Banner Image
شارژ نشدن باتری لپ تاپ

شارژ نشدن باتری لپ تاپ و برطرف کردن آن

5/5 - (1 امتیاز)

لپ تاپ از آن دسته وسایل کار راه‌اندازی است که بسیاری از ما اموری چون آموزش دیدن، انجام کارهای مهم به‌صورت آنلاین و… را به دوش آن انداخته‌ایم. در این مواقع هیچ اتفاقی بدتر از شارژ نشدن باتری لپ تاپ نیست. اینجا است که فشارخون و ضربان قلب بالا می‌رود، مخصوصاً اگر وسط یک جلسه کاری مهم یا ارائه یک مقاله دانشگاهی باشید.

دلیل اینکه باتری لپ تاپ شارژ نمی‌شود، فقط به خراب شدن باتری یا کابل شارژ برنمی‌گردد. پس قبل از آنکه دودوتا چهارتا کنید که پول برای خرید یک باتری جدید یا عوض کردن لپ تاپ دارید یا نه این مطلب را بخوانید. گاهی بدون نیاز به هیچ هزینه‌ای این مشکلات حل می‌شود و جای هیچ‌گونه نگرانی و استرس نیست.

چرا باتری لپ تاپ شارژ نمی‌شود؟

باتری یکی از اجزای اصلی و در معرض آسیب لپ ‌تاپ است. این آسیب‌ها و مشکلات گاهی دلایل سخت‌افزاری دارد و گاهی به خاطر مسائل نرم‌افزاری است. حل این مشکلات هم در اغلب موارد نیاز به دانش خاص در این زمینه ندارد و کافی است با حفظ خونسردی به دنبال کشف علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ باشید.

علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ چیست

شارژ نشدن باتری لپ تاپ گاهی دلایل سخت‌افزاری دارد و گاهی دلایل نرم‌افزاری دارد.

دلایل سخت افزاری

باتری لپ تاپ خود یک قطعه سخت‌افزاری مهم در این وسیله به شمار می‌رود که با قطعات سخت‌افزاری دیگر چون درگاه شارژ، کابل شارژ، شارژر و حتی پریز برق خانه در ارتباط است. در اولین گام مطمئن شوید که پریزی که شارژر لپ تاپ را به آن متصل کرده‌اید برق دارد یا نه، در غیر این صورت به سراغ چند عامل سخت‌افزاری زیر بروید که ممکن است در بروز مشکل مقصر باشند.

بیشتر بخوانید: شارژ نشدن باتری لپ‌تاپ در ویندوز 10

متصل نشدن به برق

شاید این دلیل شارژ نشدن باتری لپ تاپ، مثل برخی سوالات مادرها که بیدارت می‌کنند و می‌پرسند خواب بودی؟ خنده‌دار به نظر برسد؛ اما ارزش بررسی دارد. برای شروع عیب‌یابی باتری باید مطمئن شوید که واقعاً جریان شارژ کامل است یا نه. کابل باید به‌ طور ایمن به لپ تاپ شما وصل شده و آداپتور برق هم به پریز دیواری وصل شود تا لپ تاپ در یک مدار الکتریکی کامل قرار بگیرید و شارژ صورت گیرد. همچنین مطمئن شوید که انتهای کابل لپ تاپ کاملاً به آداپتور برق وصل شده باشد.

متصل نشدن به برق، علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ

متصل نشدن به برق، یکی از دلایل ساده شارژ نشدن باتری لپ تاپ است.

کابل USB-C اشتباهی

در لپ تاپ‌های مدرن و امروزی به ‌جای پورت برق اختصاصی و شارژرهای قدیمی از کابل شارژ USB-C استفاده می‌شود. همین ویژگی مشترک با گوشی و تبلت‌های هوشمند باعث می‌شود که از کابل اشتباهی برای شارژ لپ تاپ خود استفاده کنید که ظرفیت مناسب برای شارژ آن را ندارند. استفاده از کابل اشتباه به لپ‌تاپ آسیب نمی‌رساند، اما این کار باعث می‌شود که شارژ نشود.

کابل USB c اشتباهی

استفاده از کابل اشتباه به لپ‌تاپ آسیب نمی‌رساند، اما باعث می‌شود که شارژ نشود.

استفاده از آداپتور برق نامناسب

یکی دیگر از دلایل رایج شارژ نشدن باتری لپ تاپ استفاده از آداپتور برق اشتباهی است. فقط به این دلیل که آداپتوری با سیم USB-C در دسترس شماست، به این معنی نیست که می‌توانید هر لپ تاپی با پورت USB-C را با آن شارژ کنید. شارژرهای کم وات ممکن است بتوانند کم‌وبیش از تمام شدن باتری شما در حین استفاده جلوگیری کنند، اما زمانی که لپ تاپ خاموش بوده، شارژ آن بسیار آهسته خواهد بود یا اصلاً شارژ نمی‌شود. به ‌جای امتحان کردن شارژری که در نزدیکی شما است، شارژر اصلی لپ ‌تاپ خود را پیدا کنید.

فرسودگی و خرابی شارژر

شکستگی یا فرسودگی شارژر و کابل آن هم یکی دیگر از دلایل سخت‌افزاری شارژ نشدن باتری لپ تاپ است. برای بررسی این موضوع، کل طول سیم برق، محل خم‌شدگی‌ها و … را بررسی کنید تا ببینید آیا شکستگی وجود دارد یا خیر. همچنین مطمئن شوید که انتهای سیم شکسته است یا نه. به پورت AC نیز نگاهی بیندازید تا ببینید تغییر رنگ داده یا خیر. ممکن است نیاز به تعویض شارژر یا پورت شارژ باشد.

خراب شدن باتری

اگر مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ از اتصال بد، پورت یا آداپتور برق اشتباه نیست، ممکن است خود باتری مشکل داشته باشد و شارژ نشود. یک راه آسان برای بررسی این مشکل، خارج کردن باتری قابل جابه‌جایی لپ تاپ است. باید آداپتور برق را از برق جدا کنید و سپس دکمه پاور لپ تاپ را برای حداقل 15 ثانیه فشار داده و نگه دارید.

در واقع باید لپ تاپ را ریست کرده و شارژ باقی مانده در منبع تغذیه را تخلیه کرد. اکنون، درحالی‌که باتری خارج شده است، آداپتور برق را وصل کنید و ببینید آیا می‌توانید لپ تاپ را راه‌اندازی کنید یا خیر. اگر می‌توانید دستگاه را روشن کنید که عالی است و آداپتور برق به خوبی کار می‌کند. باتری را دوباره در جای خود بگذارید و ببینید آیا شارژ می‌شود یا خیر. جابه‌جایی مجدد باتری می‌تواند یک اتصال ناهنجار را برطرف کند. در صورت شارژ نشدن به ‌احتمال‌ قوی عمر باتری شما تمام شده و نیاز به خرید باتری جدید است.

خراب شدن باتری و شارژی نشدن آن

گاهی ممکن است مشکل از باتری لپ تاپ باشد.

دلایل نرم افزاری

لپ تاپ مجموعه‌ای از سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در کنار هم است. برای همین راه‌اندازی هر قطعه یا لوازم جانبی نیاز به نصب درایور آن دارد. باتری هم از این قاعده جدا نیست و گاهی دلایل نرم‌افزاری مقصر اصلی شارژ نشدن باتری لپ تاپ است. در ادامه برخی از مهم‌ترین دلایل نرم‌افزاری که باعث بروز این مشکل است را بررسی خواهیم کرد.

برای مطالعه بیشتر: لپ‌تاپ مناسب معماری در سال 2023

مشکل در تنظیمات پاور لپ تاپ

در برخی موارد، لپ تاپ‌ها به دلیل مشکل در تنظیمات پاور شارژ نمی‌شوند. برای بررسی این موضوع لازم است به کنترل پنل بروید و گزینه پاور را باز کنید. در این بخش، plan settings را بررسی کنید و ببینید آیا همه موارد به‌ درستی تنظیم شده‌اند یا خیر. برای انجام این کار باید:

  1. در گام نخست وارد تنظیمات Control panel شوید و در این قسمت گزینه Power Option را پیدا کنید.
  2. بعد باید گزینه Change plan setting را انتخاب کرده و وارد قسمت Change advanced power setting شوید.
  3. در گام بعدی گزینه battery را انتخاب کرده و در این بخش زمان‌بندی Low battery level را روی گزینه 10 الی 15 ثانیه تنظیم کنید.
  4. در نهایت که تنظیمات را اصلاح کردید، شارژر را دوباره وصل کنید تا ببینید کار می‌کند یا خیر.
مشکل تنظیمات پاور، علت شارژ نشدن باتری لپ تاپ

مشکل در تنظیمات پاور از دلایل نرم افزاری شارژ نشدن باتری لپ تاپ است.

به‌روز نبودن درایورهای لپ تاپ

ممکن است لپ تاپ شما نیازمند به‌روزرسانی نرم‌افزاری باشد. می‌توانید در زمان خیلی کم بررسی کنید که آیا به‌روزرسانی‌های درایور وجود دارد یا خیر. اگر از لپ‌تاپ ویندوزی استفاده می‌کنید، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در گام اول روی دکمه Start کلیک کنید و کلمه «device» را برای جستجو تایپ کنید.
  2. وقتی در نتایج جستجو این کلمه ظاهر شد، Device Manager را انتخاب کنید.
  3. بعد گزینه Batteries را باز کنید و روی Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery کلیک راست کنید.
  4. از منوی کشویی گزینه Update Driver را انتخاب کرده بعد هم باید جستجوی خودکار برای درایورها را انتخاب کنید.
  5. اگر به‌روزرسانی در دسترس است، آن را نصب کنید و لپ تاپ خود را مجدداً راه‌اندازی کنید.
  6. بعد از انجام این مراحل دوباره باتری خود را شارژ کنید تا ببینید مشکل شما حل شده است یا خیر.

اگر لپ تاپ شما سیستم ‌عامل مک دارد برای بررسی علت نرم‌افزاری شارژ نشدن باتری لپ تاپ و اینکه آیا نیاز به آپدیت درایورهای خود دارد یا خیر باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. لپ تاپ خود را درحالی‌که آداپتور برق وصل است، خاموش کنید.
  2. دکمه پاور را فشار داده و نگه دارید و هم‌زمان Shift + CTRL + Option را فشار دهید.
  3. تمام کلیدها را رها کنید و سپس لپ تاپ را دوباره روشن کنید تا ببینید آیا با این کار مشکل حل شده است یا خیر.
به روز نبودن درایور لپ تاپ و شارژ نشدن باتری

حتما چک کنید که آیا درایورهای لپ تاپتان به به‌روزرسانی نیاز دارد یا نه.

دلیل کامل شارژ نشدن باتری لپ تاپ

گاهی دلایل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مقصر اصلی شارژ نشدن باتری لپ تاپ نیستند و مشکل از کاری است که شما با این وسیله انجام می‌دهید، مخصوصاً اگر سرعت شارژ کم شده یا باتری به ‌سرعت تخلیه می‌شود. درصورتی‌که فن باتری مدام در حال کار است و لپ تاپ داغ می‌کند، نشانه استفاده از برنامه‌های پرمصرف است که تخلیه سریع باتری را هم در پی دارند. برای بررسی این موضوع باید:

  1. گزینهTask Manager را با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc باز کنید تا تعداد برنامه‌های باز و میزان مصرف انرژی توسط آن‌ها را بدانید.
  2. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر روی گزینه More Details یا همان جزئیات بیشتر کلیک کنید. بعد هم می‌توانید در تب Processes اطلاعات دقیق و بیشتری را در مورد مصرف انرژی مشاهده کنید.
  3. برای تست میزان مصرف انرژی توسط هر برنامه و اثر آن بر باتری، آن را از همین قسمت تسک منیجر ببندید و ببینید که روی شارژ باتری چقدر اثر دارد.

علاوه بر این موارد باید گردوغبار و زباله‌های جمع شده روی فن را هم پاک کنید تا قدرت بیشتری در خنک کردن لپ تاپ و باتری آن داشته باشد. بعد از این کارها باز لپ تاپ را روشن و شارژر آن را متصل کنید، سپس ببینید به‌ صورت کامل شارژ می‌شود یا نه. در غیر این صورت باید به فکر راه‌حل نهایی برای مشکل شارژ نشدن باتری لپ تاپ باشید.

تهیه کردن باتری جدید

تمامی مواردی که گفته شد دلایل اصلی برای شارژ نشدن باتری بود. با این‌ وجود ممکن است مشکل حادتر از این حرف‌ها باشد و دلیل این مشکل سوختن باتری لپ تاپ باشد. هر باتری لپ تاپی عمر خاص خود را دارد که با تعداد شارژ مشخص می‌شود. درصورتی‌که سال‌های زیادی از خرید لپ تاپ می‌گذرد، احتمالاً مشکل نه نرم‌افزاری است و نه سخت‌افزاری؛ بلکه عمر مفید باتری لپ تاپ به پایان خود رسیده است. حالا باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید تا مشکل حل شود.

سخن پایانی

در این مطلب اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل شارژ نشدن لپ تاپ و راه‌حل‌هایی برای رفع این مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بررسی شد. با این ‌حال بسیاری از مشکلات احتمالی دیگر وجود دارد که ممکن است شارژر و باتری لپ تاپ شما را هدف قرار دهند. اگر با مشکلی روبه‌رو شدید که به‌ تنهایی قادر به حل آن نیستید و یا هیچ‌کدام از راه‌حل‌ها جوابگو نبود، باید برای حل آن از یک متخصص یا تعمیرکار حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید.

کلیک کنید: لپ‌تاپ یا آیپد؛ کدام برای شما مناسب‌تر است؟

سوالات متداول

  • آیا داغ شدن لپ تاپ نشانه کاهش عمر باتری است؟

خیر؛ اما گرمای بیش ‌از حد لپ تاپ و کار کردن مدام آن باعث می‌شود دوام شارژ کم شده و در مدت کوتاهی تخلیه شود. کوتاه شدن چرخه شارژ تا مصرف آن هم از دلایل اصلی تمام شدن عمر باتری است.

  • چه خطای نرم افزاری دلیل اصلی شارژ نشدن باتری لپ تاپ است؟

هشدار خاصی وجود ندارد که نشان دهد به دلیل خطای نرم‌افزاری باتری شارژ نمی‌شود؛ اما به‌روزرسانی درایورها در برخی موارد این مشکل را حل می‌کند.

  • اگر باتری لپ تاپ شارژ نشد، باید آن عوض کرد؟

خیر، در بسیاری از موارد باتری سالم است و مشکلات سخت‌افزاری چون ایراد در پورت، کابل شارژ و … یا مشکلات نرم‌افزاری در بروز این مشکل مقصر هستند. با رفع این مشکلات باتری شما هم شارژ می‌شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =