Banner Image

برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است

5/5 - (1 امتیاز)

با شروع مدارس تب‌وتاب پیدا کردن یک مدرسه خوب بالا می‌گیرد و بسیاری از والدین نمی‌دانند که برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است. اگرچه اطلاعیه‌های آموزش ‌و پرورش در مورد لیست مدارک مورد نیاز مشخص است، اما برخی مدارس با توجه به شرایط خاص خود نیاز به مدارک دیگری هم دارند. در واقع تأیید و نهایی شدن ثبت نام دانش‌آموز نیازمند ارائه مدارک لازم است. این مدارک شامل اسناد هویتی، سوابق تحصیلی و … می‌شود. در صورتی‌ که برای ثبت نام فرزند خود در سال 1402 – 1403 هنوز اقدام نکرده‌اید، بهتر است مدارک زیر را آماده کنید.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش‌آموز در مقطع ابتدایی 1402 1403

دانش‌آموزان برای ثبت نام در قطع ابتدایی به دو گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول نوآموزانی هستند که برای کلاس اول قصد ثبت نام دارند. دسته دوم هم شامل دانش‌آموزانی می‌شود که قصد ثبت نام در پایه دوم تا ششم مقطع ابتدایی دارند. روند ثبت نام این دو دسته با هم متفاوت است که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی

در صورتی ‌که فرزند شما به هفت ‌سالگی رسیده و نمی‌دانید برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

  • در صورتی ‌که فرزند شما دوره پیش‌دبستانی را گذرانده است، باید سوابق و پرونده را از مرکز پیش‌دبستانی دریافت کنید و موقع ثبت نام همراه خود داشته باشید. البته ارائه این مدارک ضروری و اجباری نیست.
  • قبل از آنکه فرزند شما وارد پایه اول ابتدایی شود، باید در طرح سنجش سلامت شرکت کرده و بعد از دریافت کارت سلامت دانش‌آموزی آن را برای ثبت‌ نام ارائه کنید.

بیشتر بخوانید:لیست لوازم تحریر ضروری برای مدرسه!

در صورتی ‌که فرزند شما دوره پیش‌دبستانی را گذرانده است، باید سوابق و پرونده را از مرکز پیش‌دبستانی دریافت کنید

دانش‌آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی

اگر فرزند شما قصد ادامه تحصیل در همان مدرسه را دارد که پایه اول را در آن گذرانده، نیازی به ارائه مدارک جدید یا پرونده تحصیلی نیست. در صورتی‌ که قصد تغییر مدرسه فرزند خود را دارید و برای شما سوال پیش آمده که برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است، با توجه به شرایط و قوانین ثبت نام در مدرسه جدید باید مدارک جدیدی ارائه دهید که مهم‌ترین آن سوابق تحصیلی و پرونده در مدرسه قبلی خواهد بود.

بیشتر بخوانید:هدیه برای پسر کلاس اولی چی بخرم؟

با توجه به شرایط و قوانین ثبت نام در مدرسه جدید باید مدارک جدیدی ارائه دهید که مهم‌ترین آن سوابق تحصیلی و پرونده در مدرسه قبلی خواهد بود.

مدارک کلی برای ثبت نام در دوره ابتدایی

به‌ طور کلی برای ثبت نام دانش آموزان در مقطع ابتدایی سال 1402 – 1403 به مدارک شناسایی و هویتی زیر نیاز است:

  • اصل و کپی از شناسنامه دانش‌آموز
  • کپی از شناسنامه و کارت ملی مادر
  • کپی از شناسنامه و کارت ملی پدر
  • کپی از مدارک تحصیلی والدین
  • 6 قطعه عکس سه در چهار
  • کپی از مدرک نشان‌دهنده محل سکونت مانند سند منزل و یا اجاره‌نامه

نکته: در صورت طلاق والدین باید مدرک حضانت فرزند حین ثبت نام ارائه شود. همچنین اگر دانش‌آموزی طبق شرایط خاص در مدرسه‌های مختلفی تحصیل کرده، باید تمامی سوابق مانند کارنامه‌ها را به مدرسه جدید اراده کند.

علاوه بر این موارد می‌توانید پرونده دانش‌آموز دوره ابتدایی را به ‌صورت آنلاین و غیرحضوری در سامانه دانش‌آموزی پادا مشاهده کنید که به‌ عنوان سایت ثبت نام مدارس شهرت دارد. قبل از چک کردن این سامانه باید رمز عبور و نام کاربری را از مدیر مدرسه دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:لیست کامل لوازم تحریر کلاس اول

در مدرسه جدید باید مدارک جدیدی ارائه دهید که مهم‌ترین آن سوابق تحصیلی و پرونده در مدرسه قبلی خواهد بود.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول 1402 1403

برای ثبت نام در دوره متوسطه اول و دوم دانش‌آموزان باید مدارک مختلفی را ارائه دهند. در اصل روند ثبت‌ نام در این دو دوره متفاوت بوده و امکان دارد برای بسیاری از والدین سوال پیش بیاید که برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است. در صورتی ‌که فرزند شما دوره ابتدایی را تمام کرده و قصد ورود به کلاس هفتم را دارد، مدارک زیر را آماده کنید:

  • سوابق تحصیلی مقطع ابتدایی
  • کارنامه قبولی دانش‌آموز در کلاس ششم تحصیلی
  • 6 قطعه عکس سه در چهار
  • شناسنامه دانش‌آموز و کپی از تمام صفحات آن
  • شناسنامه والدین و کپی از آن
  • کارت ملی والدین و کپی از آن
  • گواهی برای تطبیق شناسنامه از دبستان
  • سند، اجاره‌نامه خانه به اسم یکی از والدین یا قبض تلفن ثابت، برق برای اثبات محل سکونت و تطبیق آن با منطقه مدرسه
  • شناسنامه و مدارک سلامت دانش‌آموز

بیشتر بخوانید:لیست لوازم تحریر فانتزی و جذاب برای دانش آموزان

نکته: برخی مدارس مانند نمونه دولتی، فرزانگان، تیزهوشان، مدارس شاهد و … دارای آزمون ورودی یا شرط معدل برای پذیرش فرزند شما هستند. همچنین باید اشاره کرد در صورتی ‌که یکی از والدین فرهنگی و معلم است، باید کپی حكم كارگزينی نیز به مدرسه ارائه شود. در صورت نیاز به مدارک خاص دیگر شرایط هر مدرسه فرق دارد و باید از قبل در مورد اینکه برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است سوال کنید.

برای ثبت نام در دوره متوسطه اول و دوم دانش‌آموزان باید مدارک مختلفی را ارائه دهند.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش‌آموز در مقطع متوسطه دوم 1402 1403

مقطع دوم متوسطه یکی از حساس‌ترین مقاطع تحصیلی برای دانش‌آموزان بوده و دوره حساس و مهمی برای ورود به دانشگاه است. ورود به این مقطع مستلزم گذراندن امتحانات نهایی با موفقیت و دریافت کارنامه بوده، همچنین به ارائه نتایج هدایت تحصیلی نیاز است که باید در پایه نهم متوسطه اول انجام شده باشد. علاوه بر کارنامه هدایت تحصیلی رشته تحصیلی دانش‌آموز، باید مدارک زیر را هم برای ثبت نام ارائه داد:

  • پرونده تحصیلی و مدارک گذراندن دوره اول متوسطه
  • اصل کارنامه پایه نهم مقطع اول متوسطه
  • فرم اصلی هدایت تحصیلی نهم
  • اصل و فتوکپی از شناسنامه دانش‌آموز
  • 6 قطعه عکس سه در چهار
  • اصل و فتوکپی از کارت ملی والدین دانش‌آموز
  • اصل و فتوکپی از شناسنامه والدین دانش‌آموز
  • کارت واکسن

نکته: دانش‌آموزانی که آماده ثبت نام در پایه‌های دیگر دوره متوسطه دوم می‌شوند، اگر قصد ادامه تحصیل در همان مدرسه قبل را دارند، به مدارک خاص یا ویژه برای ثبت نام نیاز ندارند. تمامی مدارک و سوابق دانش‌آموزان در سیستم آموزشی موجود بوده و لازم نیست به دنبال این باشید که برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است.

مقطع دوم متوسطه یکی از حساس‌ترین مقاطع تحصیلی برای دانش‌آموزان بوده و دوره حساس و مهمی برای ورود به دانشگاه است.

کلام آخر

مدارک هویتی و شناسایی و سوابق تحصیلی جزو اصلی‌ترین مدارک برای ثبت نام در دوره‌های مختلف تحصیلی هستند. همچنین بهتر است از قبل 6 قطعه عکس سه در چهار برای ثبت نام فرزند خود در مدرسه آماده داشته باشید. در صورتی‌ که قصد تغییر محل تحصیل فرزند خود را دارید یا می‌خواهید در مدرسه خاصی اقدام به ثبت نام کنید بهتر است یک لیست از مدارک مورد نیاز تهیه کرده و قبل از هر کاری از مسئولین مدرسه در مورد اینکه برای ثبت نام مدرسه چه مدارکی لازم است سوال بپرسید.

سوالات متداول

  • مدارک لازم برای ثبت نام دانش‌آموزان چه مواردی را شامل می‌شود؟

مدارک لازم به خصوص برای سال اول هر دوره به دو دسته مدارک تحصیلی و مدارک هویتی و شناسایی خود دانش‌آموز و والدین تقسیم می‌شود که ارائه اصل و کپی از آن‌ها حین ثبت نام نیاز است.

  • برای پایه اول ابتدایی باید چه مدارکی برای ثبت نام ارائه کرد؟

دانش‌آموزان یا همان نوآموزان پایه اول ابتدایی علاوه بر مدارک شناسایی خود و والدین، به سوابق پیش‌دبستانی (در صورت گذراندن آن) و کارت سلامت نیاز دارند. همچنین مدارک برای اثبات محل سکونت دانش‌آموز باید ارائه شود.

  • مدارک ثبت نام در مدارس باید حضوری ارائه شود یا آنلاین؟

این نکته بستگی به مدرسه فرزند شما دارد. به ‌طور کلی در سال‌های اول هر دوره تحصیلی نیاز است تا تمامی مدارک به صورت حضوری ارائه شوند. در این مورد خاص می‌توانید از مسئولان یا مدیریت مدرسه سوال کنید.

  • چرا باید برای مدارک ثبت نام فیش برق یا تلفن منزل را ارائه داد؟

از آنجایی ‌که مدارس موظف به ثبت نام دانش‌آموزان منطقه خود هستند، برای تأیید منطقه و محل سکونت دانش‌آموز نیاز به ارائه چنین مدارکی است تا بر اساس کد پستی و آدرس درج شده در قبض، این امر تأیید شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 20 =