Banner Image
لوازم تحریر

لیست لوازم تحریر ضروری برای مدرسه!

5/5 - (2 امتیاز)

هم‌زمان با اینکه دانش‌آموزان برای یک سال تحصیلی جدید آماده می‌شوند، در کنار کتاب‌های درسی و لباس‌های فرم، باید یک لیست لوازم تحریر برای خرید هم تهیه کنند. این ابزارهای به ظاهر کوچک نقش مهمی در یادگیری، سازمان‌دهی درس‌ها و شکوفایی خلاقیت در طول سال تحصیلی دارند. از کوله‌پشتی گرفته تا خودکار و هر چیز دیگری، ما فهرستی از 14 مورد ضروری لوازم تحریر مدرسه را تهیه کرده‌ایم که هر دانش‌آموزی باید آن‌ها را برای شروع سال تحصیلی همراه خود داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید و کار خود را برای خرید لوازم تحریر راحت‌ کنید.

لوازم تحریر چیست؟

لوازم تحریر یک اصطلاح کلی برای توصیف انواع محصولات مورد استفاده در دفاتر، مدارس یا برای استفاده شخصی است که عمدتاً در نوشتن، سازمان‌دهی یا خلق آثار هنری استفاده می‌شود. این محصولات اغلب شامل اقلامی مانند کاغذ، خودکار، مداد، نشانگر، دفترچه یادداشت، پاک‌کن، منگنه، گیره کاغذ و انواع مختلف چسب مانند چسب مایع و نوار چسب هستند. اصطلاح “لوازم تحریر” همچنین می‌تواند شامل موارد خاص‌تری مانند ابزار خوشنویسی، آبرنگ یا لوازم کاردستی باشد.

فهرست لوازم تحریر ضروری برای شروع مدرسه در هر مقطعی

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید، زمان آن فرا رسیده است که به خرید آنچه برای موفقیت در کلاس نیاز دارید فکر کنید. چه فرزند شما در یک مدرسه ابتدایی باشد و چه در دبیرستان، لیست لوازم تحریر و اقلام ضروری وجود داشته که هر دانش‌آموزی به آن نیاز دارد. این موارد عبارتند از:

1.    کیف یا کوله‌ پشتی مدرسه

یک کوله‌ پشتی محکم و ارگونومیک ضروری‌ترین وسیله برای سازمان‌دهی لوازم تحریر دانش‌آموزان است. نه تنها تمام لوازم تحریر لازم را در خود جای می‌دهد، بلکه هنگام حمل کتاب، دفتر و وسایل شخصی، راحتی بیشتری برای دانش‌آموز فراهم می‌کند. برای همین هنگام خرید باید به وزن و راحتی آن توجه ویژه داشت.

کیف یا کوله‌ پشتی مدرسه

2.    کلاسورها و دفترها

یکی دیگر از مواردی که باید در لیست لوازم تحریر یادداشت کنید، کلاسور و دفترها هستند. کلاسورها به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا جزوه‌ها و یادداشت‌های خود را بر اساس موضوع سازمان‌دهی کنند و مرور و بازبینی آن را آسان‌تر می‌کند. وقتی دانش‌آموزان بتوانند مطالب خود را پیگیری کنند و بدانند تکالیفشان کجاست، می‌توانند به‌طور موثرتری تکالیف و مطالعه خود را انجام دهند. دفترها هم که یار جدا نشدنی کیف هر دانش‌آموز در هر مقطعی به شمار می‌روند که باید طبق هر درس یک گزینه درست با تعداد برگ مناسب خریداری شود.

بیشتر بخوانید: لیست لوازم تحریر فانتزی و جذاب برای دانش آموزان

3.    پاک‌کن و غلط‌گیر

اشتباه در انجام تکالیف گریزناپذیر است و پاک‌کن و غلط‌گیر ناجی دانش‌آموز برای چنین مواقعی هستند. خواه یک معادله ریاضی باشد، یک اشتباه املایی یا یک خط نابجا در نقاشی، پاک‌کن و غلط‌گیر به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند کار خود را تصحیح کرده و به آراستگی و دقت خود افتخار کنند. نوع پاک‌کن برای خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. پاک‌کن‌های ارزان و بی‌کیفیتی وجود دارد که در حین استفاده، تقریباً صفحه را پاره می‌کنند؛ بهتر است از خرید آن‌ها اجتناب کنید.

4.    خودکار و مداد

یکی از ضروری‌ترین موارد در لیست لوازم تحریر خودکار و مداد است. برای هر پایه و در هر مقطعی مداد لازم بوده و با پیشرفت دانش‌آموزان در مسیر تحصیلی، استفاده از خودکار بیشتر می‌شود. خودکارها تجربه نوشتن روانی را فراهم می‌کنند و به دانش‌آموزان می‌آموزند که بیشتر مراقب کار خود باشند؛ زیرا نمی‌توان آن‌ها را به‌ راحتی پاک کرد. تنوع زیادی از این نوع محصولات وجود دارد که به دانش‌آموز در بالا بردن کیفیت تحصیل و انجام تکالیف کمک خواهد کرد.

خودکار و مداد

5.    جامدادی

جامدادی تمام ابزارهای نوشتاری ضروری مانند مداد، خودکار، پاک‌کن و مداد تراش را مرتب نگه می‌دارد و به ‌راحتی قابل ‌دسترسی است. همچنین از گم شدن یا آسیب دیدن این اقلام جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، داشتن یک جامدادی خوب، کوله ‌پشتی را منظم می‌کند و از گم شدن وسایل ریزی چون مدادتراش و پاک‌کن جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: لیست کامل لوازم تحریر کلاس اول

6.    هایلایتر

هایلایترها ابزارهای ارزشمندی در لیست لوازم تحریر به شمار می‌روند که برای تأکید بر اطلاعات مهم در کتاب‌های درسی، جزوه و یادداشت‌ها کاربردی هستند. هدف اصلی استفاده از هایلایتر، جلب توجه به اطلاعات مهم در یک متن است و به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم کلیدی یک موضوع را به خاطر بسپارند.

7.    دفترچه یادداشت

نوت‌بوک‌ها برای یادداشت‌برداری، ثبت تکالیف و سازمان‌دهی اطلاعات ضروری هستند. آن‌ها فضای اختصاصی را برای دانش‌آموزان فراهم می‌کنند تا کارهایی که باید انجام دهند یا نکات کلیدی هر درس و برنامه روزانه خود را یادداشت کرده و به روند تحصیلی خود نظم ببخشند.

دفترچه یادداشت

8.    مداد تراش

مداد تیز بهترین دوست یک دانش‌آموز است. یک مداد تراش قابل‌حمل در لیست لوازم تحریر سلاح اصلی فرزند شما یعنی مداد را برای نوشتن و طراحی دقیق آماده نگه می‌دارد. انواع مختلفی از آن وجود دارد و بهتر است مدلی که به مدرسه می‌برند کوچک، سبک و دارای مخزن باشد و یک مداد تراش رومیزی هم برای خانه تهیه و روی میزشان نصب کنید.

مداد تراش

9.    خانواده خط‌کش‌ها و پرگار

در سال‌های اول تحصیل کودک یک خط‌کش ساده 20 سانتی‌متری کافی است؛ اما در مقاطع بالاتر باید گونیا و نقاله را هم برای دانش‌آموز بخرید. همچنین در رشته‌های تحصیلی این نیاز گسترش پیدا کرده و به خرید وسایل دیگری چون خط‌کش تی هم باید فکر کنید. همچنین به ابزارهای دیگری چون پرگار هم نیاز می‌شود.

10.    ابزارهای محاسباتی

شاید یک بچه کلاس اولی و دومی نیازی به ماشین‌حساب برای درس‌های خود نداشته باشد؛ اما در مقاطع بالاتر تحصیلی نیاز به چنین وسیله‌ای به شدت احساس می‌شود؛ بنابراین باید در لیست لوازم تحریر خود جایی هم برای این وسیله باز کنید.

11.    مداد رنگی

یکی از وسایل جذابی که اکثر دانش‌آموزان برای خرید آن ذوق دارند، مداد رنگی است. در واقع زنگ نقاشی و هنر از آن زمان‌های لذت‌بخش در تحصیل به شمار می‌رود که خلاقیت کودکان را شکوفا می‌کند. البته برای برخی رشته‌ها چون طراحی و هنر، جزو لوازم تحریر اصلی به شمار می‌رود.

مداد رنگی

12.    ظرف تغذیه

تغذیه مناسب برای سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان بسیار مهم است. خرید یک ظرف تغذیه مناسب خوب تضمین می‌کند که دانش‌آموزان می‌توانند از میان وعده‌های غذایی سالم و مغذی لذت ببرند و به آن‌ها انرژی لازم برای تمرکز روی درس خود را می‌دهد.

13.    بطری یا قمقمه آب

هیدراته ماندن برای عملکرد شناختی بهتر حین تحصیل و آموزش و سلامت کلی بدن بسیار مهم است. یک بطری آب قابل‌حمل دانش‌آموزان را تشویق می‌کند تا در طول روز آب بنوشند و اطمینان حاصل شود که سرحال و متمرکز می‌مانند.

بیشتر بخوانید: لیست کامل لوازم تحریر پیش دبستانی

14.    دیگر لوازم مورد نیاز

در لیست لوازم تحریر که برای شروع سال تحصیلی نیاز است، باید اقلام دیگری را هم گنجاند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • چسب: دانش‌آموزان برای انجام برخی از تکالیف و کاردستی به وسایلی چون چسب نیاز درند. چسب رنگی، چسب ماتیکی و چسب مایع انتخاب خوبی برای این دسته از کارها محسوب می‌شود.
  • گیره کاغذ: گیره‌های کاغذ برای نگه داشتن کاغذها، تکالیف و جزوه‌ها در کنار هم ضروری هستند. آن‌ها از گم شدن برگه‌های مورد نیاز فرزند شما جلوگیری می‌کنند. رنگ‌بندی و اشکال جذاب این گیره‌ها دست شما را برای خرید باز می‌گذارد.
  • برچسب: برچسب‌های کوچکی هم برای درج نام دانش‌آموز و نصب آن روی همه لوازم باید خریداری کرد تا وسایل گم نشوند و پیدا کردن آن در مدرسه راحت‌تر شود.

استیکی نوت، پانچ، کاور کاغذ، ماژیک وایت‌برد، پوشه دکمه‌دار، قیچی کوچک، منگنه و سوزن منگنه، نشانگر کتاب، دیکشنری و … هم جزو دیگر لوازم تحریری است که با توجه به مقطع تحصیلی هر دانش‌آموز باید برای فرزند خود خریداری کنید.

کلام آخر

همان‌طور که دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنند، داشتن یک لیست لوازم تحریر مدرسه می‌تواند از استرس‌های شروع سال تحصیلی آنان کم کند. تهیه تمام این وسایل تجربه بهتری برای فرزند شما جهت یادگیری، سازمان‌دهی و بهره‌وری بیشتر رقم می‌زند. دانش‌آموزان با تجهیز خود به این 14 مورد ضروری لوازم تحریر، ابزار لازم برای سازمان‌دهی، یادداشت‌برداری، بروز خلاقیت، تصحیح اشتباهات، انجام تکالیف، درست کردن کاردستی و آشکار کردن پتانسیل یادگیری خود را به دست می‌آورند.

این موارد به ظاهر کوچک به یک تجربه علمی کامل و موفق کمک می‌کند و دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا روند آموزشی خود را با اطمینان، کارآمدی و اشتیاق بیشتری دنبال کنند؛ بنابراین، قدرت لوازم تحریر را دست ‌کم نگیرید و فرزند خود را برای یک سال تحصیلی پربار آماده کنید!

سوالات متداول

  • یک دانش‌آموز برای شروع سال تحصیلی به چه وسایلی نیاز دارد؟

مهم‌ترین وسایلی که هر دانش‌آموزی به آن نیاز دارد کوله ‌پشتی، مداد، مداد تراش، پاک‌کن، هایلایتر، قمقمه و ظرف ناهار، دفتر و دفترچه یادداشت، خودکار و … است.

  • پرفروش‌ترین اقلام برای شروع مدرسه چیست؟

دفتر، خودکار، مداد، پاک‌کن، چسب و تراش پرفروش‌ترین وسایل در لیست لوازم تحریر برای شروع سال تحصیلی است.

  • آیا خرید لوازم هنری چون گواش و آبرنگ نیاز است؟

این امر به مقطع و رشته تحصیلی فرزند شما بستگی دارد. در آغاز کار بیشتر از یک دفتر نقاشی و یک جعبه مداد رنگی نیاز نیست مگر اینکه موقع ثبت‌نام برای کلاس خاصی به لوازم هنری بیشتری نیاز باشد و توسط مدرسه خرید آن تأکید شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =