Banner Image
چگونه هندزفری خراب را درست کنیم

چگونه هندزفری خراب را درست کنیم؟

امتیاز دهید

اگر در تمام طول روز با هندزفری خود به آهنگ یا پادکست گوش می‌دهید، حتماً با مشکل خرابی هندزفری مواجه شده‌اید؛ زیرا هندزفری‌ها دستگاه‌های بسیار حساسی هستند و اگر به خوبی از آن‌ها محافظت نکنید خیلی زود خراب می‌شوند. نگران نباشید، لازم نیست ابتدا به فکر خرید هندزفری جدید باشید و هزینه زیادی متحمل شوید، زیرا در برخی موارد با تعمیر کردن کاملاً قابل استفاده هستند. اگر به دنبال راه حلی برای مشکل کار نکردن یکی از هندزفری‌ها هستید، ما تعمیر هندزفری را با دو روش لحیم کاری و بدون لحیم کاری به شما آموزش می‌دهیم. پس اگر از خود می‌پرسید چگونه هندزفری خراب را درست کنیم، این مقاله را از دست ندهید.

هندزفری‌های سیمی یک همراه همیشگی برای اکثر ما هستند و همه ما تجربه خرابی آن‌ها را داشته‌ایم. این لوازم جانبی پرکاربرد معمولاً دارای سیم‌های نازک و قسمت‌های حساسی هستند که پس از چند بار ضربه خوردن، افتادن یا کشیده شدن مشکل ساز می‌شوند. اگر اخیراً هندزفری شما خراب شده نگران نباشید. این احتمال وجود دارد که بتوانید با روش‌های ذکر شده در این مقاله آن را تعمیر کنید.

نشانه‌های هندزفری خراب

هندزفری‌ها دستگاه‌های حساسی هستند که به دلیل استفاده‌های زیادی که از آن‌ها می‌شود، خیلی سریع آسیب می‌بینند. یکی از مهم‌ترین علائم هندزفری آسیب دیده این است که یکی از گوشی‌های آن صدا پخش نمی‌کند. از دیگر نشانه‌های خرابی هندزفری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صدایی در هیچ یک از گوشی‌ها پخش نمی‌شود.
  • اتصال و قطع صدای پخش شده در هندزفری
  • پخش با کیفیت پایین و صدای بسیار ضعیف
  • عدم شناسایی هندزفری پس از اتصال به گوشی
  • نرسیدن صدای کاربر در حین مکالمه (خرابی میکروفون)

تشخیص ندادن هندزفری پس از اتصال به گوشی مخصوصاً در هندزفری‌های بی سیم بسیار رایج است. شاید یکی از دلایل این موضوع اتصال نامناسب به گوشی باشد.

کلیک کنید: فرق هدفون و هدست چیست؟

نشانه‌های هندزفری خراب

نشانه‌های هندزفری خراب

چگونه هندزفری خراب را درست کنیم؟

هرگونه پارگی در سوکت یا سیم هندزفری، کج شدن جک هندزفری و مواردی از این قبیل قطعاً منجر به بروز مشکلات و نقص در هندزفری می‌شود که به دلیل استفاده نادرست اتفاق می‌افتد. می‌توان با رعایت چند نکته عمر هندزفری را افزایش داد. تمیز کردن هدفون یکی از راه‌های جلوگیری از آسیب دیدن آن‌ها است. فراموش نکنید که هندزفری را مرتباً تمیز کنید.

اگر احساس می‌کنید علت کار نکردن هندزفری شما به دلیل کشیدگی، پارگی یا آسیب دیدن سیم آن است، نگران نباشید، می‌توانید آن را با سیم جدید تعویض کنید. این کار را می‌توان با لحیم کاری و بدون نیاز به لحیم کاری انجام داد؛ اما قبل از انجام این کار، باید دلیل اصلی کار نکردن هندزفری خود را شناسایی کنید. شاید مشکل از سیم نباشد و با راه حل‌های ساده‌تری حل شود.

ابزارهای ضروری برای تعمیر هندزفری خراب

بر اساس نوع مشکل، ابزارها متفاوت هستند. تعمیر هندزفری با دو روش لحیم کاری و بدون لحیم کاری امکان‌پذیر است و لوازم مورد نیاز برای تعمیر هندزفری به شرح زیر خواهند بود:

  • سه راهی برق
  • محافظ کابل
  • قیچی
  • نوار یا داکت برق
  • لحیم کاری
ابزارهای ضروری برای تعمیر هندزفری خراب

ابزارهای ضروری برای تعمیر هندزفری خراب

تشخیص علت کار نکردن هندزفری خراب

دلیل اصلی خرابی هندزفری ممکن است مربوط به جک هندزفری، سیم، سر کابل USB و غیره باشد که ابتدا باید منبع اصلی را شناسایی و سپس اقدام به تعمیر هندزفری کرد.

تشخیص خرابی جک هندزفری

شاید مشکل از هندزفری نباشد و به دلیل خرابی جک گوشی، صدا پخش نمی‌شود؛ بنابراین هندزفری خود را به گوشی دیگری متصل کرده و آن را بررسی کنید. اگر در دستگاه جدید مشکلی وجود نداشت، مشکل از جک هندزفری گوشی است.

تمیز کردن جک هندزفری

این امکان وجود دارد که به دلیل ورود گرد و غبار به مرور زمان، اتصال هدفون و گوشی با مشکل مواجه شده و این امر باعث ایجاد اختلال در نقطه اتصال هندزفری با گوشی شود. با تمیز کردن هندزفری می‌توان این مشکل را حل کرد. برای این کار می‌توانید از گوش پاک کن کمک بگیرید. اگر این راه، مشکل را حل نکرد، باید آن را برای تعمیر به افراد حرفه‌ای بسپارید.

برای مطالعه بیشتر: بهترین هدست‌های بلوتوثی بازار 1402

تمیز کردن جک هندزفری

تمیز کردن جک هندزفری

تشخیص خرابی سیم

اگر هنگام اتصال هندزفری به تلفن همراه شما صدای خش خش تولید می‌شود، احتمالاً سیم آسیب دیده است؛ اما برای اینکه مطمئن شوید مشکل از گوشی نیست، بهتر است یک هندزفری سالم به گوشی خود وصل کرده و آن را امتحان کنید. اگر مشکلی وجود ندارد، باید به فکر تعویض کابل هندزفری با کابل AUX باشید.

همچنین اگر در حین گوش دادن به موسیقی با مشکل قطع و وصل ارتباط مواجه شدید، مشکل از خرابی سیم است. برای پیدا کردن محل دقیق سیم، هنگام گوش دادن به موسیقی با هندزفری، سیم را نقطه به نقطه خم کرده و صاف کنید. جایی که صدا بیشتر قطع و وصل می‌شود، سیم مشکل دارد و آسیب دیده است.

تشخیص خرابی سیم هندزفری

تشخیص خرابی سیم هندزفری

تعمیر هندزفری بدون لحیم کاری

دلیل اصلی کار نکردن هندزفری، آسیب دیدن قسمت‌هایی از سیم آن است. این مشکل به‌خصوص در سوکت و انتهای هندزفری دیده می‌شود. برای تعمیر هندزفری خراب بدون لحیم کاری باید مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا قسمتی از عایق سیم را که فکر می‌کنید نزدیک به قسمت خراب سیم است، ببرید. برای این کار می‌توانید از کاتر استفاده کنید.
  • عایق را از سیم جدا کنید تا به محل خرابی سیم‌ها برسید. توجه داشته باشید که سیم‌ها ظریف هستند و باید با احتیاط کار کرد.
  • قسمت آسیب دیده را به طور کامل برش دهید.
  • حالا سه سیم داخلی را جدا کنید. این سیم‌ها مسی یا طلایی، سبز و قرمز هستند.
  • هر یک از سیم‌های داخلی را به همان رنگ در طرف دیگر سیم چیده شده بپیچید.
  • سپس سیم‌های گوشی راست و چپ را با نوار برق به هم بچسبانید.
  • در نهایت عایق کابل را با کمک چسب حرارتی بچسبانید.

چگونه هندزفری که سیمش قطع شده را درست کنیم؟

برای این منظور می‌توانید از لحیم کاری کمک بگیرید. اگر بخواهید سیم‌ها را به صورت دستی وصل کنید، ممکن است صدا با خش خش و بی‌کیفیت منتقل شود. اگر در منزل توانایی لحیم کاری دارید، می‌توانید هندزفری خود را درست کنید. اگر نه پیشنهاد ما این است که زیاد خود را اذیت نکنید، این روزها می‌توانید با هزینه بسیار کم یک هندزفری جدید با گارانتی خریداری کنید.

نکات جلوگیری از خراب شدن هندزفری

قبل از اینکه با مشکلات خرابی هندزفری مواجه شوید، بهتر است نکات مهمی را رعایت کنید که در محافظت از آن بسیار موثر است. قطعاً با دنبال کردن این نکات می‌توانید این مشکل را برطرف کرده و از هندزفری خود محافظت کنید. در ادامه به کلیدی‌ترین نکات برای محافظت از هندزفری اشاره می‌کنیم:

کیف نگهداری هندزفری

کیف نگهداری هندزفری یکی از کاربردی‌ترین لوازم جانبی است که از آسیب رسیدن به هندزفری جلوگیری می‌کند. پس از هر بار استفاده، به جای انداختن آن در کیف یا هر جای دیگری، آن را در کیف مخصوص قرار دهید.

کابل هندزفری را تمیز کنید

اگر صبح هنگام ورزش یا دویدن با هندزفری به موسیقی گوش می‌دهید، ممکن است کابل هندزفری عرق کند، پس حتماً کابل و جک کانکتور را بعد از ورزش پاک کنید. بهتر است مقداری مواد شوینده را با آب مخلوط کرده و به آرامی کابل را تمیز کنید. اگر هندزفری شما در معرض آب یا باران است، حتماً آن را با یک حوله تمیز خشک کنید.

برای مطالعه بیشتر: چگونه ایرپاد را شارژ کنیم؟

از پیچاندن سیم‌های هندزفری به یکدیگر خودداری کنید

نحوه جمع کردن هندزفری بعد از اینکه از آن استفاده کردید بسیار مهم است. بعضی‌ها عادت دارند سیم‌های هندزفری را به صورت نامنظم جمع کنند، طبیعتاً این روش به مرور زمان به هندزفری آسیب می‌رساند؛ اما با کمی تلاش و حوصله می‌توانید از آسیب هندزفری جلوگیری کنید. نکته مهم دیگر این است که هنگام اتصال کابل به برق هرگز کابل‌ها را جابجا نکنید، کابل هندزفری نباید تحت کشش باشد. با تمام این توضیحات اگر فکر می‌کنید ممکن است دوباره همین اتفاق بیفتد، حتماً از بلوتوث و هندزفری بی سیم استفاده کنید.

نکات مهم در نگهداری هندزفری

نکات مهم در نگهداری هندزفری

سخن پایانی

هندزفری‌ها به دلیل ظرافتی که دارند خیلی زود خراب می‌شوند و آسیب می‌بینند. مشکلاتی که برای این لوازم جانبی به وجود می‌آید، متفاوت است و از این رو راه حل‌های متفاوتی برای حل هر یک از این مشکلات پیشنهاد می‌شود. پس ابتدا باید نوع خرابی هندزفری خود را بشناسید و سپس بر اساس آن اقدام کنید. اگر مطمئن هستید که علت کار نکردن هندزفری خرابی سیم آن در قسمت‌های مختلف است، می‌توانید آن را با لحیم کاری یا بدون استفاده از لحیم کاری تعمیر کنید.

ممکن است مطالعه این مقاله برای شما مفید باشد: حساسیت هدفون یا امپدانس چیست؟

سوالات متداول

  • اولین قدم برای درست کردن هندزفری خراب چیست؟

ابتدا باید علت را پیدا کنید. به طور کلی اکثر مشکلات هندزفری به دلیل فرسایش سیم یا مشکلات انتقال صدا است.

  • آیا غیر از لحیم کاری روش دیگری برای تعمیر هندزفری وجود دارد؟

ابتدا سوکت را با کاتر، سیم چین یا قیچی از هندزفری خارج کنید. سیم‌ها در رنگ‌های قرمز، آبی، سبز و سفید دیده می‌شود. سیم‌های رنگی را با فندک بسوزانید. می‌توانید سیم‌ها را به یک سوکت 3.5 میلی متری قدیمی یا جدید وصل کنید. سمت راست سوکت آبی، سمت چپ سبز و رویه طلایی است که شما باید هر رنگ را سر جای خود قرار دهید و به این شکل هندزفری بدون لحیم کاری تعمیر می‌شود.

  • چرا هندزفری کار نمی‌کند؟

مشکل پخش صدا از هندزفری نشانه مشکل سخت افزاری است؛ اما برای اینکه مطمئن شوید مشکل دقیقاً کجاست، با هندزفری دیگری چک کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × سه =