Banner Image
کاپیوتر یا لپ تاپ

کامپیوتر یا لپ تاپ؛ کدام بهتر است؟

امتیاز دهید

جدال لپ تاپ و کامپیوتر از زمان عرضه اولین رایانه‌های قابل ‌حمل شروع شد و تا امروز هم ادامه داشته است. بحث متخصصان برای اینکه بدانند کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ تغییر چندانی نکرده، هنوز هم که هنوز است بسیاری به دنبال جواب این سوال هستند که کدام بهتر است؛ کامپیوتر یا لپ تاپ؟

جدول محتوایی

بهترین رایانه‌ها، اغلب قوی‌تر از لپ تاپ هستند، اما قابل حمل نیستند. در مقابل بهترین لپ ‌تاپ‌ها را هم که بخرید تقریباً می‌توانید هر جایی ببرید، اما کارهایی که می‌توانید با آن انجام دهید، محدودتر است. اگر با شروع سال تحصیلی یا کار جدید دچار یک بحث بی‌پایان با خانواده شده‌اید که کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ، این مطلب را بخوانید و بهترین گزینه را برای پایان دادن به این دعواها انتخاب کنید.

مزایای لپ تاپ

عصر دستگاه‌های قابل‌حمل مانند لپ تاپ‌ها از سال‌ها قبل فرا رسیده و اصلاً جای تعجب نیست که با بررسی آمارها به این نتیجه برسید که بازار لپ تاپ بسیار سریع‌تر از رایانه‌های شخصی در حال رشد است. به دلیل ماهیت قابل ‌حمل بودن، طرفداران این نوع محصول به ‌خصوص در میان قشر دانشجو بیشتر است. همچنین دارای مزایای زیادی است که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

کامپیوتر یا لپ تاپ؟ مزایای لپ تاپ

طرفداران لپ تاپ در قشر دانشجو بیشتر است.

قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت

بسیاری برای انتخاب بین کامپیوتر یا لپ تاپ، قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت لپ تاپ را مزیت اصلی آن می‌دانند. سبک ‌وزن بودن، اندازه جمع‌و‌جور و باتری داخلی اجازه می‌دهد به ‌سادگی آن را از یک مکان به مکان دیگر و با یک کیف ساده حمل کرد. می‌توانید در هر موقعیتی از پارک گرفته تا کافه یا در ماشین از لپ تاپ خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید فایل‌های مهم را ایمیل کنید و مدارک لازم را بدون نگرانی در مورد تأخیر ارسال کنید.

همه امکانات در یک محصول

استفاده از لپ تاپ بدون نیاز به هیچ دستگاه اضافی و جانبی ممکن است. همه‌ چیز از صفحه‌کلید، ماوس داخلی (تاچ پد)، بلندگوهای داخلی، میکروفون داخلی و … در این دستگاه گرد هم جمع شده‌اند تا کار با آن بسیار راحت شود. بسیاری از لپ تاپ‌ها دوربین داخلی، بلوتوث و … هم دارند و این یعنی هیچ ابزار اضافه و جانبی برای کار با آن نیاز ندارید، مگر برای راحتی بیشتر.

دسترسی به اینترنت در هر مکانی

دسترسی به اینترنت در هر مکانی و به‌ راحتی مزیت مهم دیگری است که باعث شده تا بسیاری بین کامپیوتر یا لپ تاپ دومی را انتخاب کنند. لپ تاپ دسترسی به وب از طریق فناوری بی‌سیم Wi-Fi را به‌ سرعت و به ‌راحتی فراهم می‌کند.

مزایای لپ تاپ

لپ تاپ از طریق فناوری بی‌سیم Wi-Fi دسترسی به اینترنت را به‌ سرعت و به ‌راحتی فراهم می‌کند.

برای مطالعه بیشتر: شارژ نشدن باتری لپ تاپ در ویندوز 10+راه‌حل

مناسب برای کارهای آفلاین و دسترسی فوری به اطلاعات

از آنجایی‌که لپ تاپ می‌تواند به ‌صورت آفلاین از باتری خود استفاده کند، بنابراین نیازی به اتصال با برق نیست. همچنین حمل لپ تاپ به معنای دسترسی فوری شما به اطلاعات است، چه شخصی و چه حرفه‌ای. در واقع کافی است لپ تاپ را باز کنید، دکمه پاور آن را بزنید و بعد به اطلاعات و کارهای خود دسترسی داشته باشید.

مصرف برق کمتر

اگر هنوز در انتخاب کامپیوتر یا لپ تاپ مردد هستید و مصرف برق برای شما اهمیت دارد، فراموش نکنید که یک لپ تاپ انرژی کمتری نسبت به رایانه رومیزی مصرف می‌کند. این محصول قطعات کوچک‌تری دارد که انرژی کمتری برای کار کردن مصرف می‌کنند. همچنین لپ تاپ‌ها دارای باتری هستند، بنابراین به دلیل نوسانات برق یا خاموش شدن ناخواسته سیستم مشکلی برای آن پیش نمی‌آید.

نیاز به فضای کمتر

حتی اگر قصد دارید از لپ تاپ خود هر روز روی یک میز استفاده کنید، فضای بسیار کمتری را نسبت به یک کامپیوتر شخصی اشغال می‌کند که مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس جداگانه کامپیوتر نیاز به فضای اختصاصی دارد. پس از اتمام کار هم می‌توانید آن را در کشو قرار دهید تا از دید خارج شود.

اشغال فضای کمتر

لپ تاپ نسبت به کامپیوتر فضای کمتری را اشغال می‌کند.

راه‌اندازی بدون نیاز به دانش خاص

برای کسانی که بین کامپیوتر یا لپ تاپ اعتماد به ‌نفس خاصی نسبت به فناوری ندارند، انتخاب لپ تاپ راحت‌تر و بهتر است. این بدان معناست که می‌توانید تمام مشکلات اولیه چون اتصال کابل و تجهیزات جانبی را فراموش کنید. با یک لپ تاپ، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به برق وصل کنید، درب آن را باز و روشن کنید. سخت‌ترین کار احتمالاً یافتن دکمه پاور است!

معایب لپ تاپ

در مقابل مزایای لپ تاپ این وسیله معایبی هم دارد که باعث شده بسیاری در جواب به اینکه کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ، اولی را انتخاب کنند. به‌ طور کلی معایب آن را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

ارتقاء و تعمیر سخت

ارتقاء لپ تاپ‌ها به دلیل نوع طراحی و ساخت یکپارچه آن‌ها دشوار است. تنها قطعاتی که ارتقا خواهند یافت عبارت‌اند از: هارددیسک و حافظه؛ زیرا این‌ها تنها قطعاتی هستند که در دسترس کاربر هستند. تعمیر آن نیز خیلی سخت است چون هر لپ تاپ طراحی اختصاصی خود را دارد. علاوه بر این، هزینه نگهداری بالایی نیز دارد.

ارتقا و تعمیر سخت از معایب لپ تاپ

هزینه نگهداری از لپ تاپ بالاتر از کامپیوتر است.

قیمت بالاتر و سخت بودن سفارشی‌سازی

لپ تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوتر گزینه گران‌تری هستند، زیرا قطعات به‌ کار گرفته شده برای آن گران‌تر است. همان‌طور که گفتیم در لپ تاپ فقط به حافظه و درایو دیسک دسترسی دارید. دسترسی به اجزای دیگر مانند پردازنده‌ها، کارت‌های گرافیک و سیستم‌های خنک‌کننده آسان نیست؛ بنابراین هنگامی‌که یکی از اجزا منسوخ شود، باید یک لپ تاپ جایگزین بخرید.

معایب لپ تاپ

لپ تاپ‌ها در مقایسه با کامپیوتر گزینه گران‌تری محسوب می‌شوند.

بسیار ناامن در برابر سرقت

در بحث انتخاب بین کامپیوتر یا لپ تاپ عیب دیگری که برای لپ تاپ‌ها گفته می‌شود این است که معمولاً به دلیل قیمت بالا بیشتر به سرقت می‌روند. سارقان ممکن است از داده‌های کسب‌وکار یا داده‌های شخصی شما در این وسیله سوءاستفاده کنند که بسیار خطرناک خواهد بود. از این ‌رو، هم حفاظت فیزیکی لپ تاپ‌ها و هم حفاظت از داده بسیار مهم است.

شاید مطالعه این مقاله برای شما جالب باشد: دانگل چیست؟ انواع دانگل گوشی، لپ‌تاپ و تلویزیون

ایجاد مشکلاتی برای سلامت کاربر

استفاده طولانی‌مدت از لپ تاپ‌ها به دلیل صفحه‌کلید تخت و موس داخلی می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامت کاربر شود. در اصل صفحه‌نمایش یکپارچه لپ تاپ باعث می‌شود که کاربران برای دید بهتر گردن خود را خم کنند و دچار بیماری‌هایی چون آسیب‌ به گردن یا قوز در ناحیه ستون فقرات شوند.

دوام و عمر کمتر

لپ تاپ‌ها به دلیل قابلیت حمل، بیشتر در معرض آسیب و فرسودگی هستند. اجزای لپ تاپ مانند لولاهای صفحه‌نمایش، چفت‌ها و جک‌های برق به دلیل استفاده مکرر به تدریج فرسوده و مستعد خراب شدن هستند.

بد قلق بودن

اگر برای کارهای دائمی چون تایپ بین کامپیوتر یا لپ تاپ مردد هستید، باید بدانید که لپ تاپ‌ها به دلیل قابل حمل بودن و جمع‌وجور بودن کارآمدتر هستند، اما استفاده از آن‌ها ممکن است سخت یا ناخوشایند باشد. صفحه‌کلید آن‌ها به ‌طور معمول بسیار کوچک‌تر از یک صفحه‌کلید سنتی است و استفاده مدام از پد لمسی گاهی خسته‌کننده است.

 

مزایای کامپیوتر

برای درک اینکه کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ بد نیست به مزایای کامپیوترهای شخصی هم نگاهی انداخت. با علم به این مزایا انتخاب بین کامپیوتر یا لپ تاپ برای شما راحت‌تر خواهد شد. مزایای این وسیله کاربردی در یک نگاه کلی عبارت‌اند از:

انجام راحت‌تر امور چند وظیفه‌ای، سرعت و دقت بالا

چند وظیفه‌ای بودن یکی از مزیت‌های اصلی کامپیوتر است. شما می‌تواند چندین کار یا چندین عملیات را به‌ طور هم‌زمان انجام داده و حتی محاسبات عددی سخت را در چند ثانیه انجام دهید. بدون آنکه شاهد افت سرعت یا کارایی کامپیوتر خود باشید. رایانه فقط یک دستگاه محاسبه کننده نیست و نقش حیاتی در زندگی انسان دارد. یکی از مزیت‌های اصلی کامپیوتر سرعت باور نکردنی آن است.

مزایای کامپیوتر

چند وظیفه‌ای بودن از مزایای اصلی کامپیوتر است

مقرون‌به‌صرفه بودن، دوام و عمر زیاد

رایانه‌های رومیزی اغلب ارزان‌تر از لپ تاپ‌ها هستند. همچنین از مواد محکم ساخته می‌شوند که آن‌ها را بسیار بادوام می‌کند. نکته مثبت دیگر اینکه با توجه به جدا بودن قطعات جانبی با خراب شدن یکی از آن‌ها نیازی نیست همه کامپیوتر را برای تعمیر ببرید و برای همین از هزینه نگهداری کمتری هم برخوردار است.

توانایی افزودن رم یا فضای ذخیره‌سازی بیشتر هم به این معنی است که معمولاً عمر رایانه رومیزی یا همان کامپیوتر از لپ تاپ‌ بیشتر بوده؛ به‌ طور مثال اگر تصمیم گرفتید صفحه‌نمایش بزرگ‌تری بخرید، می‌توانید به‌راحتی مانیتور فعلی خود را بدون نیاز به خرید رایانه جدید جایگزین کنید. همچنین کمتر در معرض تصادف هستند و از آنجایی که در کوله‌پشتی حمل نمی‌شوند، کمتر قربانی ضربه و آسیب می‌شوند. این امر باعث صرفه‌جویی در هزینه تعمیرات می‌شود و به این معنی است که عمر طولانی‌تری دارد.

امنیت بیشتر

اگر از نظر امنیت مطمئن نیستید که کامپیوتر یا لپ تاپ کدام بهتر است باید بدانید که رایانه رومیزی قابلیت استفاده در یک مکان ثابت را دارد و آن را با خود حمل نمی‌کنید؛ بنابراین احتمال به سرقت رفتن آن بسیار کمتر است.

امکان ارتقای آسان و تعمیر راحت‌تر قطعات

دسکتاپ‌ها قابل ارتقا هستند یکی از مزیت‌های کلیدی رایانه‌های رومیزی نسبت به لپ تاپ‌ها این است که دسترسی آسان به اجزای داخلی را فراهم کرده و امکان افزودن حافظه بیشتر، نصب درایو ذخیره‌سازی اضافی، افزودن کارت‌های گرافیک و موارد دیگر را میسر می‌کنند. این امر همچنین تعمیر یا تعویض قطعات جداگانه را در صورت خرابی آسان‌تر می‌کند.

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که نیاز به رم بیشتر یا کارت گرافیک قدرتمندتر دارید و این سوال را مدام در ذهن تکرار می‌کنید که کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ؟ بدون شک با خرید کامپیوتر این کار را راحت‌تر می‌توانید انجام دهید.

کلیک کنید: هارد کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

مزایای کامپیوتر

قابلیت ارتقا یکی از مزایای کلیدی کامپیوتر محسوب می‌شود.

امکان استفاده از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر

اندازه صفحه‌نمایش لپ تاپ‌ها تا حدود 17 اینچ است، در حالی‌ که مانیتورهای رایانه‌های شخصی از حدود 19 اینچ شروع می‌شود و تا 32 اینچ پیش می‌روند؛ بنابراین اگر اندازه صفحه‌نمایش در اولویت باشد، احتمالاً رایانه رومیزی گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

مزیت کامپیوتر

اندازه مانیتورها از 19 اینچ شروع می‌شود.

معایب کامپیوتر

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند بین کامپیوتر یا لپ تاپ گزینه مناسب‌تری را برای خرید انتخاب کنید، آشنایی با معایب کامپیوتر است. برخی از معایب استفاده از رایانه رومیزی که قبل از خرید باید بدانید، به شرح زیر است:

دارای اندازه و وزن بسیار بالا

کامپیوترهای رومیزی بزرگ‌تر از لپ تاپ‌ها هستند. آن‌ها معمولاً به‌ راحتی در یک کیف به اندازه لپ تاپ جا نمی‌شوند. علاوه بر این بسیار سنگین هستند و به دلیل قطعات جانبی فراوان جابه‌جایی و حمل‌ آن‌ها بسیار دشوار و گاه غیرممکن است.

اشغال فضای زیاد

پس از اتمام کار با یک کامپیوتر رومیزی، نمی‌توانید به ‌سادگی آن را تا کنید و در کشو قرار دهید. استفاده از آن به یک منطقه و جایگاه مشخص در خانه نیاز دارد. برای همین اگر دست‌وپا گیر نبودن از معیارهای خرید شما است و بین کامپیوتر یا لپ تاپ مردد هستید، بهتر است که دومی را انتخاب کنید.

معایب کامپیوتر

دست و پاگیر بودن، یکی از معایب اصلی کامپیوتر محسوب می‌شود.

عدم دسترسی به اطلاعات در صورت نبود برق

برخلاف لپ تاپ که در صورت قطع برق با وجود باتری خود به کار ادامه می‌دهد، اگر برق قطع شود، کامپیوتر از دسترس خارج شده و راهی برای دسترسی به اطلاعات ذخیره در آن نخواهید داشت. همچنین نوسانات برق باعث آسیب به آن می‌شود؛ بنابراین اگر داده‌های حساسی را در رایانه شخصی خود دارید، باید یک نسخه پشتیبان برای محافظت از آن‌ها تهیه کنید.

مخرب برای محیط‌زیست

استفاده از کامپیوترها به دلیل لوازم جانبی بیشتر، ضایعات الکتریکی را افزایش می‌دهند و بر محیط‌زیست تأثیر منفی می‌گذارند. با سرعتی که رایانه‌ها و سایر وسایل الکترونیکی جایگزین می‌شوند، همه دستگاه‌های قدیمی که دور ریخته می‌شوند، اثر مخرب زیادی بر محیط‌زیست دارند.

مقایسه لپ تاپ و کامپیوتر از نظر قیمت

یکی از مواردی که باعث می‌شود انتخاب بین کامپیوتر یا لپ تاپ سخت باشد، قیمت متفاوت این دو است. به ‌عنوان یک قاعده کلی، کامپیوترها گزینه ارزان‌تری برای خرید به شمار می‌روند. اگر از قبل مانیتور، صفحه‌کلید، ماوس و دیگر لوازم جانبی را دارید، تنها چیزی که باید برای آن هزینه کنید رایانه شخصی است. لپ تاپ‌ها معمولاً گران‌تر هستند؛ زیرا دارای ویژگی‌های خاصی مانند صفحه‌نمایش داخلی، پد لمسی، باتری و وب کم هستند. به‌ علاوه آن‌ها به فناوری خنک‌کننده پیشرفته‌تری هم برای عمر طولانی‌تر نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: کارت کپچر چیست و چگونه کار می‌کند؟

برای برنامه‌نویسی کامپیوتر بهتر است یا لپ تاپ؟

بدون شک هر برنامه‌نویسی در شروع کار حداقل یک‌بار از خود می‌پرسد که برای کد نویسی کدام را بخرم؟ کامپیوتر یا لپ تاپ؟ حقیقت این است که رایانه‌های رومیزی معمولاً در مقایسه با قیمت، عملکرد بهتری نسبت به لپ تاپ‌ها ارائه می‌کنند، اما آن‌ها از قابلیت حمل‌ونقلی که لپ تاپ‌ها دارند، بهره‌مند نیستند. اگر برنامه‌نویس هستید و نیازی به پردازنده قدرتمند ندارید، بنابراین بهتر است لپ تاپ را انتخاب کنید؛ زیرا قابلیت حمل راحت‌تری دارد و برای شرکت در جلسات کاری گزینه بهتری است.

همچنین اگر زیاد از رایانه استفاده می‌کنید، استفاده از کامپیوتر در موقعیت‌های مختلف برای شما تقریباً غیرممکن خواهد بود. با این توضیحات صرفاً برای کد نویسی، لپ تاپ گزینه بهتری نسبت به دسکتاپ است.

لپ تاپ یا کامپیوتر برای دانشجو

اگر دانشجو هستید و بین کامپیوتر یا لپ تاپ مرددید، بدون شک از اینکه بتوانید لپ تاپ خود را به دانشگاه ببرید و برگردانید، لذت خواهید برد. لپ تاپ به شما این امکان را می‌دهد که در هر نقطه از دانشگاه خود مقاله بنویسید، مطالعه یا تحقیق کنید. همچنین برای دانشجویانی که در خوابگاه سکونت دارند گزینه بهتری نسبت به کامپیوتر است؛ زیرا فضای آن‌چنانی برای استفاده از کامپیوتر در اتاق‌های خوابگاه فراهم نیست.

لپ تاپ یا کامپیوتر برای گرافیک

لپ تاپ بهتره یا کامپیوتر

استفاده از کامپیوترهای شخصی گزینه بهتری برای کارهای گرافیکی است.

اکثر نرم‌افزارهای ضروری جهت طراحی گرافیک برای پلتفرم‌های iOS® و Microsoft® Windows® تولید می‌شوند و به پردازنده گرافیکی قدرتمندی برای اجرا نیاز دارند. برای همین استفاده از کامپیوترهای شخصی برای کارهای گرافیکی بهتر است و توان بالاتری هم برای انجام این کارها دارند.

برای بازی لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر؟

برای بازی، هر چه سیستم شما قدرت بیشتری داشته باشد، وضعیت بهتری خواهید داشت. اگر هنگام خرید یک رایانه جدید، عملکرد بهتر برای بازی نگرانی اصلی شما است و مدام از خود می‌پرسید برای بازی، کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ؟ کامپیوتر رقیب خود یعنی لپ تاپ را شکست می‌دهد؛ اما این بدان معنا نیست که لپ تاپ‌ها برای بازی گزینه خوبی نیستند. برخی از گیمرها به رایانه‌ای نیاز دارند که هم بتوانند با آن بازی کنند و هم به کلاس بروند؛ برای همین لپ تاپ گزینه بهتری است.

برای مطالعه بیشتر: علت خاموش نشدن صفحه گوشی همراه

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال پرتکرار مخاطب که کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ، پاسخ دهیم. با بررسی مزایا و معایب این دو انتخاب از بین کامپیوتر یا لپ تاپ راحت‌تر خواهد شد. با این‌ وجود اگر هنوز سوال یا نقطه ابهامی در ذهن دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

  • امکان ارتقای سخت‌افزاری کامپیوتر راحت‌تر است یا لپ تاپ؟

از آنجایی که دسترسی به اجزای داخلی کامپیوتر راحت‌تر بوده، امکان ارتقای آن هم راحت‌تر از لپ تاپ و قابلیت تعمیر قطعات هم آسان‌تر است.

  • کدام ارزان‌تر است: کامپیوتر یا لپ تاپ؟

در هر دو مورد بستگی به مدل انتخابی شما دارد. با این ‌وجود اگر لوازم جانبی کامپیوتر را دارید، قیمت خرید آن برای شما ارزان‌تر از لپ تاپ تمام خواهد شد.

  • برای کارهای روزمره کامپیوتر بهتره یا لپ تاپ؟

لپ تاپ به دلیل قابلیت جابه‌جایی و حمل راحت گزینه بهتری برای انجام کارهای روزمره و عادی است که نیازی به مشخصات سخت‌افزاری قوی هم ندارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 14 =