Banner Image

حساسیت به مواد کراتین مو را جدی بگیرید!

امتیاز دهید

کراتین‌درمانی یکی از رایج‌ترین روش‌های صاف کردن مو است که روزانه در هر گوشه از جهان انجام می‌شود. افرادی که از این روش بهره می‌برند، اکثراً از موهای صاف و براق خود پس از کراتینه بسیار راضی هستند و به دوستان و خانواده خود نیز این روش را توصیه می‌کنند. برای برخی از افراد، کراتین‌درمانی با ریزش مو کمتر، فولیکول‌های مو قوی‌تر، شکستگی و موخوره کمتری همراه است؛ اما برخی دیگر پس از انجام این کار دچار حساسیت به مواد کراتین مو می‌شوند.

اکثر عوارض جانبی کراتینه بلافاصله قابل مشاهده نیستند و چند هفته یا چند ماه طول می‌کشد تا تأثیر خود را روی موهای شما بگذارند. البته این اتفاق برای همه افراد نمی‌افتد و تنها کسانی که دارای پوست حساس و آلرژیک هستند دچار حساسیت به کراتین می‌شوند. برای اینکه دلایل این حساسیت و عوارض جانبی کراتین را بشناسیم، ابتدا باید ببینیم کراتین‌درمانی چیست و چگونه کار می‌کند. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

کراتین‌درمانی چیست و چگونه کار می‌کند؟

کراتین به طور طبیعی روی موهای شما وجود دارد. این ماده در داخل پوست سر شما ساخته می‌شود و مو، ناخن و پوست را تشکیل می‌دهد. در طول درمان، آرایشگر حلال‌های شیمیایی را به موهای مجعد یا وز شما اضافه می‌کند تا پیوندهای مولکولی که موها را مجعد می‌سازند، شکسته و آن‌ها را به طور موقت انعطاف‌پذیر و شکننده کند.

کراتین مو

کراتین به طور طبیعی روی موهای شما وجود دارد. این ماده در داخل پوست سر شما ساخته می‌شود و مو، ناخن و پوست را تشکیل می‌دهد.

سپس، کراتین اضافه می‌شود تا با استفاده از حرارت فراوان ناشی از اتو مو و سشوار، موها را به شکلی صاف و براق درآورد.

از بین تمام عوارض جانبی کراتین‌درمانی، تعداد کمی از آن‌ها به طور مستقیم به خود کراتین مرتبط هستند. عوارض جانبی این محصول معمولاً از محلول شیمیایی، فرمالدهید و درجه حرارت بالایی که باید سرتان ساعت‌ها تحمل کند، ناشی می‌شود. در ادامه به عوارض جانبی این محصول بیشتر خواهیم پرداخت.

کراتین‌درمانی چه عوارض جانبی می‌تواند ایجاد کند؟

اکنون بیایید مهم‌ترین عوارض جانبی کراتین‌درمانی و موارد حساسیت به مواد کراتین مو را بررسی کنیم و ببینیم که چگونه این مواد در درازمدت روی مو، پوست و سایر اعضای بدن شما تأثیر می‌گذارد:

خارش سر و ریزش مو

هنگامی که تارهای موی خود را با کراتین تقویت می‌کنید، به نظر می‌رسد که تمام قسمت‌های آسیب‌دیده، موخوره و فولیکول‌های شل را ترمیم کرده‌اید. بعد از دوش گرفتن و برس کشیدن موها، متوجه می‌شوید که ریزش مویتان کمتر شده است. اگر قبل از درمان موهای وز، مجعد یا مواج نداشتید، ممکن است این اتفاق بیفتد؛ اما اگر برای از بین بردن فرها و دستیابی به موهای صاف‌تر کراتینه را انجام داده‌اید، به احتمال زیاد در این فرآیند از فرمالدهید فراوان استفاده کرده‌اید.

خارش سر و ریزش مو

یکی از عوارض جانبی کراتین مو، خارش و ریزش موها است.

فرمالدهید قسمت‌هایی از موهای شما را از بین برده و جدا شدن آن‌ها از ریشه را آسان‌تر می‌کند. در چند هفته اول، کراتین بسیاری از آسیب‌های مو را پنهان کرده و موجب تقویت موها می‌شود؛ اما از آنجایی که کراتین‌درمانی یک تغییر دائمی نیست، پس از مدتی اثر آن محو شده و موهایی را که شکننده‌تر هستند در معرض ریزش قرار می‌دهد. می‌توانید این فرآیند را مجدداً تکرار کنید، اما باید بدانید این یک راه‌حل کوتاه‌مدت است که در درازمدت ممکن است خارش سر و ریزش موهای شما را بدتر می‌کند؛ بنابراین توصیه می‌شود که روتین مراقبت از موی خود را تغییر دهید و محصولات لازم برای مقابله با ریزش مو را به آن اضافه کنید.

شکستگی مو و ایجاد موخوره

یکی دیگر از عوارض جانبی که در اثر حساسیت به مواد کراتین مو ایجاد می‌شود، شکستن موها و ایجاد موخوره در نوک آن‌هاست. پس از آغشته کردن موها به کراتین، این ماده با حرارت زیاد روی موهای شما تثبیت می‌شود. این کار معمولاً با یک اتو مو یا سشوار انجام شده، موهای شما را به سرعت خشک می‌کند و سرعت شکستگی و ایجاد موخوره را افزایش می‌دهد. کمبود رطوبت باعث جدا شدن راحت‌تر موها نیز می‌شود، زیرا موهای خشک بسیار تُرد هستند.

یکی دیگر از عوارض جانبی درمان کراتینه، ترکیب گرمای زیاد و فرمالدهید است. فرمالدهید زمانی که تحت گرمای زیاد قرار می‌گیرد سریع‌تر تبخیر می‌شود که انواع سموم را در هوا آزاد کرده و راه را برای انواع مشکلات تنفسی خطرناک هموار می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه از روغن نارگیل برای مو استفاده کنیم؟

خشکی و تحریک پوست سر

درست است که کراتین بعد از چند ماه شسته می‌شود و از بین می‌رود، اما این بدان معنا نیست که هیچ اثری از آن روی موهای شما باقی نمی‌ماند. از آنجایی محصول استفاده‌شده در طول درمان با پوست سر شما در تماس بوده است، به داخل پوست راه پیدا کرده و از رسیدن مرطوب‌کننده‌ها و مواد مغذی طبیعی به تارهای مو جلوگیری می‌کند. این باعث خشکی موها می‌شود و آن‌ها را تُردتر، شکننده‌تر و مستعد شکستن می‌سازد.

خشکی و تحریک سر

در اثر حساسیت به مواد کراتین مو و خشکی پوست سر، موها خشک‌تر و شوره بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد

در اثر حساسیت به مواد کراتین مو و خشکی پوست سر، شوره بیشتری را نیز تجربه خواهید کرد. نه تنها پوست سر شما قسمت‌های خشک‌تر خود را از دست می‌دهد، بلکه موادی که روی پوستتان باقی می‌ماند آن را به تولید شوره بیشتر تشویق می‌کند. در نتیجه، هر بار که انگشتان خود را لای موهایتان فرو می‌برید، با حجم قابل توجهی از شوره مواجه خواهید شد. برای درمان این مشکل باید از شامپو ضد شوره استفاده کنید که اکثراً دارای سولفات هستند و اثر کراتین روی موهای شما را به سرعت از بین می‌برند.

احتمال آسیب به ساختار مو

هنگامی که از حلال‌های شیمیایی برای تغییر ساختار مولکولی مو استفاده می‌کنید، تمام عناصر مرطوب‌کننده و محافظ طبیعی که از موهای شما در برابر اشعه خورشید، گرمای بیش از حد و انواع آسیب محافظت می‌کنند را از بین می‌برید. اگر به موهای خود استراحت کافی بدهید، منابع از دست رفته جبران می‌شوند و به مرور زمان بهبود می‌یابند.

اما مشکل این است که با یک بار کراتین‌درمانی، باز هم می‌خواهید این کار را انجام دهید. بسیاری از افراد لحظه‌ای که می‌بینند مویشان صافی خود را از دست داده است، نوبت کراتین‌درمانی بعدی را رزرو می‌کنند؛ بی‌خبر از اینکه انجام این کار به صورت پی‌درپی از بازیابی حالت طبیعی موهایشان جلوگیری خواهد کرد. وقتی افراد به صورت پی‌درپی تحت درمان با کراتین قرار می‌گیرند، در درازمدت موهای خود را تغییر می‌دهند تا جایی که ترکیب طبیعی آن به طور کامل از بین می‌رود. وقتی به این نقطه بی‌بازگشت می‌رسند، تنها راه‌حل این است که موهای خود را کوتاه کنند و منتظر رشد مجدد باشند.

حساسیت های پوستی و تنفسی به مواد کراتین مو

با قرار گرفتن پوست، چشم‌ها و سایر قسمت‌های خارجی بدن در معرض مواد شیمیایی مورد استفاده در کراتین‌درمانی، طبیعی است که حساسیت به مواد کراتین مو را تجربه کنید. معمولاً متخصصان حرفه‌ای تمام تلاش خود را می‌کنند که محصولات را فقط روی تارهای مو بمالند و نه روی پوست سر؛ اما راه پیدا کردن مواد به داخل پوست شما امری اجتناب‌ناپذیر است که در نتیجه آن، خارش و حساسیت ایجاد می‌شود. چشمانتان ممکن است پس از درمان به دلیل آزاد شدن گازهای شیمیایی در طول درمان کراتینه تحریک شوند. سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر عوارض جانبی رایج ناشی از این گازها هستند.

حساسیت های پوستی و تنفسی به مواد کراتین مو

حساسیت‌های پوستی و تنفسی، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع از دیگر عوارض جانبی رایج ناشی از این گازها هستند.

با این حال، بدترین خطر ناشی از کراتین‌درمانی، استنشاق این گازها است. اگر سیستم تنفسی خود را در معرض این مواد شیمیایی سمی قرار دهید، ممکن است چندین عوارض جانبی کوتاه‌مدت و بلندمدت را تجربه کنید. گلودرد، سرفه و درد قفسه سینه ممکن است برخی از علائم معمول باشند. در موارد جدی‌تر، ممکن است بالا بیاورید یا غش کنید. در بدترین موارد که عمدتاً برای متخصصانی اتفاق می‌افتد که به طور منظم خود را در معرض این مواد شیمیایی قرار می‌دهند، خطر ابتلا به چندین بیماری تنفسی و حتی سرطان پوست و ریه وجود دارد. برای خلاص شدن از شر سموم موجود در هوا و جلوگیری از تنفس مواد شیمیایی، کراتین‌درمانی را در یک مکان دارای تهویه مناسب انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی کراتین‌درمانی، عوارض جانبی آن و حساسیت به مواد کراتین مو پرداختیم. همانطور که گفته شد، کراتین به‌خودی‌خود برای بدن شما ضرری ندارد و این مواد شیمیایی موجود در محصولات کراتینه از جمله فرمالدهید هستند که موجب ایجاد عوارض جانبی می‌شوند. برای اطمینان از اینکه به این محصولات آلرژی ندارید، می‌توانید مقداری از مواد را روی بازو یا پای خود بمالید و چند دقیقه منتظر بمانید تا ببینید پوستتان به آن واکنش نشان می‌دهد یا خیر. اگر متوجه شدید که به این مواد حساسیت دارید، بهتر است به دنبال روش‌های طبیعی‌تر و جایگزین مانند انواع ماسک موی طبیعی و خانگی باشید.

 

سوالات متداول

چگونه می‌توانیم بفهمیم به مواد کراتینه حساسیت داریم؟

برای تشخیص آلرژی و حساسیت به مواد کراتین مو می‌توانید مقداری از مواد کراتینه را روی بازو یا پای خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا ببینید پوستتان واکنشی نشان می‌دهد یا خیر.

آیا در صورت داشتن سابقه آلرژی یا حساسیت های پوستی می‌توان کراتین‌درمانی انجام داد؟

در صورت داشتن سابقه ابتلا به آلرژی و حساسیت پوستی بهتر است قبل از انجام کراتینه‌درمانی به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

بهترین جایگزین برای کراتین‌درمانی چیست؟

بهترین جایگزین‌ها برای کراتین‌درمانی که اثرات مشابهی داشته باشند عبارتند از ماسک‌های موی طبیعی مانند ماسک روغن نارگیل و تخم مرغ، ماسک عسل و روغن زیتون و موارد مشابه.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =