Banner Image
جوشکاری

چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد؟

5/5 - (1 امتیاز)

جوشکاری یکی از مشاغلی است که ریزه‌کاری و ظرافت‌های خاص خود را دارد. یکی از سوال‌هایی که اغلب افراد تازه‌کار در زمینه جوشکاری از خود می‌پرسند، این است که چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد؟ دلایل زیادی باعث چسبیدن الکترود در حین کار می‌شوند. در این مطلب از مجله پیندو پیرامون دلایل بروز این مشکل و راه‌حل‌ها صحبت خواهیم کرد.

الکترود جوشکاری چیست؟

الکترود جوشکاری یکی از مهم‌ترین قطعات برای انجام جوشکاری است. این قطعه دارای پوشش فلاکس بوده و جریان برق را به‌راحتی از خود عبور می‌دهد. الکترود در بین دو فضای خالی قرار می‌گیرد و باعث اتصال آن دو و پر شدن فضای خالی خواهد شد. الکترودها اغلب از جنس مفتول، آلومینیوم، نیکل، استیل و فولاد ضدزنگ است.

الکترود جوشکاری

دلیل چسبیدن الکترود به قطعه کار

یکی از مشکلات رایجی که هر جوشکاری در دوران کاری خود با آن مواجه می‌شود، چسبیدن الکترود است. قبل از اینکه به سراغ سوال چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد؟ برویم، بهتر است دلیل این امر را بدانید تا از بروز آن جلوگیری شود و یک جوشکاری بی‌نقص را تجربه کنید.

  • استفاده از الکترود نامناسب
  • کار کردن با آمپر نامناسب
  • زاویه غلط الکترود در حین جوشکاری
  • استفاده از الکترود بی‌کیفیت
  • تفاوت در جنس آلیاژ الکترود و قطعه
  • فاصله غلط الکترود با سطح جوشکاری
  • کثیف بودن سطح جوشکاری

بیشتر بخوانید: جوشکاری آرگون چیست؟

روش‌های جوشکاری برای نچسبیدن الکترود

برای اینکه الکترود در حین جوشکاری نچسبد، روش‌ها و نکات زیادی وجود دارد که باید رعایت شود. با رعایت این نکات می‌توانید یک جواب مناسب برای سوال چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد؟ پیدا کنید.

روش‌های جوشکاری

الکترود مناسب انتخاب کنید

همان‌طور که توضیح داده شد، الکترودها انواع مختلفی دارند و هرکدام در نوع خاصی از جوشکاری استفاده می‌شوند. علاوه بر این باید قطر الکترود را در حین جوشکاری مدنظر داشته باشید و برای فلزات نازک باید الکترودهای با قطر کم انتخاب شود. علاوه بر نوع مناسب باید کیفیت الکترود را حتما در نظر داشته باشید، کیفیت پایین الکترود باعث بروز مشکلاتی چون چسبندگی می‌شود.

آمپر جوش را دست‌کم نگیرید

برای جلوگیری از چسبیدن الکترود حین جوشکاری، حتما باید آمپر درستی انتخاب شود و کمتر یا بیشتر از مقدار موردنیاز نباشد. در غیر این صورت احتمال چسبیدن الکترود و قطعات بالا خواهد بود. به‌طور مثال برای جوش فلت بهترین آمپر باید 25 تا 30 برابر قطر الکترود به میلی‌متر باشد.

 با زاویه و فاصله درست جوشکاری کنید

زاویه نامناسب برای جوشکاری از دلایل چسبیدن الکترود است. بهترین زاویه برای گرفتن الکترود و نسبت به سطح جوش 45 درجه است. همچنین فاصله الکترود با سطح جوشکاری اهمیت زیادی دارد. بهترین فاصله تقریبا دو برابر قطر الکترود است.

 با زاویه و فاصله درست جوشکاری کنید

بیشتر بخوانید: روش صحیح جوشکاری ساختمان و 8 نکته مهم

تناسب الکترود با قطعه جوشکاری مهم است

اشاره شد که عدم تناسب جنس الکترود و قطعه جوشکاری از دلایل چسبندگی آن است. الکترودهای آلومینیومی از مهم‌ترین و پرمصرف‌ترین سیم‌های جوشکاری است و از آن برای جوشکاری فلزات آلومینیومی استفاده می‌شود.

سطح جوشکاری را تمیز کنید

تمیز بودن سطوح برای بالا بردن کیفیت جوش و دوام آن از اهمیت زیادی برخوردار است. همچنین مانع از چسبندگی الکترود می‌شود. استفاده از وسایلی چون سمباده یا مینی فرز برای تمیز کردن سطح جوشکاری کاربردی‌ است.

سخن پایانی

در این مطلب سوال چگونه جوشکاری کنیم الکترود نچسبد را مطرح و سعی کردیم به‌صورت جامع به آن پاسخ بدهیم. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، نظرات شما می‌تواند این مطلب را کامل و به دیگران کمک زیادی کند.

 

سوالات متداول

  • قیمت بهترین الکترود جوش چقدر است؟

بازه قیمتی برای خرید بهترین الکترود بر اساس نوع، کیفیت و برند آن بسیار متفاوت است.

  • بهترین نحوه نگهداری از الکترود چیست؟

برای نگهداری از الکترود و حفظ کیفیت آن بهتر است از رطوبت دور نگه‌داشته شود و در مکانی خشک و به دور از آب باشد.

  • تفاوت سیم جوش و الکترود در چیست؟

با وجود اینکه الکترود و سیم جوش هر دو از ابزارهای مهم برای جوشکاری هستند، در کل با هم تفاوت دارند. الکترود به میله‌ای شباهت دارد که با روکش و در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. درصورتی که سیم جوش شبیه یک مفتول است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − پنج =