیج اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + هجده =