Banner Image

آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟

امتیاز دهید

قطعا یکی از سوالات دلهره‌آوری که با خاموشی یک‌باره گوشی و عدم دسترسی به اطلاعات آن ممکن است از خود بپرسید این است که آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟. هارد یا همان حافظه داخلی مانند مغز یک بدن و خراب شدن آن دقیقا مانند به کما رفتن یک انسان است. آیا می‌شود از انسانی که در کماست سوالی پرسید یا انتظار انجام کاری را داشت؟ هارد سوخته هم همین‌طور است!

مراقبت از گوشی بهترین راه برای این است که هرگز با چنین مشکلی مواجه نشوید، اما گاهی اوقات اتفاقاتی به‌صورت ناخواسته باعث آسیب به هارد گوشی می‌شود. با توجه به قیمت بالای گوشی بهترین کار به‌جای خرید یک موبایل جدید، اقدام برای تعمیر یا تعویض هارد است. در ادامه این مطلب دلایل و نشانه‌های هر سوالی که در مورد تعمیر هارد گوشی دارید را پاسخ خواهیم داد.

اگر هارد گوشی بسوزد چه می‌شود؟

قبل از پاسخ به اینکه آیا هارد گوشی قابل تعمیر است یا خیر، بهتر است با ابعاد این مشکل و نشانه‌های آن آشنا شوید. همان‌طور که گفتیم هارد در حکم مغز موبایل شماست، جایی که تصاویر، اطلاعات، ویدیوها و … در آن ذخیره می‌شود. با سوختن هارد تلاش برای دسترسی به این داده‌ها و انتقال آن‌ها با شکست مواجه خواهد ‌شد.

اگر هارد گوشی بسوزد گوشی روشن می‌شود؟

بسته به نوع آسیب، ممکن است که بعد از سوختن هارد گوشی روشن شود، اما روی لوگوی ابتدایی بماند یا یک صفحه سیاه به نمایش دربیاید. همچنین اگر گوشی شما مدام در حین کار خاموش ‌شود و بعد از روشن کردن دوباره این اتفاق برای آن بیافتد، نشانه آسیب به هارد است و احتمالا در شرف سوختن است.

آیا اطلاعات هارد سوخته گوشی قابل بازیابی است؟

اینکه آیا می‌توانید اطلاعات گوشی آسیب‌دیده را بازیابی کنید، به نوع آسیب بستگی دارد. اگر مادربرد گوشی هنوز کار می‌کند، معمولا می‌توانید اطلاعات را بازیابی کنید، اما اگر مادربرد هم آسیب‌ دیده است، قبل از بازیابی اطلاعات باید آن را تعمیر کنید. اگر آسیب مادربرد قابل‌رفع نباشد، بازیابی اطلاعات روی حافظه داخلی گوشی تقریبا غیرممکن است.

بیشتر بخوانید: هارد گوشی چیست؟

دلیل سوختن هارد گوشی چیست؟

دلیل اصلی آسیب دیدن مادربرد و هارد گوشی در اغلب موارد فشار شدید یا ضربه است. بسیاری از ما هر از چند گاهی گوشی از دستمان می‌افتد. شاید این ضربه تأثیر چندانی روی صفحه‌نمایش نداشته باشد اما به‌مرور باعث خراب ‌شدن هارد می‌شود. همچنین اگر آب روی گوشی یا صفحه‌نمایش شکسته بریزد، ممکن است به‌سرعت به هارد آسیب برساند.

البته این تنها چیزی نیست که باعث آسیب هارد می‌شود، عوامل دیگری هم در این امر دخیل هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • گرم شدن بیش‌ازحد گوشی
  • استفاده از شارژر نامناسب یا شارژ بیش‌از‌حد گوشی
  • تعمیرات توسط تکنسین غیرماهر و به شکل غیراصولی
  • بازگرداندن گوشی به حالت ریست فکتوری وقتی کمتر از 30 درصد شارژ دارد
  • خاموش‌کردن گوشی وقتی در حال شارژ شدن است
  • نصب بازی‌ها یا برنامه‌ها با گرافیک سنگین و حجم بالا

علائم سوختن هارد گوشی

اگر چندین بار سعی کردید گوشی خود را روشن کنید اما اتفاقی نمی‌افتد شاید زمان آن رسیده است که در کنار تمام احتمالات از خود بپرسید آیا هارد گوشی قابل تعمیر است؟ زیرا به‌احتمال‌قوی حافظه داخلی سوخته یا آسیب جدی دیده است.

از دیگر نشانه‌های سوختن هارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هفت بار ویبره رفتن گوشی و بلافاصله خاموش شدن بعد از روشن کردن آن
  • گوشی روشن می‌شود، اما امکان اضافه کردن یا پاک کردن اطلاعات از آن وجود ندارد
  • ری استارت ‌شدن مدام و هنگ‌کردن گوشی
  • کند شدن عملکرد و تغییر ظاهر آیکون‌های روی گوشی
  • روشن شدن تلفن اما با صفحه‌نمایشی بدون تصویر
  • نمایش عبارت Encrypt Unsuccessful روی نمایشگر یا پیام Internal Storage Damaged
  • روشن نشدن گوشی حتی در صورت تعویض باتری
  • قفل‌کردن صفحه‌نمایش روی تصویر لوگو بدون حرکت یا اتفاق خاصی

هزینه تعمیر هارد گوشی چند است؟

در پاسخ به این سوال که آیا هارد گوشی قابل تعمیر است یا نه، باید گفت که بله تعمیر آن به کمک ابزار مخصوص این کار و دانش فنی امکان‌پذیر است. ازآنجایی‌که هارد یکی از مهم‌ترین قطعات سخت‌افزاری گوشی به‌حساب می‌آید و برای تعمیر آن علاوه بر دانش سخت‌افزاری، به دانش نرم‌افزاری برای بازیابی اطلاعات نیاز است، طبیعتا تعمیر آن هزینه بیشتری نسبت به سایر قطعات گوشی دارد.

در برخی موارد ممکن است که تعمیر هارد سوخته گوشی امکان‌پذیر نباشد و باید توسط تعمیرکار تعویض شود. این کار مستلزم خرید و نصب قطعه جدید است که طبیعتا هزینه بیشتری خواهد داشت. به‌طور‌کلی هزینه این کار با توجه به نوع آسیب و زمان موردنیاز برای تعمیر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: از کجا بفهمیمم هارد گوشی سوخته؟

سخن نهایی

در این مطلب سعی شد پاسخ جامعی به این سوال داده شود که آیا هارد گوشی قابل تعمیر است یا خیر. فراموش نکنید پیشگیری بهتر از درمان است برای همین مراقبت از گوشی بهترین راه برای جلوگیری از آسیب به هارد است. با این ‌وجود اگر مشکل این‌چنینی برای شما پیش آمد، بهتر است به دنبال افراد متخصص برای تعمیر هارد باشید، به‌خصوص اگر اطلاعات مهمی روی گوشی دارید که بازیابی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. تعمیر نادرست و حل نکردن مشکل به شیوه اصولی ممکن است در نهایت باعث آسیب به مادربرد گوشی هم شود.

سوالات متداول

  • عمر مفید هارد گوشی چقدر است؟

اغلب شرکت‌های سازنده موبایل عمر هارد را بین 5 تا 10 سال می‌دانند، اما نحوه و میزان استفاده از گوشی و نوع نگهداری از آن روی کاهش یا افزایش این عدد اثر دارد؛ بنابراین لازم نیست نگران کاهش عمر حافظه گوشی خود با گذشت زمان باشید. سایر اجزای داخلی مانند نمایشگر، باتری و مادربرد معمولا سریع‌تر از حافظه داخلی خراب می‌شوند.

  • چگونه مانع از دست رفتن اطلاعات روی هارد گوشی شویم؟

برای آنکه مانع از دست رفتن اطلاعات روی هارد گوشی شوید، بهتر است قبل از ایجاد مشکل به‌طور منظم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. می‌توانید از خدمات ابری مانند iCloud، گوگل درایو یا کارت‌های حافظه اکسترنال استفاده کنید. همچنین می‌توانید نسخه‌های پشتیبان را در رایانه یا لپ ‌تاپ خود ذخیره کنید.

  • آیا با سوختن هارد اطلاعات روی کارت حافظه هم از دست می‌رود؟

خیر، هارد همان حافظه داخلی است و با کارت حافظه که به‌عنوان حافظه خارجی یا اکسترنال هم شناخته می‌شود ارتباطی ندارد. برای همین توصیه می‌شود اطلاعات مهم گوشی را علاوه بر بک‌آپ‌ گیری روی سرویس‌های ابری، روی حافظه خارجی نیز ذخیره کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =