Banner Image
تغییر صدای اگزوز ماشین

چگونه صدای اگزوز را عوض کنیم؟

5/5 - (1 امتیاز)

صدای اگزوز جذاب بدون شک یکی از بهترین و مهم‌ترین نکاتی است که دوستداران ماشین‌های اسپرت به آن توجه می‌کنند. یکی از بهترین مثال‌هایی که در مورد اهمیت صدای اگزوز می‌توان از آن یاد کرد، خودروهای مازراتی هستند که علیرغم توانایی حرکتی پایین‌تر نسبت به رقبای آلمانی نظیر پورشه و مرسدس بنز، اما به خاطر صدای جذابشان طرفداران بسیاری دارند. البته اشاره به این موضوع هم خالی از لطف نیست که همه خودروها و حتی همه خودروهای اسپرت لزوما صدای اگزوز جذابی ندارند؛ به همین علت بسیاری از رانندگان، خود وارد عمل می‌شوند و صدای اگزوز ماشینشان را عوض می‌کنند. عوض کردن صدای اگزوز روش‌های زیادی دارد که هریک مزایا و معایب خود را نیز دارند. در این مطلب از مجله پیندو به بررسی روش‌های تغییر صدای اگزوز پرداخته‌ایم و به این سوال که چگونه صدای اگزوز را عوض کنیم، پاسخ داده‌ایم.

عملکرد و بخش‌های مختلف سیستم اگزوز

سیستم اگزوز در هر وسیله نقلیه‌، وظیفه‌ای بسیار مهم‌تر از تولید صدای جذاب دارد که آن تخلیه سریع‌تر و راحت‌تر دود از موتور است. سیستم اگزوز دقیقا از خروجی سیلندر و سوپاپ دود آغاز و در نهایت به خروجی‌های اگزوز (سر اگزوز) ختم می‌شود.

اگزوز ماشین

وظیفه اگزوز قبل از تولید صدای جذاب، تخلیه سریع‌تر و راحت‌تر دود از موتور است.

بخش‌های مختلف سیستم اگزوز عبارتند از:

  • مانیفولد دود
  • مبدل کاتالیستی (کاتالیزور)
  • لوله اگزوز
  • منبع اگزوز
  • خروجی اگزوز

دود در ابتدا با خروج از محفظه احتراق وارد منیفولد دود می‌شود و سپس در یک لوله به سمت کاتالیزور هدایت می‌شود. درون کاتالیزور واکنشی اتفاق می‌افتد از میزان آلایندگی دود می‌کاهد. سپس دود به منبع اگزوز می‌رسد یعنی جایی که صدای خروجی از موتور با عبور از مجراهایی، کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. پس از منبع دود وارد لوله‌های کوتاهی شده و از سر اگزوز به درون جو تخلیه می‌شود.

پیشنهاد مقاله: چگونه صدای اگزوز موتورسیکلت را عوض کنیم؟

چگونه صدای اگزوز را عوض کنیم؟

برای تغییر صدای اگزوز روش‌های زیادی را می‌توان امتحان کرد که هزینه‌ها و میزان تأثیرگذاری آن‌ها بسیار متفاوت است. روش‌های تغییر صدای اگزوز شامل نصب هدرز، تغییر لوله‌ها، حذف  کاتالیزور، تعویض منبع اگزوز و تغییر خروجی اگزوز هستند که آن‌ها را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

۱. نصب هدرز

برای اینکه تأثیر نصب هدرز را بدانیم ابتدا باید ببینیم هدرز (Headers) چیست؟ هدرز قسمتی از سیستم اگزوز است که به جای منیفولد هوا روی سرسیلندر نصب می‌شود و در ابتدای مسیر خروج دود از موتور قرار دارد. هدرز و منیفولد هوا هر دو یک کار را می‌کنند اما تفاوت اصلی آن‌ها از شکل و طراحی آن‌ها است. هدرز در خودروهای اسپرت دیده می‌شود و تفاوت اصلی‌ آن با مانیفولد در مقاومت کم‌تری است که هدرز در برابر دود خروجی از موتور اعمال می‌کند. هدرز به تنهایی تاثیر خیلی زیادی روی صدای اگزوز ندارد، اما در بهبود قدرت و گشتاور خروجی از موتور بسیار موثر است. معمولا جنس هدرز نیز از فلز و آلیاژ متفاوتی در مقایسه با منیفولد دود است.

۲. تغییر لوله‌ اگزوز

سیستم‌های اگزوز اسپرت اگر به صورت پک کامل خریداری شوند شامل لوله‌های اگزوز متفاوت نیز هستند. در سیستم‌های اگزوز اسپرت لوله‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پیچ و خم کمتری داشته باشند و کمتر در برابر خروج دود مقاومت ایجاد کنند.

لوله اگزوز ماشین اسپرت

در سیستم‌های اگزوز اسپرت لوله‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که پیچ و خم کمتری داشته باشند.

گرچه بار اصلی تولید صدای اگزوز روی دوش لوله نیست، اما لوله‌های اسپرت به طور کلی در صدا تاثیر دارند.

۳. حذف کاتالیزور

درست است که کاتالیزور را برای کاهش آلایندگی استفاده می‌کنیم و بدون آن خودرو نمی‌تواند معاینه فنی دریافت کند اما به هر حال کاتالیزور یک مانع در برابر دود است و در سیستم مقاومت ایجاد می‌کند. حذف کردن کاتالیزور گرچه از نظر زیست محیطی کاری اصولی نیست، اما هم در جذابیت صدا و افزایش آن تاثیر دارد و هم قدرت و گشتاور موتور را بهبود می‌بخشد. باید توجه کرد که در هنگام حذف کاتالیزور، سنسورهای روی آن حذف نشوند و حتما روی سیستم جدید نصب شده باشند. حذف سنسورها می‌تواند باعث بروز خطا در ECU و اختلال در عملکرد موتور شود.

۴. تعویض منبع اگزوز

به مهم‌ترین و موثرترین روش تغییر صدای اگزوز یعنی تعویض منبع می‌رسیم. منبع اگزوزهای اسپرت می‌توانند صدایی بسیار جذاب تولید کنند چون دارای صداگیرهای کم‌تری نسبت به منبع استاندارد خودرو هستند. این منبع‌ها در بحث جنس مواد و ابعاد نیز متفاوت از منبع اگزوز استاندارد خودرو هستند.

منبع اگزوز

مهم‌ترین و موثرترین روش تغییر صدای اگزوز، تعویض منبع است.

پیشنهاد مقاله: خرابی منبع اگزوز و علائم آن به همراه راه حل

۵. تعویض سراگزوز

سر اگزوز نیز روی صدای خروجی خودرو تاثیر دارد. افزایش تعداد سر اگزوزها می‌تواند به تولید صدایی بلندتر ختم شود و قطر آن‌ها نیز در صدا موثر است. در هنگام تعویض سراگزوز حتما باید به جنس آن‌ها توجه کرد که هم کیفیت ساخت و ابعاد مناسبی داشته باشند و هم انتقال حرارت و قرارگیری آن‌ها طوری نباشد که به سپر آسیب بزند.

جمع بندی

به یاد داشته باشید روش‌های غیر اصولی مانند حذف کامل منبع، سوراخ کردن اگزوز یا حذف کاتالیزور ممکن است به خودروی شما آسیب جدی وارد کنند. از سویی تضمینی هم وجود ندارد که این قسم تغییرات لزوما به تولید صدایی جذاب ختم شوند. همیشه سعی کنید برای تعویض صدای اگزوز ابتدا بسته به نوع خودرو، مطالعه و تحقیق کرده و سیستم اگزوزهای استاندارد و مختلف را بررسی کنید.

سیستم اگزوز را بر اساس نیاز و انتظاراتتان انتخاب کنید، مثلا ببینید آیا هدف شما فقط صدای بهتر است یا در کنار صدای بهتر، خواهان افزایش عملکرد موتور نیز هستید. برای ارتقای سیستم اگزوز می‌توانید از تیونرها نیز مشورت بگیرید و آن‌ها برندهای معتبر را به شما معرفی خواهند کرد. بسته به نوع و مواد بکار رفته در منبع‌های اگزوز قیمت آن‌ها نیز می‌تواند بالا یا پایین باشد. در نهایت نیز به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است پس از ایجاد تغییرات چشمگیری نظیر نصب هدرز، حذف کاتالیزور یا استفاده از منبع اسپرت، برنامه ecu خودرو را با توجه به تغییرات ایجاد شده، مجددا تنظیم کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه ممکن دست پیدا کنید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − سیزده =