Banner Image

جوشکاری آرگون چیست؟ [کاربردها، مزایا و عوارض خطرناک آن]

امتیاز دهید

یکی از مهم‌ترین روش‌های جوشکاری در صنایع مختلف کوچک و بزرگ پتروشیمی، نظامی، دریایی، هوایی، نیروگاه‌های برق و…، جوشکاری تیک یا همان جوشکاری قوس تنگستن تحت پوشش گاز محافظ است. در ایران بیشتر افراد در صنایع مختلف نام اختصاری با متداول این روش جوشکاری یعنی جوش آرگون را می‌شناسند. دلیل اینکه به این روش جوشکاری، جوش آرگون می‌گویند، استفاده از گاز آرگون در فرآیند جوشکاری است.

از روش جوشکاری آرگون می‌توان برای جوشکاری فلزات سخت و غیرسخت، آهنی و غیرآهنی در تمامی ضخامت‌های باریک یا کلفت استفاده کنیم. در حقیقت با بهره از روش آرگون، جوشکاران می‌توانند صفحات نازک و ظریف مانند آلومینیوم را جوش دهند. این در حالی است که به کمک همین روش می‌توانند لوله‌های ضخیم تخت فشار را نیز به یکدیگر متصل کنند.

در روش جوشکاری آرگون قوس و حوضچه مذاب به طور واضح و آشکار قابل رویت است. در دهه 1920 بسیاری از محققین در صنایع مختلف سعی کردند تا قوس و حوضچه مذاب را در مقابل اتمسفر محافظت کنند تا جوشکاری کاملا ایده‌آل انجام شود. اما تمام تلاش‌ها بی‌ثمر ماند زیرا ظهور الکترودهای روپوش‌دار در همان دهه مسئله محافظت را به طور کلی منتفی کرد.

جوشکاری در سال 1920

در دهه 1920 بسیاری از محققین در صنایع مختلف سعی کردند تا قوس و حوضچه مذاب را در مقابل اتمسفر محافظت کنند تا جوشکاری کاملا ایده‌آل انجام شود.

در دهه 1930 به دلیل برخی مشکلات، جوشکاری با گاز خنثی و الکترود تنگستن ابداع شد. ابداع این روش شروع روش جوشکاری با محافظت گاز بود. این روش در ابتدای ابداع بسیار کند پیشرفت کرد و کسی از آن استفاده نمی‌کرد اما به مرور زمان و در دهه 1940 توسعه پیدا کرد. در ادامه قصد داریم شما را با روش جوشکاری آرگون و همچنین مزیت و معایب آن بیشتر آشنا کنیم.

جوشکاری آرگون چیست؟

همان‌طور که در قسمت بالا هم مطالعه کردید، آرگون یکی از انواع روش‌های جوشکاری است که در صنایع مختلفی برای اتصال دو فلز به یکدیگر از آن بهره می‌گیرند. فرآیند جوشکاری آرگون تحت پوشش محافظ گاز قرار می‌گیرد که همین امر باعث واکنش‌پذیر شدن آن در میان اتصال دو قطعه می‌شود.

جوش آرگون به نسبت سایر روش‌های جوشکاری استحکام و مقاومت بسیار بالایی دارد. به همین منظور یکی از پرطرفدارترین انواع جوشکاری محسوب می‌شود. بسیاری از صنایع مختلف از این روش برای اتصالات محصولات خود نیز بهره می‌گیرند.

جوشکاری آرگون

آرگون یکی از انواع روش‌های جوشکاری است که در صنایع مختلفی برای اتصال دو فلز به یکدیگر از آن بهره می‌گیرند

همان‌طور که از نام این روش مشخص است جوشکاری آرگون به وسیله گاز آرگون صورت می‌گیرد و به کمک قوس الکتریکی انجام می‌شود. شاید برایتان سوال باشد که قوس الکتریکی چیست؟ قوس الکتریکی به تخلیه جریان الکتریکی بین دو الکترود گفته می‌شود.

در این روش چندین فرآیند تخلیه جریان باعث ایجاد حرارت بالا می‌شود. این حرارت موجب اتصال و جوش بین دو قطعه می‌شود. میزان حرارت تولید شده در این قوس الکتریکی به وسیله جوش آرگون تا 2000 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید.

کاربردهای جوشکاری آرگون

همان‌طور که تا به اینجای مطلب با جوشکاری آرگون آشنا شدید، این روش جوشکاری کاربردهای بسیار زیادی دارد. جوش آرگون در اتصال لوله‌های تحت فشار کاربردهای فراوانی دارد. از این روش می‌توانید برای جوش دادن صفحات نازک و بسیار ظریف نیز استفاده کنید و به راحتی دو صفحه را به هم جوش بدهید.

جوش آرگون

جوش آرگون در اتصال لوله‌های تحت فشار و برای جوش دادن صفحات نازک و بسیار ظریف استفاده کنید

جوشکاری به روش آرگون کار هرکسی نیست و ممکن است فرد معمولی به خود و جسم در حال جوش آسیب بزند. جوشکار متخصص و آموزش دیده تنها کسی است که می‌تواند از جوش آرگون استفاده کند. این حرفه نیاز به تخصص و تجربه بسیار بالایی دارد. متداول‌ترین موارد استفاده از آرگون در جوشکاری مس و جوشکاری آلومینیوم است. از دیگر کاربردها و مواد استفاده از این روش جوشکاری می‌توان به صنایع پتروشیمی، صنایع دریایی و ساخت تجهیزات نظامی اشاره کرد.

پس موارد کاربرد جوشکاری آرگون را می‌توان به این صورت بیان کرد:

  • اتصال لوله‌های تحت فشار
  • جوش دادن صفحات نازک و ظریف
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع دریایی
  • ساخت تجهیزات نظامی

مزیت‌های جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون علاوه بر کاربرد، مزیت‌های فراوانی نیز دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • با توجه به اینکه تزریق فلز پرکننده از خارج قوس انجام می‌شود، اغتشاش در جریان قوس ایجاد نمی‌شود. به همین منظور کیفیت فلز جوش بالاتر می‌رود.
  • حوضچه مذاب به دلیل عدم وجود سرباره و دودو و جرقه به وضوح قابل مشاهده است.
  • با بهره از جوش آرگون افراد می‌توانند فلزات رنگین و همچنین ورق‌های نازک با دقت بسیار زیاد را نیز جوش دهند.
  • بهره‌وری بالا
  • پاکسازی کمتر
  • توانایی جوشکاری تمامی فلزهای با هر نوع ضخامتی
  • امکان انجام جوشکاری بلندمدت و بدون وقفه
  • جوشکاری رسوبی با کیفیت بیشتر
  • توانایی جوشکاری در تمام شرایط و وضعیت‌ها
  • مهره جوش مناسب
  • پاشش حداقلی مواد مذاب به مقطع یا سطح کار
  • ظرافت بالای جوشکاری آرگون موجب شده تا از این روش برای جوش دادن کاره‌ای زینتی و همچنین ظریف نیز استفاده کنند.
جوشکاری در شرایط خاص

توانایی جوشکاری در تمام شرایط و وضعیت‌ها از مزیت‌های جوشکاری آرگون است

به طور کلی مزیت جوشکاری به روش آرگون به نسبت سایر روش‌های جوشکاری این است که کنترل الکترونیکی سریع‌تر و بهتر صورت می‌گیرد. با توجه به مزیت‌های بسیار زیادی که جوشکاری آرگون دارد، افراد می‌توانند از این روش برای جوش دادن فلزات نرم‌تر مثل آلومینیوم نیز استفاده نمایند. این روش در صنعت خودروسازی کاربرد فراوانی دارد چراکه جوش‌های تمیزی تولید می‌کند و سرعت بسیار بالایی دارد.

عوارض جوشکاری آرگون

در کنار مزایای بسیار بالا، جوشکاری به روش آرگون عوارض جانبی ناچیزی هم دارد. این عوارض بیشتر بر سلامت فیزیکی جوشکار تاثیرگذار است. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون

مشکلات ریوی، حنجره و مجاری ادراری از عوارض و اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون است. مخصوصا در کار با بخار مواد خطرناکی مانند کادمیوم، نیکل، بریلیوم، کروم و ارسنیک که دود جوشکاری با مواد فوق ترکیب و اثرات بسیار بدی روی سلامت بدن انسان می‌گذارد.

عوارض ریوی جوشکاری آرگون

مشکلات ریوی، حنجره و مجاری ادراری از عوارض و اثرات طولانی مدت جوشکاری آرگون است

از دیگر عوارض طولانی مدت جوشکاری با این روش می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  • مشکلات مزمن تنفسى مثل برونشیت
  • آسم
  • التهاب ریه‌ها
  • کاهش حجم ریه‌ها
  • رسوب غبار یا سیلیس یا اکسید آهن در ریه‌ها
  • مشکلات قلبی
  • پوستی
  • کاهش شنوایی
  • مشکلات گوارشی مثل التهاب مزمن معده و روده‌ها و زخم معده و اثنی عشر
  • صدمات کلیوی

عوارض ناشی از گرما در جوشکاری آرگون

گرمای شدید جوشکاری و مذاب و جرقه مربوط به آن می‌تواند منجر به سوختگی شود. مذاب ماده، جرقه و الکترود داغ می‌تواند سوختگی و ضایعات چشمی برای فرد به دنبال داشته باشد. همچنین هنگامی جوشکاران در حین جوشکاری با آرگون هستند، به دلیل گرمای زیاد و طولانی مدت، ممکن است گرمازده شوند.

گرمای شدید حاصل از جوشکاری

مذاب ماده، جرقه و الکترود داغ می‌تواند سوختگی و ضایعات چشمی برای فرد به دنبال داشته باشد.

به همین منظور تمامی جوشکاران باید علائم گرمازدگی مانند احساس خستگی زیاد، سرگیجه، کاهش اشتها، تهوع، دردهای شکمی و تحریک‌پذیری را بدانند.

نور و اشعه‌های مادون قرمز و ماورای بنفش

نور شدید حاصل از جوشکاری می‌تواند به شبکیه چشم آسیب بزند. علاوه بر این اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنیه و ایجاد آب‌مروارید می‌شود.

تاثیرات مخرب جوشکاری آرگون

نور شدید حاصل از جوشکاری می‌تواند به شبکیه و قرنیه چشم آسیب بزند

اشعه ماورای بنفش می‌تواند در چشم برق‌زدگی ایجاد کند. در این حالت فرد احساس می‌کند درون چشمم شن یا جسم خارجی قرار دارد. او تاری دید، درد شدید و ریزش و سوزش اشک پیدا می‌کند که بسیار آزاردهنده است.

صدا

صدا حین جوشکاری می‌تواند برای افراد بسیار آزاردهنده باشد. کاهش شنوایی، ایجاد استرس و فشار عصبی، بالا رفتن فشار خون و بیماری‌های قلبی می‌تواند از عوارض صدای بسیار بلند باشد. به طور کلی کار کردن در یک محیط پرسروصدا می‌تواند موجب خستگی، عصبی شدن و تحریک‌پذیری فرد شود. علاوه براین هنگامی که فرد در سروصدای بالای 85 دسی‌بل قرار می‌گیرد، ممکن است شنوایی خود را از دست بدهد.

ناراحتی‌های عضلانی و استخوانی در جوشکاری آرگون

جوشکارها پس از گذشت مدتی دچار کمردرد، شانه‌ درد، دردهای زانو، التهاب عضلات، مفاصل و رباط‌ها می‌شوند. به همین منظور جوشکار ممکن است پس از مدت زمانی طولانی دچار لرزش دست یا تحلیل عضلات شود.

مشکلات مفاصل جوشکارها

جوشکارها پس از گذشت مدتی دچار کمردرد، شانه‌ درد، دردهای زانو، التهاب عضلات، مفاصل و رباط‌ها می‌شوند

برای پیشگیری از این عارضه راه‌حل‌های مختلفی وجود دارد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • بلند کردن صحیح جسم حین و پس از جوشکاری
  • تغییر وضعیت و حالت بدن هر چند وقت یک‌بار
  • قرار دادن کار در ارتفاع مناسب حین انجام عملیات جوش
  • استفاده از محلی برای قراردادن پاها روی آن (در صورت ایستادن طولانی مدت)
  • کاهش لرزش

جوش آرگون خراشی چیست؟

برای ایجاد شدن قوس الکتریکی در جوشکاری آرگون باید لوله الکترود را به منطقه جوش بچسبانید. پس از اولین جریان الکتریکی سریعا و با سرعت عمل باید آن را باید از روی سطح جدا کنید.

چرا که در غیر این صورت باعث چسبندگی الکترود به منطقه جوش می‌شود. برای جلوگیری از چسبیدن الکترود بهتر است در منطقه جوش به اندازه قطر یک سکه فاصله ایجاد نمایید.

تنظیمات دستگاه جوش آرگون

برای تنظیم دستگاه جوش آرگون باید سه مرحله زیر را به درستی انجام دهید:

  1. آمپراژ نوع و ضخامت فلز را در نمودار جوش پیدا کنید. نوع فلزی که قصد جوشکاری آن را دارید و همچنین ضخامت آن را در نمودار پیدا کنید و سپس سطح آمپراژ توصیه شده که با آن مطابقت دارد را بیابید.
  2. آمپرها را با بهره از دستگیره‌ای که در قسمت جلوی دستگاه تعبیه شده، تنظیم کنید. به شماره‌های موجود در شماره‌گیری آمپراژ توجه کنید و آمپراژ توصیه شده و متناسب با ضخامت و نوع فلز مورد نظر برای جوش را پیدا کنید. شماره‌گیر را روی جوشکار چوب بچرخانید تا آمپر را افزایش دهید. برای کاهش باید شماره‌گیر را به سمت چپ بچرخانید.
  3. از میله جوش چوب با قطر معادل آمپر دستگاه استفاده کنید. قطر میله که آن را به عنوان الکترود نیز می‌شناسند یک نسخه اعشاری از آمپر خواهد بود.

در پایان

ما در این مقاله سعی بر آن داشتیم تا شما را با جوشکاری آرگون، مزایا و معایب آن به خوبی آشنا کنیم. جوشکاری آرگون به جوشکاران این امکان را می‌دهد تا همه فلزات نرم و سخت را بتوانند به یکدیگر متصل کنند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + دوازده =