Banner Image
مقایسه آیفون 13 و 14

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ (راهنمای کامل خریداران)

5/5 - (3 امتیاز)

اپل به تغییرات سالانه خود در تولید گوشی‌های آیفون شهرت دارد، اما این تغییرات در نسخه استاندارد آیفون 14 آن‌قدرها که باید پیشگامانه نیست. در واقع مدل پایه آیفون 14 به شکل باورنکردنی شبیه به مدل قبلی خود یعنی آیفون 13 است. اگر به دنبال مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ هستید تا ببیند که سری جدیدتر ارزش خرید دارد یا نه، شما را به خواندن ادامه مطلب دعوت می‌کنیم. در ادامه این دو سری گوشی را از جنبه‌های مختلف چون طراحی، نمایشگر، نرم‌افزار و سخت‌افزار و … با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم.

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر طراحی

طراحی آیفون 14 بسیار شبیه به آیفون 13 است و هر دو از شیشه و آلومینیوم ساخته شده‌اند و دارای بخش پشتی براق هستند. هر دو دارای نمایشگرهای ناچ نیز هستند و فقط در مدل‌ آیفون 14 پرو به جای ناچ یک دایره‌ جزیره شکل برای قرار گرفتن دوربین سلفی در نظر گرفته شده است. آیفون 14 همانند مدل قبلی دارای محافظ سرامیکی در شیشه جلویی برای دوام بیشتر است. در آیفون 13 طرح ماژول دوربین عقب از لنزهای عمودی روی هم به لنزهایی با چیدمان مورب تغییر کرد که آیفون 14 هم از این رویکرد پیروی می‌کند. در خصوص رنگ‌بندی هم باید گفت که آیفون 14 در شش رنگ عرضه می‌شود: مشکی، استارلایت، قرمز، آبی، بنفش و طلایی. رنگ‌های آیفون 13 شامل صورتی، آبی، مشکی، استارلایت، سبز و قرمز است.

مقایسه آیفون 13 و 14

طراحی آیفون 14 بسیار شبیه به آیفون 13 است و هر دو از شیشه و آلومینیوم ساخته شده‌اند و دارای بخش پشتی براق هستند.

تفاوت‌های آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر صفحه ‌نمایش

یکی از نکات مهم که در مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ باید به آن اشاره کرد این است که هر دو دارای نمایشگرهای 6.1 اینچی OLED عملاً یکسانی با پشتیبانی از HDR، 800 نیت روشنایی و 1200 نیت حداکثر روشنایی هستند. در آزمایش با نورسنج‌های مخصوص و در محیط آزمایشگاهی، روشنایی آیفون 13 با 795 نیت نسبت به 757 نیت آیفون 14 کمی بیشتر است. بازتولید رنگ نیز تا حد زیادی مشابه هم بوده و در آیفون 14 شاهد بازتولید 117 درصد از طیف رنگی sRGB و 83 درصد از طیف رنگی چالش‌برانگیز DCI-P3 هستیم که در آیفون 13 به ترتیب 110 و 78 درصد است. برای چشم انسان، تمایز این اعداد بسیار سخت خواهد بود.

بیشتر بخوانید:آیفون 15 با 10 ویژگی جدید و عجیب معرفی شد!

صفحه نمایش آیفون 13 و 14

در آیفون 13 به ترتیب 110 و 78 درصد است. برای چشم انسان، تمایز این اعداد بسیار سخت خواهد بود.

تفاوت در اندازه نمایشگر

برای مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ به ‌شکل درست باید گفت این دو سری هرکدام دارای یک گوشی متفاوت از نظر اندازه نمایشگر هستند؛ با خرید آیفون 14 پلاس نمایشگر 6.7 اینچی خواهید داشت که برای تماشای محتوا کارآمدتر است. با این ‌حال، اگر گوشی‌های کوچک‌تر را ترجیح می‌دهید، آیفون 13 مینی با نمایشگر کوچک 5.4 اینچی گزینه خوبی است. نرخ تازه‌سازی تصویر در هر دو سری هم 60 هرتزی است.

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر دوربین

برخی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌ها و پیشرفت‌های آیفون 14 در مقایسه با آیفون 13 مربوط به دوربین‌های آن است. آیفون 14 مانند مدل‌های قبلی خود از یک جفت دوربین 12 مگا پیکسلی پشتی بهره می‌برند که یکی لنز اصلی و دیگری دوربین اولتراواید است؛ اما این بار، سنسور اصلی آیفون 14 با پیکسل‌های بزرگ‌تر (1.9 میکرون) و با دیافراگم f/1.5، بسیار توانمندتر از گذشته به نظر می‌رسد. همه این‌ها کمک می‌کند تا عکس‌ها و ویدیوهای بهتری را ثبت کند، همچنین جزئیات بهتر و نویز کمتری را ارائه می‌دهند.

دوربین آیفون 13 و 14

بهبود نوردهی در آیفون 14

برای مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ باید گفت در سری جدید حالت شب نیز با سرعت دو برابر نوردهی بهبود یافته است. علاوه بر این، وجود ویژگی Photonic Engine در سری 14 به بهبود عملکرد دوربین در نور کم هم کمک می‌کند. در واقع، تمام این تغییرات باعث شده تا آیفون 14 در لیست بهترین دوربین گوشی‌ هوشمند قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:راهنمای جامع اتصال ساعت هایلو به گوشی‌های اندرویدی و آیفون

ارتقای دوربین سلفی

دوربین جلو هم در آیفون 14 تغییر کرده و سنسور TrueDepth جدید در آن دارای دیافراگم ƒ/1.9 است که در تشخیص عمق در نور کم به شما کمک می‌کند. در مقابل، آیفون 13 به دیافراگم f/2.2 بسنده می‌کند و برای اولین بار در دوربین جلویی آیفون 14 و آیفون 14 پلاس فوکوس خودکار را خواهید داشت.

پیشرفت در ثبت ویدیو بدون لرزش

از نظر ثبت ویدیو هم باید گفت که در سری 14 اپل حالت اکشن جدیدی را معرفی کرده که تثبیت لرزش بهتری در حین گرفتن فیلم را به همراه دارد. به ‌طور کلی، آیفون 14 عکس‌های بهتری نسبت به آیفون 13 تولید می‌کند؛ اما پیشرفت‌ها به اندازه‌ای قابل ‌توجه نیستند که تفاوت قیمت 100 دلاری را به‌ تنهایی توجیه کنند.

تفاوت‌های آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر سخت‌افزار و عملکرد

معرفی یک آیفون جدید معمولاً به معنای استفاده از چیپست جدید هم هست، اما برای اولین بار در تاریخ تولید آیفون، اپل این کار را برای آیفون 14 و آیفون 14 پلاس انجام نداده و از همان تراشه A15 bionic گران‌ قیمت آیفون 13 استفاده کرده است؛ یعنی یک تراشه 5 هسته‌ای برای بهبود عملکرد بازی و یک پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای آن.

بیشتر بخوانید:بهترین پاوربانک برای آیفون (9 مدل برتر)

آیفون 13 و 14

هر دو گوشی به ویژگی‌های جدید مانند سفارشی‌سازی صفحه قفل جدید، ویرایش تنظیمات و موارد دیگر دسترسی دارند.

تفاوت عملکرد در بنچمارک‌های معتبر

شاید به نظر برسد مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ از این نظر کار بیهوده‌ای است؛ اما باید بدانید که تغییرات اندکی در تراشه هست که باعث شده بنچمارک آیفون 14 در مقابل آیفون 13 بهتر باشد. در سایت مرجع Geekbench 5، آیفون 14 نتایج بهتری در عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای (به ترتیب 1727 و 4553) داشته و عملکرد آیفون 13 (1684 و 4192) به ثبت رسیده است. آیفون 14 همچنین در تست Wild Life Unlimited 3DMark امتیاز فریم بالاتری داشته و 69 فریم در ثانیه نسبت به نتیجه 60 فریم در ثانیه آیفون 13 عدد قابل ‌توجهی است.

 مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر عمر باتری و شارژ

آیفون 14 تا 20 ساعت پخش ویدئو و 80 ساعت پخش صدا در مقایسه با آیفون 13 برای 19 ساعت پخش ویدئو و 75 ساعت پخش صدا عملکرد بهتری دارد که به معنای افزایش عمر باتری حداقل روی کاغذ است. متأسفانه، در آزمایش باتری برای وبگردی آیفون 14 بدتر از مدل قبلی خود عمل می‌کند. در حالی‌ که آیفون 13 هنگام این آزمایش 10.5 ساعت دوام می‌آورد، آیفون 14 تنها توانسته عمر باتری را تا 9 ساعت و 28 دقیقه مدیریت کند که حدود نیم ساعت از میانگین گوشی‌های هوشمند کمتر است.

اگر می‌خواهید گوشی با دوام بیشتری داشته باشید، آیفون 14 پلاس را باتری بزرگ‌تر و قدرتمند‌تر انتخاب کنید. این گوشی هوشمند 6.7 اینچی به مدت 11 ساعت و 57 دقیقه برای وب‌گردی دوام می‌آورد. همچنین در انتهای این بخش باید اشاره کرد که تمام مدل‌های آیفون 14 و آیفون 13 با شارژر 20 واتی شارژ می‌شوند که بسیار کندتر از رقبای اندرویدی است.

آیفون 13 و 14

این گوشی هوشمند 6.7 اینچی به مدت 11 ساعت و 57 دقیقه برای وب‌گردی دوام می‌آورد.

تفاوت‌های آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر ویژگی‌های ایمنی

وقتی صحبت از ویژگی‌های ایمنی به میان می‌آید، مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ شما را به این نتیجه می‌رساند که اپل تغییرات قابل‌توجهی را در سری جدیدتر ایجاد کرده است. این تغییرات شامل بهبود عملکرد حرارتی تلفن و یک ویژگی SOS با اتصال ماهواره‌ای برای دریافت کمک در شرایط اضطراری است.

اپل زمان زیادی را صرف این ویژگی خاص و تبلیغ آن کرده است، زیرا می‌تواند در بدترین شرایط نجات‌دهنده باشد. آیفون 13 به این مورد دسترسی ندارد. همچنین آیفون 14 دارای قابلیت جدید و انحصاری Crash Detection است که می‌تواند تصادف اتومبیل را تشخیص دهد و با شماره تلفن‌های اضطراری تماس بگیرد. در مقابل آیفون 13 فقط دارای حالت SOS است که با نگه ‌داشتن دکمه پاور فعال می‌شود.

بیشتر بخوانید»تفاوت اپل واچ سری ۷ و ۸

مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ از نظر نرم‌افزار

گرچه آیفون 13 با سیستم عامل iOS 15 راه‌اندازی و به بازار عرضه شد و آیفون 14 جدیدترین نرم‌افزار را دارد؛ اما خبر خوش این است که هر دو از iOS 16 پشتیبانی می‌کنند. هر دو سری قابل ارتقا به نسخه بتای iOS 17 نیز هستند؛ به این معنی که هر دو گوشی به ویژگی‌های جدید مانند سفارشی‌سازی صفحه قفل جدید، ویرایش تنظیمات و موارد دیگر دسترسی دارند. از آنجایی ‌که آن‌ها اساساً چیپست یکسانی را اجرا می‌کنند، تفاوت زیادی در نرم‌افزار بین آیفون 14 و آیفون 13 وجود ندارد.

آیفون 13 و 14

هر دو گوشی به ویژگی‌های جدید مانند سفارشی‌سازی صفحه قفل جدید، ویرایش تنظیمات و موارد دیگر دسترسی دارند.

آیفون 13 یا آیفون 14 کدام برنده این مقایسه است؟

همان‌طور که در مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ دیدیم، سری جدیدتر دارای پیشرفت‌های خاصی است مانند:

  • اتصال ماهواره‌ای SOS برای شرایط اضطراری
  • سنسور تشخیص تصادف
  • پیشرفت دوربین در عکاسی با نور کم

با وجود این پیشرفت‌ها، آیفون 14 شباهت‌های زیادی به آیفون 13 دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • تراشه A15 Bionic
  • صفحه ‌نمایش یکسان (به‌استثنای آیفون 14 پلاس)
  • طراحی شبیه به هم

همچنین آیفون 13 با به‌روزرسانی نرم‌افزاری به iOS 16، از آخرین ویژگی‌های نرم‌افزاری اپل برای آیفون 14 از جمله قفل قابل تنظیم صفحه‌نمایش، برخوردار است. با وجود شباهت‌ها و تفاوت‌ها اگر بودجه برای شما اهمیت بیشتری دارد، باید از برخی عملکردها و پیشرفت‌های دوربین آیفون 14 چشم‌پوشی کنید و سری 13 را بخرید.

مقایسه آیفون 13 و 14

کلام آخر

بدون شک مقایسه آیفون ۱۳ و ۱۴ به شما کمک می‌کند تا گوشی بهتری بخرید؛ اما باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که بهترین گوشی مدلی است که با نیازها، کاربردهای مدنظر و بودجه شما همخوانی داشته باشد. در این مطلب با مقایسه جنبه‌های مختلف سعی کردیم تا به شما برای انتخاب گزینه ایده‌آل و تجربه خرید بهتر کمک کنیم.

سوالات متداول

  • برای عکاسی آیفون 13 گزینه بهتری محسوب می‌شود یا آیفون 14؟

هر دو سنسورهای اصلی یکسانی دارند و کیفیت تصاویر ثبت‌ شده با آن‌ها بسیار شبیه به هم است. با این‌ وجود برای عکاسی در نور کم و شب آیفون 14 گزینه بهتری است.

  • تفاوت عمده و اصلی بین آیفون 13 و 14 در چیست؟

آیفون 14 نسبت به آیفون 13 پیشرفت‌هایی در بخش دوربین داشته و ابزارهای ایمنی جدیدی هم ارائه می‌دهد. این نکته می‌تواند برای افرادی که از آیفون 11 یا مدل قدیمی‌تر استفاده می‌کنند، ویژگی بزرگی به شمار آید و برای کاربران آیفون 13 چندان محسوس نیست.

  • آیفون 13 یا 14، کدام از نظر تراشه و عملکرد قوی‌تر هستند؟

تراشه A15 Bionic که در سری 14 همان چیپ موجود در آیفون 13 است، این نکته یعنی از نظر عملکرد سخت‌افزاری شبیه به هم هستند.

  • آیا آیفون 13 و 14 هم اندازه و هم وزن هستند؟

آیفون 14 استاندارد تقریباً ابعادی مشابه با آیفون 13 مدل پایه دارد. هر دو دستگاه 146.7 میلی‌متر طول و 71.5 میلی‌متر عرض دارند، اما آیفون 14 به ضخامت 7.80 در مقایسه با آیفون 13 با 7.65 کمی ضخیم‌تر و سنگین‌تر است.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 5 =