Banner Image
smart watch

ساعت هوشمند چیست؟ تفاوت اسمارت‌واچ، مچ‌بند هوشمند و گام‌شمار

امتیاز دهید

این روزها رویه هوشمندسازی تمامی کالاها به صورت افراطی در صنایع مختلف دنبال می‌شود و تمامی تولیدکنندگان به دنبال آن هستند تا قطعات و لوازم هوشمند‌تری را نسبت به گذشته تولید کنند. این رویه تا حدی سرعت یافته که حتی به صنعت ساعت‌سازی نیز وارد شده است؛ به همین دلیل بسیاری از افراد علاقه‌مند هستند تا بدانند که ساعت هوشمند چیست و چه کاربردهایی دارد؟!

ساعت‌های هوشمند به جزئی از جریان زندگی پسامدرن تبدیل شده‌اند. ساعت‌های هوشمند به همراه نوع سبک‌تر آن‌ها یعنی مچ بند هوشمند، از جمله ابزارهایی هستند که ارتباط بین دنیای دیجیتال و دنیای تجهیزات پزشکی را برقرار می‌کنند؛ بنابراین اگر تمایل دارید بدانید اسمارت واچ چیست و چه کاربردی دارد یا آن‌که خرید یک ساعت هوشمند مقرون به صرفه است یا خیر، در ادامه مطلب با ما همراه شوید.

تاریخچه ساعت هوشمند

پیش از آن‌که به پرسش این مقاله یعنی ساعت هوشمند چیست؟‌ بپردازیم، لازم است تا نیم نگاهی به تاریخچه این ابزار دیجیتال داشته باشیم. بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که ساعت‌های هوشمند پدیده‌ رایج دهه اخیر هستند، با این حال قدمت اسمارت واچ‌ها بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید.

اولین ساعت مچی دیجیتال

در سال ۱۹۷۲، همیلتون اولین ساعت مچی دیجیتال الکترونیکی تجاری جهان را معرفی کرد.

تقریبا تمامی تاریخ‌نگاران بر این عقیده اتفاق نظر دارند که ساعت کامپیوتری ماژول 1 که در سال 1978 میلادی روانه بازار شد، نخستین ساعت هوشمند جهان به شمار می‌رود. این ساعت توسط شرکت همیلتون تولید شد که پس از مدتی سهام آن در اختیار شرکت سیکو قرار گرفت. مدل‌های بعدی ساعت هوشمند سیکو طی سالیان بعد به بازار عرضه شدند که ویژگی مهم آن‌ها، بهره‌مندی از یک صفحه کلید و توانایی برای ورود اطلاعات بود. این ساعت‌ها قادر بودند تا اطلاعات وارد شده از سوی کاربر را در حد مشخصی ذخیره کنند.

در سوی دیگر کره زمین یعنی ژاپن، شرکت‌های مطرحی همچون کاسیو نیز وارد عرصه تولید ساعت هوشمند شدند. ساعت‌های کاسیو به قابلیت نمایش شبکه‌های تلویزیون مجهز بودند و مدتی بعد به دوربین‌ نیز مجهز شدند.

اولین اسمارت واچ کاسیو

اولین نسخه اسمارت واچ که توسط کمپانی کاسیو تولید و روانه بازار شد

رقابت بین سیسکو و کاسیو تا اوایل قرن بیست و یکم ادامه داشت، زمانی که سامسونگ و مایکروسافت وارد بازار ساعت‌های هوشمند شدند.

بازار ساعت هوشمند به تسلط شرکت‌های فناوری در می‌آید!

تا اوایل قرن بیست و یکم، رقابت بر سر تولید ساعت‌های هوشمند در انحصار شرکت‌های تولید ساعت قرار داشت اما پس از آن مایکروسافت و سامسونگ نیز وارد این حوزه شدند. ساعت مایکروسافت اسپات در سال 2004 روانه بازار شد. این ساعت قابلیت اتصال اینترنتی به سرویس‌های MSN را داشت و می‌توانست اطلاعات مورد نیاز کاربر همچون آب و هوا یا اخبار را نمایش دهد.

ساعت مایکروسافت اسپات

ساعت مایکروسافت اسپات در سال 2004 روانه بازار شد.

نخستین ساعت‌های هوشمند به معنای امروزی در سال 2009 توسط شرکت‌های کره‌ای ال جی و سامسونگ وارد بازار شدند. از حدود یک دهه پیش تاکنون، ظاهر ساعت‌های هوشمند ثابت باقی مانده است و در ازای آن سازندگان این ابزار به افزایش قابلیت‌ها و بهبود سیستم‌های نرم افزاری آن پرداخته‌اند.

بنابراین یک پاسخ کوتاه برای سوال این مقاله یعنی اسمارت واچ چیست؟ می‌تواند این جمله باشد: ساعت هوشمند یک ابزار دیجیتال پوشیدنی است که قابلیت‌های مشابه یک تلفن همراه هوشمند یا تبلت را در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع ساعت هوشمند

دومین بخش از پاسخ به سوال این مقاله یعنی ساعت هوشمند چیست؟‌ به شناسایی انواع آن مرتبط می‌شود. امروزه شرکت‌های مختلفی در زمینه ساخت ساعت هوشمند فعالیت می‌کنند و هنگام جستجو در بازار، با انواع مختلفی از این کالا روبرو خواهید شد که طرح‌های متنوع و قیمت‌های گوناگون دارند.

ساعت هوشمند

نسل جدید ساعت هوشمند که در دهه اخیر از نظر ظاهری بدون تغییر باقی مانده است

دسته بندی‌های مختلفی برای ساعت هوشمند وجود دارد اما یک دسته‌بندی مرسوم که به طبقه‌بندی کالاها می‌پردازد، به شرح زیر است:

دسته اول، ساعت‌های هوشمند

ساعت‌های هوشمند یا اسمارت واچ‌ها، قدرتمندترین و البته گران‌ترین گجت‌های پوشیدنی در قالب ساعت دیجیتال هستند. ساعت‌های هوشمند می‌توانند انواع مختلف ورزش‌ها را پشتیبانی کنند و قابلیت‌های متنوعی همچون پایش فشار خون یا حتی اندازه گیری قند خون را نیز ارائه می‌دهند.

اسمارت واچ

ساعت‌های هوشمند یا اسمارت واچ‌ها، قدرتمندترین و البته گران‌ترین گجت‌های پوشیدنی در قالب ساعت دیجیتال هستند.

صفحه نمایش ساعت‌های هوشمند نیز در مقایسه با انواع دیگر کالاهای این رده بزرگتر است. همچنین برخی از آن‌ها امکان نصب سیم‌کارت را نیز برای مالک تدارک دیده‌اند.

دسته دوم، مچ‌بندهای هوشمند

مچ‌بندهای هوشمند نوع دیگری از گجت‌های پوشیدنی هستند. مچ‌بندهای هوشمند در مقایسه با اسمارت واچ‌ها اندازه کوچک‌تر و قابلیت‌های کمتری دارند اما قیمت آن‌ها پایین‌تر است.

مچ بند هوشمند

مچ‌بندهای هوشمند در مقایسه با اسمارت واچ‌ها اندازه کوچک‌تر و قابلیت‌های کمتری دارند

برتری بزرگ مچ بندها در مقایسه با اسمارت واچ‌ها، قابلیت بالاتر آن‌ها برای نگهداری شارژ است.

دسته سوم، گام شمار

ساده‌ترین نوع گجت‌های پوشیدنی، گام شمارها هستند. این ابزارها تنها برای فعالیت‌های ورزشی ساده مفید هستند و امکانات خاصی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. البته قیمت آن‌ها نیز کمتر از انواع دیگر است.

 گام شمار

ساده‌ترین نوع گجت‌های پوشیدنی، گام شمارها هستند که تنها برای فعالیت‌های ورزشی ساده مفید هستند

برندهای مشهور ساعت هوشمند

در قسمت‌های قبل به این مسئله پرداختیم که اسمارت واچ چیست، از کجا آمده است و چه کاربردی دارد. در این بخش به بررسی برندهای مشهور فعال در بازار ساعت هوشمند خواهیم پرداخت که بین کاربران به خوبی شناخته شده هستند.

سامسونگ و سری گلکسی واچ

سامسونگ تمایل دارد تا از پسوند تجاری گلکسی برای ابزارهای هوشمند خود استفاده کند و از این رو ساعت‌های هوشمند خود را نیز گلکسی واچ نام نهاده است. این ساعت‌ها همانند تلفن‌های سامسونگ، در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به Pro، کلاسیک و انواع عادی اشاره کرد.

ساعت‌های هوشمند گلکسی

مشخصه ساعت‌های هوشمند گلکسی سامسونگ، گرد بودن صفحه آن است.

مشخصه بارز ساعت‌های هوشمند سامسونگ طراحی گرد صفحه آن‌ها است که در اکثر مدل‌های این برند به صورت مشترک مشاهده می‌شود.

اپل و سری اپل واچ

اپل نیز یکی از برندهای مشهور در بازار ساعت‌های هوشمند است که سری ساعت‌های خود را اپل واچ یا ساعت اپل می‌نامد. ساعت‌های اپل نیز همانند گوشی‌های این برند به صورت سالانه رونمایی می‌شوند و همواره به عنوان الگوی دیگر شرکت‌ها به حساب می‌آیند. ساعت‌های هوشمند اپل برخلاف اسمارت واچ‌های سامسونگ، طراحی صفحه مستطیل شکل دارند.

ساعت‌های هوشمند اپل

ساعت‌های هوشمند اپل برخلاف اسمارت واچ‌های سامسونگ، طراحی صفحه مستطیل شکل دارند

مشخصه بارز این ساعت‌ها، معرفی ویژگی‌های جدید در هر نسل آن‌ها است. در واقع سایر تولیدکنندگان همواره ساعت‌های اپل را به عنوان الگو مدنظر خود قرار می‌دهند و هر چه این شرکت در ساعت‌هایش به کار بگیرد، در محصولات خود نیز لحاظ می‌کنند.

شیائومی و انبوهی از ساعت‌های خوش قیمت

شرکت چینی شیائومی که این روزها به کابوس سامسونگ و اپل تبدیل شده است، در بازار ساعت‌های هوشمند نیز حضور دارد. این برند ساعت‌های هوشمند خود را در دو دسته اقتصادی و میان‌رده به بازار عرضه کرده است. ساعت‌های هوشمند میان‌رده تحت قالب می واچ یا شیائومی واچ عرضه می‌شوند، در حالی که ساعت‌های اقتصادی با برند ردمی واچ به دست مصرف‌کننده می‌رسند.

می بند

شیائومی برند ساعت‌های هوشمند خود را در دو دسته اقتصادی و میان‌رده به بازار عرضه کرده است.

هوآوی و ساعت‌های متنوع

ممکن است هوآوی به علت تحریم‌های گوگل تا حدودی از بازار موبایل عقب نشینی کرده باشد اما قصد تسلیم شدن در بازار ساعت‌های هوشمند را ندارد. این شرکت مدل‌های متنوعی از ساعت هوشمند را با برند هوآوی واچ به بازار عرضه می‌کند که شکل‌های گوناگون و قیمت‌های متنوعی دارند؛ بنابراین هر کاربری می‌تواند یکی از مدل‌های ساعت هوآوی را برای خرید انتخاب کند.

چهار برندی که در این قسمت به آن‌ها اشاره کردیم، معروف‌ترین سازندگان ساعت هوشمند در بازار کشورمان هستند. با این حال نام‌های مطرح دیگری نیز در بازار ساعت‌های هوشمند فعالیت می‌کنند. از جمله این نام‌ها می‌توان به امیزفیت، گارمین، اسکمی، آنر، لنوو و فسیل اشاره کرد.

نکات پیش از خرید ساعت هوشمند

اکنون که متوجه شدید ساعت هوشمند چیست، چه کار می‌کند و چه برندهایی در بازار ساعت هوشمند مطرح هستند، نوبت به نکات پیش از انتخاب و خرید ساعت هوشمند می‌رسد. نخستین گام پیش از خرید ساعت هوشمند تعیین هدف از خرید است. ممکن است برخی مشتریان ساعت را برای استفاده روزمره بخواهند. برای چنین افرادی، استفاده از مچ بندهای هوشمند که زمان شارژ دهی بیشتری دارند، توصیه می‌شود. در سوی دیگر مشتریانی هستند که به ساعت هوشمند همچون یک وسیله ارتباطی نگاه می‌کنند. برای این گروه از مشتریان، خرید ساعت‌های هوشمند پیشرفته که از سیمکارت بهره می‌برند، بسیار مفید خواهد بود.

بند ساعت هوشمند

اکثر ساعت‌های هوشمند قابلیت تعویض بند دارند

نکته دیگر هنگام خرید ساعت هوشمند، توجه به لوازم جانبی آن است. همگام با توسعه انواع جدید ساعت هوشمند، بازار لوازم جانبی این ابزار دیجیتال نیز بسیار داغ شده است. بسیاری از کاربران تمایل دارند تا برای ساعت‌ها و مچ‌بندهای هوشمند خود از محافظ‌های صفحه نمایش استفاده کنند. همچنین اکثر ساعت‌های هوشمند قابلیت تعویض بند دارند و از این رو برندهای مختلف انواع بند ساعت هوشمند را برای استفاده کاربران به بازار عرضه می‌کنند؛ بنابراین هنگام خرید ساعت هوشمند، بایستی کالایی را انتخاب کنید که از نظر دسترسی به لوازم جانبی وضعیت مطلوبی داشته باشد.

جمع بندی

اگر از ابتدای مقاله با ما همراه بوده باشید، اکنون می‌دانید ساعت هوشمند چیست، چه کاربردی دارد، توسط کدام برندها ساخته می‌شود و نکات لازم پیش از خرید آن چه هستند. ساعت‌های هوشمند در ابتدای ورود به بازار یک ابزار لوکس و غیرکاربردی محسوب می‌شدند، چرا که قابلیت‌های آن‌ها محدود به نمایش پیام‌ها و تماس‌ها یا اخبار روزمره می‌شد؛ بنابراین اکثر کاربران خود را برای خرید آن‌ها ملزم نمی‌دانستند. شکست‌های اولیه شرکت‌های کره‌ای و چینی در حوزه ساعت‌های هوشمند، آن‌ها را ناچار کرد تا قابلیت‌های جدیدی را برای ابزارهای هوشمند خود در نظر بگیرند و بازار خود را احیا کنند.

بدون شک می‌توان گفت که گنجاندن قابلیت‌های جدید همچون پایش فشار خون، برقراری تماس یا کنترل تمامی قسمت‌های گوشی هوشمند در یک اسمارت واچ سبب شد تا این ابزارها بار دیگر نزد کاربران محبوب واقع شوند. از سوی دیگر افزایش تنوع در طراحی ساعت‌های هوشمند موجب شد این دستگاه‌ها به عنوان بخشی از جریان مد شناخته شوند؛ بنابراین امروزه و با خرید اسمارت واچ شما تنها مالک یک دستگاه هوشمند نیستید، بلکه در واقع از جریان مد پیروی می‌کنید.

سوالات متداول

  • هنگام انتخاب ساعت هوشمند، خرید کدام یک از لوازم جانبی آن ضروری است؟

خرید محافظ‌های صفحه به همراه ساعت هوشمند ضروری است. این محافظ‌ها همانند محافظ صفحه‌های تلفن همراه، از صفحه نمایش ساعت شما در برابر آسیب‌های گوناگون محافظت می‌کنند.

  • ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند؟ بالاخره کدام‌یک را بخریم؟

اگر قصد خرید یک گجت پوشیدنی اقتصادی با کارکردهای معمول را دارید، مچ بند هوشمند بخرید؛ اما اگر توقع شما از یک گجت پوشیدنی بالا است، ساعت‌های هوشمند برای شما مناسب هستند.

  • آیا امکان جفت کردن ساعت هوشمند سامسونگ با گوشی‌های اپل یا بالعکس وجود دارد؟

بله. ساعت‌های هوشمند فارغ از برند عمل می‌کنند و برای جفت شدن تنها به برنامه کاربردی نیاز دارند که از طریق فروشگاه‌های اپ در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ بنابراین می‌توانید ساعت‌های یک برند را با گوشی‌هایی از برند دیگر جفت کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =