Banner Image
تمیز کردن شیشه تلویزیون

روش ها و ترفندهای تميز كردن شيشه تلويزيون

5/5 - (5 امتیاز)

تلویزیون جزو لوازم گران قیمتی است که در تمامی‌ خانه‌‌ها وجود دارد. از آنجایی که این وسیله در معرض عموم قرار می‌گیرد، با گذشت زمان دچار آلودگی و خاک گرفتگی می‌شود و به تمیز کردن شیشه تلویزیون و یا بدنه آن نیاز است؛ اما نحوه تمیز کردن شیشه تلویزیون با دیگر بخش‌‌های آن تفاوت‌‌هایی دارد.

در پشت این شیشه قطعات و اتصالات برقی حساسی وجود دارد که کار تمیز کردن را با چالش‌هایی مواجه می‌کند، پس کار پاک کردن باید به کمک لوازم مخصوص و یا شوینده‌‌های تعیین شده و استاندارد باشد. در این راستا تصمیم گرفتیم تا اطلاعات کاملی در زمینه تمیز کردن شیشه تلویزیون در اختیارتان قرار دهیم تا بدون هر گونه اشتباه برای تمیز کردن ال سی دی و شیشه تلویزیون خود اقدام کنید.

 مراحل تمیز کردن شیشه تلویزیون به چه صورت است؟

برای تمیز کردن شیشه تلویزیون خود باید مراحل زیر را پیش بگیرید:

مراحل تمیز کردن تلویزیون

مراحل تمیز کردن شیشه تلویزیون به چه صورت است؟

خاموش بودن تلویزیون

در قدم اول حتماً از خاموش بودن تلویزیون مطمئن شوید. هیچ گاه تلویزیون را هنگامی ‌که روشن بوده و صفحه نمایش آن در حال کار کردن است تمیز نکنید. برای اطمینان بیشتر حتی می‌توانید تلویزیون را از برق بکشید، این مسئله ایمنی بیشتری را فراهم می‌کند و احتمال برق گرفتگی هنگام پاک کردن گرد و غبار و لکه‌‌ها بر روی  صفحه نمایش را کاهش می‌دهد.

از آنجایی که ذرات گرد و غبار می‌توانند حامل الکتریسیته باشند، احتمال خطر برق گرفتگی در تمیز کردن شیشه تلویزیون بیشتر است.

بیشتر بخوانید:طریقه بستن میز تلویزیون شیشه‌ای

تمیز کردن تلویزیون

از آنجایی که ذرات گرد و غبار می‌توانند حامل الکتریسیته باشند، احتمال خطر برق گرفتگی در تمیز کردن شیشه تلویزیون بیشتر است.

 تمیز کردن گرد و غبار

پس از خاموش کردن تلویزیون به تمیز کردن گرد و غبار نشسته بر روی صفحه نمایش و شیشه آن بپردازید. برای این کار از پارچه‌‌های نرم یا پنبه یا پارچه‌‌های میکروفیبر استفاده کنید و این کار را با دقت بالا و بدون اعمال فشار اضافی بر روی صفحه نمایش انجام دهید.

 استفاده از محلول شوینده

پس از آن که هر گونه آلودگی و غبار خشک روی شیشه تلویزیون خود را پاک کردید، حال به شست‌وشو می‌رسیم. برای پاک‌سازی عمیق‌تر و پاک کردن انواع لکه‌‌ها نظیر لکه آب، دست، چربی و غیره می‌توان از محلول‌‌های شوینده استفاده کرد. این محلول‌‌های شوینده به طور آماده از بیرون قابل تهیه هستند، همچنین در داخل منزل نیز می‌توان با آب و مایع، محلولی رقیق ساخت و آن را بر روی پارچه میکروفیبر ریخت و به آرامی ‌با حرکات دایره‌ای شیشه تلویزیون را تمیز کرد. دقت کنید که در این مرحله از اسپری مستقیم محلول پاک کننده و شوینده بر روی صفحه تلویزیون جلوگیری کنید، چرا که احتمال نفوذ مایع به داخل شیشه وجود دارد.

محلول تمیز کردن تلویزیون

  پاک سازی لکه‌‌ها

در مرحله شستشو با شوینده باید تمامی ‌لکه‌‌های مقاوم خارجی نشسته بر روی شیشه تلویزیون را تمیز کنید. برای تمیز کردن می‌توان از مقدار بیشتر شوینده در قسمت مورد نظر استفاده و با حرکات دورانی و ملایم برای پاک کردن اقدام کرد.

بیشتر بخوانید:میز تلویزیون چی مده؟

خشک کردن

پس از آن که شیشه تلویزیون خود را به طور کامل تمیز کردید، به مرحله خشک کردن آن می‌رسیم. در این مرحله می‌توان از حوله‌‌های نرم یا پارچه‌‌های میکروفیبر خشک استفاده و با حرکات نرم و دورانی صفحه نمایش تلویزیون را خشک کرد. دقت کنید که در این مرحله از فشار زیاد اجتناب کرده و تنها با حرکات ملایم برای خشک کردن اقدام کنید.

 لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن شیشه تلویزیون

برای تمیز کردن شیشه تلویزیون نمی‌توان از هر پارچه یا هر محلول شوینده‌ای استفاده کرد. از آنجایی که این شیشه بسیار حساس بوده و دارای اتصالات برقی است، حتماً باید از لوازم مخصوص استفاده کرد. برای این منظور می‌توان وسایل زیر را تهیه کنید:

 پارچه میکروفیبر یا پنبه‌ای نرم

یکی از لوازمی ‌که برای تمیز کردن تلویزیون و شیشه آن به کار می‌رود، پارچه‌‌های میکروفیبر یا پارچه‌‌ها و پنبه‌‌های نرم هستند. این نوع پارچه‌‌ها بسیار لطیف و نرم بوده و برای تمیز کردن گزینه مناسبی به شمار می‌آیند. همچنین قابلیت جذب گرد و غبار و پاک کردن لکه را نیز دارند و به دلیل سطح نرم احتمال اصطکاک و آسیب به صفحه تلویزیون در آن‌‌ها بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید:بهترین مارک محافظ صفحه تلویزیون

 محلول‌‌های شوینده مناسب

محلول‌‌های خاصی برای شستن شیشه تلویزیون وجود دارند که ضمن پاک‌سازی خوب، از آسیب نیز پیش‌گیری می‌کنند. این شوینده‌‌ها حتی مقاوم‌ترین و سخت‌ترین آلودگی‌‌های قرار گرفته بر روی شیشه تلویزیون را با کم‌ترین فشار پاک می‌کنند.

  اسپری

برای آن که محلول شوینده به طور یکنواخت بر روی سطح پارچه پخش شود، می‌توانید از اسپری‌‌ها استفاده کنید. در این صورت حجم زیادی از مایع شوینده یا آب در یک محل از پارچه میکروفیبر تجمع نیافته و به شیشه تلویزیون آسیب وارد نمی‌شود.

برس نرم

برس نرم نیز می‌تواند یکی از لوازم بسیار مناسب برای پاک کردن آلودگی‌‌های خشک نظیر گرد و غبار و چربی‌‌ها از روی صفحه تلویزیون باشد.

بیشتر بخوانید:آموزش کامل و قدم به قدم ضبط فیلم از تلویزیون

لوازم مورد نیاز شیشه تلوزیون

برای تمیز کردن شیشه تلویزیون نمی‌توان از هر پارچه یا هر محلول شوینده‌ای استفاده کرد.

از چه محلول‌‌هایی برای تمیز کردن شیشه تلویزیون می‌توان استفاده کرد؟

امروزه محلول‌‌های مخصوصی برای تمیز کردن شیشه تلویزیون در بازار موجود است که به طور آماده قابل خریداری هستند. این محلول‌‌ها جزو محصولات خاص به شمار می‌آیند و در بافت آن‌‌ها متریال و موادی به کار رفته که ضمن تمیزی بهتر، آسیبی به شیشه تلویزیون نمی‌رسانند. به عنوان مثال دسته‌ای از این محلول‌‌ها به طور مخصوص برای پاک کردن شیشه‌‌های الکترونیکی مانند شیشه تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه طراحی شده‌اند که با کمترین فشار، لکه‌‌ها و اثر انگشت را از روی این شیشه‌‌ها پاک می‌کنند. دسته دیگر از این محلول‌‌ها به صورت کیت اختصاصی برای تمیز کردن صفحات الکترونیکی هستند که در کنار خودِ محلول، پارچه و برس و دیگر مواد لازم برای شستشو و تمیز کردن نیز وجود دارد.

در هر حالت اگر محلول‌‌های خاص برای شستشو نداشتید، می‌توانید از آب خالص و یا شوینده‌‌های ملایم و یا حتی شوینده‌‌هایی که برای پاک کردن صفحه و شیشه عینک به کار می‌روند استفاده کنید، اما پیش از استفاده از هر محصول حتماً دستورالعمل آن را مطالعه کرده و مطمئن شوید که برای پاک کردن شیشه تلویزیون مناسب هستند و آسیبی به آن وارد نمی‌کنند.

یکی از سوالاتی که برای افراد پیش می‌آید این است که آیا می‌توان از الکل یا آمونیاک برای پاک کردن شیشه تلویزیون استفاده کرد؟ دقت کنید که برای این کار هیچ گاه نباید از موادی نظیر الکل و آمونیاک استفاده کرد. درست است که الکل قدرت پاک کنندگی بالایی دارد، اما استفاده از آن بر روی شیشه تلویزیون می‌تواند به صفحه نمایش آسیب برساند. همچنین آمونیاک نیز قدرت پاک کنندگی زیادی داشته و برای پاک کردن به طور مستقیم در شیشه تلویزیون نباید استفاده شود، مگر به طور رقیق و با درصد بسیار کم در ‌ترکیب با دیگر شوینده‌‌ها به کار رود.

بیشتر بخوانید:مزایا و معایب محافظ صفحه تلویزیون

تمیز کردن شیشه تلویزیون

دقت کنید که برای این کار هیچ گاه نباید از موادی نظیر الکل و آمونیاک استفاده کرد.

چه بایدها و نبایدهایی در تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون وجود دارد؟

تا این جای متن به مراحل تمیز کردن شیشه تلویزیون و لوازم مورد نیاز برای این کار پرداختیم، اما در این تمیز کردن بایدها و نبایدهایی را باید مورد توجه قرار داد. ابتدا به نکاتی که باید آن‌‌ها را رعایت کنیم می‌پردازیم:

  • در تمیز کردن حتماً از پارچه‌‌های نرم، پنبه یا میکروفیبر استفاده کنید. استفاده از این پارچه‌‌ها خطر خط افتادن یا خراش شیشه تلویزیون را کاهش می‌دهند.
  • حتماً قبل از تمیز کردن، از خاموش بودن تلویزیون و صفحه نمایش آن مطمئن باشید.
  • در حین تمیز کردن از محلول‌‌های شوینده مناسب استفاده کنید و هیچ گاه الکل، آمونیاک و دیگر شوینده‌‌های بسیار قوی را برای تمیز کردن صفحه نمایش تلویزیون به کار نبرید.
  • در تمیز کردن سعی کنید که پارچه را در یک سمت و از قسمت بالا به پایین بکشید. این کار باعث می‌شود که شیشه تلویزیون بهتر تمیز شود و از طرف دیگر خطوط روی شیشه کاهش یابد.

اما مواردی که باید در این امر از آن‌‌ها پرهیز کنید شامل نکات زیر هستند:

  • در پاک کردن از مواد خشن مانند اسکاچ و دستمال کاغذی و غیره استفاده نکنید، چرا که موجب خراش بر روی صفحه نمایش می‌شوند.
  • هیچ گاه آب یا شوینده را به طور مستقیم بر روی صفحه نمایش نریزید، چرا که احتمال سوختن صفحه نمایش و یا لک شدن آن بالا می‌رود.

دقت کنید که موارد گفته شده جزو موارد عمومی‌ برای تمیز کردن شیشه تلویزیون هستند، اما برای اطمینان بیشتر می‌توانید دستورالعمل‌‌ها و نکاتی که در دفترچه راهنمای هر تلویزیون نوشته شده را مطالعه کرده و طبق راهنمایی و توصیه آن‌‌ها برای این کار اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:تلویزیون آیوا ساخت کجاست؟ [معرفی کامل برند aiwa]

باید و نبایدهای تمیز کردن تلویزیون

در پاک کردن از مواد خشن مانند اسکاچ و دستمال کاغذی و غیره استفاده نکنید

در چه بازه زمانی برای تمیز کردن شیشه تلویزیون اقدام کنیم؟

فاصله زمانی برای تمیز کردن شیشه تلویزیون به عوامل مختلفی بستگی دارد. این که محل قرارگیری تلویزیون شما در کدام قسمت از منزل است، می‌تواند بر روی فاصله زمانی تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال اگر تلویزیون در جلوی پنجره قرار دارد، احتمال نشستن گرد و خاک بر روی آن بیشتر است.

از دیگر موارد می‌توان به جمعیت و ازدحام اطراف تلویزیون اشاره داشت، همچنین اگر دارای فرزند کوچک هستید که اثر انگشت وی بر روی صفحه تلویزیون نشسته، بهتر است آن را در فاصله‌‌های زمانی کوتاه تمیز کنید. با توجه به موارد فوق این فاصله زمانی برای هر خانواده متفاوت است، اما حداقل هر ده روز یک بار برای تمیزی اقدام کنید.

کلام آخر

تلویزیون یکی از لوازم بسیار مهم در منازل به شمار می‌آید که در فواصل زمانی خاص به تمیز شدن و پاک کردن شیشه نیاز دارد. برای تمیز کردن شیشه تلویزیون باید نکات مهمی رعایت شود تا ضمن پاکیزگی، از آسیب به آن پیشگیری کرد.

از جمله این موارد می‌توان به خاموش کردن تلویزیون قبل از تمیز کردن، استفاده از محلول‌‌های مناسب و استفاده از پارچه‌‌های میکروفیبر یا نرم و موارد دیگر اشاره داشت. توصیه می‌کنیم که پیش از انجام این کار حتماً دستورالعمل‌‌های نوشته شده در دفترچه راهنمای تلویزیون خود را مطالعه کرده و در تمیز کردن از نکات آن استفاده کنید.

سوالات متداول

  • در چه بازه زمانی شیشه تلویزیون را باید تمیز کرد؟

فاصله زمانی تمیز کردن شیشه تلویزیون به عوامل مختلفی نظیر محل قرارگیری، جمعیت و آلودگی‌‌های ممکن در اطراف آن و موارد دیگر بستگی دارد؛ اما توصیه می‌شود که هر ده الی پانزده روز حتماً شیشه تلویزیون را تمیز کنید.

  • چگونه می‌توان لکه‌‌های شیشه تلویزیون را از روی آن پاک کرد؟

برای این منظور می‌توان از محلول‌‌های پاک کننده مخصوص شیشه‌‌های الکترونیکی استفاده کرد که ضمن پاک کردن لکه‌‌ها، چربی‌‌ها و اثر انگشت از روی تلویزیون، هیچ گونه آسیبی به صفحه ال سی دی یا ال ای دی آن وارد نمی‌کنند.

  • برای پاک کردن گرد و غبار از شیشه تلویزیون از چه متریالی باید استفاده کرد؟

برای پاک کردن هر گونه گرد و غبار یا به طور کلی تمیز کردن شیشه تلویزیون حتماً باید از پارچه‌‌های نرم نظیر پنبه یا میکروفیبر استفاده کرد.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + 4 =