Banner Image

8 روش راحت و سریع کراتین طبیعی مو در خانه

امتیاز دهید

قطعاً شما هم تبلیغات شامپو و محصولات مراقبت از مو را دیده‌اید که در آن‌ها خانمی که از آن محصول بخصوص استفاده می‌کند موهایی ابریشمی دارد که شانه به آرامی بین آن‌ها می‌لغزد و سُر می‌خورد. شاید شما فکر کنید این امکان‌پذیر نیست، اما یک روش درمانی برای مو وجود دارد که می‌تواند موهای شما را فوق‌العاده صاف کند. این روش، کراتین طبیعی نام دارد و می‌توانید آن را در خانه با استفاده از رایج‌ترین مواد موجود یخچال خود بسازید و مورد استفاده قرار دهید.

هنگامی که موها خشک می‌شوند و آسیب می‌بینند، احیای مجدد آن‌ها بسیار سخت خواهد بود. ما مدام تلاش می‌کنیم که درخشش را به موهای خود بازگردانیم اما هر بار شکست می‌خوریم. شاید دلیلش این است که ما برخی عناصر بسیار ضروری که برای ترمیم موهای آسیب‌دیده و صاف و ابریشمی کردن آن‌ها لازم داریم را فراموش می‌کنیم. یکی از این عناصر ضروری، کراتین است. در ادامه با ما همراه باشید تا روش‌های کراتینه طبیعی مو را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

کراتین چیست؟

کراتین نوعی پروتئین فیبری است که به طور طبیعی در بدن ما یافت می‌شود. کراتین‌ها را می‌توان در تارهای مو، ناخن و همچنین در چیزهای دیگر مانند پشم و غیره یافت. این پروتئین پایه و اساس موهای ماست زیرا به ساخت لایه بیرونی آن‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین هنگامی که شروع به از دست دادن کراتین می‌کنیم، موهای ما کدر و ضعیف می‌شوند و به همین دلیل، بازیابی کراتین از دست رفته بسیار مهم است.

کراتین

کراتین نوعی پروتئین فیبری است که به طور طبیعی در بدن ما یافت می‌شود

همانطور که ذکر شد، کراتین یک پروتئین طبیعی در بدن است و بنابراین شما می‌توانید از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و اسید آمینه برای کمک به ساخت کراتین در بدن خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید در سالن آرایشگاه یا منزل کراتین‌درمانی انجام دهید که در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

کراتیندرمانی چیست و چگونه به موهای ما کمک می‌کند؟

کراتین‌درمانی یک روش شیمیایی است که در سالن یا در خانه انجام می‌شود و می‌تواند موها را صاف‌تر نشان دهد. این روش تا ۴ الی ۶ ماه دوام دارد، درخشندگی شدیدی به مو می‌بخشد و موخوره را کاهش می‌دهد. برای به دست آوردن این نتایج، یک ماده حاوی پروتئین روی موها اعمال می‌شود و تا چند دقیقه باقی می‌ماند تا تارهای مو آن را جذب کنند، سپس موها به لایه‌های بسیار نازک تقسیم‌بندی شده و یک سشوار یا اتوی صاف روی آن‌ها کشیده می‌شود تا کراتین به خورد موها برود.

کراتین درمانی

کراتین‌درمانی یک روش شیمیایی است که در سالن یا در خانه انجام می‌شود و می‌تواند موها را صاف‌تر نشان دهد.

کراتین طبیعی، مانند سایر روش‌های درمانی پروتئینی برای مو، به ترمیم موهای آسیب‌دیده شما کمک می‌کند. کراتین جایگزین پروتئینی می‌شود که موهای شما به دلیل استفاده از محصولات شیمیایی، حالت دادن با استفاده از ابزارهای حرارتی مانند سشوار و اتو و سایر شرایط مخربی که موهایتان را در معرض آن‌ها قرار داده‌اید، از دست داده‌اند. کراتین نواحی آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند، به مو درخشندگی و براقیت می‌بخشد و موخوره را از بین می‌برد تا موهای شما زیباتر و مدیریت آن‌ها راحت‌تر شود.

کراتین طیف گسترده‌ای از مزایا مانند هیدراته کردن تارهای مو و ایجاد نرمی، صاف کردن موها، قوی و براق کردن آن‌ها را به همراه دارد. شما می‌توانید با استفاده از شامپو و نرم‌کننده کراتینه در شستشوی روزانه موهای خود، از مزایای کراتین‌درمانی بهره ببرید یا با استفاده از روش‌های خانگی، خودتان این محصول را بسازید.

بیشتر بخوانید: کراتین سرد چیست؟ و چه تفاوتی با کراتین گرم دارد؟

درمان موها با استفاده از کراتین طبیعی در خانه

اگر وقت یا بودجه کافی برای سالن رفتن را ندارید، می‌توانید در خانه کراتین طبیعی ساخته و آن را در روتین مراقبت از موهای خود بگنجانید؛ اما باید بدانید که چگونه کراتین‌درمانی را به درستی انجام دهید تا بتوانید از مزایای آن نهایت استفاده را ببرید.

کراتین مو در خانه

شما می‌توانید به راحتی در خانه کراتین طبیعی درست کرده و آن را در روتین مراقبت از موهای خود بگنجانید

در ادامه با چند مورد از بهترین روش‌های تهیه کراتینه طبیعی آشنا می‌شویم.

۱- ماست + خامه + تخم مرغ

ماست منبعی عالی است که پوست سر شما را تمیز می‌کند. تخم‌مرغ‌ها نیز مملو از پروتئین هستند و در ترکیب با ماست، یک روش کراتینه طبیعی عالی محسوب می‌شوند.

  • طرز تهیه:

۱ تخم مرغ، ۱ قاشق غذاخوری خامه و ۲ قاشق غذاخوری ماست را خوب مخلوط کنید. خمیر را روی موهای خود بمالید و بعد از ۴۵ دقیقه با یک شامپوی ملایم آبکشی کنید. هفته‌ای یکبار این کراتین طبیعی را مورد استفاده قرار دهید.

۲- کراتین طبیعی با دانه کتان

از دانه کتان می‌توان به عنوان ژل موی خانگی و کراتین طبیعی استفاده کرد. این ماده به موهای شما حالتی صاف و ابریشمی می‌بخشد. دانه کتان همچنین موهای آسیب‌دیده را ترمیم و کراتین را بازسازی می‌کند؛ بنابراین این ماسک مو می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی و کراتینه شگفت‌انگیز عمل کند.

تخم کتان

از دانه کتان می‌توان به عنوان ژل موی خانگی و کراتین طبیعی استفاده کرد.

  • طرز تهیه:

مقداری دانه کتان، آب و پودر شنبلیله را در یک کاسه بریزید و آن را برای یک شب به همان حالت بگذارید. روز بعد مخلوط مواد را خوب آسیاب کنید. در صورت نیاز آب بیشتری اضافه کرده و از ریشه تا بالا روی پوست سر و موهای خود بمالید. آن را به مدت ۳۰-۴۰ دقیقه نگه دارید و موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید. از این روش درمانی دو بار در هفته استفاده کنید.

۳- شیر نارگیل + هیبیسکوس یا چای ترش

شیر نارگیل سرشار از پروتئین است که مو را سالم نگه می‌دارد. هیبیسکوس سرشار از اسیدهای آمینه بوده که مواد مغذی مورد نیاز را به مو می‌رسانند و ریشه‌های آن را تقویت می‌کنند. علاوه بر این، ترکیب این مواد رشد مجدد مو را از فولیکول‌های ساکن و تکه‌های طاس تحریک می‌کند که به ضخیم شدن مو و افزایش حجم کمک خواهد کرد. بدین طریق، ترکیب شیر نارگیل و چای ترش، کراتین مو را بازیابی می‌کند و موها را صاف و بدون آسیب جلوه می‌دهد.

شیر نارگیل

شیر نارگیل سرشار از پروتئین است که مو را سالم نگه می‌دارد.

  • طرز تهیه:

مقدار مساوی شیر نارگیل، پودر هیبیسکوس، عسل، ماست و ژل آلوئه ورا را خوب مخلوط کنید و خمیر را روی موهای خود بمالید. بعد از ۳۰ دقیقه آن را با یک شامپوی ملایم بشویید.

۴- آووکادو + شیر نارگیل

آووکادو یک ماده عالی برای درمان موهای خشک و آسیب‌دیده است. آووکادو و نارگیل سرشار از آمینو اسیدهای چرب و ویتامین A، B6، D و E هستند، دو ماده عالی برای تقویت سلامت پوست سر و رشد مجدد موها با قدرت و درخشندگی. آووکادو به موهای شما آبرسانی کرده و به ساخت کراتین مورد نیاز در پوست سر نیز کمک می‌کند. از سوی دیگر، شیر نارگیل به عمق پوست سر شما نفوذ کرده و مواد مغذی مورد نیاز را به آن می‌رساند.

  • طرز تهیه:

۱ آووکادوی رسیده و ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل را با هم خوب مخلوط کنید. خمیر را روی موهایتان بمالید و آن‌ها را با کلاه دوش را بپوشانید. بعد از ۳۰ دقیقه، موهایتان را با آب سرد خوب بشویید. دو بار در هفته از این روش درمانی استفاده کنید.

۵- زرده تخم مرغ + عسل + روغن بادام

این دستور می‌تواند یک روش درمانی بسیار موثر برای موهای کدر و آسیب‌دیده باشد. زرده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب است و آسیب‌های پوست سر را ترمیم می‌کند، در حالی که عسل و روغن بادام به موها رطوبت می‌بخشند و آن‌ها را صاف و ضخیم‌تر می‌کند. این روش به افزایش میزان کراتین در پوست سر کمک خواهد کرد.

  • طرز تهیه:

۱ زرده تخم مرغ، ۱ قاشق غذاخوری عسل و ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام را خوب مخلوط کنید. خمیر به دست آمده را روی موهای خود بمالید و بگذارید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بماند. موهای خود را با آب خنک و شامپوی ملایم بشویید. از این روش یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

۶- مایونز + آووکادو

ال سیستئین و تخم مرغ موجود در سس مایونز، سرشار از پروتئین هستند که مواد مغذی مورد نیاز موهای شما را به آن‌ها می‌رسانند و موهایتان را نرم و براق می‌کنند. آووکادو یک منبع عالی اسید چرب است که به پوست سر کمک می‌کند تا کراتین بیشتری تولید کرده و موهایتان را درخشان، صاف و پرپشت می‌سازد.

آووکادو

آووکادو یک ماده عالی برای درمان موهای خشک و آسیب‌دیده است.

  • طرز تهیه:

۱ آووکادوی رسیده و ۱ قاشق غذاخوری سس مایونز را خوب مخلوط کنید. خمیر را روی موهای خود بمالید و بگذارید حداقل یک ساعت بماند. با یک شامپوی ملایم موهایتان را بشویید. توصیه می‌شود پس از آبکشی و شستن کامل موها، از یک قطره سرم مو برای درخشندگی بیشتر آن‌ها استفاده کنید.

۷- موز + آووکادو

موز بسیار غنی از اسید آمینه است و همچنین آسیب پروتئین را در پوست سر باز می‌گرداند؛ بنابراین هنگامی که کراتین طبیعی موجود در پوست کاهش می‌یابد یا آسیب می‌بیند، موز برای بازیابی آن بهترین گزینه به شمار می‌رود. جدا از آن، آووکادو سرشار از ویتامین است. ترکیب این محصولات باعث ترمیم کراتین و همچنین کاهش آسیب مو می‌شود.

موز و آووکادو

ترکیب موز و آووکادو باعث ترمیم کراتین و همچنین کاهش آسیب مو می‌شود.

  • طرز تهیه:

۱ موز رسیده و ۱ آووکادوی رسیده را خوب له کنید. سپس ۱ قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم و ۱ قاشق غذاخوری روغن گل رز اضافه کنید. همه مواد را خوب با هم مخلوط سازید تا خمیری به دست آید. حالا خمیر را با برس روی موهایتان بمالید. بگذارید حداقل ۳۰ دقیقه بماند و با شامپوی ملایم بشویید. هفته‌ای یکبار استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: فاصله بین دو کراتین مو چقدر باید باشد؟

کراتین طبیعی مو با استفاده از برنج

همه ما خواهان موهایی سالم، ابریشمی، صاف و براق هستیم و برای رسیدن به آن، بارها به سالن‌های شیک و لوکس می‌رویم و میلیون‌ها تومان هزینه می‌کنیم؛ اما آیا می‌دانستید یک درمان ساده وجود دارد که می‌تواند کراتین از دست رفته را به موهای شما بازگرداند بدون اینکه به سرمایه‌گذاری بزرگی نیاز داشته باشد؟

برنج

برنج پخته شده را با شیر نارگیل، سفیده تخم مرغ و روغن نارگیل مخلوط کنید و به عنوان کراتین طبیعی استفاده کنید

فقط کافیست به آشپزخانه بروید و یک کاسه برنج و یک سری مواد دیگر که به راحتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند را با هم مخلوط کنید؛ بنابراین به جای مراجعه به سالن برای کراتینه‌درمانی، می‌توانید با تهیه کراتین طبیعی از برنج پخته‌شده در خانه، به نتایج مشابهی دست پیدا کنید. موهایتان را یک روز قبل چرب کرده و با شامپو بشویید تا ماسک مو اثر خود را به خوبی نشان دهد. در ادامه نحوه ساخت و استفاده از این ماده شگفت‌انگیز را با هم بررسی خواهیم کرد:

  • مواد لازم:
  • برنج پخته‌شده
  • شیر نارگیل
  • سفیده تخم مرغ
  • روغن زیتون

 

  • طرز تهیه:
  • ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری برنج را بردارید و ۲ قاشق غذاخوری شیر نارگیل به آن اضافه کنید.
  • سفیده تخم مرغ را با برنج و شیر نارگیل مخلوط کرده و روغن زیتون را به ترکیب اضافه کنید.
  • مواد را مخلوط کنید تا به یک قوام خوب برسید. همچنین می‌توانید از مخلوط‌کن استفاده کنید تا مواد به خوبی با هم ترکیب شوند.
  • خمیر به دست آمده را به موهای خود بمالید.
  • موهای خود را شانه کنید و بگذارید ماسک مو به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه روی آن‌ها بماند.
  • پس از گذشت زمان مورد نظر، موهایتان را با یک شامپوی ملایم بشویید.
  • بعد از سه روز موهایتان را چرب کرده و بعد از ۳۰ دقیقه با شامپو بشویید. برای دستیابی به نتایج بهتر، می‌توانید روز بعد دوباره از این ماسک موی کراتینه استفاده کنید.

کراتین طبیعی مو چقدر دوام دارد؟

اگر کراتینه‌درمانی را در سالن انجام می‌دهید، بسته به دفعات شستشوی موهایتان، می‌توانید انتظار داشته باشید که اثرات آن ۴ تا ۶ ماه باقی بماند. اثرات کراتین طبیعی مو ۲ تا ۳ ماه دوام خواهد آورد. یک تفاوت بزرگ بین کراتین شیمیایی و طبیعی این است که بسیاری از کراتین‌های شیمیایی حاوی فرمالدهید هستند که البته استنشاق آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. کراتین‌های خانگی ایمن‌تر و عاری از فرمالدهید هستند.

چگونه دوام کراتینه طبیعی را افزایش دهیم؟

بهترین روتین مراقبت از مو برای افزایش دوام اثر کراتین، با کارهایی که در حمام با موهای خود انجام می‌دهید و محصولاتی که به طور مرتب استفاده می‌کنید شروع می‌شود. به دنبال شامپوها و نرم‌کننده‌هایی باشید که فاقد کلرید سدیم، سولفات و پارابن هستند. سولفات و کلرید سدیم مواد کراتینه را از موهای شما پاک می‌کنند و با استفاده از این مواد، موهایتان خیلی زود به حالت قبل از کراتین خود بازمی‌گردند.

بیشتر بخوانید: حساسیت به مواد کراتین مو را جدی بگیرید.

نکات مهمی که باید پیش از کراتین کردن مو بدانید

به صورت کلی دوام کراتین طبیعی در مقایسه با کراتین‌های شیمیایی کمتر است، اما با رعایت یک سری نکات می‌توان از خواص کراتینه طبیعی بهره بیشتری برد و دوام آن را افزایش داد. این نکات عبارتند از:

موی کراتین شده

دوام کراتین طبیعی در مقایسه با کراتین‌های شیمیایی کمتر است

۱- موهای خود را بلافاصله بعد از کراتین نشویید

کراتین باید به درستی در موهای شما بنشیند تا اثر کند، بنابراین اگر بلافاصله بعد از کراتین موهای خود را بشویید، نمی‌توانید از مزایای آن بهره‌مند شوید. اگر از کراتین شیمیایی استفاده کرده‌اید، باید تا ۷۲ ساعت از شستن موهایتان خودداری کنید. از سوی دیگر، کراتین‌های طبیعی به ۴۸ ساعت زمان نیاز دارند تا به خورد موهایتان بروند، بنابراین پیش از شستشو این بازه زمانی را مد نظر داشته باشید.

۲- از بالش ساتن یا ابریشمی استفاده کنید

مراقبت مناسب بعد از کراتینه مو بسیار مهم است زیرا عدم انجام این کار می‌تواند باعث آسیب دیدن مو شود. برای جلوگیری از این اتفاق یک نکته ساده وجود دارد: از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید. ابریشم باعث اصطکاک کمتر و کاهش موخوره می‌شود، بنابراین برای موهای شما عالی است.

۳- از محصولات مراقبت از موی ملایم استفاده کنید

محصولات مراقبت از مو که مملو از مواد شیمیایی هستند، روغن‌های طبیعی و مواد مغذی مفید برای سلامت پوست سر را از بین می‌برند؛ بنابراین پس از کراتینه از محصولات مراقبت از موی ملایم عاری از سولفات و سایر مواد شیمیایی استفاده کنید.

۴- موهای خود را کمتر بشویید

هر چه کمتر موهایتان را شامپو بشویید، کراتینه مدت طولانی‌تری موهایتان را صاف و براق نگه می‌دارد؛ بنابراین موهای خود را زیاد نشویید و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را خشک نگه دارید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کراتین طبیعی مو پرداختیم و چند دستور ساده و آسان برای تهیه این نوع کراتین در منزل ارائه دادیم. کراتینه‌درمانی مو فواید مختلفی دارد، به‌خصوص زمانی که در خانه با استفاده از مواد ارگانیک و طبیعی انجام شود؛ بنابراین هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید تا از ریزش مویتان جلوگیری کرده، رشد موها را تحریک کنید و موهایی سالم و درخشان داشته باشید.

 

سوالات متداول

آیا کراتین طبیعی به اندازه کراتین شیمیایی دوام دارد؟

دوام کراتین طبیعی از کراتین شیمیایی کمتر است، اما به دلیل عدم وجود فرمالدهید در مواد کراتینه طبیعی، ضرر آن بسیار کمتر بوده و ریسک آن نیز به صفر می‌رسد.

آیا می‌توان بعد از کراتین‌درمانی مو را با اتو صاف کرد؟‌

بهتر است بعد از کراتین‌درمانی از لوازم حرارتی بخصوص اتو استفاده نکنید، اما اگر خیلی اصرار دارید که موهایتان را با اتو و بابلیس حالت‌دار کنید، می‌توانید بعد از گذشت چهار روز از کراتین‌درمانی این کار را انجام دهید.

چگونه بفهمیم موهایمان به کراتین نیاز دارد؟

اگر موهایتان خشک و وز به نظر می‌رسد یا درخشندگی خود را از دست داده است، باید به فکر کراتین‌درمانی باشید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =