Banner Image
چگونه لاستیک ماشین را براق کنیم

چگونه لاستیک ماشین را براق کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

اگر ماشین باز باشید، حتماً به براق بودن و تمیز بودن لاستیک­‌های ماشین خود اهمیت می­دهید. سیاه و تمیز بودن لاستیک ماشین­‌ها علاوه بر اینکه جلوه مرتب و زیبایی به ماشین می­دهند، از برخی آسیب‌ها نیز جلوگیری خواهند کرد. به عنوان مثال برخی افراد برای بهبود عملکرد ترمز‌ها به تمیز بودن لاستیک‌ها اهمیت می‌دهند. برخی دیگر نیز به فکر افزایش طول عمر لاستیک‌ها و کاهش چشمگیر مصرف بنزین هستند. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه لاستیک ماشین را براق کنیم تا با کمترین هزینه، نتیجه دلخواه را به دست آوریم:

براق کردن لاستیک با واکس لاستیک صنعتی

ساده‌ترین و اولین راهی که برای براق کردن لاستیک­‌های ماشین پیشنهاد می‌کنیم، استفاده از واکس‌­های لاستیک صنعتی است. واکس­ها و اسپری­‌های براق‌کننده صنعتی تأثیرگذاری و ماندگاری بیشتری نسبت به روش‌های خانگی و ساده­‌ای که در ادامه گفته می­شود، دارند. اگر می‌خواهید دوام لاستیک‌های اتومبیل خود را افزایش دهید و در کنار جلوه زیبا، آن‌ها را از اشعه UV حفظ کنید، از فروشگاه‌های لوازم یدکی واکس لاستیک بخرید. در کنار تمام این مزایا، باید اعتراف کنیم که اگر بخواهید به صورت مداوم از این اسپری­ها و واکس­‌ها استفاده کنید، شاید از لحاظ اقتصادی به صرفه نباشند؛ بنابراین در ادامه روش‌های خانگی، دست‌ساز و نسبتاً ساده‌ای را نام می­بریم که جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای واکس‌های صنعتی لاستیک هستند و قیمت چشمگیری ندارند.

براق کردن لاستیک ماشین با واکس

واکس­ها و اسپری‌­های براق‌کننده صنعتی تأثیرگذاری و ماندگاری بیشتری نسبت به روش‌های خانگی و ساده دارند.

براق کردن لاستیک ماشین با استفاده از نرم کننده مو

نرم کننده مو یکی از اقلامی است که در اغلب خانه‌ها وجود دارد. از نرم‌کننده‌هایی که حاوی لانولین هستند می­توانید برای تمیز کردن و برق انداختن تایرهای خودروی خود استفاده کنید. از طرف دیگر از نرم کننده مو برای شستشوی بدنه ماشین نیز استفاده می‌شود تا به مدد لانولینی که در ترکیباتش دارد، براق و تمیز به نظر برسد. این ماده سبب دفع قطرات باران شده و اجازه نمی­دهد قطرات آب یا باران روی ماشین شما لکه ایجاد کنند. این خاصیت آب‌گریزی، همان برگ برنده نرم کننده مو به ‌عنوان یک راهکار اقتصادی است. پس اگر می‌خواهید یک اتومبیل براق با لاستیک‌های یکدست مشکی داشته باشید، کافی است از مخلوط نرم‌کننده با آب کمک بگیرید.

براق کردن لاستیک ماشین با استفاده از سرکه

یکی دیگر از راهکارهای خوش قیمت برای برق انداختن لاستیک خودرو، استفاده از سرکه است. این ماده یک پیشنهاد مقرون به صرفه و کاربردی بوده که دردسر مراجعه‌ به فروشگاه‌ خاصی را ندارد و در همه خانه­‌ها یافت می­شود. اگر می­‌خواهید تایرهای خودروی خود را با کمترین هزینه براق کنید، می­توانید از سرکه استفاده کنید. بد نیست بدانید به خاطر خاصیت اسیدی سرکه، بهتر است سرکه را با مقداری آب مخلوط کرده و سپس با یک افشانه، آن را روی لاستیک­‌ها اسپری کنید. اگر به دنبال اثرگذاری بیشتری هستید، ترکیب سرکه، مایع ظرفشویی و آب ولرم نیز پیشنهادی خوبی برای براق کردن لاستیک خودروها خواهد بود. توجه کنید که در این روش، نباید مقدار مایع ظرفشویی بیش از حد باشد. (زیرا در فرایند پاکسازی مشکل ایجاد می‌کند)

بعد از اسپری کردن ترکیب دست‌ساز، فرصت دهید که این محلول روی لاستیک خشک شود. بی‌توجهی به این قاعده، شاید شما را به نتیجه دلخواهتان نرساند. سپس آن را با یک پارچه از روی لاستیک تمیز کنید.

کلیک کنید: چگونه چراغ جلو ماشین را براق کنیم؟

براق کردن لاستیک ماشین با استفاده از روغن زیتون

برای براق کردن لاستیک خودرو، می‌توانید از روغن زیتون کمک بگیرید. روغن‌ها از جمله روغن زیتون به صورت ذاتی باعث براقیت و شفافیت می‌شوند که این قاعده شاید شامل همه روغن‌ها نباشد. برای براق کردن تایرهای خودرو از روغن­‌های طبیعی دیگری از جمله روغن لیمو و روغن کرچک نیز می‌توانید استفاده کنید. در این روش، ابتدا لاستیک‌ها را با هر روش انتخابی کاملاً تمیز کنید و سپس با یک پارچه، روغن زیتون را به سطح لاستیک بمالید. استفاده از هر نوع روغن روی لاستیک آلوده، به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

استفاده از روغن زیتون برای براق کردن لاستیک ماشین

می‌توانید برای براق کردن لاستیک خودرو از روغن زیتون کمک بگیرید.

براق کردن لاستیک خودرو با استفاده از خمیر دندان

اگر از جمله افرادی هستید که همیشه با تمیز کردن تایرهای خودروی‌ خود مشکل دارید و احساس می­کنید وجود لکه یا کثیفی روی تایرها ظاهر ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، باید از خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان یکی از اقلام ساده­ای است که همه جا در دسترس بوده و خرید آن هزینه زیادی بر دوش شما نمی‌گذارد. جالب است بدانید از خمیر دندان برای شفاف کردن و تمیز کردن چراغ اتومبیل نیز استفاده می‌شود تا طلق و فریم چراغ، از کدری نجات یابند. همچنین اگر فضای داخل اتومبیل نظیر داشبورد نیز جذابیت اولیه خود را از دست داده، بد نیست با خمیر دندان، کمی آن را زیباتر کنید.

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن لاستیک ماشین

نوشابه جزو مواد غذایی پرطرفداری است که به لطف اسید فسفریک و کربنات‌ه­ای که دارد، اثرات پاک‌کننده خوبی بر جای می‌گذارد. این دو ماده که در نوشابه‌های مشکی کوکاکولا نیز موجود است، می­تواند لکه­های روی مس، کروم و آلیاژهای فلزی را از بین ببرد؛ بنابراین برای تمیز و براق کردن تایرهای خودرو می­توانید از نوشابه استفاده کنید و هزینه گزاف خرید واکس لاستیک را از دوش خود بردارید.

به جز این روش، یک روش دیگر وجود دارد که مخلوط نوشابه با پودر ماشین لباسشویی است. کافی است مقدار کمی پودر ماشین لباسشویی را با مقداری نوشابه در یک بطری مخلوط کنید و بطری را به خوبی تکان دهید تا این دو ماده، به خوبی با هم ترکیب شوند. سپس این ترکیب دست‌ساز را روی لاستیک‌ها اسپری کرده و با یک حوله، اسفنج یا یک تکه پارچه لاستیک‌ها را تمیز کنید. نتیجه استفاده از این ترکیب مانند واکس‌های صنعتی لاستیک عمل کرده، اما هرگز نباید با بدنه ماشینتان تماس پیدا کند. در صورت برخورد محلول با بدنه خودرو، رنگ بدنه از بین خواهد رفت. پس حواستان باشد که پس از برخورد این ترکیب با بدنه خودرو، در شستن و پاک کردن آن تعلل نکنید.

استفاده از نوشابه برای تمیز کردن لاستیک ماشین

مخلوط نوشابه با پودر ماشین لباسشویی روشی کارآمد برای برق انداختن لاستیک ماشین محسوب می‌شود.

شاید به مطالعه این مقاله علاقه داشته باشید: آموزش پولیش ماشین با دستگاه به روش حرفه‌ای

استفاده از روغن بچه برای براق کردن لاستیک

استفاده از روغن بچه و ساخت ترکیب دست‌ساز زیر به شما کمک می­کند تا لاستیک‌های ماشینتان نو و سالم به نظر برسند. برای ساخت این محلول مراحل زیر را انجام دهید:

  1. در یک افشانه، نصف فنجان آب، 2 یا 3 قطره مایع ظرفشویی و یک فنجان روغن بچه را ترکیب کنید.
  2. در بطری را ببندید و آن را به خوبی تکان دهید تا ترکیبی که ساخته‌اید، یکدست شود.
  3. حالا مقداری از ترکیب دست‌سازتان را روی لاستیک ماشین اسپری کنید.
  4. در نهایت با پارچه یا حوله­ای که به محلول آغشته شده بود، لاستیک را پاک کنید.

این روش هزینه بسیار کمی نسبت به واکس و اسپری‌های براق کننده صنعتی داشته، اما نتیجه آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. بهتر است قبل از مصرف این ماده، لاستیک‌ها را از آلودگی‌های مختلف پاک کرده باشید.

استفاده از روغن بچه برای براق کردن تایر

نتیجه این روش کم‌هزینه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

استفاده از روغن لیمو برای براق کردن لاستیک

همان‌طور که بالاتر نیز گفته شد، روغن‌های طبیعی مانند روغن لیمو، کرچک و زیتون تأثیر شگفت‌انگیزی در براق کردن لاستیک‌های ماشین دارند، اما مخلوط روغن لیمو، به مراتب موثرتر از دیگر روش‌های سنتی است. در نتیجه اگر بین روغن‌های طبیعی مردد مانده‌اید، اول به سراغ روغن لیمو بروید. با توجه به راهنمای زیر، به شما آموزش می‌دهیم که چگونه لاستیک ماشین را براق کنید:

  1. یک سطل را با نصف فنجان مایع ظرفشویی و آب پر کنید، سپس یک فنجان پودر لباسشویی و یا بوراکس را به این مخلوط اضافه کنید تا ترکیب زیربنایی برای استفاده از روغن لیمو به دست آید.
  2. ¼ فنجان روغن لیمو به ترکیب بالا اضافه و به خوبی باهم مخلوط کنید.
  3. با استفاده از یک فرچه، محلول را روی لاستیک‌ها بکشید و لاستیک‌ها را تمیز کنید. بهتر است بین شیارهای لاستیک تمیز و عاری از گل و لای باشند.
  4. در آخرین مرحله، یک حوله یا پارچه را به مخلوط آغشته و به خوبی آبگیری کرده و سپس با حوله یا پارچه لاستیک­ها را به خوبی تمیز کنید.
استفاده از روغن لیمو برای براق کردن لاستیک ماشین

روغن‌های طبیعی مانند روغن لیمو، کرچک و زیتون در براق کردن لاستیک‌های خودرو تاثیر شگرفی دارند.

نتیجه گیری

براق بودن لاستیک‌ها، روی تمیز بودن ظاهر اتومبیل تأثیر برجسته‌ای دارند. در این مقاله بررسی کردیم که چگونه لاستیک ماشین را براق کنیم و کدام مواد برای داشتن لاستیک‌های تمیز و براق، کارایی بیشتری دارند. فراموش نکنید که رسیدگی به لاستیک‌ها دوام آن‌ها را نیز بالا برده و از فرسودگی‌شان جلوگیری می‌کند. پس اگر می‌خواهید عمر لاستیک خود را بالا ببرید، از رسیدگی به سطح لاستیک غافل نشوید.

استفاده از روش‌های کم‌خطر نظیر روغن‌ها علاوه ‌بر این که تأثیر قابل توجهی دارند، مقرون به صرفه و در دسترس نیز هستند. در مقابل، واکس‌ها و اسپری‌های صنعتی برخی تأثیرات جانبی دارند که برخلاف قیمتشان، ارزش خرید بالایی دارند. به عنوان مثال، مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش یا پر کردن منافذ بسیار ریز روی لاستیک، در نهایت طول عمر لاستیک را تضمین خواهند کرد.

برای مطالعه بیشتر: قفل پدال را چگونه ببندیم؟

سوالات متداول

  • برق انداختن لاستیک‌ها چه اهمیتی دارند؟

در کنار جلوه تمیزی که به خودرو می‌دهند، روی سلامت و دوام لاستیک‌ها نیز تأثیر دارند. لاستیک‌های سالم، شیارهای سالمی دارند و باعث لیز خوردن خودرو نخواهند شد.

  • بهترین روغن برای برق انداختن لاستیک‌ها کدام روغن است؟

روغن بچه و روغن لیمو، بهترین روغن‌ها برای درخشنده کردن لاستیک‌ها هستند.

  • بدنه خودرو را چگونه براق و درخشنده کنیم؟

استفاده از نرم کننده مو هم برای براق کردن لاستیک‌ها و هم برای تمیز کردن بدنه خودرو معجزه می‌کند، چرا که خاصیت آب‌گریزی داشته و شرایط را برای باقی ماندن لکه آب فراهم نخواهد کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + دوازده =