Banner Image
شارژ کردن درست گوشی

در هنگام شارژ گوشی این نکات را حتما رعایت کنید!

امتیاز دهید

احتمالاً برای شما هم پیش آمده که گوشی را به شارژر وصل کرده و به کارهایتان رسیده‌اید، اما پس از مدت زمانی متوجه شده‌اید که گوشی شما نه تنها شارژ نشده، بلکه شارژ آن چند درصد کمتر هم شده است! این یکی از بدترین اتفاقاتی است که می‌تواند رخ دهد؛ بخصوص امروزه که تقریباً همه کارهایمان را با گوشی انجام می‌دهیم و مدام به آن نیاز داریم؛ اما خوشبختانه این مشکلی است که می‌توان به راحتی با رعایت نحوه صحیح شارژ گوشی از آن پیشگیری کرد.

در این مقاله با ما همراه باشید تا دریابیم که نحوه شارژ گوشی به چه صورت است و چطور می‌توانیم از آسیب دیدن گوشی هنگام اتصال به شارژر جلوگیری کنیم.

گوشی هوشمند چگونه شارژ باتری را ذخیره می‌کند؟

چرخه‌های شارژ و تخلیه شارژ باتری‌های لیتیوم یونی که در گوشی‌های هوشمند امروزی به کار می‌روند، واکنش‌های شیمیایی هستند که توسط الکتریسیته ایجاد می‌شوند. یون‌های لیتیوم هنگام شارژ از الکترود مثبت به الکترود منفی و در حین استفاده از تلفن از منفی به مثبت جریان می‌یابند.

شارژ کردن گوشی

باتری‌های لیتیوم یونی بسیار ایمن‌تر و کارآمدتر از نسل‌های قبلی خود، یعنی باتری‌های نیکل هستند که با گذشت زمان تغییر شکل می‌دادند، به سرعت داغ شده و تنها زمانی شارژ می‌شدند که باتری کاملاً خالی بود.

عوامل موثر بر دوام باتری گوشی‌های هوشمند

عمر باتری گوشی در زمان تولید توسط سازنده مشخص می‌شود. با این حال، نحوه صحیح شارژ گوشی و برخی عوامل دیگر می‌توانند به طور قابل توجهی عمر باتری گوشی را حفظ کرده یا کاهش دهند. در ادامه برخی از این عوامل را با هم بررسی می‌کنیم:

چرخه‌های شارژ و تخلیه شارژ

باتری‌های گوشی‌های هوشمند معمولاً دارای تعداد مشخصی از چرخه‌های شارژ و تخلیه شارژ هستند که چیزی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ است. چرخه شارژ به معنای خالی شدن کامل باتری پر و سپس پر شدن دوباره آن است.

باتری برای تکمیل یک چرخه کامل به چند بار شارژ نیاز دارد، بنابراین محاسبه تعداد چرخه‌هایی که مصرف کرده‌اید دشوار است. عمر باتری با استفاده در دراز مدت کاهش می‌یابد و بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که با رعایت نحوه صحیح شارژ گوشی، کاهش عمر باتری را به تعویق بیندازید.

بیشتر بخوانید: چگونه بدون شارژر گوشی را شارژ کنیم؟

درجه حرارت

سازندگان گوشی‌های هوشمند توصیه می‌کنند که از تلفن خود فقط در مکانی استفاده کنید که دمای محیط بین ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد باشد. اکثر گوشی‌ها طوری طراحی شده‌اند که در مواقعی که دما برای استفاده مناسب نیست خاموش می‌شوند تا گوشی شما را از آسیب در امان نگه دارند، اما اگر نیاز ضروری به استفاده از گوشی برای تماس‌های مهم یا موارد اضطراری پیدا کنید، این امر می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد.

اگر گوشی شما چندین بار در معرض دمای بیش از حد بالا یا پایین قرار گیرد، باتری آن آسیب خواهد دید. همچنین باید از تغییرات شدید دما جلوگیری کرد؛ زیرا این می‌تواند منجر به گیر افتادن رطوبت در داخل گوشی و آسیب رساندن به قطعات شود.

شارژر استاندارد و باکیفیت

در رابطه با نحوه صحیح شارژ گوشی باید گفت که برخلاف تصور رایج، استفاده از یک شارژر دیگر به غیر از شارژری که همراه گوشی ارائه شده، باتری آن را خراب نمی‌کند. مشکل اصلی مربوط به شارژرهای با کیفیت پایین است.

شارژر باکیفیت

استفاده از یک شارژر دیگر به غیر از شارژری که همراه گوشی ارائه شده، باتری آن را خراب نمی‌کند

این شارژرها معمولاً بسیار ارزان‌تر از قیمت شارژر اصل هستند و طبق استانداردهای صنعتی تولید نمی‌شوند. این شارژرها نه تنها می‌توانند به باتری گوشی شما آسیب برسانند، بلکه باعث انفجار و خسارات جبران‌ناپذیر می‌شوند.

نحوه صحیح شارژ گوشی

بسیاری از افراد تصور می‌کنند نحوه صحیح شارژ گوشی تنها این است که گوشی را به شارژر وصل کنید و اجازه دهید شارژ شود؛ اما برخی نکات و اصول وجود دارند که دانستن آن‌ها به شما کمک می‌کند گوشی را به صورت استاندارد شارژ کرده و عمر باتری آن را افزایش دهید. در ادامه این نکات را آورده‌ایم:

۱. از شارژر استاندارد گوشی استفاده کنید

هر سازنده معمولاً شارژرهایی با استانداردها، ولتاژ و شدت متفاوت با سایر سازنده‌ها تولید می‌کند. اگر گوشی خود را به یک شارژر دیگر یا شارژری غیراستاندارد وصل کنید، گوشی احتمالاً کم یا بسیار کند شارژ می‌شود. به همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم استفاده از شارژر خود گوشی یا یک شارژر توصیه‌ شده توسط سازنده را در اولویت قرار دهید.

۲. برای اولین بار گوشی را تا ۱۰۰٪ شارژ کنید

اگر موبایل را تازه خریده‌اید، قبل از روشن کردن و شروع به استفاده، آن را تا ۱۰۰% شارژ کنید (این کار حدود ۳ ساعت طول می‌کشد).

شارژ 100 درصد گوشی

برای اولین بار گوشی را تا ۱۰۰٪ شارژ کنید

۳. اجازه ندهید باتری تمام شود، اما آن را به طور کامل شارژ نکنید

اگر موبایل خود را بیش از ۸۰ درصد شارژ کنید، به باتری آسیب می‌رسانید و بر استقلال آن تأثیر می‌گذارید. از سوی دیگر، اگر با شارژ کمتر از ۲۰ درصد از آن کار بکشید، به باتری فشار وارد کرده و ظرفیت شارژ آن را تحت تأثیر قرار می‌دهید. به همین دلیل طبق نحوه صحیح شارژ گوشی توصیه می‌شود شارژ باتری موبایل خود را بین ۸۰ تا ۲۰ درصد نگه دارید تا باتری کیفیت خود را از دست ندهد و عمر مفید آن طولانی‌تر شود. موبایل‌هایی که از سیستم‌عامل iOS 13 استفاده می‌کنند، یک سیستم هوش مصنوعی دارند که بر شارژ باتری نظارت می‌کند تا گوشی بیشتر از ۸۰ درصد شارژ نشود.

۴. یک بار در ماه تا حداکثر ظرفیت شارژ کنید

اگر معمولاً نیاز دارید شارژ‌ باتری گوشی خود را بین ۸۰ و ۲۰ درصد حفظ کنید، توصیه ما این است که ماهی یک بار اجازه دهید باتری گوشی تا ۱۰۰ درصد شارژ شود.

۵. می‌توانید در طول شب گوشی را شارژ کنید

باتری‌های لیتیومی اثر حافظه باتری (Memory Effect) را که قبلاً روی باتری‌های نیکل کادمیومی تأثیر می‌گذاشت، ندارند. این اثر باعث می‌شد طول عمر باتری‌ها با هر بار شارژ کامل، کاهش یابد.

شارژ گوشی هنگام خواب

می‌توانید در طول شب گوشی را شارژ کنید

در حال حاضر سیستم‌های شارژ تلفن همراه هنگامی که تشخیص دهند باتری کامل شارژ شده است، از شبکه جدا می‌شوند. شارژ شدن باتری نیز به صورت دوره‌ای (تقسیم ‌شده به بازه‌های زمانی کوتاه) رخ می‌دهد که از داغ شدن آن جلوگیری می‌کند.

با این حال، همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بهتر است نگذارید باتری تا بیشتر از ۸۰ درصد شارژ شود.

۶. هرگز اجازه ندهید باتری بیش از حد داغ شود

مناسب‌ترین دما برای نحوه صحیح شارژ گوشی بین ۱۶ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد است. اگر آن را در مکانی که خیلی گرم است شارژ کنید، احتمالاً به گوشی آسیب می‌رسد؛ بنابراین نباید آن را هنگامی که مستقیماً در معرض نور خورشید یا نزدیک به منابع گرما قرار دارد به شارژر متصل سازید. همچنین موقع شارژ بهتر است گوشی را از کاور درآورید.

داغ شدن گوشی

هرگز اجازه ندهید باتری بیش از حد داغ شود

اگر گوشی را در جایی که خیلی سرد است شارژ کنید، کندتر شارژ می‌شود. هنگامی که دما به حالت عادی برگردد، باتری مانند قبل به کار خود ادامه می‌دهد. متغیر دیگری که باید در نظر بگیرید، رطوبت محیط است که باعث می‌شود موبایل شما بیش از حد سریع شارژ شود و آسیب ببیند.

۷. هرگز از گوشی خود در حین شارژ استفاده نکنید

طبق نحوه صحیح شارژ گوشی، نباید زمانی که باتری موبایل در حال شارژ است از آن استفاده کنید. این می‌تواند باعث داغ شدن بیش از حد باتری شده و به آن آسیب برساند. در صورت امکان، می‌توانید گوشی را در حین شارژ روی حالت هواپیما (Airplane Mode) قرار دهید.

استفاده از گوشی در هنگام شارژ

هرگز از گوشی خود در حین شارژ استفاده نکنید

۸. از شارژ سریع خودداری کنید

برخی از مدل‌های گوشی هوشمند دارای حالت شارژ سریع یا Fast Charge هستند. استفاده از این حالت فقط در مواقع ضروری توصیه می‌شود، زیرا در دراز مدت باعث فرسودگی باتری، خراب شدن و کاهش عمر مفید آن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: فست شارژ چیست؟

۹. به صورت دوره‌ای، باتری گوشی را کالیبره کنید

ممکن است گوشی شما درصد شارژ را به درستی نمایش ندهد. برای حل کردن این مشکل، توصیه می‌شود که آن را هر ماه کالیبره (Calibrate) کنید. فرآیند کالیبره کردن به طور کلی شامل چند مرحله می‌شود که بسته به مدل و برند سازنده گوشی ممکن است متفاوت باشند: گوشی را تا ۱۰۰٪ شارژ کنید و بگذارید باتری تخلیه شود تا زمانی که خاموش شود. سپس باید آن را به مدت ۸ ساعت خاموش و بدون استفاده نگه دارید و دوباره ۸ ساعت در حالت خاموش شارژ کنید. اکنون باتری گوشی کالیبره شده و قابل استفاده است.

۱۰. گوشی خود را همیشه تمیز نگه دارید

علاوه بر رعایت نحوه صحیح شارژ گوشی، برای اینکه باتری آن به درستی کار کند و عمر باتری حفظ شود، گوشی شما باید همیشه تمیز باشد. آن را دور از گرد و غبار، شن و مایعات نگه دارید. اگر پورت شارژ گوشی تمیز نگه داشته شود، شارژ بهبود می‌یابد.

تمیز کردن گوشی

گوشی خود را همیشه تمیز نگه دارید

این موضوع در مورد شارژر هم صدق می‌کند: آن را تمیز نگه دارید، در حالی که خاموش است آن را با یک پارچه مرطوب تمیز کرده و از پیچاندن یا فشار آوردن به سیم جلوگیری کنید.

۱۱. اگر قصد استفاده از گوشی را ندارید آن را ۵۰ درصد شارژ کنید

آخرین نکته این است که اگر قصد دارید موبایل خود را برای مدتی خاموش و بدون استفاده رها کنید، اجازه دهید تا ۵۰ درصد شارژ شود. هرگز آن را با شارژ کامل یا تخلیه ‌شده رها نکنید، زیرا باتری خراب خواهد شد.

نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی

اکنون که نحوه صحیح شارژ گوشی را یاد گرفتیم و نکات حفظ و افزایش طول عمر باتری را بررسی کردیم، بیایید با نحوه صحیح اتصال شارژر به گوشی نیز آشنا شویم:

  • پورت شارژ را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه زباله، کثیفی یا پرز داخل آن گیر نکرده است. تمیز کردن پورت با برس نرم یا فوت کردن داخل آن در صورت لزوم، می‌تواند به اطمینان از اتصال محکم کمک کند.
  • شارژر را به پریز وصل کنید. توصیه می‌شود برای شارژ کردن گوشی از پورت USB کامپیوتر یا هاب USB ارزان یا غیراستاندارد استفاده نکنید، زیرا ممکن است انرژی کافی را تأمین نکنند یا به باتری آسیب برسانند.
  • کابل شارژ را به تلفن وصل کنید: در حالی که شارژر به پریز برق وصل است، انتهای کابل را بردارید و به پورت گوشی وصل کنید. مطمئن شوید که مستقیم و روان بدون فشار متصل می‌شود.
وصل کردن کابل شارژ به گوشی

کابل شارژ را به تلفن وصل کنید

  • از محکم بودن اتصال و رعایت نحوه صحیح شارژ گوشی مطمئن شوید زیرا اتصال شل باعث قطع و وصل شدن شارژ و آسیب به باتری خواهد شد.
  • چک کنید که گوشی در حال شارژ است یا خیر. معمولاً گوشی‌ها هنگام اتصال به شارژر، یک پیغام یا تصویر نشان می‌دهند تا شما را از شارژ شدن خود مطلع سازند.
  • بعد از شارژ، کابل را با احتیاط جدا کنید: هنگامی که می‌خواهید شارژر را از تلفن خود جدا سازید، کابل شارژ را از قسمتی که نزدیک پورت گوشی قرار دارد نگه دارید و به آرامی بیرون بکشید. از کشیدن سیم خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نحوه صحیح شارژ گوشی و اتصال آن به شارژر پرداختیم. اگر قصد دارید هر یا دو سال یک‌بار گوشی جدیدی بخرید، هر چند وقت یک‌بار می‌توانید آن را به هر نحوی که می‌خواهید شارژ کنید و نگران کاهش عمر باتری نباشید؛ اما اگر می‌خواهید عمر مفید گوشی خود را افزایش دهید، کافی است نکات ذکر شده در این مقاله را به خاطر بسپارید. حتی می‌توانید هر چند سال یک بار باتری گوشی را عوض کنید، زیرا عوض کردن باتری قطعاً از خرید یک گوشی جدید هزینه کمتری دارد؛ بخصوص اگر گوشی شما از هر لحاظ (به جز باتری) سالم باشد.

سوالات متداول

  • چرا گوشی هنگام شارژ داغ می‌شود؟

داغ شدن گوشی در طول شارژ تا حدودی طبیعی است، اما داغی بیش از حد می‌تواند ناشی از مشکل شارژر، کابل یا گوشی باشد.

  • اگر گوشی شارژ نشد چه کار باید کرد؟

اگر گوشی شما شارژ نمی‌شود، ابتدا کابل شارژ و پورت شارژر را برای یافتن هر گونه آسیب فیزیکی بررسی کنید، مطمئن شوید پورت شارژ تمیز است، گوشی را ریستارت کرده و شارژر را با دستگاه دیگری تست کنید تا ببینید شارژ می‌شود یا خیر. اگر مشکل ادامه داشت، به تعمیرکار موبایل مراجعه کنید.

  • آیا باید باتری گوشی قبل از شارژ شدن کاملاً خالی شود؟

خیر، لازم نیست باتری گوشی قبل از شارژ کامل خالی شود. بهتر است زمانی که گوشی به ۳۰-۲۰ درصد رسید، آن را شارژ کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − هشت =