Banner Image

بهترین دوربین خودرو چیست؟

امتیاز دهید

در حین رانندگی اتفاقات زیادی اطرافمان می‌افتد و دوربین خودرو مثل چشم دوم ما عمل می‌کند که هنگام رانندگی در جاده به ما آرامش می‌دهد. بهترین دوربین خودرو نسبت به اتفاقاتی که هنگام رانندگی می‌افتد کاملا هوشیار بوده و فیلم‌هایی با رزولوشن بالا به همراه زمان و مختصات GPS ضبط می‌کند. بسیاری از دوربین‌ها حتی می‌توانند زمانی که ماشین شما پارک شده است فیلم ضبط کنند تا اگر از ماشین دور بودید و اتفاقی افتاد، فیلم آن را داشته باشید.

هنگام انتخاب دوربین خودرو متناسب با نیازهای خود، ابتدا باید در نظر بگیرید که چه مدل دوربینی می‌خواهید. علاوه بر این، باید تصمیم بگیرید که زاویه دید دوربین باید چقدر باشد. سپس ویژگی‌های خاصی مانند کنترل صوتی یا کمک پارک وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. از آنجا که افراد به دلایل مختلفی از دوربین خودرو استفاده می‌کنند، قطعا یک مدل دوربین نمی‌تواند برای همه مناسب باشد. با در نظر گرفتن این موضوع، در ادامه به بررسی هرآنچه نیاز دارید در مورد این دوربین‌ها بدانید خواهیم پرداخت؛ پس با ما همراه باشید.

دوربین خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

دوربین خودرو ابزاری مناسب و در برخی موارد نجات‌بخش است که به شما امکان می‌دهد هنگام رانندگی، وقایعی که در جاده، جلو یا پشت ماشین در حال رخ دادن است را ضبط کنید. دوربین‌های خودرو از ماشین شما به‌عنوان منبع تغذیه استفاده کرده و هر زمان که ماشین روشن است، فیلم‌برداری می‌کنند. برخی مدل‌ها نیز فیلم‌برداری را زمانی انجام می‌دهند که سنسورشان متوجه برخورد شود یا دوربین حرکت را تشخیص دهد. دوربین خودرو با ضبط مداوم می‌تواند از هر حادثه یا موقعیت غیرمنتظره‌ای مانند برخورد با راننده‌های بی‌احتیاط، تصادف یا حتی توقف ترافیک فیلم بگیرد. تا زمانی که دوربین برق داشته و روشن باشد، از هر چیزی که در میدان دید آن قرار گیرد فیلم‌برداری می‌کند.

دوربین خودرو چیست

دوربین‌های خودرو گزینه بهتری نسبت به سایر ابزارهای فیلم‌برداری هستند که به‌طور خاص برای این منظور ساخته نشده‌اند. این دوربین‌ها برای ضبط ویدیوی باکیفیت در زمانی که ماشین شما پارک شده یا در حال حرکت در محیط روشن یا تاریک است، طراحی شده و در صورت نصب روی شیشه جلو می‌توانند در برابر دمای بسیار سرد یا گرم مقاومت کنند. بهترین دوربین خودرو همچنین قادر است ویدیوها را به صورت خودکار در صورت تشخیص برخورد، ذخیره کند.

راه‌اندازی اکثر این دوربین‌ها ساده است، با استفاده از باتری ماشین به راحتی انرژی مورد نیازشان تأمین می‌شود و نیازی به شروع، توقف یا ذخیره دستی فیلم‌ها ندارند. فیلم‌های ذخیره‌شده را اغلب می‌توان برای اطمینان بیشتر در فضای ابری (cloud) آپلود کرد و پس از یک حادثه با شرکت‌های بیمه، پلیس یا دیگران به اشتراک گذاشت تا در صورت بروز حوادث یا سایر رویدادهای غیرمنتظره از شما محافظت کنند.

دوربین خودرو هوشمند چیست؟

دوربین خودرو هوشمند را می‌توان به عنوان نگهبان ۲۴ ساعته ماشین تلقی کرد؛ زیرا از بروز مشکلاتی مانند به سرقت رفتن ماشین تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. این دوربین‌ها دارای کاربردهای بسیار زیاد و کیفیت فوق‌العاده‌ای هستند. البته در اکثر ماشین‌ها دوربین هوشمند به صورت پیش‌فرض وجود ندارد و باید توسط راننده اضافه شود.

دوربین خودرو هوشمند

دوربین‌های هوشمند خودرو در ابعاد و با قابلیت‌های مختلفی تولید می‌شوند. اکثر این دوربین‌ها فرآیند ضبط خودکار و پخش آنلاین تصاویر را نیز انجام می‌دهند. معمولا در آن‌ها ۳ لنز باکیفیت تعبیه می‌شود که راننده می‌تواند برحسب نیاز و ترجیحات خود، آن‌ها را در قسمت‌های مختلف ماشین نصب کند. از بهترین خصوصیات این دوربین‌ها می‌توان به وجود سنسورهای مختلف اشاره کرد. برای مثال، اگر هنگام رانندگی بر اثر افتادن داخل چاله یا حتی تصادف ماشین بلرزد، به سرعت سنسورهای دوربین هوشمند این لرزش را حس کرده و شروع به ضبط فیلم می‌کنند. سنسور لرزش دوربین نیز تمام لرزش‌های خودرو که ممکن است فیلم را غیرقابل مشاهده سازند حذف کرده و تصاویری با کیفیت بسیار بالا در اختیار شما قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بهترین هولدر برای ماشین شما

انواع دوربین خودرو

دوربین‌های خودرو را می‌توان بر اساس عوامل مختلفی از جمله اندازه، فضای ذخیره‌سازی، شکل ظاهری، کارایی و محل نصب به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. برای مثال، برخی دوربین‌ها روی سقف، برخی روی شیشه جلو و برخی دیگر نیز به پشت ماشین متصل می‌شوند. این دوربین‌ها همچنین در تجهیزات و امکانات تفاوت‌هایی دارند که در ادامه انواع بهترین دوربین خودرو را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

دوربین ثبت وقایع

دوربین‌های ثبت وقایع یکی از انواع دوربین‌های خودرو هستند که بیشتر برای ثبت اتفاقات و لحظات خوب یا تجسس و کنترل در محیط برای کار و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دوربین‌ها تمام اتفاقاتی که در اطراف ماشین رخ می‌دهد را ثبت کرده و امکان بازبینی آن‌ها در آینده را فراهم می‌سازند. با توجه به افزایش ترافیک شهری و احتمال بروز اتفاقات و برخوردهای مختلف در جاده، ثبت این رخدادها بیشتر از همیشه ضروری به نظر می‌رسد. در صورت نیاز می‌توان فیلم ثبت‌شده توسط این دوربین‌ها را در اختیار پلیس یا کارشناسان بیمه نیز قرار داد.

دوربین ثبت وقایع

البته دوربین‌های ثبت وقایع برای ضبط و حفظ خاطرات سفرهای مهم و لذت‌بخش نیز به کار می‌روند. این دوربین‌ها معمولا کوچک، ظریف و نامحسوس بوده و روی آینه نصب می‌شوند؛ به همین دلیل به آن‌ها دوربین آینه‌ای نیز می‌گویند. زاویه دید این دوربین‌ها معمولا حدود ۱۷۰ درجه بوده و در انواع سیم‌کارت‌خور، مجهز به وای‌فای و جی‌پی‌اس قابل خریداری هستند. دوربین‌های ثبت وقایع حافظه داخلی نیز دارند که طبیعتا هرچه حجم آن بیشتر باشد، بهتر است.

دوربین جلوی خودرو

این دسته از انواع دوربین خودرو که روی سپر جلوی ماشین نصب می‌شود، بسیار پرطرفدار بوده و جزو تجهیزات ثابت بسیاری از خودروهای مدرن به شمار می‌رود که برای تکمیل عملکرد سیستم اتوپارک آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته امکان نصب این دوربین‌ها به صورت جداگانه نیز وجود دارد و با توجه به کاربردهایی از جمله تسلط کامل بر فضای جلوی ماشین هنگام رانندگی و پارک، به محبوبیت بسیار زیادی دست یافته‌اند. این تسلط نه تنها رفاه راننده را تضمین می‌کند، بلکه امنیت رانندگی و پارک را نیز افزایش می‌دهد.

دوربین جلوی خودرو

معمولا دوربین جلوی خودرو مجهز به GPS و امکانات مشابه نیست، اما برخی مدل‌های آن دارای حافظه داخلی هستند. برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر بهترین دوربین خودرو همچنین دارای لنز دید در شب هستند که کارایی آن‌ها را افزایش داده و برای افرادی که در شب رانندگی می‌کنند بسیار مفید است.

دوربین عقب خودرو

این دسته از دوربین‌های خودرو که به آن‌ها دوربین دید عقب یا دوربین دنده عقب نیز گفته می‌شود، قدمت بیشتری نسبت به سایر انواع دوربین خودرو دارند. این دوربین‌ها معمولا روی سپر عقب یا زیر پلاک عقب نصب شده و برای مشاهده فضای پشت ماشین هنگام پارک و دنده عقب کاربرد دارند.

از آنجا که دنده عقب برق این دوربین‌ها را تأمین می‌کند، به محض فعال کردن دنده عقب دوربین به طور خودکار فعال شده و تصویر پشت خودرو را روی صفحه نمایش یا آینه جلو می‌اندازد. برخی دوربین‌های عقب خودرو دارای خطوط داینامیک فرضی نیز هستند که پارک کردن ماشین را راحت‌تر می‌سازد. این دوربین‌ها معمولا تجهیزاتی مثل وای‌فای و GPS ندارند.

بیشتر بخوانید: توربو شارژ چیست؟

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

این دسته از بهترین دوربین خودرو که در طراحی ماشین‌های مدرن جزو تجهیزات ضروری و ثابت به شمار می‌روند، به طور موثری سطح ایمنی بدنه خودرو را افزایش می‌دهند. این دوربین‌ها معمولا متشکل از چهار لنز هستند که روی سپر جلو و عقب و زیر آینه‌های بغل ماشین نصب می‌شوند. علاوه بر این چهار لنز، دوربین‌های ۳۶۰ درجه به یک واحد پردازش مرکزی نیز مجهزند که تصاویر آن‌ها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را به شکل تصویری کامل از تمام زوایای اطراف و بالای ماشین در اختیار راننده قرار می‌دهند.

دوربین ۳۶۰ درجه خودرو

داشتن چنین تصویری به راننده تسلط بیشتری بر خودرو داده و پارک کردن و رانندگی در جاده‌های باریک یا پر پیچ و خم را راحت‌تر و ایمن‌تر می‌سازد. می‌توان گفت این دوربین مانند یک چشم سوم عمل کرده و قابلیت ضبط فیلم‌ها را نیز دارند. مدل‌های جدیدتر این دوربین‌ها به امکانات بیشتر از جمله وای‌فای و GPS مجهز هستند و برخی از آن‌ها، یک یا دو لنز دید در شب دارند که رانندگی در شب را بسیار راحت می‌کند.

دوربین مداربسته خودرو

این دوربین‌ها بیشتر برای افزایش ایمنی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل، به آن‌ها دوربین مخفی و دوربین ضد سرقت نیز گفته می‌شود. با استفاده از دوربین مداربسته خودرو، می‌توان از دزدی‌های احتمالی یا بروز مشکلات در خودروهایی که برای حمل و نقل مسافران استفاده می‌شوند، جلوگیری کرد. دوربین‌های مداربسته معمولا کوچک و نامحسوس بوده و بیش از یک لنز دارند که با توجه به نیاز راننده می‌توان آن‌ها را درون یا بیرون کابین در قسمت‌های مختلف ماشین نصب کرد.

دوربین مداربسته خودرو

دوربین مداربسته کمتر در بین آپشن‌ها و امکانات ثابت خودروها دیده می‌شود و معمولا رانندگان آن را جداگانه خریداری و نصب می‌کنند. بسیاری از این دوربین‌ها میکروفون‌دار هستند، قابلیت کنترل از راه دور دارند و به وای‌فای، GPS و حافظه داخلی نیز مجهزند.

ویژگی‌های دوربین خودرو

همان‌طور که گفته شد، دوربین‌های خودرو با قابلیت‌ها و امکانات مختلفی طراحی می‌شوند که شما باید به عنوان راننده با توجه به نیازها و بودجه خود، دوربین مناسب را انتخاب کنید.

به طور کلی ویژگی‌های زیر جزو قابلیت‌های بهترین دوربین خودرو به شمار می‌روند:‌

  • دید در شب: در اکثر انواع دوربین‌های خودرو، LED مادون قرمز در اطراف دوربین تعبیه شده‌اند تا حتی در تاریکی شب نیز نور محیط را فراهم کرده و تصویربرداری در شب را امکان‌پذیر سازند.
  • منبع تغذیه دوربین خودرو: این دوربین‌ها معمولا باتری‌خور هستند و با استفاده از انرژی باتری می‌توانند تا چند ساعت تصاویر را به طور مداوم ضبط کنند؛ اما قطعا برای مسافرت‌های طولانی انرژی باتری کافی نخواهد بود و برق ماشین به عنوان منبع تغذیه دوربین به کار می‌رود. در صورت خاموش بودن ماشین نیز دوربین از باتری خودرو استفاده می‌کند.
  • دارای سنسور ضد لرزش: هنگام بروز تصادف و سایر حوادث، ماشین می‌لرزد و شاید برایتان سوال باشد که آیا این لرزش بر تصاویر ضبط‌شده توسط دوربین تأثیر منفی می‌گذارد؟ بله، اما اکثر دوربین‌های خودرو (بخصوص دوربین‌های هوشمند) دارای سنسور ضد لرزش هستند که به دوربین کمک می‌کند با کیفیت یکسان هنگام پارک و رانندگی تصاویر را ضبط کند.

نکات مهم خرید دوربین خودرو

با توجه به اینکه انواع مختلفی از دوربین‌های خودرو در بازار موجود هستند که قابلیت‌ها و ویژگی‌های متنوعی دارند، انتخاب دوربین مناسب می‌تواند کمی دشوار باشد. از این رو، در ادامه نکاتی که باید هنگام خرید دوربین خودرو مد نظر قرار دهید (از قابلیت‌های ضبط گرفته تا GPS، باتری و حافظه) را بررسی خواهیم کرد.

دوربین ماشین

  • صفحه نمایش: اگر دوربین خودروی‌تان صفحه نمایش داشته باشد، می‌توانید هنگام نصب دوربین، تراز بودن آن را بررسی کرده و بدون نیاز به کامپیوتر، فیلم‌های ضبط‌شده را در صفحه نمایش دوربین به سرعت بازبینی کنید.
  • ضبط خودکار: همه مدل‌ها باید این ویژگی را داشته باشند تا دوربین در هنگام استارت زدن خودرو روشن شده و پس از گذشت مدت معینی از خاموش شدن آن، به طور خودکار خاموش شود.
  • ضبط پیوسته: این بدان معناست که دوربین تا زمانی که حافظه پر شود ضبط می‌کند، سپس به سراغ قدیمی‌ترین فایل‌ها می‌رود و فیلم‌های جدید را روی آن‌ها ضبط می‌کند.
  • تشخیص برخورد: هنگامی که ماشین ضربه خورده یا در اثر برخورد حرکت کرده است، بهترین دوربین خودرو می‌تواند این برخورد را تشخیص دهد و لحظات منتهی به حادثه و پس از آن را به همراه تاریخ و زمان جدا سازد. برخی از مدل‌ها به طور خودکار این ویدیو را در یک فایل جداگانه ذخیره می‌کنند که حذف نمی‌شود.
  • GPS: GPS دوربین خودرو مانند GPS دستگاه‌های دیگر شما را به مقصدی هدایت نمی‌کند؛ بلکه به طور خودکار مکان و سرعت شما را ضبط کرده و این موارد را با فیلم ضبط‌شده مطابقت می‌دهد. ارائه داده‌های GPS هنگام تصادف و سایر حوادث به پلیس یا کارشناس بیمه می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • باتری دوربین: باتری به دوربین اجازه می‌دهد بدون اتصال برق دائمی کار کند، اگرچه مدت زمان آن بین دوربین‌های مختلف، متفاوت است.
  • حالت پارک: این بدان معناست که دوربین در زمانی که خودرو خاموش است به کار خود ادامه می‌دهد تا هرگونه تصادف همچنان ثبت شود. البته برای این حالت باید دوربین را به برق خودرو وصل کنید.
  • کارت حافظه قابل جابجایی: هنگامی که دوربین نصب شده است باید کارت حافظه آن به راحتی در دسترس باشد تا بتوانید بدون نیاز به جدا کردن دوربین، آن را بردارید. کارت حافظه ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی معمولا چندین ساعت ضبط با رزولوشن بالا را امکان‌پذیر می‌سازد.
  • رزولوشن و نرخ فریم: اگرچه رزولوشن بالا (1080p) همچنان استاندارد است اما برخی از مدل‌های بهترین دوربین خودرو از ویدیوی 4K با کیفیت فوق‌العاده بالا (UHD) نیز پشتیبانی می‌کنند.

سخن پایانی

دوربین‌های استاندارد با ضبط مداوم در حین روشن بودن خودرو از شما محافظت می‌کنند و شواهد ویدیویی از هر حادثه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهند که دسترسی و به اشتراک‌گذاری آن‌ها آسان است؛ اما دوربین‌های هوشمند جدیدتر، ویژگی‌های دیگری را نیز ارائه می‌دهند، از جمله قابلیت‌های امنیتی پیشرفته مانند امکان ارسال پیام اضطراری به مخاطب تعیین‌شده در صورت تصادف شدید یا امکان استفاده به عنوان دوربین امنیتی در حالی که ماشین خاموش یا پارک شده است. با خرید بهترین دوربین خودرو می‌توانید از بروز مشکلات و خسارات احتمالی جلوگیری کنید.

سوالات متداول

  • آیا دوربین خودرو باتری ماشین را به سرعت خالی می‌کند؟

خیر. یک دوربین استاندارد با لنز جلو و عقب، تشخیص حرکت و وای‌فای که در حالت پارک خودرو نیز کار می‌کند، فقط حدود ۰.۲۵ تا 0.45 آمپر در ساعت مصرف خواهد کرد. یک باتری معمولی کوچک یا متوسط خودرو ۴۵ آمپر ساعت است؛ یعنی روزها طول می‌کشد تا شارژ باتری ماشین در اثر استفاده دوربین کاهش یابد.

  • دوربین خودرو چقدر حافظه باید داشته باشد؟

اگر حافظه دوربین خودرو پر شود، دوربین به طور خودکار شروع به ضبط فیلم‌های جدید روی فایل‌های قدیمی می‌کند؛ بنابراین نیازی نیست نگران باشید. بهترین میزان حافظه برای دوربین خودرو حدود ۱۲۸ گیگابایت است.

  • دوربین خودرو چه کاربردی دارد؟

بهترین دوربین خودرو می‌تواند در صورت بروز حوادث، بی‌گناهی شما را نزد پلیس یا کارشناس بیمه ثابت کرده یا اگر در معرض دید باشد، سارقان و سایر مجرمان را از خودروی شما دور کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =