Banner Image
اتوماتیک استارت

نحوه روشن کردن انواع آبگرمکن از دیواری تا ایستاده

امتیاز دهید

چه تازه مستقل شده باشید و چه سال‌ها است در خانه خودتان زندگی می‌کنید، احتمالاً حداقل یک بار با این سوال مواجه شده‌اید که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم؟ کارهای فنی خانه جزو آن دسته از کارها هستند که تا مجبور نشویم، دست به انجام آن‌ها نمی‌زنیم و به همین دلیل ممکن است در صورت بروز بسیاری از اتفاقات مانند خاموش شدن آبگرمکن، ندانیم باید چه کاری انجام دهیم. حتی شاید شما قبلاً این کار را انجام داده باشید؛ اما نحوه روشن کردن هر مدل آبگرمکن با مدل‌های دیگر تفاوت‌های جزئی دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

اگر شما هم با این معضل روبرو هستید، با ما در این مقاله همراه باشید تا روش روشن کردن مدل‌ها و انواع مختلف آبگرمکن را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید:آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان؟

 آیا روشن کردن آبگرمکن در تمام مدل‌ها یکسان است؟

برندهای داخلی و خارجی زیادی هستند که نسبت به تولید انواع آبگرمکن اقدام می‌کنند. از جمله برندهای آبگرمکن محبوب در بازار ایران می‌توان به بوتان، پلار، سوزان و ایران شرق اشاره کرد. این آبگرمکن‌ها نه تنها از نظر برند، بلکه در مدل و قابلیت‌ها نیز با هم تفاوت دارند. به طور کلی، آبگرمکن‌ها را می‌توان از لحاظ سوخت مورد استفاده به دو دسته گازی و برقی و از لحاظ نحوه روشن شدن به دو نوع دستی و اتوماتیک تقسیم کرد. در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم:

روشن کردن آبگرمکن دیواری دستی

اگر آبگرمکن شما از جمله آبگرمکن‌های دیواری جدید است، به احتمال زیاد یک دکمه روی آن وجود دارد که با فشردن آن می‌توانید آبگرمکن را به راحتی روشن کنید؛ اما روشن کردن مدل‌های قدیمی‌تر که چنین قابلیتی ندارند، باید به شکل دستی انجام شود که در ادامه این روش را شرح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید:دلایل کم شدن فشار گاز آبگرمکن و نحوه زیاد کردن آن

برای روشن کردن آبگرمکن دیواری دستی، نیاز به یک فندک دسته بلند دارید؛ زیرا معمولاً فاصله دیواره از شمعک زیاد است و روشن کردن آن با کبریت می‌تواند برای دست شما خطرناک باشد. برای روشن کردن شمعک، ابتدا درب آن را باز کنید تا شمعک کاملاً قابل رویت و در دسترس باشد. سپس با یک دست، پیچ درجه را فشار داده و بچرخانید و با دست دیگر شعله فندک را به شمعک برسانید تا روشن شود. با روشن شدن شمعک، تا لحظاتی کلید درجه آبگرمکن را همان‌جا نگه دارید تا شمعک گرم شده و خاموش نشود، سپس کلید درجه را رها کنید. اگر شمعک روشن ماند، می‌توانید به راحتی با چرخاندن پیچ درجه آب را به دمای مورد نظر خود برسانید.

 

روشن کردن آبگرمکن اتوماتیک

در بخش قبل برای آبگرمکن‌های دستی بررسی کردیم که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم، اما نحوه روشن کردن آبگرمکن اتوماتیک به چه صورت است؟ این آبگرمکن‌ها راحت‌تر روشن می‌شوند و تنها ممکن است بین برخی برندها تفاوت‌هایی وجود داشته باشد؛ اما به طور کلی کافی است شما برای روشن کردن آبگرمکن‌های اتوماتیک، دکمه روشن/خاموش را فشار دهید و به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید. در این بین که صدای گاز را هم می‌شنوید، باید حواستان به شمعک آبگرمکن باشد تا از روشن شدن آن مطلع شوید. بعد از روشن شدن شمعک و ثابت ماندن آن، می‌توانید مانند روش قبلی به راحتی دمای آب را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

روشن کردن آبگرمکن برقی

اما اگر دستگاه برقی باشد چگونه آبگرمکن را روشن کنیم؟ نحوه روشن کردن آبگرمکن‌های برقی کمی با انواع سنتی و گازی آن فرق دارد، زیرا این دستگاه‌ها فاقد پنجره برای نمایش شعله هستند و تنها با مشاهده چراغی روی بدنه می‌توانید مطمئن شوید که آبگرمکن روشن است. آبگرمکن‌های برقی کاملاً اتوماتیک هستند و برای روشن کردن آن‌ها کافی است ولوم ترموستات را روی دمای دلخواهتان قرار دهید. اگر چراغ المنت به رنگ قرمز درآید، یعنی آبگرمکن روشن شده است.

در صورتی که ترموستات آبگرمکن برقی شما مخفی است و ولوم آن را مشاهده نمی‌کنید، طبیعتاً نیازی به تنظیم آن نیست؛ زیرا درجه ترموستات به طور ثابت روی زیاد قرار دارد؛ اما اگر درجه ولوم را می‌بینید، آن را روی دمای مورد نظرتان تنظیم کنید تا چراغ المنت روشن شود.

روشن کردن آبگرمکن برقی

در صورتی که ترموستات آبگرمکن برقی شما مخفی است و ولوم آن را مشاهده نمی‌کنید، طبیعتاً نیازی به تنظیم آن نیست؛

روشن کردن آبگرمکن مخزن‌دار

اگر آبگرمکن شما از نوع مخزن‌دار یا ایستاده است، باید قبل از بررسی اینکه چگونه آبگرمکن را روشن کنیم یک سری کارها را انجام دهید. قبل از هر چیز، برق را از دستگاه جدا کرده و لوله گاز و شلنگ آب متصل به آن را نیز جدا سازید. به قسمت انتهایی مخزن یک شلنگ وصل کنید و شلنگ را داخل یک لگن بگذارید تا آبی که از آن خارج می‌شود به داخل لگن بریزد.

پس از خالی شدن آب مخزن، آب سرد را با فشار بالا به مدل ۵-۱۰ دقیقه باز کنید تا مخزن کاملاً خالی شود. بعد از اینکه مخزن به طور کامل خالی شد، دوباره آب آن را باز کنید تا با آب تازه پر شود. در نهایت مانند روش‌های قبل، دکمه روشن/خاموش را به مدت ۳۰ ثانیه نگه دارید تا آبگرمکن روشن شده و سپس درجه حرارت را مطابق میل خود تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:آیا پکیج باید همیشه روشن باشد؟

روشن کردن آبگرمکن مخزن‌دار

پس از خالی شدن آب مخزن، آب سرد را با فشار بالا به مدل ۵-۱۰ دقیقه باز کنید تا مخزن کاملاً خالی شود.

نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان

اکنون می‌دانیم چگونه آبگرمکن را روشن کنیم اما همان‌طور که گفته شد،‌ آبگرمکن‌های برندهای مختلف دارای تفاوت‌های جزئی هستند که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست. بوتان یکی از برندهایی به شمار می‌رود که آبگرمکن‌های آن در بسیاری از خانه‌های ایرانی دیده می‌شوند و محبوبیت بالایی دارند. از دلایل محبوبیت این برند می‌توان به در دسترس بودن قطعات، آشنایی تعمیرکاران آبگرمکن با این برند و سهولت روشن کردن آبگرمکن‌های آن اشاره کرد.

آبگرمکن‌های بوتان از لحاظ نحوه روشن کردن دو دسته هستند: آبگرمکن‌های نسل قدیم بوتان که شمعک آن‌ها به طور دائم روشن است و آبگرمکن‌های نسل جدید که هنگام باز کردن شیر آب گرم جرقه می‌زنند و روشن می‌شوند. به این دستگاه‌ها آبگرمکن آیونایز یا بدون شمعک نیز گفته می‌شود. بیایید برای هر دو دسته به این سوال پاسخ دهیم که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم:

روشن کردن آبگرمکن بوتان نسل قدیم

از مدل‌های محبوب این دسته می‌توان به آبگرمکن‌های شمعک‌دار بوتان B3118، B3115 و B4115 اشاره کرد. نحوه روشن کردن آبگرمکن‌های نسل قدیم بوتان یکسان بوده؛ کافی است شمعک را روشن کنید. برای این کار، باید پیچ روشن را بچرخانید تا صدای گاز هم‌زمان با صدای جرقه شنیده شود (اگر آبگرمکن دستی است، خودتان با فندک شمعک را روشن کنید). با روشن شدن شمعک، آب گرم به راحتی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

روشن کردن آبگرمکن بوتان نسل جدید

مدل‌های نسل جدید بوتان بسیار متنوع هستند و از جمله آن‌ها می‌توان آبگرمکن‌های بدون شمعک بوتان B3318، B4215i، B3215i و B3325IF را نام برد. پس از نصب این آبگرمکن‌ها و دودکش آن‌ها، دستگاه به صورت خاموش آماده به کار است. هر بار شما شیر آب گرم را باز و جریان آب را ایجاد می‌کنید، جرقه‌زن کار خود را شروع کرده و گاز وارد محفظه احتراق می‌شود. پس از روشن شدن آبگرمکن، جرقه‌زن کار خود را متوقف می‌کند. لازم به ذکر است که آبگرمکن دیواری ایران شرق مدل کیانا نیز به همین شکل روشن می‌شود.

نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری بوتان

بوتان یکی از برندهایی به شمار می‌رود که آبگرمکن‌های آن در بسیاری از خانه‌های ایرانی دیده می‌شوند و محبوبیت بالایی دارند.

نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری پلار

اما برای برندهای دیگری مانند پلار باید چگونه آبگرمکن را روشن کنیم؟ نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری پلار نیز مشابه بوتان است. پس از چک کردن دودکش آبگرمکن و اطمینان از عملکرد صحیح آن، می‌توانید آبگرمکن را روشن کنید. البته به جای دکمه استوانه‌ای مشعلی، در محصولات پلار باید پیچ مشکی رنگ را فشار داده و خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا جرقه بزند. در این حین باید صدای گاز نیز شنیده شود. در نهایت، شمعک روشن شده و می‌توانید درجه حرارت آبگرمکن را با پیچ کناری آن تنظیم کنید.

 آبگرمکن دیواری پلار

نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری پلار نیز مشابه بوتان است

نحوه روشن کردن آبگرمکن دیواری سوزان

در جواب به اینکه برای برند سوزان چگونه آبگرمکن را روشن کنیم باید گفت آبگرمکن سوزان (مدل‌های S115 و S118) از لحاظ نحوه روشن کردن بسیار مشابه آبگرمکن‌های دیواری شمعک‌دار بوتان هستند. برای روشن کردن این دستگاه‌ها، باید پس از بررسی دودکش و اطمینان از ایمنی نصب، شمعک را روشن کنید. برای این کار، کافی است پیچ مشکی رنگ را به داخل فشار داده و پادساعتگرد بچرخانید. برای روشن ماندن شمعک، چند ثانیه پیچ را سر جای خود نگه دارید.

آبگرمکن دیواری سوزان

رای روشن کردن این دستگاه‌ها، باید پس از بررسی دودکش و اطمینان از ایمنی نصب، شمعک را روشن کنید.

نکات مهم برای روشن کردن آبگرمکن

اکنون می‌دانید چگونه آبگرمکن را روشن کنیم، اما قبل از اینکه به انجام این کار بپردازید باید یک سری نکات را مورد توجه قرار دهید تا از ایمنی کار اطمینان حاصل کنید:

  • تست گازبندی آبگرمکن:‌ مطمئن شوید لوله‌های مربوط به گاز و رگلاتور نشتی ندارند.
  • هواگیری آبگرمکن: داخل سیستم نباید هیچ هوایی وجود داشته باشد، بنابراین آبگرمکن را هواگیری کنید.
  • کنترل عملکرد پتانسیومر آبگرمکن: دمای آبگرمکن را کنترل کرده و مطمئن شوید که مشعل به موقع خاموش و روشن می‌شود.
  • کنترل دمای آب گرم مصرفی: دمای آب مصرفی در ابتدای روشن کردن آبگرمکن باید ۴۵ درجه بیش از دمای آب سرد اولیه باشد.
  • کنترل دمای مدار گرمایش: از فشار آب مناسب و خاموش و روشن شدن آبگرمکن در دمای معین مطمئن شوید.
  • کنترل عملکرد جرقه‌زن: روشن شدن مشعل را کنترل کنید و مطمئن شوید جرقه‌زن کار خود را به درستی انجام می‌دهد و به موقع خاموش می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که چگونه آبگرمکن را روشن کنیم. به طور کلی، نحوه روشن کردن آبگرمکن‌های برندهای مختلف مشابه بوده و می‌توان آن‌ها را به دو دسته اتوماتیک یا دستی تقسیم کرد. برای روشن کردن هر دو نوع آبگرمکن کافی است شما پیچ روشن/خاموش دستگاه را فشار داده و بچرخانید. در آبگرمکن‌های اتوماتیک، دستگاه خود جرقه‌زن دارد که شمعک را روشن می‌کند؛ اما در دستگاه‌های قدیمی و سنتی باید خودتان با یک فندک هم‌زمان با پیچاندن پیچ آبگرمکن، شمعک را نیز روشن کنید. با دانستن این نکات ساده، می‌توانید همیشه بدون کمک دیگران خودتان آبگرمکن را راه بیندازید.

سوالات متداول

  • چه مدت طول می‌کشد تا آبگرمکن آب را گرم کند؟

مدت زمان لازم برای گرم شدن آب توسط آبگرمکن بستگی به نوع و اندازه آن دارد. به طور کلی اکثر آبگرمکن‌ها حدود چند دقیقه زمان نیاز دارند تا آب را تا دمای دلخواه گرم کنند.

  • آبگرمکن را روی چه دمایی تنظیم کنم؟

دمای توصیه شده برای آبگرمکن معمولاً حدود ۴۹ درجه سانتی‌گراد است. این دما برای اکثر نیازهای شما کافی بوده و در عین حال به صرفه‌جویی در انرژی کمک می‌کند.

  • آیا قبل از رفتن به مسافرت باید آبگرمکن را خاموش کنم؟

بله، بهتر است قبل از رفتن به مسافرت آبگرمکن را خاموش کنید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود. برای آبگرمکن‌های برقی می‌توانید دکمه خاموش را بزنید و برای آبگرمکن‌های گازی می‌توانید شیر گاز را ببندید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =