Banner Image

آیا هارد اکسترنال ویروسی می‌شود؟

امتیاز دهید

اگر با حجم زیادی از اطلاعات سروکار داشته باشید که از قضا نیاز به ذخیره‌سازی در یک حافظه پرتابل را داشته باشند، باید به فکر خرید یک هارد اکسترنال باشید. یک حافظه ذخیره‌سازی پرتابل که ظرفیت آن از گیگابایت گذشته و مرزهای ترابایتی را به تسخیر خود درآورده است. متأسفانه این گجت کارآمد و به‌درد بخور، می‌تواند طعمه ویروس‌های کامپیوتری شود؛ به همین دلیل در جواب سوال آیا هارد اکسترنال ویروسی میشود، باید جواب مثبت دهیم!

باید این را بدانید که اگر ویروسی بتواند رایانه شما را آلوده کند، به‌طور بالقوه به اجزای دیگر از جمله هارد اکسترنال نیز قابل سرایت خواهد بود و این آلودگی تا قبل از ریشه‌کنی، زنجیره‌وار ادامه می‌یابد. در ادامه، بررسی می‌کنیم که آیا هارد اکسترنال ویروسی میشود یا خیر؛ همچنین در صورت ویروسی شدن، کدام علائم را جدی بگیریم و چطور آن را برطرف نماییم.

علائم ویروسی شدن هارد اکسترنال

حالا که در جواب سوال «آیا هارد اکسترنال ویروسی میشود؟» به پاسخ مثبت رسیدیم، بهتر است به دنبال سرنخ‌های کشف آن باشیم. هارد اکسترنال دقیقا مثل هارد اینترنال ویروسی می‌شود! اگر هارد اکسترنال را به یک کامپیوتر آلوده وصل کنید تا فرآیند انتقال داده‌ها را بین این دو انجام دهید، به احتمال زیاد ویروس را نیز منتقل خواهید کرد؛ یعنی کافی است که یک فایل آلوده را از سیستم به هارد اکسترنال انتقال دهید تا این آلودگی، گریبان‌گیر هارد شود. این زنجیره انتقال ویروس ادامه دارد تا وقتی که همه میزبان‌ها ویروس‌کشی شوند و حامل بدافزار نباشند. تا قبل از ویروس کشی، هارد دیسک را به هر سیستم جدیدی وصل کنید، سیستم جدید نیز به زمره سیستم‌های آلوده به ویروس افزود می‌شود.

وصل کردن هارد اکسترنال به کامپیوتر

اگر هارد اکسترنال را به یک کامپیوتر آلوده وصل کنید تا فرآیند انتقال داده‌ها را بین این دو انجام دهید، به احتمال زیاد ویروس را نیز منتقل خواهید کرد

پس اولین قدم برای قطع این چرخه، شناسایی علائم ویروسی شدن هارد اکسترنال است. چگونه بفهمیم هارد دیسک آلوده به بدافزار است؟ اگر درایو آلوده شده باشد، چند علامت مشخص وجود دارد:

  • سرعت پایین خواندن/نوشتن و زمان پاسخگویی بسیار کند
  • بروز علائم خرابی در هارد اکسترنال به طور تصادفی و ناگهانی
  • مشاهده تعداد زیادی پاپ آپ به شکل غیرعادی و غیرمنتظره
  • دریافت پیام‌های هشدار دهنده
  • پاک شدن و ناپدید شدن برخی فایل‌ها
  • آشکار شدن برخی فایل‌ها و آیکن‌های ناشناس
  • هنگ کردن هارد حین انتقال یا دریافت دیتا

بیشتر بخوانید: هارد کامپیوتر چیست و چگونه کار می‌کند؟

رفع مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال

آیا خبر داشتید که برخی ویروس‌ها تا مدت‌ها بدون نشانه باقی می‌مانند؟ چنین ویروس‌هایی با عملکرد مخرب خود با علائم کم‌تر ادامه می‌دهند تا جایی که آن‌ها را اسکن و شناسایی کنید. اگر هارد شما ویروسی شده و در پی رفع مشکل آن هستید، بهتر است از نرم‌افزارها برای افزایش امنیت استفاده کنید.

  • نرم افزار USB Disk Security

نرم افزار USB Disk Security قابلیت‌های پیشرفته‌ای دارد و به آنتی ویروس مجهز شده است. اگر از این نرم‌افزار استفاده کنید، تا حد زیادی بابت امنیت هارد اکسترنال آسوده خاطر خواهید شد.

خوشبختانه محیط کاربری USB Disk Security فاقد پیچیدگی بوده و حتی اگر آفلاین باشید، وظیفه‌اش را در برابر ویروس‌ها و تروجان به نحو احسنت انجام می‌دهد.

  • آنتی ویروس

شاید قبل از آن که چنین راهکاری را پیشنهاد دهیم، خودتان به فکر تهیه یک آنتی ویروس افتاده باشید. اولین و موثرترین راهکار برای رفع مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال، استفاده از یک آنتی ویروس مناسب است.

اسکن کردن فایل با انتی ویروس

اولین و موثرترین راهکار برای رفع مشکل ویروسی شدن هارد اکسترنال، استفاده از یک آنتی ویروس مناسب است.

با اندکی تحقیق، می‌توانید به‌روزترین آنتی ویروس‌ها را شناسایی و تهیه کنید. از طرف دیگر، در بسیاری از موارد می‌توان از طریق Command window ویندوز یا Registry نیز این کار را انجام داد.

  • نرم افزار ریکاوری

اگر در اثر ویروسی شدن هارد اکسترنال، اطلاعات شما از دست رفته است، باید از نرم‌افزارهای ریکاوری برای بازیابی آن‌ها کمک بگیرید. با سرچ در اینترنت، می‌توانید نرم‌افزارهای مختلفی پیدا کنید ولی در این بین، Gihosoft RePicvid Standard می‌تواند یکی از ایده‌آل‌ترین گزینه‌های روی میز برای ریکاوری یا همان بازیابی اطلاعات شما باشد.

بیشتر بخوانید: چرا هارد اکسترنال بالا نمیاد؟

چگونه هارد را ویروس کشی کنیم؟

راستش را بخواهید، هیچ سیستمی صد در صد امن و عاری ویروس نخواهد بود. خطر همیشه در کمین است و می‌تواند دیتاهای شما را در معرض نابودی قرار دهد. اگر بخواهید به شکل قطعی از ویروسی شدن هارد اکسترنال جلوگیری کنید، باید دور اتصال هارد به هر سیستم مشکوکی را خط بکشید. چنین چیزی تقریبا غیرممکن است و بهترین راه، مطمئن شدن از سیستم و چک کردن آنتی ویروس آن است.
حالا اگر اقبال با شما یار نبود و هارد ویروسی شد، از طریق دو روش زیر می‌توانید آن را ویروس کشی کنید:

فرمت کردن هارد اکسترنال

در برخی مواقع برای پاکسازی فلش یا هارد اکسترنال، مجبور به فرمت کامل آن می‌شوید. اگر هارد اکسترنال شما ویروسی شده و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان آن را نجات دهید، باید آن را فرمت کنید.

فرمت کردن هارد اکسترنال

اگر هارد اکسترنال شما ویروسی شده و می‌خواهید در سریع‌ترین زمان آن را نجات دهید، باید آن را فرمت کنید.

بعد از فرمت کردن هارد، اطلاعات شما پاک می‌شود و شاید این مورد، تنها نقطه تاریک استفاده از این روش برای خلاص شدن از ویروس‌ها باشد. این مورد را به خاطر بسپارید کهQuick  فرمت نمی‌تواند هارد شما را کامل پاکسازی کند. به همین دلیل، بهتر است ازFull  فرمت استفاده کنید.

استفاده از آنتی ویروس

همانطور که در پاراگراف قبل اشاره کردیم، با نرم‌افزار آنتی ویروس هارد اکسترنال شما از بدافزارها نجات پیدا می‌کند و با احتمال قوی، داده‌ها و اطلاعات شما محفوظ می‌مانند؛ ولی اگر هارد شما به ویروس خاص و متداولی به نام Shortcut Virus آلوده شود، اوضاع کمی فرق دارد. این ویروس همه فایل‌های شما را به یک آیکون بلااستفاده تبدیل کرده که دسترسی به آن، فقط از طریق یک میانبر بی‌ارزش میسر است.

نرم‌افزار آنتی ویروس

با نرم‌افزار آنتی ویروس هارد اکسترنال شما از بدافزارها نجات پیدا می‌کند و با احتمال قوی، داده‌ها و اطلاعات شما محفوظ می‌مانند

قبل از مقابله با این ویروس، باید از کلیک کردن بر روی آیکن آن خودداری کنید تا مجوز تخریب بیشتر به این بدافزار داده نشود. این ویروس از طریق آنتی ویروس، cmd ، رجیستری و نرم افزار EaseUS CleanGenius ویروس کشی می‌شود.

چگونه از ویروسی شدن هارد اکسترنال جلوگیری کنیم؟

اگر مطمئن هستید که قرار نیست هارد اکسترنال خود را به سیستم‌های ناشناس وصل کنید، اولین راهکار برای محافظت از ویروسی شدن هارد، پاک نگه‌داشتن سیستم کامپیوتری از ویروس‌ها است. در نتیجه یک آنتی ویروس خوب و به‌روز روی سیستم خود نصب کنید و به اصول زیر عمل کنید:

  • هرگز روی لینک ناشناس و مشکوک داخل ایمیل کلیک نکنید، آدرس ایمیل فرستنده واقعی، (نه نام او) را بررسی کنید و در نهایت، هرگز فایل داخل ایمیل‌هایی که منتظرشان نبودید را دانلود نکنید.
  • برای اسکن دائمی فایل‌ها و شناسایی هرگونه بدافزار، از یک آنتی ویروس معتبر و آپدیت کمک بگیرید.
  • اجازه اتصال هرگونه فلش یا هارد ناشناس و مشکوک را به سیستم خود ندهید.
  • برای این که هارد شما هیچ تأثیری از سیستم آلوده نگیرد، کافی است حالت write protected را فعال کنید. با فعال کردن این مود، هارد اکسترنال وارد مود read only می‌شود.
  • یک نرم افزار موثر وجود دارد که می‌تواند مانند مانعی محکم، هارد اکسترنال شما را از آسیب بدافزارها حفظ کند. با نرم‌افزار Ntfs drive protection، مود read only روی هارد فعال می‌شود.
  • با تغییر فرمت درایوها از pen drive به NTFS، شما از یک روش دستی برای مسدود کردن دسترسی ویروس‌ها و بدافزارها به هارد اکسترنال استفاده کرده‌اید.

ویروس ها چه خطراتی برای هارد اکسترنال دارند؟

به عبارت ساده، یک ویروس کامپیوتری، یک برنامه خود تکثیر شونده است که می‌تواند کدگذاری خود را بر روی فایل‌ها و اسناد دیگر رایانه تحمیل کند؛ بنابراین، مشابه یک ویروس در بدن انسان، این ویروس دیجیتالی نیز برای فعالیت به یک میزبان نیاز دارد. پس از اینکه این بدافزار فایلی را روی سیستم شما (به‌عنوان سیستم میزبان) قفل یا آلوده کرد، به طور مکرر خود را کپی (تکثیر) می‌کند و در نهایت، روی فایل‌ها و برنامه‌های دیگر تأثیر منفی می‌گذارد. اگر یک فایل آلوده به بدافزار را به یک سیستم سالم و عاری از ویروس ببرید، ویروس یک میزبان جدید پیدا می‌کند تا در آنجا فعالیت مخربش را آغاز کند و تکثیر شود.

ویروس کامپیوتری

یک ویروس کامپیوتری، یک برنامه خود تکثیر شونده است که می‌تواند کدگذاری خود را بر روی فایل‌ها و اسناد دیگر رایانه تحمیل کند

البته همه ویروس‌ها عملکرد و ویژگی‌های یکسانی ندارند. برخی به شدت کپی می‌شوند و می‌توانند در عرض چند دقیقه، کل سیستم شما را به چالش بکشند. بی‌شک رایانه آلوده‌تر، پتانسیل بیشتری برای انتقال این آلودگی به دیگر گجت‌ها خواهد داشت.

از دست رفتن فایل‌ها و اطلاعات موجود در هارد اکسترنال و ناتوانی در بازیابی آن‌ها، اولین ضرری است که توسط ویروس به شما می‌رسد. سرقت اطلاعات و به خطر افتادن حریم شخصی شما نیز می‌تواند از مخاطرات بدافزارها باشند.

بیشتر بخوانید: هارد گوشی چیست و چگونه اطلاعات را ذخیره می‌کند؟

سخن پایانی

همانطور که گفتیم، هارد اکسترنال مانند فلش و هارد اینترنال، ویروسی می‌شود. واقعیت این است مقابله با ویروس‌های کامپیوتری چالش بزرگی است که شما را به دردسر می‌اندازد. با توجه به این که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، باید با آنتی ویروس خوب تا جای ممکن از آلودگی سیستم کامپیوتری خود به بدافزار جلوگیری کنید. در صورتی که هارد اکسترنال شما ویروسی شد، یا باید تن به فرمت کردنش بدهید و از اطلاعات ذخیره شده داخل آن بگذرید، یا باید به مدد نرم‌افزارها و راهکارهای نرم‌افزاری، بدافزارها را از بین ببرید.

سوالات متداول

  • آیا حذف شدن برخی فایل‌ها و اطلاعات داخل هارد اکسترنال می‌تواند ناشی از ویروسی شدن آن باشد؟

بله، برخی ویروس‌ها اطلاعات شما را حذف می‌کنند و بهترین راهکار در مقابل این رویداد، در دسترس داشتن برنامه‌های ریکاوری قوی و قابل اعتماد است.

  • اولین قدم برای بهبود امنیت سیستم‌های ویندوزی در برابر بدافزارها چیست؟

بهتر است هیچ‌وقت از autorun.inf استفاده نکنید و همیشه پیش از باز کردن برنامه و فایل‌های مشکوک یک بار آن‌ها را با آنتی ویروس اسکن کنید.

  • آیا Quick Format راهکار خوبی برای پاک کردن ویروس‌ها از هارد اکسترنال است؟

خیر، این روش فرمت نمی‌تواند همه بدافزارها و ویروس‌‌ها را به صورت 100 درصد پاک کند.

اشتراک‌گذاری

یک نظر

  1. امیر پاسخ

    سلام وقت بخیر
    ببخشید من یه هارد اینترنال از رو لپتاپ وا کردم و به عنوان اکسترنال ازش استفاده میکنم. دیروز از این هارد یسری فایل انتقال دادم به فلشی که گویا ویروسی بود و الان هارد هم ویروسی شده و بالا نمیاد
    الان کلن اطلاعات هارد پریده یا با ویروس کشی برطرف میشه؟
    اگه پریده باشه میشه ریکاوریش کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − هشت =