Banner Image
چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم

چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم؟

امتیاز دهید

کولر اسپلیت یا همان کولر گازی، یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های خنک کننده در منازل و محیط کار بوده که در ماه‌های گرم سال به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این محبوبیت، فوت و فن سرویس این دستگاه و پاسخ به این سوال که چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم، اهمیت پیدا می‌کند. در واقع این دستگاه با قابلیت‌های متنوعی مانند خنک کردن، تصفیه و تهویه مطبوع هوا، توانسته صدرنشین انتخاب‌های خریداران برای تجهیزات سرمایشی خانه باشد؛ به همین دلیل، برای بهره‌برداری بهتر از کولر اسپلیت و افزایش عمر مفید آن، باید آن را به طور منظم سرویس کنید. در این مقاله نحوه سرویس کردن کولر اسپلیت را به‌صورت گام به گام آموزش خواهیم داد تا بتوانید به ‌راحتی و با کمترین هزینه، دستگاه خود را در بالاترین بازده نگه دارید.

با دنبال کردن مراحل سرویس کولر اسپلیت در این مقاله، به راحتی می‌توانید عملکرد دستگاه خود را بهبود ببخشید. در ادامه، به طور کامل با روش‌های سرویس کولر اسپلیت آشنا می‌شوید.

اهمیت سرویس کولر گازی اسپلیت

سرویس دوره‌ای کولر اسپلیت به عنوان یکی از فاکتورهای موثر در بهبود عملکرد این دستگاه، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در طی فرایند سرویس کولر اسپلیت، مشکلات و خرابی‌های جزئی در دستگاه به موقع شناسایی شده و از تعمیرات پیچیده و پرهزینه‌ در آینده پیشگیری خواهد کرد. علاوه بر آن سرویس دوره‌ای همان مهره گمشده‌ای است که مصرف انرژی کولر اسپلیت را به حداقل می‌رساند و در نتیجه، هزینه‌ انرژی‌های مصرفی را از کنترل شما خارج نمی‌کند.

در یک کلام، انجام سرویس دوره‌ای کولر اسپلیت به شما کمک می‌کند تا دستگاه خود را در شرایطی ایده‌آل نگه دارید و از افزایش عمر مفید آن اطمینان حاصل کنید. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم و ایرادات احتمالی را رفع کنیم.

بیشتر بخوانید: کولر گازی چطور کار میکند؟

اهمیت سرویس کردن کولر گازی

سرویس دوره‌ای کولر اسپلیت کمک می‌کند تا دستگاه خود را در شرایطی ایده‌آل نگه دارید

راهنمای سرویس کولر اسپلیت

بیشتر افراد در اواسط فصل بهار که هوا رو به گرما می‌رود، به فکر سرویس کردن و راه‌اندازی تجهیزات خنک کننده و تهویه هوا می‌افتند. قبل از هر چیز، باید بگوییم که سرویس کولر گازی به عنوان یک فرآیند تخصصی و تکنیکال، بهتر است توسط یک تکنسین مجرب انجام شود. در واقع اگر تجربه و دانش لازم در زمینه تعمیرات دستگاه‌های خنک کننده را ندارید، بهتر است این وظیفه را به عهده یک تعمیرکار مجرب در این زمینه بسپارید و با اصرار بیجا به دستگاه آسیب نزنید؛ مطمئن باشید که سرویس غیر اصولی کولر اسپلیت ممکن است با خطرات جدی برای دستگاه و حتی خود شما همراه باشد.

در صورتی که شما به دلایلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از یک تکنسین کمک بگیرید، به شما یاد می‌دهیم که کارهای ساده و بی‌خطر مانند تمیز کردن فیلترها و چک کردن کامل سیستم هواکش و کمپرسور را خودتان انجام دهید و با کمک راهنمایی‌های موجود تا حد امکان از دستگاه خود نگهداری کنید؛ بنابراین پیش از آن که به سرویس کردن کولر اسپلیت اقدام کنید، خوب است با عملکرد و همچنین اجزای آن آشنایی داشته باشید. برای این کار، می‌توانید مطابق این دستورالعمل پیش بروید:

تمیز کردن فیلترها

فیلترهای هوا در کولر اسپلیت از آن جهت که کیفیت هوای محیط را تعیین می‌کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و باید به صورت منظم تمیز شوند. این کار با بررسی فیلترها، جدا کردن آن‌ها از دستگاه و سپس تمیز کردن با آب و صابون یا برس مناسب صورت می‌پذیرد. پس از تمیز کردن، فیلترها را خشک کرده و در جای خود قرار دهید. توجه داشته باشید که با توجه به وضعیت ظاهری فیلترها، شاید لازم باشد که به گزینه تعویض فیلتر هم فکر کنید.

تمیز کردن فیلتر در سرویس کولر گازی

پس از تمیز کردن، فیلترها را خشک کنید و در جای خود قرار دهید.

بررسی کمپرسور

کمپرسور در کولر اسپلیت وظیفه فشرده کردن گاز و ایجاد فشار بالا در سیستم را بر عهده دارد. در قدم اول برای سرویس کمپرسور کولر اسپلیت، باید کمپرسور و سطح روغن آن را بررسی کنید. تعمیر یا تعویض یک کمپرسور خراب بی‌شک هزینه بالایی را بر شما تحمیل خواهد کرد. شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای معقول برای سرویس دوره‌ای کولر اسپلیت، از بروز چنین خساراتی جلوگیری کنید.

تمیز کردن کویل‌ها

کویل‌های داخلی و خارجی در کولر اسپلیت نیاز به تمیز کردن دارند. با استفاده از برسی نرم و آب، کویل‌ها را تمیز کرده و سپس خشک کنید. با توجه به حساسیت بالای این قسمت از اسپلیت، از قطع بودن اتصالات دستگاه اطمینان حاصل کنید. با این حال توصیه می‌کنیم انجام این کار را به تکنسین مربوطه بسپارید.

کلیک کنید: اسپلیت چیست و چه فرقی با کولر گازی دارد؟

بررسی لوله‌ها

لوله‌های کولر اسپلیت را مورد بررسی قرار دهید تا از هرگونه خرابی یا نشتی جلوگیری شود. لوله‌هایی که خرابی دارند، باید تعمیر یا تعویض شوند.

سرویس مبدل حرارتی

مبدل حرارتی از اجزای درونی و پیچیده کولر گازی محسوب می‌شود. برای سرویس مبدل حرارتی، به تخصص و ابزارهای خاصی مانند ماسک گاز نیاز خواهید داشت. این کار باید توسط یک تکنسین حرفه‌ای انجام شود؛ در نتیجه بهتر است این مسئولیت حساس و سنگین را به متخصص بسپارید.

سرویس مبدل حرارتی کولر گازی

برای سرویس مبدل حرارتی، به تخصص و ابزارهای خاصی مانند ماسک گاز نیاز دارید.

بررسی اجمالی سایر قطعات

بررسی دیگر قطعات کولر اسپلیت، از جمله فن‌ها، موتورها، ریموت و حتی فیوز نیز حائز اهمیت است. در صورت مشاهده هر گونه آثار خرابی یا نقص در عملکرد اجزای داخلی یا متعلقات کولر اسپلیت، به منظور تعمیر دستگاه در اسرع وقت با مرکز پشتیبانی تماس بگیرید.

نکات مهم سرویس کولر گازی اسپلیت

در زمینه سرویس و نگهداری از کولر اسپلیت، لازم است به چند نکته تکمیلی توجه داشته باشید؛ در ادامه بررسی می‌کنیم چگونه کولر اسپلیت را سرویس کنیم تا هیچ آسیبی به دستگاه وارد نشود:

  1. به زمان‌بندی تعریف شده برای سرویس کولر اسپلیت پایبند بمانید. برنامه زمانی سرویس کولر اسپلیت بهتر است بر اساس توصیه‌های کمپانی و متخصصین تعیین شود. برخی تولیدکنندگان کولر اسپلیت، مشخصات سرویس را در دفترچه راهنما یا سایت خود منتشر می‌کنند. برای مثال برخی از تولیدکنندگان سرویس کولر اسپلیت را هر شش ماه یا یک بار در سال توصیه می‌کنند. همچنین ممکن است توصیه شده باشد که در صورت استفاده فراوان از کولر اسپلیت، تعداد دفعات سرویس افزایش یابد. به عنوان یک راهنمای کلی، برای سرویس کولر اسپلیت بهتر است در اوایل فصل بهار (قبل از استفاده مکرر از کولر) و در اوایل فصل پاییز (پس از پایان استفاده مکرر از کولر) سرویس را انجام داد. همچنین در صورتی که کولر اسپلیت در شرایط نامساعد آب و هوایی، مانند مناطق گرمسیری و یا خیلی گرم، استفاده می‌شود، بهتر است سرویس آن را به دفعات بیشتری در سال انجام داد.
  2. اگر کولر گازی شما شدت وزش یا سرمای گذشته را ندارد، بوی نامطبوعی در محیط ایجاد می‌کند و یا صدایی غیر طبیعی دارد، لازم است زودتر از موعد مقرر به سرویس و تعمیر آن بپردازید.
  3. از انتخاب تکنسین ماهر و مجرب برای سرویس کولر اطمینان حاصل کنید.
  4. همواره پیش از شروع سرویس کولر، برقرار بودن جریان برق، اتصالات و قطعات را کنترل کنید تا از بروز مشکلات و خطرات جدی جلوگیری شود.
  5. در هنگام شستشوی قطعات داخلی کولر، از آب بسیار گرم یا شوینده‌های شیمیایی قوی استفاده نکنید.
  6. در صورت مواجهه با هر نوع پرسش و پیش از اقدام به هر کاری، با مطالعه دفترچه راهنما از نظر کمپانی تولیدکننده کولر اسپلیت اطلاع کسب کنید.

برای مطالعه بیشتر: 9 علت خاموش شدن جاروبرقی حین کار

نکات مهم سرویس کردن کولر گازی

هنگام شستشوی قطعات داخلی کولر، مراقب شوینده‌های شیمیایی قوی باشید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، روش‌های سرویس دوره‌ای کولر اسپلیت را بررسی کردیم. با انجام سرویس منظم و صحیح، کارایی کولر اسپلیت حفظ شده و عمر مفید آن افزایش می‌یابد. در نتیجه توصیه می‌کنیم که کولر اسپلیت خود را به صورت دوره‌ای سرویس کرده و به نکات مهمی که در این مقاله ذکر شد، توجه داشته باشید. کاربران و افراد غیرمتخصص می‌توانند فیلتر هوا و بخش خارجی کولر اسپلیت را به صورت دوره‌ای سرویس کنند، اما سرویس بخش داخلی و مبدل حرارتی به دلیل نیاز به تخصص و ابزارهای خاص، بهتر است توسط یک تکنسین حرفه‌ای صورت گیرد. پس از بررسی و کشف مشکلات احتمالی اسپلیت، برای رفع آن‌ها یا تعمیر دستگاه از متخصص کمک بگیرید.

سوالات متداول

  • چرا سرویس کولر گازی مهم است؟

سرویس دوره‌ای و منظم باعث افزایش عمر مفید و جلوگیری از هزینه‌های بالای تعمیرات می‌شود.

  • سرویس کولر گازی شامل چه مراحلی است؟

تعمیرات قطعات، شستشوی دستگاه و تست عملکرد تمام بخش‌ها.

  • شستشوی اسپلیت چه تأثیری دارد؟

شستشوی کولر گازی از فشار مضاعف به دستگاه جلوگیری می‌کند و مصرف انرژی آن را پایین می‌آورد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 7 =