Banner Image
پاک کردن شیشه ها

پاک کردن شیشه ها: با این 5 روش ساده شیشه‌ها رو برق بنداز!

5/5 - (2 امتیاز)

هیچ‌چیز به اندازه تمیز کردن پنجره‌ها خانه شما را روشن و تمیز جلوه نمی‎دهد. ترفندهای بی‌شماری برای تمیز کردن شیشه‌های در و پنجره وجود دارد، از ساخت محلول سرکه گرفته تا ترفند قدیمی استفاده از روزنامه باطله؛ با این ‌وجود بهترین روش پاک کردن شیشه ها آن تکنیکی است که اجرای آن برای شما راحت‌تر بوده و نتایج دلخواهتان را به همراه دارد.

فراموش نکنید که شیشه در و پنجره به‌ مرور زمان با گردوغبار موجود در هوا، فضله پرندگان و پناه گرفتن حشرات کثیف می‌شود. معمولاً باید حداقل یک‌بار در ماه، از داخل و خارج تمیز شود. اگر به دنبال بهترین روش‌ها برای انجام این کار بدون هیچ نقصی هستید، ادامه این مطلب از مجله پیندو را حتماً بخوانید.

بهترین روش تمیز کردن شیشه در و پنجره و مراحل آن

با وجود اینکه تمیز کردن پنجره‌ها یک کار نسبتاً آسان محسوب می‌شود، اما دستیابی به شیشه‌ای که مانند آینه و بدون رگه بدرخشد، در اصل یک هنر است. برخلاف گردگیری قفسه‌ها یا تمیز کردن پیشخوان آشپزخانه، با انتخاب تکنیک اشتباه برای تمیز کردن پنجره، بدون شک احساس می‌کنید وضعیت شیشه‌ها را بدتر کرده‌اید، نه بهتر. پس به‌ جای تست محصولات و روش‌های مختلف، بهترین روش پاک کردن شیشه ها که شامل مراحل زیر می‌شود را امتحان کنید:

بیشتر بخوانید:آموزش شیشه بری و مراحل برش زدن شیشه با الماس

مرحله یک: آماده کردن وسایل مورد نیاز

برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها به بهترین شکل باید ابزار لازم برای این کار را آماده کنید. ابزار لازم را دم دستتان بگذارید تا حین کار مجبور نشوید مدام به این‌سو و آن‌سو بروید و آن‌ها را جفت‌وجور کنید. این ابزار عبارت‌اند از:

  • جاروبرقی یا برس بزرگ با دسته بلند برای از بین بردن تار عنکبوت و گرد‌و‌غبار
  • یک سطل کوچک
  • اسکاچ اسفنج
  • محلول‌های تمیزکننده پنجره، سرکه یا آب و مایع ظرف‌شویی
  • روزنامه یا پارچه میکروفیبر بدون پرز

بیشتر بخوانید:روش ها و ترفندهای تميز كردن شيشه تلويزيون

پاک کردن شیشه

برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌ها به بهترین شکل باید ابزار لازم برای این کار را آماده کنید.

مرحله دوم: باز کردن پرده‌ها و زدودن گردوغبار

برای اجرای درست بهترین روش پاک کردن شیشه ها باید پرده‌ها را بردارید تا در حین کار دست‌وپا گیر نباشند و کثیف نشوند. اگر وقتش را دارید، از این فرصت پیش‌ آمده به بهترین نحو استفاده کنید و پرده‌ها را بشویید. برای پاک کردن گرد‌و‌غبار یا تار عنکبوت از گوشه و کنار پنجره‌ها و طاقچه‌ها از یک برس خشک یا سری گردگیری بر روی جاروبرقی خود استفاده کنید.

 مرحله سوم: درست کردن محلول تمیز‌کننده خانگی

بسیاری از افراد از شیشه ‌پاک‌کن برای تمیز کردن پنجره استفاده می‌کنند، اگر ترجیح می‌دهید محلول‌های پاک‌کننده خود را درست کنید تا مواد مضر نداشته باشد، دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را به یک سطل کوچک آب گرم اضافه کنید. سرکه سفید یک گزینه طبیعی فوق‌العاده برای تمیز کردن شیشه‌ها محسوب می‌شود و برخلاف محصولات شیمیایی، خانه شما را با بخار سمی خود پر نمی‌کند.

همچنین می‌توانید شیشه‌های خانه خود را با آب و شوینده بشویید. یک سطل را با مایع شوینده و آب گرم پر کرده، اما از ریختن مایع ظرف‌شویی زیاد خودداری کنید، زیرا بعد از خشک شدن جای آن روی شیشه باقی می‌مانند. فرقی چندانی ندارد از چه محلولی استفاده می‌کنید، فقط توجه داشته باشید برای اجرای بهترین روش پاک کردن شیشه ها از آب تصفیه ‌شده استفاده کنید. آب لوله‌کشی حاوی مواد معدنی مختلفی مانند کلسیم و سدیم است که رسوبات و لکه را روی پنجره‌تان باقی می‌گذارد.

بیشتر بخوانید:طریقه بستن میز تلویزیون شیشه‌ای

مرحله چهارم: با قاب پنجره یا در شروع کنید

تمیزکاری را ابتدا از قاب‌های در و پنجره شروع کنید، چون اگر اول به تمیز کاری شیشه بپردازید و بعد به سراغ قاب بروید، آب کثیف روی شیشه‌های تمیز می‌ریزد. با یک دستمال یا یک اسفنج مرطوب باید این کار را انجام دهید. اگر قاب خیلی کثیف است از مواد شوینده ملایم روی چوب یا پاک‌کننده‌های تخصصی روی یو پی وی سی استفاده کنید.

مرحله پنجم: نوبت تمیز کردن شیشه‌ها است

بهترین روش پاک کردن شیشه ها استفاده از حرکت S شکل است. شیشه‌ها را با اسفنج آغشته به محلول سرکه یا آب گرم و صابون تمیز کنید. برای این کار یک اسفنج را در آب فرو کنید، آب اضافی آن را فشار دهید، سپس به آرامی روی شیشه بمالید. بعد با پارچه میکروفیبر خود به شکل S روی شیشه بکشید تا هیچ رگه و لکه روی آن باقی نماند.

همچنین می‌توانید از روزنامه باطله به جای پارچه برای پاک کردن شیشه استفاده کنید. تمیز کردن پنجره‌ها با روزنامه مچاله شده ظاهری درخشان به آن می‌بخشد و در جذب محلول طبیعی یا شیمیایی پاک‌کننده عالی عمل می‌کند. روزنامه را مچاله کنید و به ‌صورت دایره‌ای روی شیشه مالش داده تا کثیفی پاک شود، سپس به حالت عمودی و سپس افقی حرکت دهید تا رگه‌ها ناپدید شوند.

تمیز کردن شیشه با اسفنج

همچنین می‌توانید از روزنامه باطله به جای پارچه برای پاک کردن شیشه استفاده کنید.

مرحله ششم: لبه‌های پنجره را تمیز کنید

کار خود را با پاک کردن آب اضافی یا کف از لبه‌ها و طاقچه با استفاده از یک پارچه جاذب آب به پایان برسانید. این روند را در قسمت داخلی و خارجی پنجره به‌ صورت کامل تکرار کنید. اگر کثیفی در این بخش زیاد است می‌توانید از آب و شوینده برای تمیزکاری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: دیزاین اتاق گیمینگ با وسایل ساده!

دو ترفند جذاب دیگر برای تمیز کردن شیشه ها

هنگامی که نوبت به انتخاب بهترین پاک‌کننده شیشه و روش‌های تمیز کردن آن می‌رسد، تشخیص اینکه کدام مواد و برند با نیازهای شما مطابقت دارد، دشوار است. اگر به دنبال صرفه‌جویی در هزینه و یافتن راهی سازگارتر با محیط زیست برای تمیز کردن شیشه هستید، حتماً یکی از دو ترفند زیر را امتحان کنید:

  • استفاده از الکل: بهترین روش پاک کردن شیشه ها با لکه‌‌های سرسخت استفاده از الکل است. می‌توانید فرآیند تمیز کردن شیشه در یا پنجره خانه خود را با استفاده از حلالی مانند الکل شروع کنید. برای این کار مقداری الکل روی یک پارچه تمیز بریزید و آن را روی کل شیشه یا جاهایی که لکه سرسخت دارد بکشید. ترکیب رقیق الکل و سرکه برای کسانی که به یک محلول تمیزکننده قوی‌تر نیاز دارند هم می‌تواند جذاب باشد.
  • استفاده از چای کیسه‌ای: شاید این ترفند عجیب‌و‌غریب به نظر برسد، اما چای سرد راز مخفی پنجره‌ها و شیشه‌های درخشان و بدون رگه است. برای امتحان این ترفند یک کیسه چای در لیوان آب قرار دهید و اجازه دهید تا کمی دم بکشد و سرد شود. بعد از یک دستمال آغشته به یک چای سیاه سرد برای تمیز کردن شیشه استفاده کنید. در نهایت هم یک پارچه نرم و خشک روی شیشه بکشید تا چای اضافه را به خود جذب کند.
پاک کردن شیشه با چای کیسه ای

بهترین روش پاک کردن شیشه ها با لکه‌‌های سرسخت استفاده از الکل است.

5 اشتباه رایج در هنگام تمیز کردن شیشه

انتخاب بهترین روش پاک کردن شیشه ها و مواد مناسب تنها بخشی از ماجرا است و باید بدانید در هنگام تمیزکاری چه کارهایی را نباید انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید. 5 اشتباه رایج در هنگام تمیز کردن شیشه که باید از آن‌ها دوری کرد عبارت‌اند از:

  1. پاشیدن پاک‌کننده روی خاک و گردوغبار: قبل از شروع، خاک را با یک برس از قاب پنجره پاک کنید تا تبدیل به گل و کثیفی بیشتر نشود.
  2. نادیده گرفتن شیشه پاک‌کن: فقط آب خالی یا پارچه مرطوب برای تمیز کردن شیشه کافی نیست و باید از شیشه پاک‌کن خانگی یا شیمیایی استفاده کنید تا کثیفی‌ها را از بین ببرد.
  3. استفاده از یک پارچه نخی کهنه برای خشک کردن پنجره‌ها: پارچه نخی کهنه از خود گردوغبار و پرز روی شیشه باقی می‌گذارد. بهتر است از روزنامه یا پارچه‌های میکروفیبر استفاده کنید.
  4. تمیز کردن تمام پنجره‌ها در یک روز: کار را تقسیم کنید و آن را اتاق به اتاق انجام دهید، این نکته باعث می‌شود خسته نشوید و از سهل‌انگاری شما در تمیز کردن درست شیشه‌ها می‌کاهد.
  5. تمیز کردن شیشه‌ها در زمان اشتباه: در صورت انتخاب زمان غلط برای این کار و حتی با استفاده از بهترین روش پاک کردن شیشه ها نمی‌توانید به نتیجه دلخواه خود برسید. ممکن است فکر کنید شستن پنجره‌ها و تمیز کردن شیشه‌ها در یک روز آفتابی زمان ایده‌آلی است، زیرا نور تشخیص لکه‌ها را آسان‌تر می‌کند. در واقعیت، بهتر است یک روز ابری یا ساعتی که نور خورشید کمتر است را برای انجام این کار انتخاب کنید. نور خورشید باعث ایجاد تابش خیره‌کننده روی سطح شیشه می‌شود و تشخیص تمیز بودن آن‌ها را سخت‌تر می‌کند.
پاک کردن شیشه با تی

قبل از شروع، خاک را با یک برس از قاب پنجره پاک کنید تا تبدیل به گل و کثیفی بیشتر نشود.

کلام آخر

با بررسی بهترین روش پاک کردن شیشه ها و ترفندهای کاربردی که برای این کار گفته شد، شما می‌توانید جلا و درخشش سابق را به شیشه‌های خانه برگردانید. بعد از انجام کار هم بهتر است یک لیوان چای برای خود بریزید، کنار پنجره بایستید و از تماشای منظره‌ای لذت ببرید که شفاف‌تر از همیشه است.

سوالات متداول

  • بهترین ابزار برای تمیز کردن شیشه چیست؟

ابزارهای زیادی وجود دارد که به شما در تمیز کردن آسان شیشه‌ها کمک می‌کند، بخارشوی، پارچه میکروفیبر تمیز یا یک طی شیشه‌ پاک‌کن می‌توانید نتایج دلخواه شما را رقم بزند.

  • چگونه لکه‌های سرسخت روی شیشه را از بین ببرم؟

اگر برای تمیز کردن پنجره‌ها با آب و صابون یا شیشه پاک‌کن مشکل دارید، از اسید ملایم (مانند سرکه) به همراه حلال ملایم (مثلاً الکل) استفاده کنید. فقط در حین استفاده از این دو مراقب باشید که هیچ‌یک از این‌ها روی سطوح دیگر نریزد.

  • برای تمیز کردن شیشه می‌توان از کاغذ سفید به جای روزنامه استفاده کرد؟

این کار به دو دلیل توصیه نمی‌شود: اول اینکه برای تولید کاغذ درخت قطع می‌شود و نباید در مصرف آن اسراف کرد. دوم اینکه روزنامه باطله از قدرت جذب بیشتری برخوردار است و نتیجه بهتری را به همراه دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =