Banner Image

دانگل چیست؟ انواع دانگل گوشی، لپ‌تاپ، تلویزیون

4.8/5 - (6 امتیاز)

اصطلاح «دانگل» که به عنوان یکی از عجیب‌ترین کلمات دهه گذشته شناخته می‌شود، اخیراً فکر افراد زیادی را به خود مشغول کرده است. شاید شما هم از دوستتان یا شخصی دیگر این کلمه را شنیده و با خود فکر کرده باشید که دانگل چیست؟ رایج‌ترین کاربرد این کلمه برای اشاره به دستگاهی مشابه فلش USB است که به ما اجازه می‌دهد دو دستگاه (مثل موس و کامپیوتر) را به هم متصل کنیم.

برخی افراد دانگل را با دانگل امنیت نرم‌افزار (Software Protection Dongle)‌ اشتباه می‌گیرند یا هم‌معنی می‌دانند. دانگل امنیت در گذشته برای محافظت از محتوا در برابر دسترسی ناخواسته و کپی شدن کاربرد داشت. از آن زمان، اصطلاح دانگل برای سایر دستگاه‌های دارای فرم مشابه به کار می‌رود؛ مانند آداپتورهایی که پورت‌ها را برای خواندن انواع کانکتورها تبدیل می‌کنند، آداپتورهای استاندارد بی‌سیم USB و پخش‌کننده‌های رسانه دیجیتالی با فرمت کوچک که به پورت‌های HDMI وصل می‌شوند.

در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی دانگل و انواع آن بپردازیم و ببینیم چرا در زندگی روزمره خود به آن نیاز داریم.

دانگل چیست؟

بیایید ابتدا بررسی کنیم که دانگل چیست. دانگل (Dongle) یک قطعه کوچک از سخت‌افزار کامپیوتر است که شما را قادر می‌سازد تا به پورت دستگاه‌های دیگر متصل شوید. این قطعه می‌تواند با وصل شدن به دستگاه، عملکردهای دیگری را به آن اضافه کند. خود دانگل نیز دارای یک یا چند پورت است که به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های بیشتری را به طور هم‌زمان به کامپیوتر وصل کنید.

دانگل

به عنوان مثال، می‌توانید دانگل را به پورت USB کامپیوتر متصل سازید. این کار شما را قادر می‌سازد تا دستگاه‌های دیگری مانند هارد اکسترنال، کارت TF و غیره را نیز به کامپیوتر وصل کنید. علاوه بر این، از آنجا که دانگل تقریباً هم‌اندازه یک فلش USB است، راحت می‌توان آن را حمل کرد و مورد استفاده قرار داد. دانگل تمام داده‌ها را از طریق پورت‌هایی که به آن‌ها متصل می‌شود به سیستم تحویل می‌دهد تا از سایر پورت‌های دستگاه برای مقاصد دیگر استفاده شود. اتصال چند دانگل به یک پورت نیز امری رایج است.

ریشه واژه دانگل چیست؟‌

کلمه دانگل حتی برای برخی افرادی که علاقه‌مند به فناوری هستند و با این حوزه آشنایی دارند عجیب و غریب به نظر می‌رسد؛ اما همان‌طور که در بالا دیدیم معنای آن بسیار ساده است؛ اما ریشه واژه دانگل چیست؟ بعضی افراد می‌گویند «دانگل» از نام شخصی گرفته شده که اولین بار این وسیله را طراحی کرد: دان گال (Don Gall). این یک ترفند تبلیغاتی خوب است، اما در واقع هیچ‌کس با اطمینان نمی‌داند که این عبارت از کجا ریشه می‌گیرد. نظریه‌های مختلفی در این رابطه وجود دارد، اما هیچ‌کدام تأیید نشده‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین اسپیکر قابل حمل در سال 2023

کاربرد دانگل چیست؟

اکنون می‌دانیم دانگل چیست؛ اما آیا می‌دانید این وسیله چه کاربردهایی دارد؟ دانگل‌ها را می‌توان در انواع موقعیت‌ها برای افزودن قابلیت‌های مختلف به رایانه یا تأمین امنیت یک نرم‌افزار استفاده کرد. دانگل در شرایط زیر کاربردهای فراوانی دارد:‌

  • دانگل امنیت نرم‌افزار می‌تواند از دسترسی کاربران غیرمجاز به داده‌های حساس جلوگیری کند. از این دانگل می‌توان جهت رمزگذاری داده‌ها برای افزایش امنیت و تأیید دسترسی کاربر استفاده کرد.
  • مموری استیک‌ها، دانگل‌های USB تخصصی هستند که ظرفیت اضافی را برای کامپیوتر فراهم می‌کنند. آن‌ها همچنین انتقال فایل‌ها بین دستگاه‌ها یا به اشتراک‌گذاری اطلاعات با دوستان یا همکاران را آسان می‌سازند.

  • دانگل‌های بلوتوث، قابلیت بلوتوث را به کامپیوترهایی که فاقد آن هستند اضافه می‌کنند. دانگل بلوتوث به کاربران این امکان را می‌دهد که به دستگاه‌هایی مانند کیبورد بی‌سیم و هدفون متصل شوند.
  • دانگل‌های آداپتور به کاربران این امکان را می‌دهند که بسیاری از دستگاه‌ها را با وجود مجهز نبودن به پورت‌های لازم، به کامپیوترشان متصل کنند. دانگل می‌تواند نیاز به کابل‌کشی اضافی را از بین ببرد و شلختگی مرتبط با اتصال دستگاه‌های مختلف به کامپیوتر را کاهش دهد.
  • دانگل همگام‌سازی بی‌سیم را می‌توان برای انتقال مستقیم داده‌ها از دستگاه تلفن همراه به کامپیوتر استفاده کرد.
  • گیمرها از دانگل برای بهبود عملکرد کنسول با ویژگی‌هایی مانند بهبود کیفیت صدا یا تصویر استفاده می‌کنند.
  • دانگل را می‌توان به‌عنوان مودم‌های قابل جابجایی طراحی کرد که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد بدون نیاز به اتصال سیمی، به اینترنت بی‌سیم متصل شوند.

انواع دانگل

دانگل‌ها با توجه به کاربرد و عملکرد خود، انواع مختلفی دارند که برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که انواع دانگل چیست:‌

  • دانگل بلوتوث: ابزاری سریع و ارزان برای ایجاد امکان ارتباط بی‌سیم از طریق بلوتوث روی کامپیوتری بوده که فاقد این قابلیت است. اگر کامپیوتر شما بلوتوث ندارد، می‌توانید با وصل کردن دانگل بلوتوث از این قابلیت بهره‌مند شده و کامپیوتر را به پرینتر، اسپیکر، تلفن یا هر دستگاه دیگری وصل کنید.
  • دانگل وای فای: وسیله‌ای کاربردی برای ایجاد اتصال بین کامپیوتر و اینترنت به صورت بی‌سیم است. این وسیله برای زمانی که امکان سیم‌کشی‌های بلند وجود ندارد یا می‌خواهید از راه دور به مودم وصل شوید بسیار مناسب است.

دانگل وای فای

  • دانگل کارت حافظه: یکی از رایج‌ترین مدل‌های دانگل که به عنوان درایو USB یا درایو فلش نیز شناخته می‌شود. مشابه هارد دیسک یا کارت حافظه مورد استفاده در دوربین‌ها و تلفن‌های هوشمند بوده و به کاربران اجازه می‌دهد که داده‌ها را در آن ذخیره و با خود حمل کنند.
  • دانگل کیبورد و موس بی‌سیم: قطعه کوچکی که به پورت USB کامپیوتر وصل می‌شود و امکان اتصال بی‌سیم بین کامپیوتر و کیبورد یا موس را فراهم می‌کند. این نوع دانگل برای ایجاد اتصال از تکنولوژی RF یا موج رادیویی استفاده می‌کند.
  • دانگل صوتی برای اتصال AUX: دارای یک پورت AUX بوده و سر دیگر آن بلوتوث دارد که امکان اتصال وایرلس و انتقال صدا از تلویزیون یا کامپیوتر و دستگاه‌های دیگر به هدفون، اسپیکر و … را فراهم می‌کند.
  • دانگل HDMI: از طریق رابط HDMI به صفحه نمایش متصل شده و اطلاعاتی مانند فیلم، عکس، فایل صوتی و غیره را از موبایل، تبلت و سایر دستگاه‌ها به صورت بی‌سیم به صفحه‌نمایش انتقال می‌دهد.

بیشتر بخوانید: شارژر تایپ سی چیست؟

مزایا و معایب استفاده از دانگل

اکنون می‌دانیم که دانگل چیست و در چه مواقعی کاربرد دارد، اما بهتر است قبل از خرید این وسیله با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید. در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت:‌

مزایای استفاده از دانگل

  • قابل حمل: به دلیل اندازه کوچک می‌توان آن را در کیف حمل کرد.
  • دسترسی راحت: از آنجا که دانگل را می‌توان به راحتی در کیف حمل کرد، می‌توانید حتی در کافه، قطار یا پارک به اینترنت دسترسی داشته باشید. انرژی آن توسط کامپیوتر تأمین می‌شود، بنابراین لازم نیست آن را جداگانه شارژ کنید.
  • استفاده آسان: برای استفاده از دانگل کافی است آن را به پورت USB کامپیوتر وصل کنید.

دانگل لپ تاپ

معایب استفاده از دانگل

  • دستگاه مورد نظر باید دارای یک پورت USB باشد تا بتوان دانگل را به آن وصل کرد.
  • اگرچه دانگل دارای یک یا چند پورت است، اما در لحظه فقط می‌تواند به یک دستگاه متصل شود.
  • سرعت آن در هر دو جنبه دانلود و آپلود محدود است.

سخن پایانی

در زندگی روزمره ما دانگل‌ها در همه جا حضور دارند و نقشی ضروری ایفا می‌کنند. دانستن اینکه دانگل چیست و چه کاربردی دارد، می‌تواند به شما در انتخاب و استفاده بهتر از آن کمک کند. دانگل یک وسیله کاربردی است که امکان اتصال دو دستگاه به صورت بی‌سیم به یکدیگر را فراهم می‌کند یا به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به کابل اترنت، به وای فای متصل شوید. دانگل‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای اهداف متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و قابلیت‌های کاربردی را به دستگاه مورد نظر شما اضافه می‌کنند.

سوالات متداول

  • فرق دانگل وای فای با دانگل بلوتوث چیست؟

دانگل بلوتوث برای ارتباطات نزدیک طراحی می‌شود و در کامپیوترهایی که فاقد بلوتوث هستند کاربرد دارد؛ اما دانگل وای فای برای اتصال به اینترنت و ارتباط تصویری با تلویزیون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • دانگل وای فای آنتن‌دار بخریم یا بدون آنتن؟

دانگل وای فای آنتن‌دار، محدوده وسیع‌تری را پوشش می‌دهد اما سرعت آن با دانگل بدون آنتن فرقی ندارد. اگر فاصله کامپیوتر با مودم زیاد است، دانگل آنتن‌دار پیشنهاد می‌شود.

  • نحوه کارکرد دانگل موس بی‌سیم به چه صورت است؟

دانگل موس بی‌سیم، از تکنولوژی RF یا موج رادیویی با فرکانس ۲.۴ هرتز جهت اتصال موس به کامپیوتر یا لپ‌تاپ استفاده می‌کند. برد این اتصال بدون هیچ مانعی بین موس و کامپیوتر، حداکثر ۱۰ متر است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 1 =