Banner Image
امتیاز دهید

چراغ یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر خودرویی است و این بخش نه تنها از نظر زیبایی، بلکه از نظر کارایی و فناوری نیز همیشه مورد توجه خودروسازان قرار دارد. هر سال شاهد معرفی تکنولوژی‌های جدیدی در چراغ‌های خودروها هستیم، با این وجود این فناوری‌ها معمولاً به سادگی و به سرعت عمومی نمی‌شوند و در دسترس همه مشتریان قرار ندارند. با این حال یکی از بهترین ارتقاهای انجام شده روی چراغ خودروها، سیستمی به نام اتولایت است که می‌توان گفت در اکثر خودروهای مدرن به صورت استاندارد وجود دارد؛ اما اتولایت چیست و چه کارکردی دارد؟

برای پاسخ به سوال اتولایت چیست ابتدا باید به این فناوری و نحوه عملکرد اتولایت بپردازیم و سپس ببینیم این سیستم چه مزایایی دارد. سیستم اتولایت که معمولاً به شکل یک درجه اضافی روی دسته کنترل چراغ‌های خودرو دیده می‌شود، بسیار کاربردی است و راحتی استفاده از چراغ‌ها را به شکل چشمگیری افزایش می‌دهد. عملکرد اتولایت در ایمنی خودرو نیز تأثیر دارد و به همین دلیل لازم است به این سیستم بیشتر بپردازیم.

اتولایت چیست و در چه مواقعی باید از آن استفاده کرد؟

اتولایت همان‌طور که از نامش می‌توان متوجه شد، سیستمی برای عملکرد خودکار چراغ‌های اصلی خودرو است. شاید با خود فکر کنید که چه لزومی دارد اتولایت روی خودرو باشد و چراغ‌ها به صورت خودکار روشن یا خاموش شوند؛ اما کارایی اتولایت فراتر از این‌ها است. جالب است بدانید از سال ۲۰۲۰ به بعد، اتولایت در کشور ژاپن به صورت اجباری درآمد و همه خودروهای تولیدی باید از این سیستم برخوردار باشند. سیستم اتولایت در زمان لازم چراغ‌های خودرو را روشن می‌کند تا راننده دید بهتری داشته باشد، به همین دلیل قوانین ژاپن رانندگان را ملزم می‌کند تا در تمام مدت رانندگی، حتماً سیستم اتولایت را روشن و فعال نگاه دارند.

یکی از مهم‌ترین مواقعی که اتولایت اهمیت و کارایی خود را به خوبی نشان می‌دهد، زمانی است که وارد تونل می‌شوید. می‌دانید در تمام کشورها رانندگان ملزم هستند تا در هنگام ورود به تونل حتی در هنگام روز و فارغ از کیفیت نورپردازی تونل، چراغ‌های خودرو را روشن کنند. با این وجود بسیاری از رانندگان در هنگام وارد شدن به تونل فراموش می‌کنند که چراغ‌ها را روشن کنند. در این هنگام اتولایت به صورت خودکار چراغ‌ها را روشن کرده و با خارج شدن از تونل در صورتی که هوا روشن باشد چراغ‌ها را دوباره خاموش می‌کند. اگر هم هوا تاریک شده باشد، چراغ‌ها روشن باقی می‌مانند؛ بدون نیاز به روشن کردن آن‌ها توسط راننده.

دیگر کارکرد اتولایت زمانی است که با تاریک شدن هوا، راننده روشن کردن چراغ‌ها را فراموش کند. در چنین شرایطی، کمبود دید می‌تواند بسیار خطرناک و حادثه‌ساز باشد. اتولایت با تشخیص دادن نور محیط، وقتی که هوا تاریک شود، چراغ‌های اصلی خودرو را به طور خودکار روشن می‌کند.

در برخی از خودروها اتولایت نور پشت آمپرها را نیز بر اساس نور محیط تنظیم می‌کند تا به این ترتیب راننده هم راحتی بیشتری داشته باشد و هم از خستگی چشم‌ها جلوگیری شود. اگر با روشن شدن هوا نیز راننده، خاموش کردن چراغ‌های خودرو را فراموش کند، اتولایت چراغ‌ها را به صورت خودکار خاموش خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:بهترین مارک مینی واش تمام اتوماتیک

اتولایت

دیگر کارکرد اتولایت زمانی است که با تاریک شدن هوا، راننده روشن کردن چراغ‌ها را فراموش کند.

اتولایت چگونه کار می‌کند؟

برای اینکه بدانیم اتولایت چیست و چطور کار می‌کند، لازم است تا اجزای آن را بشناسیم و با نحوه کار آن آشنا شویم.

اجزای سیستم اتولایت

مهم‌ترین بخش این سیستم یک سنسور نور است که معمولاً در وسط بالای شیشه جلوی خودرو نصب می‌شود. این حسگر، نور محیط را اندازه‌گیری می‌کند و در صورتی که محیط تاریک شود، می‌تواند این مهم را تشخیص دهد. به محض تاریک شدن محیط، سنسور نور با ارسال سیگنالی، چراغ‌های اصلی را به صورت خودکار روشن می‌کند.

نحوه استفاده از اتولایت

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، کلید فعال‌سازی اتولایت معمولاً روی دسته کنترل چراغ‌ها روی ستون فرمان قرار دارد. با قرار دادن اهرم کنترل چراغ‌ها در وضعیت خودکار (Auto) سیستم اتولایت فعال می‌شود. در برخی خودروها و بخصوص محصولات آلمانی که کلید کنترل چراغ‌های آن‌ها در سمت چپ فرمان قرار دارد، کلید مربوط به اتولایت را نیز باید در همان‌جا جستجو کنید.

برخلاف خودروهای عادی، با داشتن اتولایت دیگر نیازی نیست تا راننده به طور مداوم از اهرم چراغ‌ها استفاده کند. این مسئله، خود در افزایش ایمنی و کمک به راننده در تمرکز کردن روی جاده تأثیر بسزایی دارد.

بیشتر بخوانید:نظر مردم در مورد خودرو تارا

نحوه کار اتولایت

همان‌طور که در ابتدا گفتیم، کلید فعال‌سازی اتولایت معمولاً روی دسته کنترل چراغ‌ها روی ستون فرمان قرار دارد.

مزایا و معایب اتولایت چیست؟

در ادامه شما را با معایب و مزایای اتولایت بیشتر آشنا می‌کنیم:

معایب اتولایت سیستم اتولایت چیست؟

برای سیستم اتولایت نمی‌توان ایراد خاصی را در نظر گرفت، اما حساسیت بیش از حد این سیستم در برخی خودروها می‌تواند یک نکته منفی باشد. گاهی نور محیط آن‌قدری کافی است که نیازی به روشن کردن چراغ‌ها نباشد، با این حال سیستم اتولایت گاهی در هنگام روشن بودن هوا نیز چراغ‌های خودرو را روشن می‌کند.

مزایای سیستم اتولایت چیست؟

سیستم اتولایت در افزایش راحتی راننده تأثیر بسیار زیادی دارد، چون با وجود اتولایت، راننده نیازی به انجام هیچ کاری در جهت روشن و خاموش کردن چراغ‌های خودرو نخواهد داشت. این سیستم همیشه قابلیت خاموش کردن به صورت دستی را نیز دارد تا در مواقعی که به آن نیاز ندارید آن را از مدار خارج کنید.

بیشتر بخوانید:تقویت برق خودرو؛ 10روش تقویت سیستم الکتریکی خودرو

فعال کردن اتولایت

این سیستم همیشه قابلیت خاموش کردن به صورت دستی را نیز دارد تا در مواقعی که به آن نیاز ندارید آن را از مدار خارج کنید.

مزیت دیگر سیستم اتولایت افزایش ایمنی رانندگی است، چون اتولایت همیشه با روشن کردن به موقع چراغ‌ها نه تنها بهترین دید را برای راننده فراهم می‌کند، بلکه به دیده شدن خودرو برای سایر رانندگان نیز کمک خواهد کرد. راننده با وجود اتولایت نه تنها نیازی ندارد تا دست خود را از روی فرمان بردارد و چراغی را روشن یا خاموش کند، بلکه بدون نگرانی از عملکرد چراغ‌ها می‌تواند تمرکز خود روی رانندگی جاده را افزایش دهد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که اتولایت چیست. اگر خودروی جدید می‌خرید، حتماً دقت کنید که به سیستم اتولایت مجهز باشد. در صورت خرید خودروی دست دوم نیز بهتر است دنبال گزینه‌هایی باشید که به آپشن اتولایت مجهز هستند. اطمینان داشته باشید که از وجود اتولایت روی خودروی‌تان پشیمان نخواهید شد و این سیستم به خوبی می‌تواند رانندگی راحت و ایمنی را برایتان فراهم کند.

ترکیب سیستم اتولایت با آینه‌های الکتروکرومیک و سیستم گردش چراغ‌ها با فرمان می‌تواند رانندگی بسیار ایمنی را برایتان به ارمغان بیاورد.

سوالات متداول

  • اتولایت با اتوهلد چه فرقی دارد؟

اتوهلد سیستم مربوط به فعال کردن ترمزهای خودرو در هنگام توقف است، اما اتولایت چراغ‌های خودرو را به صورت خودکار روشن و خاموش می‌کند.

  • آیا چراغ‌های LED اتوهلد دارند؟

وجود اتوهلد روی خودرو به فناوری و نوع لامپ‌ها ارتباطی ندارد. یک خودرو با لامپ هالوژنی نیز می‌تواند به اتولایت مجهز باشد. همچنین خودرویی با لامپ‌های زنون یا LED نیز می‌تواند اتولایت داشته باشد.

  • اتولایت در هوای ابری کار می‌کند؟

جواب این سوال بستگی به نوع کالیبره و حساسیت سیستم اتولایت روی خودرو شما دارد. اگر حساسیت سیستم بالا باشد، ممکن است در هوای ابری یا شرایط مه آلود هم چراغ‌ها را روشن کند؛ اما اگر حساسیت آن پایین باشد تنها در هنگام ورود به تونل یا ساعات شب چراغ‌ها را روشن خواهد کرد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هجده =