Banner Image

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم؟

5/5 - (3 امتیاز)

طبق آمار جهانی این روزها از هر پنج فرد بزرگ‌سال، چهار نفر از گوشی‌های هوشمند برای ارتباط استفاده می‌کنند. جای تعجب نیست که ترس از اتمام یا ضعیف شدن باتری گوشی را تجربه کرده باشید و از خود بپرسید که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم؟ مراقبت درست از گوشی هوشمند به شما کمک می‌کند تا باتری آن در بهترین وضعیت باشد و گوشی به‌ یک‌باره خاموش نشود. در این مقاله از مجله پیندو به سراغ راه‌های تقویت باتری گوشی هوشمند می‌رویم.

چگونه باتری گوشی را قوی کنیم؟

تا به ‌حال شده است که باتری گوشی را چک کنید و از کم شدن ناگهانی درصد شارژ نگران شوید؟ این اتفاق صرفاً به دلیل خراب شدن باتری نیست. در اغلب موارد صفحه نمایش شما در ظاهر خاموش است؛ اما در لایه‌های پنهانی برنامه‌ها و قابلیت‌هایی فعال هستند که شارژ باتری گوشی را تمام می‌کنند. اگر دوست دارید برای تقویت باتری گوشی خود قدم مثبت بردارید بهتر است که راه‌های زیر را امتحان کنید:

1.    نور صفحه نمایش را کم کنید

برای کمک به حفظ عمر و تقویت باتری، روشنایی هر صفحه‌ای که روی آن هستید را حداقل به نصف کاهش دهید. این ویژگی را معمولاً می‌توان در قسمت «گزینه‌ها» یا «تنظیمات» یافت. در یک دستگاه اندرویدی، مانند Samsung Galaxy، دو بار انگشت خود را از بالای صفحه به پایین بکشید. نماد ☼ خورشید را در پایین، در سمت چپ یک نوار نازک خواهید دید. با کشیدن انگشت خود روی این خط، روشنایی گوشی یا تبلت خود را به ‌صورت دستی کاهش دهید.

نور صفحه نمایش را کم کنید

نور صفحه نمایش را کم کنید

به خاطر داشته باشید که تنظیمات Android در دستگاه‌های مختلف متفاوت است، بنابراین مراحلی که در این مقاله عنوان می‌شود امکان دارد کمی با گوشی شما متفاوت به نظر برسند.

در iPhone یا iPad، از گوشه سمت راست، بالای صفحه نمایش خود را به پایین بکشید یا در iPhone 8 و نسخه قبلی، از لبه پایینی انگشت خود را روی صفحه نمایش به بالا بکشید تا تنظیمات برای شما ظاهر شود. از طرف دیگر، بسیاری از دستگاه‌ها دارای سنسوری هستند که می‌تواند نور محیط اطراف شما را تشخیص دهد و صفحه نمایش را مطابق با آن تنظیم کند.

بیشتر بخوانید: چگونه بفهمیم باتری لپ تاپ سالم است؟

2.    زمان حالت خواب گوشی خود را کوتاه کنید

لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌ها پس از تشخیص عدم فعالیت، صفحه نمایش خود به ‌خود خاموش می‌شود؛ به ‌این‌ ترتیب، هنگامی‌که شما به صفحه نمایش خود نگاه نمی‌کنید، از باتری برای روشن ماندن آن استفاده نمی‌شود. در حالی ‌که 10 تا 15 دقیقه زمان مناسبی برای روشن ماندن لپ‌تاپ یا تبلت است، امکان دارد بخواهید که گوشی هوشمند شما زودتر به حالت خواب برود. هنگامی‌که هر دستگاهی وارد حالت خواب ‌شود، نمایشگر خاموش و عملکردهای پس‌زمینه متوقف می‌شود که به عمر بیشتر باتری کمک می‌کند و بخشی از جواب سوال یعنی چگونه باتری گوشی را قوی کنیم در این نکته نهفته است.

  • برای تنظیم چنین حالتی در گوشی اندرویدی باید این مسیر را بروید: SettingsDisplay | Screen timeout.
  • برای تنظیم چنین حالتی در آیفون باید این مسیر را بروید: SettingsDisplay & Brightness | Auto-Lock.

3.    از حالت ذخیره انرژی استفاده کنید

بسیاری از تولیدکنندگان و برندهای مطرح جهانی رایانه‌ها، تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های جدید را به شکلی ارائه می‌کنند که تنظیمات حالت ذخیره انرژی فعال است. این تنظیمات اغلب صفحه را سیاه و سفید کرده، صفحه نمایش را کم نور و ویژگی‌های بی‌سیم غیرضروری را خاموش می‌کند.

  از حالت ذخیره انرژی استفاده کنید

  از حالت ذخیره انرژی استفاده کنید

همچنین در دستگاه‌هایی که شارژ باتری کم می‌شود، گاهی اوقات با حدود 20 درصد شارژ به‌ طور خودکار به حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌رود. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم، می‌توانید از مسیرهای زیر استفاده و حالت ذخیره انرژی را فعال کنید:

  • گوشی اندرویدی: SettingsBattery and device care | Battery | Power mode
  • گوشی آیفون: SettingsBattery | Low Power Mode

4.    مراقب برنامه‌های پرقدرت و پرمصرف در گوشی خود باشید

مهم نیست که چه دستگاهی دارید، اگر از آن برای کارهایی استفاده کنید که به منبع انرژی و میزان باتری زیادی نیاز دارد، مانند تماشای مداوم ویدیو یا بازی چند نفره، باتری آن سریع‌تر خالی می‌شود. همچنین برنامه‌های سه ‌بعدی و وال‌پیپرهای متحرک نیز از عمر باتری گوشی به میزان قابل‌توجهی می‌کاهد. بهترین راه برای تقویت باتری گوشی این است که از چنین برنامه‌هایی استفاده نکنید یا حداقل نسخه‌هایی از آن‌ها را پیدا و نصب کنید که به باتری فشار کمتری وارد شود.

بیشتر بخوانید: خالی شدن باتری موبایل سامسونگ [علت و راه‌حل]

5.    گوشی خود را قفل کنید

می‌خواهید بدانید که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم، کافی است وقتی از گوشی هوشمند خود استفاده نمی‌کنید آن را قفل کنید. بسیاری از گوشی‌های هوشمند یک دکمه در سمت راست برای این کار دارند. قفل نکردن گوشی ممکن است باعث شود که بعد از تماس و دریافت پیام یا وقتی در جیب و کیف شماست به‌ صورت خودکار روشن بماند و باتری آن کم شود.

6.    سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روز کنید

به یاد داشته باشید که به‌روزرسانی‌های سیستم ‌عامل را هر زمانی که در دسترس قرار گرفتند، دانلود و نصب کنید. سازندگان گوشی‌های هوشمند همیشه در تلاش هستند تا راه‌های جدیدی را برای بهبود، مدیریت انرژی و رفع اشکالات نرم‌افزاری که می‌توانند بر عملکرد باتری نیز تأثیر بگذارند، امتحان کنند. بررسی کنید که آیا دستگاه شما برای انجام به‌روزرسانی خودکار تنظیم شده است یا خیر.

سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روز کنید

سیستم‌عامل گوشی خود را به‌روز کنید

برای این کار باید:

  • در گوشی اندرویدی خود به بخش SettingsSystem update | Download and install بروید. ممکن است در این بخش گزینه بررسی برای نصب (Check for install) را مشاهده کنید. با قرار دادن انگشت خود روی Download and install گوشی شما هرگونه به‌روز‌رسانی را بررسی و نصب می‌کند.
  • در گوشی آیفون خود به بخش SettingsGeneral | Software Update | Automatic Updates بروید و اطمینان حاصل کنید که کلیدهای دانلود به‌روزرسانی‌های iOS و نصب به‌روزرسانی‌های iOS روشن و سبز هستند.

7.    اعلان‌های گوشی خود را کاهش دهید

بدون شک اگر در شبکه‌های اجتماعی مختلف چون پینترست، اینستاگرام و … فعال باشید، اعلان‌های این شبکه‌های اجتماعی و مواردی دیگر چون ایمیل دریافتی، به‌روزرسانی‌های بازی و … را مدام روی گوشی خود دریافت می‌کنید. نمایش این اعلان‌ها نیاز به اینترنت و مصرف باتری بالایی در گوشی دارند. پس اگر دوست دارید بدانید چگونه باتری گوشی را قوی کنیم این اعلان‌ها را تا حد ممکن کاهش دهید. برای این کار باید مسیرهای زیر را بروید:

  • در گوشی اندرویدی به بخش SettingsNotifications بروید و آن‌هایی که نیاز ندارید را خاموش کنید.
  • در گوشی آیفون هم نیاز است که به بخش SettingsNotifications بروید.

8.     خدمات مکان‌یابی گوشی خود را محدود کنید

قابلیت مکان‌یابی یا همان جی‌پی‌اس گوشی یکی دیگر از امکاناتی است که مصرف باتری زیادی را به همراه دارد و شارژ گوشی شما را خیلی سریع خالی می‌کند.

خدمات مکان‌یابی گوشی خود را محدود کنید

خدمات مکان‌یابی گوشی خود را محدود کنید

اگر هنوز جواب سوال خود که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم را پیدا نکرده‌اید؛ تنظیمات تلفن هوشمندتان را بررسی کرده و هر برنامه‌ای که از جی‌پی‌اس استفاده می‌کند را پیدا کنید. بهتر است این ویژگی تنها برای زمانی که از آن برنامه استفاده می‌کنید فعال شود.

بیشتر بخوانید: باد کردن باتری موبایل سامسونگ

9.    گوشی در دمای متعادل و شرایط مناسب نگهداری شود

گوشی خود را خنک و خشک نگه دارید. فراموش نکنید که مواردی چون گرما، سرما یا رطوبت شدید می‌تواند درصد شارژ باتری گوشی هوشمند شما را به ‌طور قابل‌توجهی پیش از موعد تخلیه کند و بر طول عمر کلی آن تأثیر منفی بگذارد. بهتر است هنگام رفتن به ساحل یا استخر گوشی‌های هوشمند یا تبلت خود را در یک کاور قرار دهید. همچنین دقت داشته باشید که به‌ طور مداوم زیر تابش نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

10.  پاور بانک همراه داشته باشید

بسیاری از افراد عادت دارند که هنگام شارژ شدن گوشی با آن بازی یا کار کنند. این امر باعث داغ شدن باتری و کاهش عمر آن می‌شود. بهتر است برنامه‌های سنگین را ببندید و بعد گوشی را به برق بزنید. با این نکته ساده اما مهم، نیاز نیست مدام از خود بپرسید که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم.

تقویت باتری گوشی

برای استفاده حداکثری از شارژ گوشی و تقویت باتری آن، چند نکته مهم وجود دارد که رعایت آن‌ها ضروری و مهم است. برخی از مهم‌ترین این نکات برای کمک به تقویت باتری گوشی عبارتند از:

  1. هنگام شارژ باتری می‌توانید با تنظیم گوشی روی «حالت هواپیما» کمک کنید تا باتری تلفنتان سریع‌تر به 100 درصد برسید. حالت پرواز یا هواپیما اکثر ویژگی‌های بی‌سیم که از باتری استفاده می‌کنند را خاموش خواهد کرد.
  2. تا زمانی که گوشی در قاب است، آن را شارژ نکنید. این کار گوشی شما را گرم می‌کند که برای باتری ضرر دارد و باعث خرابی آن می‌شود.
  3. از شارژر اصلی گوشی خود استفاده کنید. شاید از نظر ظاهری یک شارژر دیگر هم به گوشی شما بخورد؛ اما ممکن است توان شارژ آن متفاوت باشد و به باتری گوشی آسیب برساند.
  4. اگر می‌خواهید گوشی هوشمند خود را برای مدت طولانی خاموش کنید، این کار را زمانی انجام دهید که باتری حدود 50 درصد شارژ شده است. اگر درصد باقی‌مانده باتری نزدیک به صفر باشد، ممکن است در حالت تخلیه عمیق باتری قرار بگیرد که باعث می‌شود پس از راه‌اندازی مجدد گوشی، باتری خراب شود و شارژ را نگه ندارد.
  5. اگر گوشی شما برای مدت طولانی در وضعیت 100 درصد شارژ باتری قرار بگیرد ممکن است توانایی خود را برای شارژ مجدد تا 100 درصد از دست بدهد و منجر به عمر کوتاه‌تر باتری شود. پس بهتر است از شارژ کردن گوشی برای مدت طولانی خودداری کنید.
  6. فراموش نکنید که این نکات ریز اما مهم بخش اعظمی از جواب سوال شما یعنی چگونه باتری گوشی را قوی کنیم را در دل خود دارد. در نهایت اینکه گوشی را در محیط خشک و خنک نگه دارید.

بیشتر بخوانید: شارژ نشدن باتری لپ تاپ و برطرف کردن آن

چگونه بفهمیم باتری معیوب است یا نه؟

اگر تمام موارد گفته شده را رعایت کرده‌اید اما باتری شارژ نگه ‌نمی‌دارد، باید وضعیت سلامت باتری را چک کنید. اغلب گوشی‌های هوشمند چه اندرویدی و چه ios دارای ابزارهایی برای اطلاع از میزان سلامت باتری هستند.

باتری معیوب

اطلاعاتی که با این ابزارها به شما نمایش داده می‌شود، عملکرد باتری در طول زمان و میزان سلامت آن را به شما نمایش می‌دهد:

  • برای استفاده از این ابزار در گوشی آیفون ابتدا باید وارد بخش تنظیمات شده و بعد مسیر Battery > Battery Health را طی کنید تا اطلاعات لازم به شما نمایش داده شود.
  • برای استفاده از این ابزار در گوشی‌های اندرویدی وارد بخش شماره‌گیری شده و کد دستوری *#*#4636#*#* را شماره‌گیری کنید. یک منو به شما نمایش داده خواهد شد که با انتخاب گزینه Battery information می‌توانید از وضعیت سلامت آن مطمئن شوید.

کلام آخر

باتری مانند قلب گوشی شما است و در صورت استفاده نادرست، از عمر مفید آن کم می‌شود. روش‌هایی که در این مطلب ذکر شد از خاموش کردن برنامه‌های پرمصرف گرفته تا کم کردن نور گوشی همه در این راستا بود تا بدانید که چگونه باتری گوشی را قوی کنیم. اگر تمامی این موارد را رعایت کردید اما باز هم باتری گوشی هوشمند شما شارژ نگه نمی‌دارد، بهتر است آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. ممکن است باتری خراب شده و نیاز به تعویض آن باشد. فراموش نکنید باتری گوشی‌های امروزی قابلت ‌جابه‌جایی ندارند و بهتر است از باز کردن گوشی و چک کردن سلامت آن در خانه خودداری کنید؛ زیرا ممکن است آسیب جدی به گوشی وارد شود.

سوالات متداول

  • آیا خالی شدن سریع باتری نشانه خراب شدن آن است؟

صرفاً خالی شدن باتری نشانه خرابی آن نیست و امکان دارد ویژگی‌ها و برنامه‌هایی در پس‌زمینه فعال باشند که دلیل اصلی این امر است.

  • نور زیاد گوشی روی باتری اثر دارد؟

بله، بالا بودن نور گوشی یکی از دلایل اصلی کاهش سریع درصد شارژ و عمر مفید باتری است.

  • آیا شارژ کردن باتری از شب تا صبح باعث خرابی آن می‌شود؟

بله، این امر مشکلی به نام تخلیه عمیق را به همراه دارد. تخلیه عمیق یعنی گوشی توانایی خود را برای شارژ مجدد تا 100 درصد از دست می‌دهد که در نهایت منجر به کوتاه‌تر شدن عمر باتری و خرابی آن خواهد شد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =