Banner Image

آباژور چیست؟ [فرق آباژور و چراغ خواب]

امتیاز دهید

آباژور وسیله‌ای ساده و در عین حال کاربردی است که از زمان‌های قدیم به شکل‌های مختلف استفاده شده ‌و امروزه نیز استقبال از آن نه‌تنها کاهش نیافته، بلکه بیشتر هم شده است‌. آباژورهای موجود در بازار آن‌قدر متنوع هستند که فرقی نمی‌کند دکوراسیون مدرن داشته باشید یا کلاسیک، حتما مدل‌ دلخواهتان را با کمی جستجو پیدا خواهید کرد. طرح‌های متنوع کلاهک و بدنه‌ آباژورها به گونه‌ای است که قطعا می‌توانند جذابیت و جلوه چشم‌نوازی را در منزل شما ایجاد کند‌‌. اگر به دنیای رنگارنگ و متنوع آباژورها علاقه دارید، در ادامه مطلب آباژور چیست با ما همراه باشید تا بیشتر برایتان بگوییم.

آباژور چیست؟

آباژور یکی از لوازم خانگی است که برای نورپردازی و همچنین افزایش جلوه بصری دکوراسیون داخلی منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله دارای کلاهک و پایه است که لامپ، داخل کلاهک نصب می‌شود و نوری متفاوت به اتاق می‌بخشد. آباژور فقط برای ایجاد نور استفاده نمی‌شود، بلکه مدل آن برای چشم‌نوازی بیشتر دکوراسیون منزل نیز دارای اهمیت است.

آباژور

آباژور یکی از لوازم خانگی است که برای نورپردازی و همچنین افزایش جلوه بصری دکوراسیون داخلی منزل مورد استفاده قرار می‌گیرد

از‌این‌رو آباژورها در اشکال، اندازه و جنس‌های مختلفی مانند شیشه، فلز، کاغذ یا پارچه تولید می‌شوند که به‌صورت رومیزی، ایستاده و حتی آویزان در بخشی از اتاق قرار می‌گیرند. با خرید یک آباژور جدید می‌توانید طراحی داخلی منزلتان را تکمیل کنید و حال‌وهوایی منحصربه‌فرد به آن ببخشید.‌

فرق آباژور و چراغ خواب

تفاوت آباژور با چراغ خواب عمدتا در نوع طراحی و میزان نور آن است. آباژور‌ها به دلیل کاربرد تزئینی خود دارای طراحی خلاقانه‌تری هستند و در مدل‌های زیبایی تولید می‌شوند. حال آنکه چراغ خواب با یک نور کوچک، ملایم و ظریف در اتاق خواب قرار می‌گیرد تا در تاریکی مطلق، نوری کمی به محیط ببخشد‌.

هدف اصلی چراغ‌ خواب فراهم کردن نور کوچکی برای ایجاد ایمنی و جلوگیری از ترسیدن کودکان یا کسانی است که نمی‌توانند در فضایی تاریک به‌راحتی استراحت کنند.‌

معرفی انواع آباژور و کاربردهای آن

آباژورها دنیایی متنوع، زیبا با طرح‌های چشم‌نوازی دارند که از دیدن مدل‌های متنوع آن‌ خسته نخواهید شد. اگر با انواع مختلف آباژور آشنا نیستید، در ادامه مطلب آباژور چیست با ما همراه باشید تا بیشتر برایتان بگوییم و شما را به دنیای فانتزی و رویایی آباژورها ببریم.

آباژور طرح درام یا استوانه‌ای

این مدل از آباژور شکل استوانه‌ای دارد که بالا و پایین آن باز است و نور از آن قسمت‌ها به بیرون منتشر می‌شود. این مدل‌ها هم به‌صورت ایستاده و هم به‌صورت رومیزی موجود هستند و برای دکوراسیون‌های مدرن و سنتی کاربرد دارند.

 آباژور استوانه‌ای

آباژور استوانه‌ای شکل استوانه‌ای دارد که بالا و پایین آن باز است و نور از آن قسمت‌ها به بیرون منتشر می‌شود.

آباژور استوانه‌ای با تنوع زیاد و در اندازه، رنگ و متریال مختلف تولید می‌شوند که می‌توانید آ‌ن‌ها را با مبل‌ و سایر لوازم منزل ست کنید. آباژورهای طرح درام برای ایجاد یک حال و هوای خاص در پذیرایی، هال یا اتاق خواب قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید: تابلو دکورایتو چیست؟

آباژور طرح زنگوله‌ای

اکثر ما آباژورها را با این مدل می‌شناسیم، آباژورهایی به شکل زنگوله که قسمت بالایی آن‌ها باریک‌تر از قسمت پایین آن‌ هستند که نور به سمت پایین هدایت می‌شود.‌

آباژور زنگوله‌ای

آباژور زنگوله‌ای به شکل زنگوله است که قسمت بالایی آن‌ها باریک‌تر از قسمت پایین آن‌ هستند که نور به سمت پایین هدایت می‌شود.‌

آباژور زنگوله‌ای از مواد مختلفی مانند پارچه، شیشه یا کاغذ ساخته می‌شود و طیف وسیعی از طرح‌های رومیزی،‌ ایستاده و دیواری را در برمی‌گیرد. آباژورهای زنگوله‌ای به دلیل طرح کلاسیکشان می‌توانند ظاهری دلفریب و خاص به اتاق خواب، اتاق پذیرایی یا حتی محیط کارتان بدهند.

آباژور طرح امپراتوری

این آباژورها، ظاهری شبیه به آباژورهای زنگوله‌ای شکل دارند با این تفاوت که در طراحی کلاهک آن‌ها انحنایی وجود ندارد. دهانه بالایی این مدل باریک و قسمت پایین آن بازتر است که موجب می‌شود نور در سمت پایین‌تر آن از تابش بیشتری برخوردار باشد.‌

آباژور امپراطوری

این آباژورها، ظاهری شبیه به آباژورهای زنگوله‌ای شکل دارند با این تفاوت که در طراحی کلاهک آن‌ها انحنایی وجود ندارد.

مدل امپراطوری اغلب به‌صورت رومیزی یا زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آباژورها جلوه زیبایی به اتاق پذیرایی، اتاق خواب و دکوراسیون منزلتان می‌دهند.

آباژورهای طرح کولی

این آباژورها از نظر ظاهری به طرح‌های زنگوله و امپراطوری بسیار شبیه هستند، اما قسمت بالای آن تنگ‌تر از قسمت پایین آن است. اگر در دکوراسیون منزلتان از طراحی مینیمال استفاده می‌شود، آباژورهای طرح کولی برایتان مناسب است.

آباژور کولی

این آباژورها از نظر ظاهری به طرح‌های زنگوله و امپراطوری بسیار شبیه هستند، اما قسمت بالای آن تنگ‌تر از قسمت پایین آن است.

این مدل اغلب در طرح‌های رومیزی و با متریال پارچه، کاغذ یا شیشه به بازار عرضه می‌شوند. آباژور طرح کولی به دلیل طراحی ساده، انتخاب مناسبی برای اتاق خواب یا پذیرایی‌هایی است که از دکوراسیون بدون تجملی برخوردار هستند.

آباژور مخروطی شکل

این مدل از آباژورها با طرح مخلوطی شکل خود نور متمرکزی به سمت پایین ارائه می‌دهند. آباژورهای مخروطی از لحاظ ظاهری به شکل کلاه‌ چینی هستند به همین دلیل برای منازلی که با تم آسیای شرقی چیده شده‌اند، مناسب به نظر می‌رسند. این آباژورها در رنگ‌های مختلفی و به‌صورت ایستاده، رومیزی یا حتی آویزان وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها در نقاط مختلف منزل استفاده کنید‌.

آباژور طرح مربع و مستطیل

آباژورهای مربع و مستطیلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند دهنه بالا و قسمت پایین آن‌ها نوری مساوی ساطع می‌کند. این مدل‌ها، جزو طرح‌های مدرن آباژور به‌حساب می‌آیند و با گشت‌وگذار در بازار می‌توانید مدل‌هایی با طرح‌های جذاب و چشم‌نواز تهیه کنید.

آباژور مربع

آباژورهای مربع و مستطیلی به گونه‌ای طراحی شده‌اند دهنه بالا و قسمت پایین آن‌ها نوری مساوی ساطع می‌کند

به دلیل استفاده از این مدل‌ها در منازلی با سبک مدرن و مینیمال، رنگ‌های موجود در بازار اغلب در طیف رنگی سفید، ‌مشکی یا طوسی موجود هستند.

بیشتر بخوانید: 6 رنگ که در دکوراسیون طوسی عالی به نظر می‌رسند

طبقه‌بندی آباژورها بر اساس متریال ساخت

آباژورها علاوه‌بر طرح‌های گوناگون از لحاظ جنس نیز با مواد مختلفی تهیه می‌شوند که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

آباژور شیشه‌ای

این آباژورها در مدل‌های مختلفی از جمله بدنه یا کلاهک شیشه‌ای در بازار موجود هستند و به‌عنوان چراغ‌های رومیزی، یا آویز استفاده می‌شوند‌.

آباژور شیشه‌ای

آباژورهای شیشه‌ای به دلیل جنس خاصشان نوری شفاف و روشن بازتاب می‌دهند.

آباژورهای شیشه‌ای به دلیل جنس خاصشان نوری شفاف و روشن بازتاب می‌دهند. آباژورهای شیشه‌ای در مدل‌های مختلفی مثل مخروطی،‌ استوانه‌ای و گرد وجود دارند.

آباژور سرامیکی

آباژورهای سرامیکی از مدل‌های جدیدی هستند که در سال‌های اخیر و با طراحی‌های زیبا و به‌صورت دست‌ساز وارد بازار شده‌اند. این مدل از آباژورهای بیشتر به‌صورت رومیزی و برای استفاده در اتاق خواب یا پذیرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آباژور سرامیکی

آباژورهای سرامیکی از مدل‌های جدیدی هستند که در سال‌های اخیر و با طراحی‌های زیبا و به‌صورت دست‌ساز وارد بازار شده‌اند

آباژور کاغذی

یکی از متریالی که در سال‌های اخیر برای ساخت آباژورهای زیبا و خلاقانه به کار گرفته شده، کاغذ است‌. این آباژورها اغلب به‌صورت ایستاده یا رومیزی استفاده می‌شوند و نوری گرم و جذاب در منزل فراهم می‌کنند.‌ بیشتر آباژورهای کاغذی با کاغذهای روغنی و برنجی ساخته می‌شوند.

آباژور استیل

این مدل از آباژورها از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و از تابش نور شدید به داخل محیط جلوگیری می‌کنند. آباژورهای استیل به‌صورت رومیزی و سقفی استفاده می‌شوند و جلوه‌ای زیبا به اتاقتان می‌بخشند.

آباژور رومیزی چیست؟

در کنار انواع آباژورهایی که تا به اینجا خدمتتان معرفی کردیم، یک مدل پرطرفدار نیز در بازار وجود دارد که از با نام آباژور رومیزی شناخته می‌شود. این نوع آباژور در مدل‌ها و طرح‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد و در بسیاری از دکوراسیون‌های مدرن و سنتی می‌توان از آن استفاده کرد.

آباژور رومیزی

آباژور رومیزی از ابعاد جمع‌وجوری برخوردار بوده و طراحی آن به گونه‌ای است که بدون میز یا استند زیر، نمی‌توان از آن استفاده کرد.

این نوع آباژور از ابعاد جمع‌وجوری برخوردار بوده و طراحی آن به گونه‌ای است که بدون میز یا استند زیر، نمی‌توان از آن استفاده کرد. از همین رو بیشترین کاربرد آباژور رومیزی در اتاق خواب بوده و اغلب افراد علاقه دارند تا از این نوع آباژور برای تأمین نور در اتاق خواب خود استفاده کنند.

معرفی اجزای تشکیل دهنده آباژور

تا اینجا به سوال آباژور چیست، پاسخ دادیم. در این قسمت قصد داریم اجزای آن را به شما معرفی کنیم تا کمی جزئی‌تر با قطعات و کارکرد آباژور آشنا شوید. آباژورها وسیله پیچیده‌ای نیستند و از قطعات زیادی ساخته نشده‌اند. برخی مهم‌ترین اجزای آن عبارتند از:

  • قاب: قاب یا فریم که ساختار اصلی یک آباژور را تشکیل می‌‌دهد‌‌‌.
  • کلاهک: همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم جنس کلاهک می‌تواند از شیشه، پارچه، فلز یا کاغذ ساخته شود.‌
  • فیتر: قسمتی از آباژور است که به لامپ وصل می‌شود و آباژور را در جای خود نگه می‌دارد.
  • کلاهک: یک قطعه تزئینی که روی آباژور قرار می‌گیرد و به آن جلوه زیبایی می‌بخشد.

در هنگام خرید آباژور به چه نکاتی توجه کنیم؟

در هنگام خرید آباژور علاوه‌بر مطابقت آن با دکوراسیون منزل به نکاتی دیگری نیز باید توجه کنید. آباژورها با قاب و کلاهک‌های مختلفی تولید می‌شوند که در هنگام انتخاب باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

انواع آباژور

آباژورها با قاب و کلاهک‌های مختلفی تولید می‌شوند که در هنگام انتخاب باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند.

به‌طور مثال قاب و پایه آباژور بر نوع و میزان نوردهی آن‌ تأثیر می‌گذارند. از دیگر عواملی که در‌ زمان خرید آباژور باید به آن توجه کنید عبارتند از:

فضای اتاق

آباژور قرار است در چه قسمتی از اتاق قرار بگیرد و چه تأثیری بر دکوراسیون آن داشته باشد؟ آیا می‌خواهید دکوراسیون اتاق را برجسته کنید یا آنکه فقط نور آباژور برایتان مهم است؟ پاسخ به این سوالات می‌تواند به انتخاب آباژور مناسب منجر شود.

میزان نور

قبل از اقدام به خرید به مقدار روشنایی موردنیازتان‌ توجه کنید. نور آباژور را برای مطالعه نیاز دارید یا می‌خواهید از آن برای روشن شدن فضای اتاقتان استفاده کنید؟ در صورت نیاز به چراغی برای مطالعه باید آباژوری با پایه بلندتر خریداری کنید تا نور بیشتری به محیط ساطع شود.‌

لامپ مصرفی

برای دریافت نور کافی به آباژوری نیاز دارید که لامپی بزرگ داشته باشد. یادتان باشد برای آنکه گرمای لامپ به خارج از آباژور منتقل شود، دهانه آن باید به اندازه کافی بزرگ باشد.‌

قاب آباژور

امروزه آباژورهایی با قاب‌های مختلف و جذاب تولید می‌شوند که دیگر نور دغدغه اصلی آن‌ها نیست، بلکه زیبایی و حالت تزیینی آن است که در اولویت قرار دارد. اگر به دنبال نور بیشتری هستید سعی کنید آباژوری با پایه بلندتر خریداری کنید.‌

آباژورها زیبا

در برخی آباژورها زیبایی و حالت تزیینی در اولویت قرار دارد

اندازه

آباژورها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند از مدل‌های دیواری گرفته تا مدل‌‌های آویزان یا رومیزی و ایستاده‌. هر یک از مدل‌های گفته شده دارای سایزبندی‌های متفاوتی نیز هستند که می‌تواند بر میزان روشنایی یا دکوراسیون منزلتان تأثیر بگذارد.

جمع بندی

در این مطلب کوشیدیم که به سوال آباژور چیست پاسخ دهیم و انواع و نکات مهم در زمان خرید آباژور را برایتان ذکر کنیم. آباژور از زمان‌های قدیم در خانه‌ها و در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند. امروزه نیز با رونق گرفتن طراحی داخلی و به‌کارگیری انواع دکوراسیون مدرن و مینیمال، آباژور نیز در طرح‌های مدرنی وارد بازار شده و راه خود را کم‌کم به داخل خانه‌ها باز کرده‌ است. آباژور از متریال متفاوتی از جمله پارچه، کاغذ، شیشه و فلز ساخته می‌شوند‌ که شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون منزلتان یک مدل مناسب را انتخاب کنید‌.

سوالات متداول

رنج قیمتی آباژور در بازار چقدر است؟

آباژورها بر اساس مدل و جنس خود دارای قیمت‌های متفاوتی هستند؛ اما به‌طورکلی بین قیمت‌های 2 الی 3 میلیون تومان می‌توانید یک مدل مناسب خریداری کنید.

چگونه آباژور مناسب را انتخاب کنم؟

آباژورها باید بر اساس رنگ و سبک چیدمان اتاق و روشنایی موردنظرتان انتخاب شوند. شما می‌توانید میزان نوری را که محیط لازم دارد در نظر بگیرید و یک آباژور مناسب انتخاب کنید.

چگونه آباژور خود را تمیز کنیم؟

تمیزکردن آباژور به جنس آن بستگی دارد‌. به‌طور مثال مدل‌ پارچه‌ای را باید با گردگیری و مدل شیشه‌ای را با یک دستمال مرطوب پاک کنید‌.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پانزده =