Banner Image

آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان؟

امتیاز دهید

با شروع فصل پاییز و سردتر شدن هوا، یکی از بدترین اتفاقاتی که می‌تواند برای آدم بیفتد این است که بعد از یک روز طولانی به حمام برود و با آب سردی که گرم نمی‌شود، مواجه شود. چنین اتفاقی معمولاً به دلیل آبگرمکن غیراستاندارد و یا خراب شدن این دستگاه مهم رخ می‌دهد و می‌توان با تهیه یک آبگرمکن باکیفیت و خوش‌ساخت، از آن پیشگیری کرد. به همین منظور، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی دو برند ایرانی با اصالت و محبوب بپردازیم و ببینیم آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان. با ما همراه باشید.

انواع آبگرمکن و مشخصات آن‌ها

قبل از بررسی و پاسخ به این سوال که آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان، ابتدا لازم است با انواع رایج آبگرمکن در بازار آشنا شوید و ببینید این دو شرکت چه نوع آبگرمکن‌هایی تولید می‌کنند. اولین و مهم‌ترین گام در انتخاب آبگرمکن، موقعیت نصب آن است؛ زیرا بدون در نظر گرفتن این نکته با مسائلی مانند کمبود فضا مواجه خواهیم شد. از این رو، به طور کلی می‌توان آبگرمکن‌ها را به دو نوع ایستاده و دیواری تقسیم‌بندی کرد.

آبگرمکن‌های دیواری معمولاً بدون مخزن بوده و ابعاد کمتری نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده دارند؛ بنابراین فضای کمتری نیز اشغال می‌کنند. این دستگاه‌ها را به دلیل وزن کم می‌توان به راحتی روی دیوار آشپزخانه یا آبدارخانه نصب کرد. در نقطه مقابل آبگرمکن‌های دیواری، آبگرمکن‌های ایستاده را داریم که معمولاً فضای بیشتری اشغال کرده و در ساختمان‌های با متراژ بالا کاربرد دارند. این مدل آبگرمکن‌ها مجهز به یک مخزن آب هستند که با ذخیره حجم مشخصی آب گرم، در مواقع ضروری می‌تواند آب گرم مورد نیاز ساکنین را فراهم کند. علاوه بر این، می‌توان آبگرمکن‌ها را بر اساس انرژی مورد استفاده آن‌ها (گاز یا برق) نیز به دو دسته مجزا تقسیم کرد.

برای اینکه متوجه شوید آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان، ابتدا لازم است بدانید این شرکت‌ها چه نوع آبگرمکن‌هایی تولید می‌کنند. در حال حاضر، این شرکت‌ها با توجه به نیاز بازار هم آبگرمکن‌های ایستاده ارائه می‌دهند و هم دیواری. از لحاظ انرژی مصرفی نیز باید گفت هر دو برند تنها آبگرمکن گازی تولید می‌کنند؛ زیرا نوع برقی آن در ایران جنبه اقتصادی ندارد و تنها در موارد ضروری مصرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:دلایل کم شدن فشار گاز آبگرمکن و نحوه زیاد کردن آن

انواع آبگرمکن و مشخصات آن‌ها

آبگرمکن‌های دیواری معمولاً بدون مخزن بوده و ابعاد کمتری نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده دارند

آشنایی با شرکت بوتان

بوتان یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین شرکت‌های تخصصی تولید محصولات گازی در ایران به شمار می‌رود که بیش از ۷۰ سال قبل تأسیس شد و اولین محصولی که به بازار عرضه کرد، یک اجاق گاز بود. در سال‌های بعد این شرکت علاوه بر اجاق گاز، محصولات دیگری مانند بخاری گازی، سیلندر گاز مایع، گاز پیک‌نیکی، شوفاژ، مایکروفر و بسیاری از محصولات دیگر را نیز تولید کرد. اولین آبگرمکن بوتان حدود یک دهه بعد از تأسیس این شرکت به بازار عرضه شد که از نوع ایستاده یا همان زمینی بود. در حال حاضر مهم‌ترین تولیدات بوتان عبارتند از پکیج شوفاژ دیواری و آبگرمکن‌های نسل چهارم.

اکنون با گسترش فروش محصولات این شرکت در سراسر ایران، بوتان در ۶۵۰ شهر کشور خدمات پس از فروش خود را ارائه می‌دهد که این خدمات توسط بیش از ۶ هزار سرویس‌کار مجاز انجام می‌شود. تولیدات این شرکت علاوه بر ایران، در کشورهای دیگری مانند اسپانیا، بلژیک، رومانی و روسیه نیز به فروش می‌رسند.

شرکت بوتان

اکنون با گسترش فروش محصولات این شرکت در سراسر ایران، بوتان در ۶۵۰ شهر کشور خدمات پس از فروش خود را ارائه می‌دهد

ویژگی‌های رایج آبگرمکن‌های بوتان

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان، ابتدا با محبوب‌ترین مدل‌های آبگرمکن بوتان و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. شرکت بوتان با به کار گیری قطعات ایتالیایی، مدل آبگرمکن‌های شمعک ‌دائم را معرفی کرد که از جدیدترین تکنولوژی‌ها بهره می‌برد. یکی از محبوب‌ترین مدل‌های آبگرمکن بوتان، سری BX است که برای مناطقی که رسوب آب بیشتری برای آبگرمکن دارند، یک گزینه مناسب به شمار می‌رود. یکی از بهترین ویژگی‌های محصولات این برند، محفظه احتراق است که با نوع عملکرد برای فضاهای سرپوشیده و فضاهای باز طراحی شده و با توجه به موقعیت ساختمان می‌توان محل نصب آن را مشخص کرد.

بیشتر بخوانید:علت جوش آوردن پکیج ایران رادیاتور چیست؟

آشنایی با شرکت ایران شرق

برای اینکه بدانیم آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان، باید با تاریخچه شرکت ایران شرق نیز آشنا شوید. ایران شرق که امروزه یکی از شرکت‌های عمده و مهم آبگرمکن و سایر لوازم گرمایشی محسوب می‌شود، بیش از ۵۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید. این شرکت در حال حاضر علاوه بر آبگرمکن، محصولات دیگری مانند بخاری، کولر آبی، شومینه، اجاق گاز، پکیج شوفاژ و یخچال فریزر نیز تولید می‌کند.

کالاهای این شرکت دارای ضمانت لازم و خدمات پس از فروش بوده که در اکثر شهرهای ایران گسترده شده‌اند و این خدمات را تا چند سال پس از فروش ارائه می‌دهند. تولیدات ایران شرق علاوه بر ایران، به کشورهای دیگری مانند الجزایر، افغانستان، ارمنستان، ترکمنستان و … نیز صادر می‌شود.

ایران شرق

ایران شرق که امروزه یکی از شرکت‌های عمده و مهم آبگرمکن و سایر لوازم گرمایشی محسوب می‌شود، بیش از ۵۰ سال پیش به بهره‌برداری رسید.

ویژگی‌های رایج آبگرمکن‌های ایران شرق

شرکت ایران شرق مدل‌های مختلفی از آبگرمکن‌های دیواری و ایستاده را به بازار عرضه می‌کند که از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به مدل‌های کیانا، کیمیا، لاله و کیهان اشاره کرد. ویژگی‌های مشترک بین آبگرمکن‌های ایران شرق عبارتند از مخزن مقاوم از جنس استیل گالوانیزه، بدنه ضد زنگ، امکان استفاده از گاز مایع و گاز شهری، قابلیت کارکرد در فشار آب کم و تأمین آب گرم در کم‌ترین زمان، سیستم جرقه‌زن خودکار و تنظیم هوشمند شعله، ترموستات و تکنولوژی قطع خودکار.

مقایسه دو آبگرمکن پرفروش بوتان و ایران شرق

برای پاسخ دادن به این سوال که آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان، می‌توانیم با یک مقایسه بی‌طرفانه بین دو مدل از آبگرمکن‌های پرفروش این دو برند شروع کنیم:

بیشتر بخوانید:فلومتر پکیج چیست و چه کاربردی دارد؟

آبگرمکن دیواری ایران شرق مدل ۳۰۲۰

با این آبگرمکن از شرکت ایران شرق، شما همیشه و به صورت فوری آب گرم در اختیار خواهید داشت. جنس بدنه آن از استیل ضد زنگ بوده که کیفیت بالایی دارد. این آبگرمکن به شما امکان تنظیم دمای آب و میزان آب خروجی را با استفاده از یک شیر تنظیم دما و خروجی می‌دهد. مدل ۳۰۲۰ با فشار آب کم نیز کار می‌کند و حداقل فشار مورد نیاز برای راه‌اندازی آن، ۰.۲ بار است. علاوه بر این، این دستگاه مجهز به سیستم ایمنی کلید حرارتی روی مبدل و کلاهک تعدیل بوده و دارای کنترل هوشمند شعله و شمعک دائمی است.

آبگرمکن دیواری ایران شرق مدل ۳۰۲۰

با این آبگرمکن از شرکت ایران شرق، شما همیشه و به صورت فوری آب گرم در اختیار خواهید داشت.

آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3115

این آبگرمکن که از جنس استیل ضدزنگ با کیفیت بالا ساخته شده، بین ۶.۱ تا ۱۲.۱ لیتر بر دقیقه ظرفیت دارد. این مدل نیز مانند آبگرمکن ۳۰۲۰ ایران شرق، امکان تنظیم دمای آب و میزان آب خروجی را به شما می‌دهد و به سیستم ایمنی کلید حرارتی روی مدل و کلاهک تعدیل مجهز است. از جمله سایر مشخصات آن می‌توان به کنترل هوشمند شعله و شمعک دائمی اشاره کرد. در رابطه با اینکه آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان باید گفت که انتخاب بین این دو مدل، به ترجیحات و بودجه خودتان بستگی دارد.

لازم به ذکر است که تمامی آبگرمکن‌های گازی دیواری بوتان علاوه بر توانایی کارکرد با فشار آب کم و برخوردار بودن از استانداردهای داخلی و استاندارد کیفیت اروپا، از مزایایی مانند امکان تنظیم شعله به صورت ولومی و پیوسته، شیر اطمینان، سیستم هوشمند ماژولار (تدریجی) و قابلیت کارکرد با گاز شهری و گاز مایع برخوردار است.

بیشتر بخوانید:آیا پکیج باید همیشه روشن باشد؟

آبگرمکن دیواری بوتان مدل B3115

این آبگرمکن که از جنس استیل ضدزنگ با کیفیت بالا ساخته شده، بین ۶.۱ تا ۱۲.۱ لیتر بر دقیقه ظرفیت دارد.

آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان؟

اکنون که با ویژگی‌ها و مدل‌های پرفروش این دو برند آشنا شدید، زمان آن رسیده که بررسی کنیم آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان. از لحاظ قیمت باید گفت که آبگرمکن بوتان با قیمت بالاتری نسبت به آبگرمکن‌های ایران شرق عرضه می‌شود، اما لازم به ذکر است که آبگرمکن‌های هر دو برند در رده بهترین‌های بازار قرار دارند و جزو برترین‌ها به شمار می‌روند. بوتان و ایران شرق توانسته‌اند با تنوع، کیفیت بالا و ارائه گارانتی و خدمات پس از فروش، مشتریان بسیاری را جلب کرده و به جایگاه خوبی در بازار دست یابند. اینکه محصولات کدام برند برای شما مناسب‌تر است، به ترجیحات، نیازهای گرمایش آب و بودجه‌تان بستگی دارد.

 

هنگام خرید آبگرمکن این نکات را به یاد داشته باشید

علاوه بر نیازها و بودجه شما، یک سری نکات مهم وجود دارد که باید هنگام خرید آبگرمکن به آن‌ها توجه داشته باشید. در ادامه این نکات را بازگو خواهیم کرد:

  • ظرفیت آبگرمکن مورد نیاز: یکی از مهم‌ترین معیارها هنگام خرید آبگرمکن، معیار FHR بوده که معمولاً روی برچسب راهنمای انرژی محصول درج می‌شود و نشان‌دهنده تعداد گالن‌های آبی است که آبگرمکن می‌تواند در هر ساعت تولید کند. FHR آبگرمکن‌های گازی نسبت به آبگرمکن‌های برقی بسیار بیشتر بوده و این معیار به ظرفیت مخزن، منبع گرما و اندازه شعله آبگرمکن بستگی دارد.
  • کارایی آبگرمکن مورد نظر: برای تشخیص میزان کارایی، باید به فاکتوری به نام EF (فاکتور انرژی) توجه کنید. هرچقدر این معیار بالاتر باشد، میزان کارایی آبگرمکن بیشتر است. آبگرمکن‌های گازی معمولاً EF ۰.۵ تا ۰.۶ دارند که در دفترچه راهنمای آن‌ها نوشته می‌شود.
  • صرفه‌جویی در انرژی: آبگرمکن‌های دیواری انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن‌های ایستاده استفاده می‌کنند (۸ تا ۵۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی دارند).

سخن پایانی

در این مقاله بررسی کردیم که آبگرمکن ایران شرق بهتر است یا بوتان. ایران شرق و بوتان برندهای مطرح و محبوبی در بازار محصولات گازی ایران به شمار می‌روند که هر دو محصولات پیشرفته و باکیفیتی به مشتریان ارائه می‌دهند. برای اینکه محصول مناسب برای آپارتمان یا منزل خود را خریداری کنید، نکاتی که پیش‌تر مطرح شد را در نظر گرفته و با بررسی کاتالوگ آبگرمکن‌های هر دو برند، مدلی را انتخاب کنید که با نیازها و بودجه شما بیشترین هم‌خوانی را داشته باشد.

سوالات متداول

  • پرفروش‌ترین مدل آبگرمکن ایران شرق چیست؟

از پرفروش‌ترین مدل‌های آبگرمکن این برند می‌توان به مدل یکتا، مدل لاله (ظرفیت ۵۰ لیتر) و مدل ۳۰۲۰ کیانا اشاره کرد.

  • بهترین مدل‌های آبگرمکن دیواری بوتان کدامند؟

از جمله بهترین و پرفروش‌ترین آبگرمکن‌های دیواری بوتان می‌توان به مدل B3115، B5418rs و B3215i اشاره کرد.

  • آبگرمکن بوتان دیواری بهتر است یا ایستاده؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند آبگرمکن ایستاده بهتر و قوی‌تر از آبگرمکن دیواری بوده و پاسخگویی بهتری دارد، اما این‌طور نیست. انتخاب بین این دو مدل به ترجیحات و فضای مورد نظر شما بستگی دارد؛ اما به طور کلی، زمان گرم کردن حجم ثابتی از آب در آبگرمکن ایستاده بیشتر از آبگرمکن دیواری است.

 

 

 

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 5 =