Banner Image

مقایسه اپل واچ اولترا و سری ۸: کدام ارزش خرید دارد؟

5/5 - (3 امتیاز)

تا همین ده سال پیش آیا فکرش را هم می‌کردید که یک روز، ساعت مچی بتواند به چنین گجت قدرتمند و هوشمندی تبدیل شود که تقریباً بتوان همه کارها را با آن انجام داد؟ اپل یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه اسمارت واچ نوآوری‌های بسیار جالبی به خرج داده و پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند بازار را تولید می‌کند. سری‌های مختلف اپل واچ، از جمله اپل واچ اولترا و سری ۸، دو مدل از محبوب‌ترین ساعت‌های هوشمند تولید شده توسط این شرکت هستند که هرکدام ویژگی‌ها و امکانات منحصر به فردی را ارائه می‌دهند؛ اما تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ چیست؟

به طور کلی، اپل واچ به شما امکان می‌دهد از طریق ساعت مچی خود، به اطلاعات مهم دسترسی داشته باشید و کارهای مهم مانند پاسخ دادن به پیام‌ها، دریافت تماس‌ها و ردیابی سلامتی و تناسب اندام را انجام دهید. اپل واچ اولترا و سری ۸ در برخی موارد ویژگی‌های یکسانی دارند، اما به طور قابل توجهی متفاوت هستند و این تفاوت از اندازه و طراحی ظاهری آن‌ها شروع می‌شود. در این مقاله قصد داریم تفاوت‌های بین این دو را بررسی کرده و ببینیم کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد. با ما همراه باشید.

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ طراحی و شکل ظاهری

قبل از اینکه به تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ بپردازیم بیایید ویژگی‌های اپل واچ سری ۸ را بررسی کنیم. از لحاظ شکل ظاهری، اپل واچ سری ۸ و سری ۷ با شاسی، صفحه ‌نمایش و اندازه‌های قاب یکسانی طراحی و به بازار عرضه شدند. این یعنی دکمه چرخان یا Crown هر دو در گوشه سمت راست بالا قرار گرفته، صفحه نمایش ساعت مستطیلی با گوشه‌های گرد و صفحه نمایش OLED ساخته شده و ساختار آن‌ها نیز از جنس آلومینیوم یا استیل ضد زنگ است. اندازه صفحه اپل واچ‌های سری ۷ و ۸، ۴۱ و ۴۵ میلی‌متر بوده و بر این اساس می‌توان گفت اپل واچ سری ۸ عملاً همان سری ۷ است اما با برخی تفاوت‌های جزئی در ظاهر و امکانات.

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ طراحی و شکل ظاهری

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ طراحی و شکل ظاهری

اما این را نمی‌توان در مورد تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ نیز گفت. اپل واچ اولترا دارای طراحی کاملاً جدید تیتانیومی است که در حال حاضر، منحصر به فردترین مدل در بین ساعت‌های هوشمند اپل به شمار می‌رود. قابل توجه‌ترین وجه تمایز اپل واچ اولترا، صفحه عظیم ۴۹ میلی‌متری آن است که بسیار مستحکم ساخته شده و نگاه کردن به موارد نمایش داده‌ شده را برای کاربران آسان‌تر می‌کند. وجه تمایز بزرگ دیگر آن، برآمدگی است که دکمه چرخان در آن قرار می‌گیرد. این برآمدگی از دکمه در برابر ضربه محافظت می‌کند و باعث می‌شود که دکمه پاور حتی در هنگام پوشیدن دستکش راحت‌تر قابل لمس باشد.

دکمه اکشن اپل واچ اولترا به کاربران این امکان را می‌دهد که بین حالت‌های تمرین مختلف جابجا شوند یا بخش‌های مورد نظر خود را علامت‌گذاری کنند. اپل واچ سری ۸ دارای این دکمه اکشن نیست.

از لحاظ شکل ظاهری نیز در رابطه با تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ باید گفت که اپل واچ اولترا کمی زمخت‌تر از سری ۸ طراحی شده که برخی آن را دوست دارند و برخی دیگر چنین طرحی را نمی‌پسندند؛ زیرا معتقدند طراحی شیک اپل واچ را خراب می‌کند. از نظر کاربردی بودن، صفحه بسیار بزرگ‌تر اپل واچ اولترا، باعث می‌شود برای کسانی که یک گجت کوچک و جمع و جور می‌خواهند جذابیت کمتری داشته باشد. برای این کاربران، سری ۸ محصول جذاب‌تری است.

بیشتر بخوانید: ساعت هوشمند چیست؟ تفاوت اسمارت‌واچ، مچ‌بند هوشمند و گام‌شمار

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ کارایی‌ها و امکانات

اپل واچ سری ۸ شاید از لحاظ ظاهری شبیه به نسل قبلی خود به نظر برسد، اما از نظر امکانات تغییرات قابل توجهی داشته است. این تغییرات عبارتند از چیپست جدید Apple S8 و یک سنسور دمای بدن جدید که امکان ردیابی دقیق‌تر چرخه قاعدگی را فراهم می‌کند. این سنسور همچنین نوسانات دمایی کاربران را در هنگام خواب ثبت می‌کند که در مورد رفاه عمومی کاربر داده‌های جالبی ارائه می‌دهد. سری ۸ همچنین قادر به تشخیص تصادف اتومبیل بوده و پس از یک شمارش معکوس کوتاه، با شماره‌های اضطراری تماس حاصل کرده و موقعیت مکانی کاربر را به آن‌ها ارسال می‌کند. از دیگر ویژگی‌هایی که بین اپل واچ سری ۸ و ۷ مشترک هستند می‌توان به ECG، مانیتور SpO2، سنسور ضربان قلب، تشخیص سقوط و ردیابی خواب اشاره کرد.

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ کارایی‌ها و امکانات

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ کارایی‌ها و امکانات

اما تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ در این زمینه چیست؟ اگر اپل واچ اولترا را بخرید، همه این ویژگی‌های جدید و موارد بیشتری را دریافت خواهید کرد. برای شروع، تمام مدل‌های اولترا از اینترنت LTE پشتیبانی می‌کنند. سری اولترا همچنین دارای یک باتری بزرگ‌تر است که با هر بار شارژ حدود ۳۶ ساعت کار می‌کند. در حالت کم‌مصرف این زمان می‌تواند تا ۲۴ ساعت بیشتر شود که این مدل را به بهترین گزینه برای کسانی تبدیل می‌کند که می‌خواهند اسمارت واچ بادوام‌تری داشته باشند. قابل ذکر است که هر دو ویژگی برای جذب ورزشکاران هاردکور، صخره‌نوردان، کوه‌نوردان و سایر موارد مشابه طراحی شده‌اند، اما احتمالاً برای بقیه کاربران نیز جذاب هستند.

برای شناگران و غواصان، اپل واچ اولترا انتخاب بهتری است. این دستگاه دارای یک عمق ‌سنج بوده که می‌تواند فشار آب را در زمان واقعی تا ۴۰ متر اندازه‌گیری کند. این دستگاه تا عمق ۱۰۰ متری آب قابل استفاده بوده و ضد گرد و غبار با استاندارد IP6X است. مهم‌ترین تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ برای شناگران و غواصان این است که سری اولترا با اپلیکیشن‌های بسیار کاربردی ارائه می‌شود؛ از جمله یک برنامه غواصی اختصاصی که دمای آب، زمان زیر آب و موارد دیگر را نمایش می‌دهد. سری ۸ تنها برای عمق ۵۰ متری طراحی شده است، بنابراین با پاشیدن آب استخر روی آن یا بارش باران در هنگام رانندگی مشکلی به وجود نمی‌آید.

اپل واچ سری اولترا همچنین برای کسانی که به پیاده‌روی علاقه دارند گزینه بهتری است. اگر گم شوید، اپل واچ اولترا دارای یک بلندگوی دوگانه است که به عنوان آژیر هشدار عمل می‌کند. به گفته اپل، دیگران می‌توانند صدای این آژیر را از فاصله ۱۸۰ متری بشنوند. یک GPS دو بانده جدید با استفاده از باندهای فرکانس L1 و L5 نیز در آن تعبیه شده که تضمین می‌کند به این راحتی‌ها گم نمی‌شوید؛ مانند گلکسی واچ ۵ پرو، اولترا نیز دارای قابلیت Back Track است که به کاربران کمک می‌کند به نقطه قبلی که در آن بودند بازگردند.

بیشتر بخوانید: چطور اپل واچ را آپدیت کنیم؟ [راهنمای کامل]

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ مشخصات فنی

اما تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ مشخصات فنی چیست؟ هر دو ساعت هوشمند از جدیدترین سیستم ‌عامل WatchOS 9 اپل بهره می‌برند. چهار Watch Face جدید، بهبود وضعیت ردیابی خواب و دویدن، ردیابی دارو و یک برنامه قطب‌نمای اصلاح ‌شده از جمله تغییرات قابل توجهی هستند که در این سیستم عامل اعمال شده‌اند.

همان‌طور که گفته شد اپل واچ سری ۸ تا عمق ۵۰ متری در برابر آب مقاوم است، در حالی که سری اولترا می‌تواند تا عمق ۱۰۰ متری زیر آب دوام بیاورد. هر دو دارای گواهی IP6X (مقاومت در برابر گرد و غبار) هستند. دو قابلیت اصلی این گجت‌های هوشمند عبارتند از تشخیص تصادف خودرو و سنسور دما. آن‌ها از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج برای تشخیص تصادف در زمانی که داخل خودرو هستید استفاده می‌کنند. اگر تصادف تشخیص داده شود و در عرض ۱۰ ثانیه به اعلانی که روی صفحه آمده پاسخ ندهید، ساعت به طور خودکار با پلیس تماس می‌گیرد و به مخاطبین اضطراری انتخاب ‌شده، موقعیت مکانی شما را ارسال می‌کند.

تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ از لحاظ مشخصات فنی

اپل واچ اولترا دارای سه میکروفون برای ضبط صدای واضح‌تر با نویز پس‌زمینه کمتر است.

یک تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ این است که با خرید اپل واچ اولترا، شما یک GPS دو فرکانسه و دقیق‌تر دریافت می‌کنید که سیگنال دقیق‌تری را هنگام دویدن، دوچرخه‌سواری، پیاده‌روی و غیره به شما می‌دهد. همچنین یک دکمه اکشن در سری اولترا وجود دارد که می‌تواند برای انجام یک عمل خاص برنامه‌ریزی شود. علاوه بر این، می‌توان از ویژگی آژیر ۸۶ دسی‌بل این گجت در مواقع اضطراری استفاده کرد.

اپل واچ اولترا دارای سه میکروفون برای ضبط صدای واضح‌تر با نویز پس‌زمینه کمتر است. این مدل، گواهینامه MIL-STD 810H را نیز دریافت کرده و می‌تواند در آب و هوا و دماهای سخت مقاومت کند.

تفاوت قیمت اپل واچ اولترا و سری ۸

یک جنبه دیگر که می‌توان برای بررسی تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ به آن پرداخت، قیمت این دو دستگاه است. قیمت اپل واچ سری ۸ مدل ۴۱ میلی‌متری با اتصال GPS از ۳۹۹ دلار و نوع ۴۵ میلی‌متری آن از ۴۲۹ دلار شروع می‌شود. مدل‌های دارای اتصال LTE سری ۸ نیز با قیمت ۴۹۹ دلار (۴۱ میلی‌متری) و ۵۲۹ دلار (۴۵ میلی‌متری) به بازار ارائه شده‌اند. این در حالی است که اپل واچ مقاوم اولترا تقریباً دو برابر سری ۸ قیمت دارد و ۷۹۹ دلار است.

اپل واچ اولترا و سری ۸: کدام ارزش خرید دارد؟

اپل واچ سری ۸ برای اکثر کاربران iOS که به دنبال یک ساعت هوشمند عالی با پشتیبانی گسترده اپ‌های مختلف، کیت ردیابی سلامت و سازگاری با اکوسیستم محصولات و خدمات اپل هستند، مناسب است. سنسور دمای جدید اپل واچ سری ۸، آن را به انتخابی عالی برای کسانی که علاقه‌مند به نظارت دقیق‌تر بر چرخه قاعدگی خود هستند تبدیل می‌کند؛ اما از سوی دیگر، با در نظر گرفتن تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸، اگر ورزشکار یا شناگر حرفه‌ای هستید یا نیاز به ساعتی مقاوم دارید، اپل واچ اولترا برایتان گزینه بهتری است.

اپل واچ اولترا و سری ۸

سنسور دمای جدید اپل واچ سری ۸، آن را به انتخابی عالی برای کسانی که علاقه‌مند به نظارت دقیق‌تر بر چرخه قاعدگی خود هستند تبدیل می‌کند

البته، دقت کنید که اگر تنها به دنبال یک اسمارت واچ معمولی با قابلیت‌های کاربردی هستید، ارزش ندارد این همه پول برای اپل واچ اولترا خرج کنید. برای کاربرانی که به دنبال یک ساعت هوشمند بدون دردسر برای ردیابی سلامتی و استفاده روزانه هستند نیز توصیه ما این است که اپل واچ سری ۸ را خریداری کنند. از طرف دیگر، کسانی که می‌خواهند ساعت هوشمند خود را به سفر ببرند یا به دنبال عمر باتری بیشتر هستند و بودجه بالاتری دارند، می‌توانند سری اولترا را در نظر بگیرند.

بیشتر بخوانید: ساعت هوشمند چگونه شارژ می شود؟

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی تفاوت اپل واچ اولترا و سری ۸ پرداختیم. اپل واچ یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به شمار می‌رود که به دلیل ویژگی‌ها و مدل‌های گوناگون آن، ممکن است انتخاب مدل مناسب برای برخی کاربران دشوار و گیج‌کننده باشد. با توجه به تفاوت‌های این دو مدل، می‌توان گفت اپل واچ اولترا به طور کلی ساختاری زمخت‌تر و بادوام‌تر دارد و برای ورزشکاران حرفه‌ای و شناگران یا غواصان ماهر ساخته شده است.

این در حالی است که اپل واچ سری ۸ شکل کلاسیک و شیک نسل‌های قبلی خود را حفظ کرده و گزینه‌ای مناسب برای افرادی به شمار می‌رود که می‌خواهند یک ساعت هوشمند کاربردی، ساده و شیک داشته باشند. هنگام خرید اپل واچ، قبل از هر چیز بودجه و نیاز خود را تعیین کنید تا بهترین تجربه خرید را برای خود رقم بزنید.

سوالات متداول

  • آیا می‌توان از اپل واچ سری ۸ یا اولترا بدون آیفون استفاده کرد؟

بله. این امکان وجود دارد که از اپل واچ بدون اینکه آیفون در نزدیکی شما باشد استفاده کنید. فقط باید مطمئن شوید که از طریق Wi-Fi یا اینترنت تلفن همراه خود به آن متصل هستید.

  • کدام یک از ساعت‌های اپل دارای حالت شب است؟

حالت شب (Night Mode) یک ویژگی است که فقط در اپل واچ اولترا دیده می‌شود و سری ۸ این ویژگی را ندارد. این ویژگی، نمایشگر را قرمز می‌کند تا نور آبی در شب چشمان شما را آزار ندهد.

  • کدام جنس بدنه در اپل واچ سری ۸ بهتر است؟

بدنه آلومینیومی بهتر است؛ زیرا نسبت به مدل استنلس استیل، گزینه مقرون به صرفه‌تری به شمار می‌رود، در رنگ‌های متنوع‌تری موجود است و وزن فوق‌العاده سبکی دارد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =