Banner Image
بررسی کوییک

بررسی تخصصی کوییک همراه با تجربه رانندگی

امتیاز دهید

توقف تولید خانواده پراید و تیبا، بیش از هر چیزی به کام خودرو کوییک شد تا در غیاب برادران خدابیامرزش، خود را به عنوان یک خودرو شهری ارزان‌ قیمت مطرح و خریداران پرشماری را جذب کند. شرکت سایپا هم بعد از دیدن استقبال خوب بازار از کوییک، نسخه‌های متعددی از این خودرو را تولید کرد تا بتواند پاسخ‌گوی سلایق متنوع‌تری باشد. وجود نسخه‌های متنوع کوییک باعث شده است تا بسیاری از خریداران اطلاع دقیقی از تفاوت این نسخه‌ها باهم نداشته باشند و نتوانند در هنگام خرید تصمیم درستی بگیرند. به همین بهانه، این مقاله را به بررسی کوییک اختصاص داده‌ایم و قصد داریم زیروبم این فرزند پرفروش سایپا را بهتر بشناسیم.

اگر شما هم قصد خرید یک خودرو کوچک ارزان قیمت را دارید، در ادامه با ما همراه باشید تا با بررسی کوییک به صورت دقیق، علاوه‌بر سنجیدن ارزش خرید این خودرو، نسخه‌های مختلف آن را هم بشناسید و با توجه به سلیقه و نیاز خود، بهترین نسخه را انتخاب کنید.

طراحی ظاهری

بررسی کوییک را از طراحی ظاهری آن شروع می‌کنیم. طراحان کوییک با توجه به تمام محدودیت‌های موجود، کار خود را به صورت قابل قبولی انجام داده‌ و این خودرو را با استایلی به‌روزتر و جوانانه‌تر از سایر اعضا پلت فرم X200 سایپا (خانواده تیبا و ساینا) طراحی کرده‌اند.

ظاهر کوییک

در ظاهر بیرونی کوییک المان‌هایی مثل چراغ‌های جلو با پس زمینه تیره، چراغ‌های عقب دو قسمتی، قطعات دیفیوزرمانند زیر سپرهای جلو و عقب، دستگیره‌های درب آسان بازشو و ضربه‌گیرهای پلاستیکی روی گلگیرها، نقشی محوری دارند و چهره این خودرو را از سادگی بیش از حد خارج می‌کنند.

در مجموع با توجه به این‌که کوییک یک خودرو اقتصادی است نباید توقع طراحی خیلی جذاب و به‌روزی را از آن داشته باشیم اما اگر این خودرو را زشت و بدون جذابیت هم خطاب کنیم، اوج بی‌انصافی خواهد بود.

طراحی داخلی

طراحی داخلی کوییک در نسخه‌های پایه کاملاً مشابه با ساینا است و در آن شاهد داشبوردی ساده هستیم که کاملاً از پلاستیک خشک ساخته شده است. در تریم‌های رده بالاتر، مواردی مثل تغییر طرح صفحه نشان دهنده‌ها، غربیلک فرمان D کات و اضافه شدن مانیتور، فضا را کمی دل‌چسب‌تر می‌کند اما بازهم کیفیت پایین داشبورد غیرقابل چشم‌پوشی است.

طراحی داخلی کوییک

در مجموع طراحی داخلی کوییک بسیار ساده و اقتصادی است و نسبت به طراحی بیرونی خودرو نمره پایین‌تری می‌گیرد.

بررسی ابعاد

طول، عرض و ارتفاع کوییک به ترتیب برابر با 3989، 1678 و 1532 میلی‌متر است که نشان می‌دهد با خودرویی جمع‌وجور طرف هستیم. البته فاصله بین دو محور 2412 میلی‌متری کوییک عدد خوبی است و باعث شده تا فضای داخلی این خودرو در مقام یک هاچ‌بک شهری قابل قبول باشد؛ اما صندوق بار کوییک با حجم 225.6 لیتری‌اش چندان جادار نیست و تنها برای سفرهای درون شهری مناسب است.

بیشتر بخوانید: مقایسه کوییک و ساینا از همه ابعاد

انواع کوییک

بعد از بررسی کوییک از جنبه‌های طراحی و ابعاد، به معرفی انواع تیپ‌های این خودرو می‌رسیم. در حال حاضر کوییک در نسخه‌های معمولی، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک R، کوییک R پلاس اتوماتیک، کوییک S، کوییک GX و کوییک آر GX تولید می‌شود که در ادامه به بررسی مختصر هرکدام از این نسخه‌ها می‌پردازیم.

کوییک معمولی

کوییک معمولی که خود شرکت سایپا آن را با نام «کوییک» و بدون هیچ پسوندی معرفی می‌کند، نسخه پایه این خودرو است. این نمونه از نسخه اولیه پیشرانه M15 سایپا، گیربکس 5 سرعته دستی و آپشن‌های حداقلی بهره می‌برد اما به لطف قیمت مقرون‌به‌صرفه خود، طرفداران زیادی در بازار دارد.

کوییک معمولی

کوییک معمولی را در ظاهر می‌توانید از روی مشخصه‌هایی مثل سپر جلو ساده، بدنه تک رنگ و رینگ‌های فولادی شناسایی کنید.

کوییک پلاس اتوماتیک

تیپ پلاس اتوماتیک اولین نسخه کوییک بود که وارد بازار شد اما به دلیل قیمت بسیار گران‌تر نسبت به دیگر تیپ‌های کوییک، استقبال چندان گرمی را به خود ندید و در حال حاضر تیراژ تولید پایین‌تری نسبت به سایر برادارانش دارد.

کوییک پلاس اتوماتیک در ظاهر بسیار شبیه به کوییک معمولی است و تنها با دو مشخصه رینگ آلومینیومی و دی‌لایت‌های کنار مه ‌شکن‌های جلو از برادر ارزان‌تر خود متمایز می‌شود؛ اما تفاوت‌های بین کوییک پلاس و کوییک معمولی در باطن بسیار بیش‌تر است. چرا که کوییک پلاس علاوه‌بر بهره‌گیری از گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT)، آپشن‌های بسیار بیش‌تری هم نسبت به نسخه‌های دنده‌ای دارد که در جای خود به این آپشن‌ها اشاره خواهیم کرد.

کوییک R

یکی از پرفروش‌ترین نسخه‌های کوییک، کوییک R است که در بین خریداران جوان طرفداران فراوانی دارد. کوییک R از نظر فنی و آپشن با کوییک معمولی یکسان است و تنها چهره متفاوت‌تری دارد. کوییک R را به راحتی می‌توانید از بدنه دو رنگ (رنگ متفاوت سقف و برخی جزئیات ظاهری با بدنه اصلی) و هم‌چنین رینگ آلومینیومی از تیپ معمولی تشخیص دهید.

کوییک R

البته نسخه‌هایی از کوییک R که سقف قرمز رنگ دارند، در داخل کابین هم با وجود یکسری تزئینات قرمز، اسپرت‌تر از دیگر تیپ‌های کوییک به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: تفاوت کوییک معمولی با کوییک r

کوییک R پلاس اتوماتیک

کوییک R پلاس اتوماتیک دقیقاً ترکیبی از کوییک R و کوییک پلاس اتوماتیک است؛ یعنی در این تیپ ما بدنه‌ای دو رنگ را در کنار گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های فول می‌بینیم. کوییک R پلاس اتوماتیک در ظاهر کاملاً شبیه به کوییک R است و فقط با توجه به وجود دی‌لایت از برادر دنده‌ای خود متمایز می‌شود.

کوییک S

کوییک S که درواقع اولین فیس‌لیفت کوییک محسوب می‌شود، در نماهای جانبی و عقب مشابه کوییک معمولی است اما نمای جلو متفاوتی دارد. در نمای جلو کوییک S ترکیب دو خط ضخیم مشکی رنگ امتداد یافته از زیر چراغ‌های اصلی تا کنار چراغ‌های مه شکن، جلوپنجره باز طراحی شده و وجود دی‌لایت، چهره‌ای منحصر به فرد را به این تیپ از کوییک داده است.

کوییک S

کوییک S در داخل کابین هم با وجود غربیلک فرمان D کات، صفحه نشان دهنده‌های جدید و چیدمان متفاوت دکمه‌های سمت چپ داشبورد، از دیگر تیپ‌ها قابل تشخیص است.

تنها تفاوت فنی کوییک S با کوییک معمولی هم در بهره‌گیری تیپ S از دریچه گاز برقی خلاصه می‌شود.

کوییک GX

کوییک GX در ظاهر مشابه کوییک S است و فقط رینگ‌های آلومینیومی آن را از تیپ S متمایز می‌کنند؛ اما در باطن اتفاقات دیگری افتاده است و تیپ GX علاوه‌بر داشتن چند آپشن بیش‌تر نسبت به تیپ S (در جای خود به این آپشن‌ها اشاره خواهیم کرد)، از نظر فنی هم کمی متفاوت است و از نسخه جدید موتور M15 سایپا موسوم به M15 GSI بهره می‌برد.

کوییک GX

موتور M15 GSI با حداکثر قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن‌ متر، به ترتیب 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر قوی‌تر از نسخه اولیه موتور M15 است.

کوییک آر GX

آخرین تیپ کوییک، تیپ آر GX است که تمامی مشخصه‌های کوییک GX را دارد اما از بدنه دو رنگ بهره می‌برد.

فرق کوییک و کوییک mt

به دلیل استفاده برخی رسانه‌ها از عبارت «کوییک mt»، بعضی افراد تصور می‌کنند که کوییک mt هم یک تیپ از این خودرو است و می‌خواهند فرق کوییک و کوییک mt را بدانند؛ اما MT مخفف عبارت Manual Transmission به معنای گیربکس دستی است و کوییک mt یعنی همان کوییک دنده‌ای معمولی. پس درواقع کوییک و کوییک mt هیچ فرقی باهم ندارند.

فرق کوییک و کوییک r

از آنجایی که کوییک r جزو تیپ‌های پرفروش کوییک است و تفاوت قیمتی چندانی هم با نسخه معمولی ندارد؛ بهتر است یک بار دیگر فرق کوییک و کوییک r را باهم مرور کنیم. کوییک و کوییک r از نظر فنی کاملاً یکسان هستند و تفاوت آن‌ها تنها در این است که کوییک r بدنه دو رنگ و رینگ آلومینیومی دارد اما بدنه کوییک معمولی تک رنگ و رینگ چرخ‌های آن هم فولادی است.

بررسی فنی

کوییک نیروی خود را از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ می‌گیرد. این پیشرانه که با کد فنی M15 شناخته می‌شود، حداکثر قدرت 87 اسب بخار و حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر را تولید می‌کند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی یا اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو کوییک انتقال می‌دهد. این پیشرانه همان نمونه به کار رفته در خودروهای خانواده تیبا و ساینا است.

موتور کوییک

اما همان‌طور که اشاره کردیم، سایپا به تازگی نسخه‌ای جدید از پیشرانه مذکور را معرفی کرده است که با کد M15 GSI شناخته می‌شود. این پیشرانه که فعلاً در تیپ‌های GX و آر GX خودرو کوییک نصب می‌شود، با اضافه کردن سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT-i) به پیشرانه M15 و یکسری تغییرات فنی جزئی دیگر، ساخته شده است. نتیجه این تغییرات، حداکثر قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن متر است که در مقایسه با نسخه قبلی، اندکی بهبود را نشان می‌دهد.

در ضمن منحنی قدرت و گشتاور پیشرانه M15 GSI نسبت به M15 معمولی بهبود پیدا کرده است و ارائه حداکثر قدرت و گشتاور در دور موتورهای پایین‌تر، روی شتاب و کشش خودرو تأثیر مثبتی دارد.

مقایسه دقیق‌تر پیشرانه‌های M15 و M15 GSI را می‌توانید در جدول زیر ببینید:

نوع موتور M15 M15 GSI
تعداد سیلندر / سوپاپ 4 / 8 4 / 8
حجم (cc) 1503 1503
سیستم VVT-i ندارد دارد
حداکثر قدرت 87 اسب بخار در 5300 دور 90 اسب بخار در 5250 دور
حداکثر گشتاور 128 نیوتن متر در 4300 دور 137 نیوتن متر در 4000 دور

 

عملکرد فنی

شتاب صفر تا صد اعلام شده برای نسخه‌های دنده‌ای و اتوماتیک کوییک به ترتیب برابر با 13 و 13.6 ثانیه است. کوییک دنده‌ای در عمل هم شتابی در همین محدوده را ثبت می‌کند اما شتاب نسخه اتوماتیک چند ثانیه‌ای ضعیف‌تر است.

عملکرد فنی کوییک در مجموع معمولی است و اگر توقع خود را در حد یک خودرو شهری ارزان قیمت نگه دارید، می‌تواند راضی کننده باشد. برای درک بهتر عملکرد فنی کوییک می‌توانیم بگوییم که نسخه دنده‌ای این خودرو از این جنبه بالاتر از پژو 206 تیپ 2 و پایین‌تر از پژو 206 تیپ 5 قرار می‌گیرد اما نسخه اتوماتیک در بهترین حالت، شتابی در حد پژو 206 تیپ 2 دارد.

مصرف سوخت

در ادامه بررسی کوییک به بخش مصرف سوخت می‌رسیم که برای خودروهای اقتصادی، پارامتر مهمی است. هرچند مصرف سوخت کوییک با خودروهای هم‌رده بازار جهانی فاصله دارد اما با توجه به شرایط کشور ما قابل قبول است و می‌توانیم کوییک را جزو خودروهای کم‌مصرف بازار محسوب کنیم.

میزان مصرف سوخت رسمی کوییک را می‌توانید به صورت دقیق در جدول زیر ببینید اما این اعداد در شرایط ایده‌آل اندازه‌گیری شده‌اند و در شرایط واقعی رانندگی، برای طی هر صد کیلومتر مسافت با کوییک به یکی دو لیتر بنزین بیش‌تر نیاز خواهید داشت.

نوع خودرو کوییک دنده‌ای کوییک اتوماتیک
مصرف سوخت شهری (L/100Km) 9.25 8.93
مصرف سوخت جاده‌ای (L/100Km) 5.6 6.77
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) 6.95 7.56

 

امکانات و آپشن ها

کوییک در تیپ‌های متفاوتی عرضه می‌شود که هرکدام از این تیپ‌ها آپشن‌های خاص خود را دارند. کم آپشن‌ترین تیپ کوییک، نسخه دنده‌ای معمولی است که از آپشن‌هایی مثل شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی، تهویه مطبوع الکتریکی، مه شکن جلو و عقب، فرمان هیدرولیک، قفل مرکزی با ریموت، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط بیرون، ترمز ABS+EBD، 2 ایربگ و… بهره می‌برد.

امکانات و آپشن ها کوییک

در رده بعدی، کوییک r و کوییک s قرار می‌گیرند. کوییک r علاوه‌بر آپشن‌های کوییک معمولی به رینگ آلومینیومی هم مجهز است. کوییک s رینگ آلومینیومی ندارد اما در عوض از دی‌لایت، کامپیوتر سفری، نشان‌گر تعویض دنده (GSI) و فرمان با روکش چرمی بهره‌مند است.

فول‌ترین نسخه‌های دنده‌ای کوییک، کوییک GX و کوییک آر GX هستند که علاوه‌بر آپشن‌های تیپ S از مالتی مدیا با مانیتور 7 اینچی لمسی، دوربین دید عقب، سنسور نور، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، روکش چرمی صندلی‌ها، شیشه‌های عقب دودی و دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان هم بهره می‌برند.

اگر به دنبال آپشن‌های بیش‌تری هستید، باید نمونه‌های گیربکس اتوماتیک کوییک را انتخاب کنید که هرچند فاقد سنسور نور و روکش چرمی صندلی‌ها هستند، اما از کی‌لس استارتر، کروز کنترل و فرمان با نیروی کمکی برقی بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید: بررسی تیبا 2

ایمنی

در این بخش از بررسی کوییک به سراغ حلقه مفقوده صنعت خودروسازی کشورمان، یعنی ایمنی می‌رویم. کوییک از حداقل امکانات ایمنی بر اساس آخرین استانداردهای کشورمان بهره می‌برد. ترمزهای این خودرو در محور جلو از نوع دیسکی خنک‌شونده و در محور عقب کاسه‌ای هستند و از سیستم‌های ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) بهره می‌برند. این ترمزها در کنار 2 ایربگ، تنها دارایی کوییک در زمینه آپشن‌های ایمنی هستند. البته رقبای کوییک هم از همین مقدار امکانات ایمنی استفاده می‌کنند و از خودرویی با این قیمت، توقع بیش‌تری هم نداریم.

ایمنی کوییک

در زمینه استحکام کلی بدنه هم می‌توانیم به کوییک نمره متوسط رو به پایینی بدهیم؛ بنابراین نبایستی توقع ایمنی بالایی را از کوییک داشته باشید و در هنگام رانندگی با این خودرو، حتماً جانب احتیاط را رعایت کنید.

تجربه رانندگی

اگر قبلاً تجربه رانندگی با خودروهای خانواده تیبا یا ساینا را داشته باشید، تجربه رانندگی کوییک دنده‌ای چندان برایتان تازگی نخواهد داشت. در هنگام رانندگی با کوییک، فضای معقولی در اختیار دارید و پاهایتان به جایی گیر نخواهد کرد. ضمن این‌که دید به جلو و طرفین هم مناسب است اما دید عقب چندان خوب نیست و حرکت با دنده عقب، به خصوص در نسخه‌هایی که فاقد دوربین عقب هستند، نیاز به قلق‌گیری دارد. عملکرد فرمان، کلاچ و گیربکس خودرو هم در مجموع قابل قبول است اما عایق‌بندی کابین مناسب نیست و در دورهای بالا پیشرانه، صدای بسیار زیادی به درون کابین نفوذ می‌کند.

در نسخه‌های اتوماتیک کوییک هم هرچند شتاب‌گیری ضعیف‌تری را شاهد هستیم اما عملکرد کلی گیربکس و هماهنگی آن با پیشرانه رضایت بخش است. در ضمن فرمان برقی نسخه‌های اتوماتیک هم بسیار نرم است و باعث راحتی هرچه بیش‌تر رانندگی در ترافیک‌های شهری می‌شود.

نقاط ضعف و قوت

در بخش پایانی بررسی کوییک نقاط ضعف و قوت این خودرو را باهم مرور خواهیم کرد.

نقاط قوت کوییک

  • فضای کابین قابل قبول نسبت به ابعاد بدنه
  • استهلاک و مصرف سوخت پایین
  • قیمت اقتصادی
  • طراحی معقول در رده قیمتی خود
  • آپشن‌های مناسب در نسخه‌های فول

نقاط ضعف کوییک

  • دید عقب ضعیف
  • عایق‌بندی ضعیف کابین
  • کیفیت پایین کابین

کلام پایانی

در پایان بررسی کوییک و با توجه به تمامی موارد بیان شده، باید بگوییم که هرچند این خودرو به هیچ عنوان با استانداردهای روز دنیا هم‌خوانی ندارد اما شرایط بازار کشور ما هم همیشه با بازار جهانی بسیار تفاوت داشته است. از این‌رو، کوییک با توجه به شرایط بازار خودرو ایران، یک محصول اقتصادی قابل قبول است و برای افرادی که خواهان یک خودرو شهری ارزان قیمت هستند، ارزش خرید دارد.

سؤالات متداول:

کوییک چند تیپ دارد؟

در حال حاضر خودرو کوییک در 7 تیپ تولید می‌شود که شامل کوییک معمولی، کوییک R، کوییک S، کوییک پلاس اتوماتیک، کوییک R پلاس اتوماتیک، کوییک GX و کوییک آر GX است.

پیشرانه M15 GSI چه تفاوتی با پیشرانه M15 دارد و در کدام تیپ‌های کوییک نصب می‌شود؟

پیشرانه M15 GSI نسبت به نسخه قبلی پیشرانه M15 یک‌سری بهبودهای فنی جزئی را تجربه کرده و سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (VVT-i) هم به آن اضافه شده است. این پیشرانه حداکثر قدرت 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور 137 نیوتن‌متر را تولید می‌کند که به ترتیب، 3 اسب بخار و 9 نیوتن متر بیش‌تر از پیشرانه M15 است.

پیشرانه M15 GSI فعلاً برای کوییک GX و کوییک آر GX در نظر گرفته شده است اما این احتمال وجود دارد که در آینده به صورت کامل جایگزین پیشرانه M15 شود.

گیربکس کوییک اتوماتیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

گیربکس کوییک اتوماتیک از نوع ضریب متغیر (CVT) است و از شرکت بلژیکی پانچ تأمین می‌شود. این گیربکس به حالت‌های اسپرت و برفی مجهز است و در حالت تیپ ترونیک، 6 دنده را برای راننده شبیه‌سازی می‌کند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یک =