Banner Image

برای انواع خودرو چقدر ضد یخ بریزیم؟

4/5 - (1 امتیاز)

یکی از سوالات پیش رو برای مالکان خودروها، این است که چقدر ضد یخ بریزیم؟ این پرسش تنها در ذهن رانندگان تازه کار مطرح نمی‌شود، بلکه رانندگان باتجربه نیز گاهی در مورد افزودن مقدار صحیح ضدیخ به اتومبیل خود دچار سردرگمی می‌شوند. دلیل این سردرگمی، تفاوت سیستم خنک کننده در اتومبیل‌های گوناگون است. برای مثال سیستم خنک کننده برخی خودروها طراحی ساده‌ای دارد و در هر زمان می‌توان به آن دسترسی داشت؛ اما در سوی مقابل خودروهای دیگری هستند که مخزن جداگانه برای سیستم خنک کننده دارند.

همچنین میزان ترکیب ضد یخ و آب در هر فصل متغیر است. برخی از مالکان خودرو اعتقاد دارند که بایستی فاصله خالی میان سطح ضد یخ و درجه ماکسیموم منبع وجود داشته باشد، در حالی که عده دیگری اعتقاد دارند بایستی همیشه سطح ضد یخ خودرو در منطقه ماکسیموم قرار داشته باشد؛ بنابراین اگر مایل هستید برای سوال چقدر ضد یخ بریزیم پاسخی درخور پیدا کنید و نتیجه نهایی این تناقضات را متوجه شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

ضد یخ چیست؟

پیش از آن‌که بدانیم چقدر ضد یخ بریزیم، لازم است تا به ساختار این ماده بپردازیم. بخشی از مایع خنک کننده موتور که بین عموم به ضد یخ مشهور است، یک ترکیب شیمایی و صنعتی به شمار می‌رود. این مایع از ترکیب آب مقطر و الکل‌های صنعتی تشکیل می‌شود، موادی که توسط صنایع پتروشیمی تولید و سپس با نسبت‌های از پیش تعیین شده با یکدیگر مخلوط می‌شوند.

ضد یخ چیست؟

نوع مرسوم ضد یخ، از ترکیب آب مقطر با مونو اتیلن گلایکول ساخته می‌شود. اتیلن گلایکول یک الکل صنعتی است که نقطه جوش بالایی دارد و به همین دلیل از سال 1926 در سیستم خنک کننده خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدتی بعد، تولیدکنندگان تصمیم گرفتند تا الکل‌های قوی‌تری را جایگزین اتیلن گلایکول کنند که خاصیت سمی و اسیدی کمتری داشته باشند. پروپیلن‌ گلایکول نوع دیگری از الکل است که در تولید ضد یخ مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر الکل و آب مقطر، تولیدکنندگان ضدیخ مواد دیگری همچون نیتریت‌ها و سیلیکات‌ها را نیز به عنوان افزودنی ضد یخ استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: چه روغنی برای موتورسیکلت مناسب است؟

کارکرد ضد یخ چیست؟

همان‌گونه که از نام این ماده مشخص است، ضد یخ تنظیم حرارت پیشرانه است. موتورهای درون‌سوز برای فعالیت صحیح به حرارت نیازمند هستند. درجه حرارت مورد نیاز هر پیشرانه در محدوده مشخصی قرار دارد. اگر حرارت از حد خاصی کاهش یابد موتور و اجزای آن دچار یخ‌زدگی می‌شوند. همچنین در صورت افزایش بیش از حد حرارت پیشرانه، سیستم خنک کننده جوش می‌آورد. وظیفه ضد یخ، تنظیم حرارت موتور از طریق جریان یافتن در سیستم خنک کننده موتور است.

کارکرد ضد یخ

این ماده وظیفه دارد تا دمای مایع خنک کننده را بین محدوده خاصی حفظ کند و طور هم‌زمان از یخ زدن و جوش آوردن مایع خنک کننده جلوگیری به عمل آورد. در واقع ضد یخ از طریق مخلوط شدن با آب، دمای انجماد آب را کاهش می‌دهد و دمای جوش آن را بالا می‌برد. می‌دانیم که آب مقطر در دمای 0 درجه یخ می‌زند و در دمای 100 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید. اضافه کردن 50 درصد ضد یخ مرغوب به آب مقطر، باعث می‌شود تا دمای انجماد به حدود منفی 20 درجه کاهش یابد. دمای جوش آب نیز به حدود 110 درجه افزایش خواهد یافت؛ بنابراین مایع خنک کننده اتومبیل شما اکنون قابلیت جذب حرارت بیشتری دارد و با مقاومت در برابر یخ زدن، می‌تواند در هوای بسیار سرد نیز جریان پیدا کند.

چقدر ضد یخ بریزیم؟

اکنون نوبت به مهم‌ترین پرسش این مقاله می‌رسد، چقدر ضد یخ بریزیم؟ اکثر متخصصان و خبرگان حوزه خودرو توصیه می‌کنند که ترکیب نصف – نصف از آب مقطر و ضد یخ را برای استفاده در سیستم خنک کننده انتخاب کنید. در واقع بایستی با رقیق کردن ضد یخ به وسیله افزودن آب مقطر، مایع خنک کننده مناسب را تهیه کنید.

ریختن ضد یخ در ماشین

البته این میزان با توجه به اقلیم جغرافیایی و فصل متغیر است. برای مثال در نقاط سردسیر و فصل زمستان، بهتر است تا نسبت ضد یخ را در مقابل آب افزایش دهید. با این حال هیچ‌گاه از ضد یخ خالص برای اتومبیل خود استفاده نکنید و همیشه آن را با آب مقطر مخلوط نمایید. هنگامی که مخلوط مناسب از مایع خنک کننده را تهیه کردید و سیستم خنک کننده را مورد شستشو قرار دادید تا درجه ماکسیموم منبع خنک کننده را با مایع پر کنید.

معرفی انواع ضد یخ

اکنون که با پاسخ سوال چقدر ضد یخ بریزیم آشنا شدید، لازم است تا به بررسی انواع ضد یخ بپردازیم. به طور معمول در بازار دو نوع ضد یخ وجود دارد که شامل ضد یخ اسیدی و روغنی هستند. نوع ساده و مرسوم ضد یخ، ضد یخ الکلی یا اسیدی نام دارد. این نوع از ضد یخ با رنگ سبز خود شناخته می‌شود و معمولا قیمت پایین‌تری نسبت به نوع دیگر دارد. ضد یخ‌های الکلی عمر طولانی دارند اما ممکن است درون موتور خوردگی ایجاد کنند. همچنین هنگام تعویض آن‌ها به شستشوی کامل سیستم خنک کننده نیاز است.

انواع ضد یخ

نوع دیگر و مدرن ضد یخ، ضد یخ روغنی است. این نوع قیمت بالاتری دارد و عمر آن نیز کوتاه‌تر است. با این حال تعویض آن نیازی به شستشوی سیستم خنک کننده ندارد و همچنین امکان خوردگی قطعات پیشرانه را به حداقل می‌رساند.

بیشتر بخوانید: آموزش پولیش ماشین با دستگاه

نکات مهم در استفاده از ضد یخ

پیش از آن‌که از تعمیرکار خود بپرسید چقدر ضد یخ بریزیم؟ لازم است تا به نکاتی در این زمینه توجه کنید. این نکات به شرح زیر هستند:

نکته اول: ضد یخ مناسب اتومبیل شما در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. اگر به دفترچه راهنمای اتومبیل دسترسی ندارید، با تعدادی از تعمیرکاران و متخصصان خبره برای انتخاب ضد یخ مناسب مشورت کنید.

نکته دوم: ضد یخ را از برند معتبر و فروشگاه‌های مورد اعتماد خود تهیه کنید.

ضد یخ مناسب ماشین

نکته سوم: بیش از حد در رادیاتور ضد یخ نریزید. تمامی سیستم‌های خنک کننده درجه‌ای برای نشان دادن محدودیت حجم دارند. اگر بیش از حد مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو بریزید، این مایع موجب خفگی سیستم می‌شود و نشتی ایجاد می‌کند.

نکته چهارم: همیشه پس از تعویض ضد یخ، سیستم خنک کننده اتومبیل را هواگیری کنید. برای انجام این کار از یک مکانیک خبره کمک بخواهید.

نکته پنجم: عمر ضد یخ بین 2 الی 3 سال است و مرغوب‌ترین انواع ضد یخ بیش از 5 سال عمر نمی‌کنند؛ بنابراین بهتر است تا در بازه‌های زمانی دو سال یک‌بار نسبت به تعویض ضد یخ اقدام کنید.

جمع‌بندی

ضد یخ یکی از مهم‌ترین روان کننده‌های خودرو است که اهمیت بسیار زیادی برای حیات سالم موتور و اجزای درونی آن دارد. انتخاب نوع مرغوب ضد یخ، ترکیب مناسب آن با آب مقطر و چک کردن دائمی آن از جمله وظایفی است که یک راننده ماهر بر عهده دارد. هزینه تعویض ضد یخ و بررسی آن بسیار کمتر از بودجه مورد نیاز برای تعمیر سیستم خنک کننده موتور و مجراهای داخلی آن است؛ بنابراین شما می‌توانید با انتخاب یک ضد یخ مرغوب و تعویض آن در بازه‌های زمانی 2 الی 3 ساله، کارکرد صحیح اتومبیل خود را تداوم بخشید.

 

سوالات متداول

  • آیا ضد یخ مایع خطرناکی برای موجودات زنده به شمار می‌رود؟

ضد یخ یک مایع شیمیایی است که از ترکیب الکل‌های صنعتی با آب مقطر تهیه می‌شود. این الکل‌ها برای پوست انسان و محیط زیست خطرناک هستند و همچنین مشکلاتی برای اندام‌های داخلی انسان ایجاد می‌کنند؛ بنابراین از هرگونه تماس با ضد یخ باید پرهیز کرد.

  • آیا ضد یخ، ضد جوش نیز هست؟

پاسخ این سوال مثبت است. ضد یخ نقطه انجماد را کاهش می‌دهد (پایین‌تر می‌آورد) و نقطه جوش را افزایش می‌دهد. یک ضد یخ مناسب نقطه انجماد آب را به منفی 35 درجه و نقطه جوش آن را به مثبت 112 درجه افزایش می‌دهد.

  • ضد یخ 50/50 بخریم یا ضد یخ معمولی؟

برخی سازندگان، مخلوط مایع خنک کننده را با نسبت 50/50 به بازار عرضه کرده‌اند که شامل 50 درصد آب و 50 درصد ضد یخ است. استفاده از این محلول برای افرادی که با خودرو کار می‌کنند بسیار مفید است. با این حال بهتر است تا مالکان شخصی اتومبیل‌ها خودشان اقدام به خرید ضد یخ و ترکیب آن با آب مقطر نمایند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =