Banner Image

تابه گریل چیست؟ (سالم آشپزی کنید)

5/5 - (3 امتیاز)

گریل کردن یکی از روش‌های محبوب و در عین حال سالم در تهیه خوراک به حساب می‌آید. این روش تا حدی شبیه به سرخ کردن است، ولی به طور ویژه در مصرف روغن صرفه‌جویی می‌کند. البته برای گریل کردن لازم نیست حتماً به سراغ فر یا دستگاه خاص گریل بروید. تابه‌های خاصی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان مواد غذایی مختلف مثل گوشت را گریل کرد. به این تابه‌ها، تابه گریل گفته می‌شود؛ اما تابه گریل چیست و چه ویژگی‌های دارد؟

تابه گریل یکی از محبوب‌ترین وسایل پخت و پز در آشپزخانه‌های امروزی است که در انواع مختلف ساخته شده و عملکردی شبیه به دستگاه گریل، فر، منقل، باربیکیو، تنور و کباب‌پز دارد، ولی استفاده از آن به راحتی ماهیتابه‌های معمولی بوده و غذاهای سالم‌تری را آماده می‌کند. با تعریف تابه گریل و بررسی انواع، ویژگی‌ها و مزایای آن همراه ما باشید.

تابه گریل چیست؟

تابه گریل چیست و چه مزیتی دارد که تقریباً تمام آشپزها و کدبانوهای خانه، استفاده از آن را توصیه می‌کنند؟ در پاسخ باید گفت که تابه گریل، شباهت بسیاری به ماهیتابه معمولی دارد، برای سرخ و گریل کردن غذا به کار می‌رود و حذف چربی غذا، مهم‌ترین مزیت آن است.

تابه گریل، یک‌ ظرف با دیواره‌های بسیار کوتاه است که با استفاده از آن می‌توان مواد غذایی را بدون احتیاج به روغن و یا با میزان کمی روغن، گریل و سرخ کرد. گوشت قرمز، گوشت سفید، ساندویچ‌ها و حتی سبزیجاتی مثل بادمجان، کدو، فلفل دلمه‌ای و … به وسیله تابه گریل طعم مطبوع و خوشایندی به خود گرفته و به سبب خطوط برجسته موجود در کف، ظاهری جذاب و کبابی پیدا می‌کنند که اشتهای افراد را برمی‌انگیزد.

بیشتر بخوانید:سالم‌ترین قابلمه برای پخت و پز از نظر طب سنتی

 

خطوط برجسته علاوه بر ایجاد ظاهر جذاب، وظیفه مهم دیگری نیز بر عهده دارند. این برجستگی‌ها، باعث می‌شوند روغن و رطوبت اضافی غذا گرفته شود. آشپز با خارج کردن روغن و رطوبت اضافی از ظرف، از چرب شدن و سوختن غذا جلوگیری کرده و در نهایت یک خوراک کم‌چرب، سالم و لذیذ درون ظرف سرو قرار می‌گیرد.

تابه‌های گریل با لایه‌های نچسب ساخته شده‌اند و به همین خاطر مواد غذایی به آن‌ها نمی‌چسبد. البته خطوط برجسته نیز با کاهش سطح تماس مواد غذایی با کف تابه، نقش موثری در نچسبیدن غذا ایفا می‌کنند.

تابه گریل بهترین جایگزین برای دستگاه گریل است و در منزل روی اجاق‌ گاز یا در طبیعت روی زغال گذاشته می‌شود. مزایای متعددی در استفاده از این تابه وجود دارد، ولی پیش از بررسی آن‌ها بد نیست بدانید تفاوت اصلی میان تابه معمولی و تابه گریل چیست تا در این حین، از ویژگی‌های این وسیله آشپزی خاص نیز مطلع شوید.

تابه گریل

تابه گریل، شباهت بسیاری به ماهیتابه معمولی دارد، برای سرخ و گریل کردن غذا به کار می‌رود و حذف چربی غذا، مهم‌ترین مزیت آن است.

تفاوت تابه معمولی با تابه گریل چیست؟

یکی از مشخصات اصلی تابه گریل که آن را از ماهیتابه‌های معمولی متمایز می‌سازد، برجستگی‌های کف آن است. البته برخی تابه‌های گریل همانند تابه معمولی دارای کف صاف هستند و از روی مشخصات دیگری مثل دیواره کوتاه، باید آن‌ها را شناخت.

ماهیتابه معمولی موارد مصرفی متعددی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به سرخ کردن، تفت دادن، گرم کردن یا حتی پختن غذا اشاره کرد؛ اما تخصص اصلی تابه گریل در کباب کردن و تفت دادن غذا، آن‌ هم بدون روغن یا میزان ناچیزی روغن خلاصه می‌شود.

از لحاظ شکل و اندازه، باید گفت ماهیتابه‌های معمولی عمدتاً به صورت گرد ساخته می‌شوند، ولی تابه گریل به شکل مربعی، مستطیلی، گرد و بیضی‌ ساخته شده و به طور خاص، کارایی مدل‌های مربعی و مستطیلی این تابه بیشتر است.

در حالی که کف ماهیتابه عادی صاف و یکدست است، معمولاً خطوط برجسته موازی در کف تابه گریل دیده می‌شود که به شیوه جذاب، خوراکی را برشته می‌کند. تابه گریل همچنین با کف صاف یا ترکیبی ساخته می‌شود، به طوری که نیمی از تابه دارای کف صاف و نیم دیگر دارای کف با خطوط برجسته است. حال که متوجه شدید تفاوت بین تابه معمولی و تابه گریل چیست بد نیست با انواع مختلف این تابه نیز آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:لیست مهم‌ترین وسایل آشپزی در طبیعت

تفاوت تابه گریل

از لحاظ شکل و اندازه، باید گفت ماهیتابه‌های معمولی عمدتاً به صورت گرد ساخته می‌شوند

جنس تابه گریل چیست؟

انواع و اقسام تابه‌های گریل آلومینیومی، چدنی، سرامیکی، استیل و … در بازار موجود هستند، ولی تابه‌های چدنی طرفداران بیشتری دارند.

تابه گریل چدنی

این تابه‌ها با چدن لعاب‌دار ساخته شده که خاصیت ضد چسبندگی و مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند. تابه‌های چدنی به راحتی تمیز می‌شوند و ماندگاری طولانی دارند.

تابه گریل

تابه‌های چدنی به راحتی تمیز می‌شوند و ماندگاری طولانی دارند.

تابه گریل استیل

در ساخت این تابه، از فولاد ضدزنگ استفاده شده که علاوه بر استحکام و دوام بالا، دارای لایه نچسب بوده و حرارت را به طور یکنواخت پخش می‌کند.

تابه گریل آلومینیومی

مشابه با تابه استیل، تابه ساخته شده از آلیاژ آلومینیوم نیز دارای چندلایه نچسب بوده و حرارت را به طور یکنواخت پخش می‌کند. این تابه هم مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد.

تابه گریل سرامیکی

تابه‌های سرامیکی در هنگام ورود ضربه یا افتادن، ترک برداشته و می‌شکنند. به همین خاطر برای برخی افراد سوال شده که دلیل استفاده از ترکیب سرامیکی در تولید تابه گریل چیست و چرا این نوع تابه هنوز در بازار وجود دارد. تابه‌های سرامیکی به خوبی می‌توانند حرارت را جذب و در خود نگه دارند. نچسب بودن نیز ویژگی دیگری است که باعث شده این تابه هنوز هم طرفدار داشته باشد.

بیشتر بخوانید:بهترین مارک آون توستر ایرانی و خارجی

تابه گریل

نچسب بودن نیز ویژگی دیگری است که باعث شده این تابه هنوز هم طرفدار داشته باشد.

تابه گریل چه مزایایی دارد؟

مزایای تابه گریل چیست و چرا بسیاری افراد به جای ماهیتابه‌های معمولی، از این تابه استفاده می‌کنند؟ همان‌طور که قبلاً گفته شد، مهم‌ترین مزیت تابه گریل حذف چربی اضافی از غذا است. وجود برجستگی‌ها در کف تابه گریل باعث می‌شود چربی‌های اضافه از غذا خارج شده و در نهایت خوراکی سالم در ظرف سرو قرار گیرد. به جای اینکه چربی‌های اضافی به خورد غذا بروند، به راحتی می‌توان آن‌ها را خارج کرد.

در تابه‌های گریل می‌توان با میزان اندکی روغن، غذا را سرخ کرد و تفت داد، بدون اینکه ماده غذایی به کف تابه بچسبد. تابه‌های گریل همچنین به دلیل داشتن خطوط موازی و برجسته، ظاهری جذاب را برای غذا به وجود می‌آورند، درست مثل اینکه مواد غذایی با استفاده از دستگاه گریل واقعی تهیه شده است.

از دیگر مزایای مهم تابه گریل می‌توان به ضدزنگ بودن، دوام و استحکام بالا، پخش یکنواخت حرارت و همین‌طور شست و شوی آسان اشاره کرد. تابه گریل نه تنها در منزل و روی شعله اجاق ‌گاز قرار می‌گیرد، بلکه می‌توان آن را به طبیعت برد و روی چوب و زغال‌های برافروخته قرار داد و مشغول آشپزی شد.

تابه گریل

در تابه‌های گریل می‌توان با میزان اندکی روغن، غذا را سرخ کرد و تفت داد،

نحوه تهیه غذا به وسیله تابه گریل چگونه است؟

تهیه غذا به وسیله تابه گریل بسیار ساده است و ترفند خاصی ندارد. در مرحله اول باید به مدت تقریباً پنج دقیقه اجازه دهید تابه روی حرارت متوسط گاز قرار گیرد تا به اندازه کافی گرم شود. سپس بسته به غذایی که قصد گریل کردن آن را دارید، می‌توانید کف تابه را به وسیله یک حوله کاغذی یا فرچه نسوز، با روغن چرب کنید. برای غذاهایی که با چاشنی‌های مختلف و روغن مرینیت شده‌اند، نیازی به چرب کردن کف تابه نیست. در مرحله بعدی، غذا را درون تابه گذاشته و صبر ‌کنید تا یک طرف آن برشته شود. سپس غذا را برگردانید تا طرف دیگر نیز گریل شود. رد خطوط برجسته روی غذای گریل شده، بسیار جذاب و اشتهاآور است.

مواد غذایی مثل قطعات گوشت یا کدو که برای گریل در تابه قرار می‌گیرند، بهتر است ضخامت یکسان و مناسبی داشته باشند تا به صورت یکنواخت پخته شوند. در هنگام گریل موادی همچون گوشت، درب تابه را ببندید تا هم گوشت به خوبی بپزد و هم سطح آن نرم مانده و خشک نشود.

بیشتر بخوانید:لیست جهیزیه عروس ضروری (مختصر و مفید)

تابه گریل

درب تابه را ببندید تا هم گوشت به خوبی بپزد و هم سطح آن نرم مانده و خشک نشود.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که تابه گریل چیست. تابه گریل یکی از پرطرفدارترین ظروف پخت و پز است که امکان تهیه خوراک و غذاهای سالم و کم‌چرب را فراهم می‌آورد. تابه‌های گریل در انواع و شکل‌های مختلف ساخته می‌شوند، ولی مدل‌های مربعی و مستطیلی چدنی آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند، چون بادوام و نچسب بوده و به راحتی قابل شست‌وشو هستند. تابه گریل درست مثل دستگاه گریل عمل کرده و ضمن حذف چربی اضافی، ظاهری جذاب و اشتهاآور را به غذا می‌بخشد.

پرسش‌های متداول

  • فرق تابه معمولی و تابه گریل چیست؟

تابه گریل به داشتن خطوط برجسته موازی در کف و دیواره‌های کوتاه معروف است، هرچند این تابه با کف صاف و ترکیبی نیز در بازار یافت می‌شود.

  • مزیت تابه گریل نسبت به تابه معمولی چیست؟

مهم‌ترین مزیت تابه گریل، حذف چربی اضافی از غذا است. این تابه به حداقل روغن برای سرخ کردن، تفت دادن یا گریل غذا احتیاج داشته و برجستگی‌های موازی باعث می‌شوند مواد غذایی به کف تابه نچسبند.

  • جنس تابه گریل چیست؟

در بازار، انواع و اقسام تابه‌های گریل آلومینیومی، چدنی، استیل، سرامیکی و … به فروش می‌رسند. تابه‌های گریل مقاومت بالایی در برابر حرارت داشته، نچسب، ضد خش و ضدزنگ بوده و به غیر از تابه سرامیکی، باقی آن‌ها بدنه محکم و بادوامی دارند.

  • با تابه گریل چه غذاهایی می‌توان درست کرد؟

گوشت قرمز، سفید، برگر، غذاهای دریایی، ساندویچ‌ها و سبزی‌ها با استفاده از تابه گریل طعم دل‌چسب و لذیذی پیدا می‌کنند و ظاهر جذابی به خود می‌گیرند. تابه گریل بهترین وسیله برای تهیه خوراکی‌های کم‌چرب و رژیمی است.

  • آیا می‌توان تابه گریل را در ماشین ظرف‌شویی قرار داد؟

بسته به کیفیت ساخت و مرغوبیت تابه گریل، می‌توانید آن را در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

  • قیمت تابه گریل چند است؟

بسته به برند تولیدکننده، قیمت تابه گریل متغیر است. در حال حاضر اکثر تابه‌های گریل پرفروش، قیمتی بین ۵۰۰ هزار الی ۱ میلیون تومان دارند؛ اما تابه‌های گران‌تر نیز در بازار ایران یافت می‌شوند.

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 11 =