Banner Image
از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده

از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

5/5 - (1 امتیاز)

لنت ترمز، یک قطعه کوچک و مصرفی و در عین حال، یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو به حساب می‌آید که تأثیر مستقیم روی ترمز گیری و ایمنی خودرو و سرنشینان دارد. لنت ترمز، اصطکاک لازم برای متوقف ساختن چرخ‌ها را فراهم می‌آورد و طبیعتاً با گذشت زمان فرسوده شده و کارایی خود را از دست می‌دهد. در صورت سایش و تمام شدن لنت ترمز، توصیه می‌شود هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید تا از گزند حوادث ناگوار بعدی در امان باشید؛ اما از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده و وقت تعویض آن رسیده است؟

عوامل متعددی روی سایش و تمام شدن لنت‌ها تأثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع رانندگی، شرایط مسیر، نوع لنت، گذشت زمان و … اشاره کرد. اگر لنت‌ها در وضعیت مناسبی نباشند، خودرو از طریق علائم مختلف به ما اخطار می‌دهد. در ادامه با بررسی نشانه‌های خرابی لنت‌ها همراه ما باشید.

از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده؟

در وهله اول، با بررسی چشمی به راحتی می‌توان فهمید که آیا لنت تمام شده یا هنوز می‌تواند وظیفه خود را به درستی انجام ‌دهد. معمولاً لنت از میان شکاف‌های رینگ قابل ‌رویت است. زمانی که از بین شکاف‌ها به لنت نگاه می‌کنید، دست‌کم ۴ میلی‌متر آن باید مشخص باشد. در غیر این صورت، لنت تمام شده و باید عوض شود.

به علاوه، اگر به هر نحوی توانستید نگاه مستقیم بر لنت ترمز بیندازید، بررسی کنید که گوشته لنت خورده نشده باشد. به بیان بهتر، اگر ضخامت لنت به 20 درصد مقدار اولیه خود رسیده باشد، یعنی عمر مفید آن تمام شده و به تعویض نیاز دارد.

در ضمن، شرکت‌های تولیدکننده لنت ترمز معمولاً تاریخ تولید و انقضای محصول را روی جعبه آن درج می‌کنند؛ بنابراین با بررسی جعبه و مشاهده این اطلاعات به راحتی می‌توان متوجه شد که چه زمان برای تعویض لنت‌ها مناسب است. علاوه بر این موارد، تشخیص هر یک از نشانه‌های زیر به منزله نیاز به تعویض لنت ترمز است.

بیشتر بخوانید: لنت ترمز چیست؟

صدای سوت لنت

بارزترین نشانه تمام شدن و سایش لنت ترمز، شنیدن صدای ممتد سوت است. از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده و نیاز به تعویض دارد؟ تنها کافی است حین رانندگی به صدا توجه کنید، چرا که صدای سوت لنت بسیار واضح، محسوس و حتی گوش‌خراش است.

صدای سوت لنت

صدای سوت لنت

صدای خرخر لنت

گاهی اوقات حین ترمز گیری، صدای خرخر از سوی لنت به گوش می‌رسد. این صدا، ناشی از برخورد قطعه فلزی کوچک بالای لنت با روتور است که در اثر سایش بیش از حد لنت ترمز به وجود می‌آید. برخورد این قطعه با روتور به‌ هیچ ‌وجه نباید ادامه پیدا کند، چون به روتور آسیب می‌رساند؛ بنابراین در صورت شنیدن صدای خرخر، فوراً به یک تعمیرگاه معتبر مراجعه کنید.

چراغ هشدار لنت

برخی خودروهای پیشرفته و امروزی به سنسور فرسایش لنت مجهز هستند که با بررسی وضعیت لنت‌ها، هشدار لازم برای تعویض آن‌ها را از طریق یک چراغ کوچک در پشت آمپر، برای راننده صادر می‌کنند.

روشن شدن چراغ روغن ترمز

اگر سطح روغن ترمز پایین باشد، چراغ روغن ترمز روشن می‌شود. در صورتی که این چراغ به دور از انتظار روشن شد، می‌توانید به سلامت لنت‌ها شک کنید. چرا که سطح روغن ترمز رابطه مستقیم با ضخامت لنت ترمز دارد. کاهش گوشته لنت و اتمام آن باعث پایین آمدن سطح روغن ترمز و در نتیجه روشن شدن چراغ مربوطه می‌شود.

لرزش پدال ترمز

در پاسخ به این سوال که از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده، بد نیست اشاره‌ای به پدال ترمز داشته باشیم. اگر حین ترمزگیری معمولی، احساس کردید پدال ترمز زیر پای شما می‌لرزد، به سلامت لنت‌ها شک کنید. لنت و روتور با همکاری یکدیگر، گرمای ناشی از اصطکاک را دفع می‌کنند. اگر لنت‌ها اثربخشی خود را از دست دهند، روتور به تنهایی متحمل گرمای زیاد شده و سطح صاف آن تغییر شکل می‌دهد. زمانی که پدال ترمز را فشار می‌دهید، لنت‌های ساییده به سطح ناهموار روتور می‌چسبند و ارتعاشات این برخورد در نهایت به کف پای شما انتقال می‌یابد.

شل بودن یا حساسیت بیش از حد پدال ترمز

اگر با فشار بسیار کم پا، پدال بیش از حد پایین رفت، یا سیستم هیدرولیک آسیب دیده یا لنت‌ها خراب شده‌اند. البته حساسیت بیش از حد نیز می‌تواند نشان از فرسودگی روتور یا نشت رطوبت در روغن ترمز باشد.

شل بودن یا حساسیت بیش از حد پدال ترمز

شل بودن یا حساسیت بیش از حد پدال ترمز

اختلال و تاخیر در ترمزگیری

از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده و وقت تعویض آن فرا رسیده است؟ به عکس‌العمل ماشین پس از فشردن پدال ترمز دقت کنید. اگر پس از فشار دادن پدال ترمز، خودرو در مدت ‌زمان مورد انتظار متوقف نشد، احتمالاً لنت‌ها اثربخشی خود در ایجاد اصطکاک را از دست داده و نیاز به تعویض دارند.

کشیدن خودرو در هنگام ترمز

اگر پس از فشردن پدال ترمز حس کردید کنترل خودرو تا حدی از دست شما خارج شده، باید سلامت لنت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. به دلایل مختلف ممکن است لنت‌های ماشین به نسبت یکسان سایش پیدا نکنند. اگر یکی از لنت‌ها بیش از دیگری ساییده شده باشد، کنترل ماشین در هنگام ترمزگیری از دست راننده خارج می‌شود. این حالت مخصوصاً زمانی به وجود می‌آید که لنت‌ها به طور هم‌زمان تعویض نشده باشند؛ بنابراین فرمان نگرفتن ماشین حین ترمزگیری می‌تواند نشانه‌ای از تمام شدن حداقل یکی از لنت‌های ترمز باشد. البته نقص در جلوبندی، کم ‌باد بودن تایرها و … نیز می‌توانند در رفتار خودسرانه ماشین نقش داشته باشند؛ بنابراین بهتر است پیش از تصمیم به تعویض لنت‌ها، نزد تعمیرکار ماهر رفته و رفع مشکل را به وی بسپارید.

خارج شدن کنترل ترمزگیری

زمانی که لنت‌ها سالم باشد، فشردن پدال ترمز باعث متوقف شدن خودرو می‌شود. اگر علیرغم فشردن پدال، خودرو آن‌طور که باید رغبتی به توقف نداشت، بهتر است نزد تعمیرکار ماهر رفته و لنت‌های ماشین را عوض کنید. حتی اگر تنها یکی از لنت‌ها معیوب بود، بهتر است لنت چرخ موازی آن را نیز عوض کنید تا بدین ‌وسیله، سیستم ترمز عملکرد بهینه‌ای حین ترمزگیری از خود نشان دهد.

بهترین زمان تعویض لنت

لنت ترمز یک کالای مصرفی با طول عمر محدود به حساب می‌آید که بسته به نحوه رانندگی، شرکت سازنده، مسافت طی شده با خودرو، کیفیت جاده‌ها و … ممکن است زودتر از موعد خراب شود. مشاهده هر یک از علائم فوق به معنی لزوم تعویض لنت است.

ولی در شرایط ایده‌آل، لنت‌ها پس از پیمودن مسافت ۳۵۰۰۰ الی ۴۰۰۰۰ کیلومتر، نیاز به تعویض دارند. اگر پس از بررسی چشمی از بین شکاف‌های رینگ موفق نشدید حداقل ۳ الی ۴ میلی‌متر از لنت ترمز را ببینید و یا اگر به هر نحوی امکان مشاهده لنت‌ها از نزدیک فراهم شد و متوجه شدید که ضخامت آن‌ها به 20 درصد مقدار اولیه خود رسیده، بهتر است هر چه سریع‌تر ماشین خود را نزد تعمیرکار مجرب برده و لنت‌های ترمز را عوض کنید.

بهترین زمان تعویض لنت

بهترین زمان تعویض لنت

نکات مهم برای افزایش عمر لنت ترمز

اهمیت این موضوع که از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده تا بتوانیم با تعویض به‌ موقع آن‌ها از حوادث ناخواسته جلوگیری کنیم، بر هیچ‌کس پوشیده نیست. با این حال، اطلاع از روش‌های نگهداری و افزایش عمر لنت نیز امری ضروری به حساب می‌آید. حین رانندگی، نکات زیر را به خاطر بسپارید تا لنت‌های ترمز دیرتر دچار سایش و فرسودگی شوند.

  • از ترمزگیری‌های ناگهانی تا حد امکان اجتناب کنید.
  • زمانی که در حال نزدیک شدن به مقصد هستید، سعی کنید ابتدا با کم کردن گاز، سرعت ماشین را کاهش دهید تا حین ترمزگیری نهایی برای توقف کامل، لنت‌ها متحمل فشار کمتری شوند.
  • از گاز دادن و ترمزهای پیاپی پرهیز کنید.
  • وسایل اضافی را از داخل ماشین خارج کنید. هر چه خودرو سبک‌تر باشد، فشار کمتری حین ترمزگیری روی لنت‌ها وارد می‌شود.

کلام آخر

از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده و چه موقع باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد، موضوع بسیار مهمی است که تمام رانندگان ملزم به دانستن آن هستند. لنت ترمز یک قطعه مصرفی به حساب می‌آید که حتی در صورت نگهداری عالی، باز هم با گذشت زمان کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد. در غیر این صورت قطعات وابسته به لنت نظیر روتور دچار آسیب شده و خودرو از کنترل خارج می‌شود. سلامت سرنشینان و خودرو مستقیماً به سلامت لنت ترمز بستگی دارد، بنابراین در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله، بهتر است هر چه سریع‌تر، لنت‌های وسیله نقلیه خود را عوض کنید.

راه‌های افزایش طول عمر لنت

راه‌های افزایش طول عمر لنت ترمز

پرسش‌های متداول

  • علائم خرابی لنت ترمز کدام است؟

شنیدن صدای سوت یا خرخر از سوی لنت، نرمی و شلی پدال ترمز، کشیده شدن خودرو پس از ترمزگیری، اختلال و تأخیر در ترمزگیری و … همگی نشانه خرابی لنت ترمز هستند.

  • طول عمر مفید لنت موتور چقدر است؟

در بهترین شرایط، لنت موتور پس از پیمودن مسافت بین ۳۵ الی ۴۰ هزار کیلومتر کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.

  • با بررسی چشمی از کجا بفهمیم لنت ترمز تمام شده است؟

اگر ضخامت لنت ترمز به 20 درصد مقدار اولیه خود رسیده باشد، یعنی باید عوض شود. همچنین اگر از میان شیارهای رینگ موفق نشدید حداقل ۴ میلی‌متر از لنت را ببینید، یعنی زمان تعویض این قطعه فرسوده فرا رسیده است.

  • چگونه می‌توان ماندگاری لنت را افزایش داد؟

سبک کردن ماشین با کاهش وسایل اضافی، اجتناب از ترمزگیری و گاز دادن‌های مکرر، اجتناب از ترمز کردن‌های ناگهانی، تعویض هم‌زمان لنت‌ چرخ‌های موازی و رانندگی در جاده با شرایط معمولی، عوامل موثر در بهبود طول عمر لنت ترمز هستند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 9 =