Banner Image

از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته است؟

امتیاز دهید

بسیاری از ما به ‌‌محض بیدار شدن از خواب، گوشی‌مان را چک می‌کنیم‌ و در بیشتر ساعات روز در حال کار کردن با تلفن همراه هستیم، اما امان از روزی که گوشی‌مان خراب شود و به درستی کار‌ نکند! یکی از عوامل خرابی گوشی، اشکال در هارد آن است، اگر این سوال در ذهنتان وجود دارد که از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته، جای درستی آمده‌اید! چراکه قرار است در این مطلب از علائم و نشانه‌های خرابی هارد گوشی برایتان بگوییم و عواملی که باعث خرابی آن می‌شود را مورد بررسی قرار دهیم، پس با ما همراه باشید.

هارد گوشی چیست و چه مزایایی دارد؟

در ابتدا و قبل از پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته، می‌خواهیم کمی درباره هار‌د تلفن همراه صحبت کنیم و اطلاعاتی از نحوه کارکرد آن در‌ اختیارتان قرار دهیم. هارد یا MultiMedia Card( EMMC) یک حافظه داخلی است که در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این حافظه شامل فلش NAND و یک کنترلر ذخیره‌سازی است که وظیفه  مدیریت و ذخیره و بازیابی اطلاعات به حافظه فلش را بر عهده دارد.

هارد گوشی

هارد یا EMMC به طور گسترده در گوشی‌های امروز استفاده می‌شود، زیرا باوجود کارایی و عملکرد بالا، قیمت آن مقرون‌به‌صرفه است. به طور خلاصه می‌توان گفت که این قطعه سخت‌افزاری ذخیره، نمایش و پردازش داده‌های رسانه‌ای مانند تصاویر، ویدئوها و صدا را انجام می‌دهد و برای کاربران تجربه خوشایندی را در هنگام استفاده از گوشی رقم می‌زند. از مزایای استفاده از هارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • EMMC پیام‌های صوتی و تصویری را برای پخش رمزگشایی می‌کند و با انجام کارهایی مانند تغییر اندازه، تصحیح رنگ، حجم کاری پردازنده اصلی را کاهش می‌دهد.
  • هارد‌های جدید به دلیل ادغام چند عملکرد با یکدیگر و قرار گرفتن در یک تراشه، نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر، برق کمتری مصرف می‌کنند‌.
  • ادغام چند عملکرد در یک تراشه فقط مصرف برق را کاهش نداده، بلکه به کوچک‌تر شدن سایز گوشی‌ها نیز کمک کرده است.
  • هارد عملکرد سیستم را با بهینه‌سازی پردازش و کاهش تأخیر در ذخیره‌سازی، بهبود بخشیده است.
  • تراشه‌های EMMC به دلیل سایز کوچکشان در تبلت‌ها نیز استفاده می‌شوند.‌

دلیل سوختن هارد گوشی موبایل

لوازم الکترونیکی همواره در معرض خرابی قرار دارند، گوشی‌های تلفن همراه نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به طور مثال ممکن است در حال مکالمه تلفنی، گوشی به زمین بیفتد یا آنکه در زمان شارژ به طور ناگهانی خاموش و روشن شدن شود. تمامی این اتفاقات و بسیاری بیشتر از آن برای اکثریت کسانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند، رخ داده است‌. در ادامه مطلب از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته به دلایلی که ممکن است منجر به سوختن هارد شود اشاره کنیم:

داغ شدن گوشی

داغ شدن گوشی می‌تواند به هارد آسیب برساند. عواملی مثل کارهای گرافیکی سنگین یا بازی‌های مختلف به دلیل مصرف انرژی بیشتر به تولید گرما منجر می‌شوند‌‌ و اگر گرمای تولیدی بیشتر از استاندارد هارد باشد به آن آسیب وارد می‌کند.‌

گرم شدن گوشی

منبع تغذیه پایدار

زمانی که شارژر گوشی را به پریز وصل می‌کنید، جریان برق نباید به طور مداوم کم و زیاد شود‌. تغییر ولتاژ جریان برق به دستگاه آسیب می‌رساند.

مشکلات نرم‌افزاری

اگر نرم‌افزاری روی گوشی نصب کنید که دچار مشکل باشد یا نتواند با آن سازگار شود، ممکن است باعث خرابی و اختلال در هارد شود‌.

آسیب فیزیکی

بله؛ اصلی‌ترین موضوع همان صدمه فیزیکی به دستگاه است که اغلب باعث از کار افتادن آن می‌شود. آسیب فیزیکی می‌تواند شامل ضربه خوردن، شکستگی، افتادن داخل آب باشد.

آسیب فیزیکی به گوشی

عیوب ساختاری

احتمال دارد دستگاه خریداری شده شما با مشکلاتی مانند نقص در ساخت و عدم کنترل کیفیت روبرو باشد. در این هنگام گوشی بدون اتفاق خاصی دچار مشکل می‌شود که باید سریعا به نمایندگی مراجعه کنید.

علائم سوختن هارد گوشی چیست؟

اگر گوشی شما دچار مشکل است و دقیقا نمی‌دانید که علت خرابی آن از هارد است یا خیر؛ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال که از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته پاسخ دهیم. سوختن هارد دارای علائم زیر است:

  • خاموش شدن مداوم گوشی تلفن همراه و یا ری‌استارت شدن خودکار گوشی
  • هنگ کردن تلفن همراه در هنگام کار
  • گوشی بعد از روشن شدن اصطلاحا بالا نمی‌آید‌، یعنی در قسمت نمایش لگوی برند، گیر می‌کند.
  • در هنگام ورود و خروج اطلاعات مانند حذف تصاویر، گوشی ارور می‌دهد.‌
  • در صورت مشاهده پیغام‌های Encrypt Unsuccessful و Internal Storage Damaged احتمال با خرابی هارد گوشی روبرو هستید.
  • اگر هارد تلفن همراه دچار مشکل شده باشد حتی بعد از فلش کردن، گوشی روشن نمی‌شود‌.

آیا تعمیر هارد گوشی امکان پذیر است؟

همانطور که گفتیم وظیفه هارد گوشی ذخیره‌سازی اطلاعات است. این تراشه به دلایل مختلفی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم ممکن است با مشکلاتی روبرو شود و عملکرد مناسبی از خود نشان ندهد. در قسمت قبل به این سوال که از کجا بفهمیم هارد گوشی سوخته پاسخ دادیم. حال می‌خواهیم درباره تعمیر هارد صحبت کنیم. به طور کلی پاسخ به این سوال که آیا هارد گوشی قابل تعمیر است، نمی‌تواند دقیق باشد، چراکه در ‌ابتدا باید میزان خرابی مورد بررسی قرار بگیرد ‌و سپس درباره تعمیر یا تعویض آن تصمیم‌گیری شود.

تعمیر هارد گوشی

در صورت خراب شدن گوشی می‌توانید آن را نزد یک متخصص ببرید تا با عیب‌یابی، مشکلات آن را پیدا کند. اگر هارد دچار مشکل شده باشد با مراجعه به تعمیرکار ماهر می‌توانید گوشی خود را تعمیر کنید. این تعمیرات شامل تعویض بخش خراب، رفع خطا، تعویض نرم‌افزار و مواردی دیگر است‌. در پاره‌ای از اوقات هارد به هیچ‌وجه قابل تعمیر نیست که در این صورت باید برای تعویض آن اقدام کنید. در نهایت اگر مشکل گوشی به دلیل خرابی هارد باشد، با تعمیر و یا تعویض آن می‌توانید گوشی را مجددا راه‌اندازی کنید.

جمع بندی

هارد یا EMMC تراشه‌ای است که برای ذخیره‌سازی اطلاعات در گوشی‌های هوشمند استفاده می‌شود و یکی از اجزای اصلی گوشی‌ها به ‌حساب می‌آید‌. هارد با پردازش سریع اطلاعات به افزایش سرعت گوشی منجر می‌شود‌؛ اما هارد گوشی نیز همواره در معرض خرابی قرار دارد و عواملی مانند ضربه فیزیکی، نرم‌افزارهای ناسازگار، استفاده طولانی برای کارهای سنگینی مانند بازی کردن، می‌تواند به آن آسیب وارد کند. اگر با روشن و خاموش شدن مداوم گوشی روبرو هستید و بعد از هر بار ری‌استارت شدن گوشی بالا نمی‌آید، احتمالا هارد آن دچار مشکل شده است. در‌ این زمان با مراجعه به یک تعمیرکار ماهر می‌توانید هارد را تعمیر یا تعویض کنید.

 

سوالات متداول

·       اهمیت هارد در چیست؟

EMMC پخش مناسب و کارآمد محتوای چند رسانه‌ای را در تلفن هوشمند امکان پذیر می‌کند. این بخش برای کاربران دارای اهمیتی زیادی است، زیرا تجربه خوشایندی در استفاده از گوشی برایشان فراهم می‌کند.

·       آیا کیفیت هارد بر عملکرد یک تلفن هوشمند تأثیر می‌گذارد؟

بله، یک هارد باکیفیت بالا، عملکرد گوشی را هنگام پخش محتوای چند رسانه‌ای تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. لازم به یادآوری است که یک EMMC بی‌کیفیت ممکن است منجر به عملکرد کند یا حتی خرابی دستگاه شود.

·       چگونه می‌توان‌ مشخصات هارد گوشی را بررسی کرد؟

این مشخصات فنی در دفترچه راهنمای گوشی وجود دارد که با مطالعه آن می‌توانید پاسخ سوالاتتان را دریافت کنید.

·       هنگام خرید گوشی هوشمند باید به چه نکاتی در مورد هارد توجه کرد؟

در زمان خرید گوشی هوشمند، به مشخصاتی مانند نوع پردازنده و ظرفیت هارد توجه کنید. یک هارد با ظرفیت بالاتر می‌تواند اطلاعات بیشتری را در خود جای دهد و خیال شما را از بابت ذخیره اطلاعات حجیم راحت کند.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =