Banner Image

کراتین سرد چیست؟ و چه تفاوتی با کراتین گرم دارد؟

امتیاز دهید

بسیاری از افراد از کراتین‌درمانی برای تبدیل موهای وز و مجعد خود به موهایی صاف یا موج‌دار استفاده می‌کنند. کراتین پروتئینی است که در مو یافت می‌شود و در درمان و اصلاح کوتیکول‌های خشک یا آسیب‌دیده مو مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتین‌درمانی به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود؛ کراتین گرم شامل استفاده از اتو مو و سشوار بوده که علاوه‌بر درمان تارهای مو، آن‌ها را صاف می‌کند. اتو مو به دلیل حرارت زیاد باعث شکستگی و آسیب مو می‌شود، بنابراین بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند بدون استفاده از ابزارهای حرارتی، کراتینه مو را انجام دهند. در این صورت، فرد باید به دنبال انجام کراتین سرد باشد که دوام و ماندگاری آن کمتر از کراتین گرم است، اما تمام فواید و مزایای کراتین را به موها می‌رساند. در ادامه در رابطه با این روش کراتین‌درمانی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

کراتین سرد چیست؟

اگر به صورت مداوم موهای خود را سشوار می‌کشید یا رنگ می‌کنید، احتمالاً تاکنون متوجه خشکی و شکنندگی بیش از حد موهایتان شده‌اید. موها به مرور زمان در اثر استفاده از ابزارهای حالت‌دهنده حرارتی و مواد شیمیایی، آسیب می‌بینند و علاوه بر اینکه ظاهری وز و نامرتب پیدا می‌کنند، رنگ‌پذیری آن‌ها نیز کاهش می‌یابد؛ بنابراین در چنین حالتی چگونه می‌توان موها را به حالت سابق و سالم خود بازگرداند؟ شاید فکر کنید با استفاده از ماسک‌های مو و نرم‌کننده‌های مختلف می‌توانید موهایتان را احیا کنید؛ اما تأثیر تمامی این محصولات موقتی بوده و در چنین شرایطی باید به فکر درمان عمیق‌تر و بادوام‌تری بود.

مو

کراتین سرد یکی از بهترین روش‌هایی است که برای درمان موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده به کار می‌رود.

کراتین سرد یکی از بهترین روش‌هایی است که برای درمان موهای آسیب‌دیده و رنگ‌شده به کار می‌رود. با انجام این روش درمانی، می‌توانید تمام ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز موهایتان که در اثر استفاده مداوم از رنگ مو، دکلره و سایر مواد شیمیایی از بین رفته‌اند، به آن‌ها بازگردانید. این روش همچنین برای بازگرداندن آب و املاح به موها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کراتینه سرد، حالت‌پذیری موهای شما را افزایش می‌دهد و مشکل رنگ‌پذیری آن‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، رنگی که پس از انجام کراتینه سرد روی موهای خود اعمال می‌کنید، بسیار بهتر تثبیت می‌شود.

کراتینه سرد با برگرداندن ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز به موهای شما، به سرعت آسیب آن‌ها را درمان می‌کند. به تمامی افرادی که دارای موهای آسیب‌دیده هستند پیشنهاد می‌شود از این روش درمانی استفاده کنند. از آنجا که اتو مو و حرارت در این روش در کار نخواهد بود، افرادی که در اثر رنگ و مش پی‌درپی دچار آسیب‌دیدگی شدید مو هستند می‌توانند حتی هفته‌ای ۲-۳ بار این روش را مورد استفاده قرار دهند. کراتین‌درمانی سرد را در منزل نیز می‌توان انجام داد اما برای دستیابی به نتایج بهتر و دوام بیشتر، توصیه می‌شود این کار را به یک آرایشگر ماهر و متخصص بسپارید.

کراتین سرد چه تفاوتی با کراتین گرم دارد؟

کراتین گرم یکی دیگر از روش‌های رایج کراتین‌درمانی است که بیشتر برای صاف کردن مو استفاده می‌شود. البته در این روش نیز موها تقویت شده و تا حد زیادی سلامت آن‌ها بازمی‌گردد، اما هدف اصلی آن صاف کردن موهای وز و فر است. محصولات کراتین گرم معمولاً دارای فرمالدهید هستند که بخارات ناشی از آن سمی و سرطان‌زا بوده و هنگام انجام کراتین گرم، باید از ماسک استفاده کرد. به همین دلیل، بهتر است کراتین گرم در فضایی با تهویه مناسب انجام شود و بانوان باردار یا شیرده از انجام آن خودداری کنند. از سوی دیگر، کراتین سرد برای افرادی مناسب است که می‌خواهند موهایی ابریشمی و نرم داشته باشند اما در عین نمی‌خواهند موهایشان کاملاً لخت شود.

کراتین گرم

کراتین گرم یکی دیگر از روش‌های رایج کراتین‌درمانی است که بیشتر برای صاف کردن مو استفاده می‌شود.

بنابراین، در کراتین گرم، سعی بر این است که مواد با ریشه‌ها تماس داده نشوند و با توجه به این امر، آرایشگر پس از اعمال مواد کراتینه روی موها، آن‌ها را ابتدا با سشوار و پس از شستشو، با اتو مو حرارت می‌دهد تا مواد کراتینه به خوبی به خورد ساقه مو بروند و آن را تقویت و صاف کنند. زمانی توصیه می‌شود به سراغ روش کراتین گرم بروید که می‌خواهید موهایی صاف و لخت داشته باشید و در عین حال آن‌ها را تقویت کنید. البته بهتر است این روش در آرایشگاه توسط یک فرد ماهر انجام شود زیرا مرحله اتوکشی آن کمی دشوار بوده و جهت اثربخشی بیشتر باید با دقت انجام شود.

از سوی دیگر، در روش کراتین سرد (همانطور که از نامش پیداست) از اتو مو استفاده نمی‌شود و موها حرارت نمی‌بینند. این نوع کراتینه را می‌توان روی قسمت ریشه موها نیز اعمال کرد؛ اما باید بدانید که کراتینه سرد موها را صاف و لخت نمی‌کند. این روش درمانی تنها برای تأمین کراتین از دست رفته موها و ترمیم ساقه‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود و نرمی و درخشندگی را به موها باز می‌گرداند. کراتینه سرد همچنین از وزی و فر بودن موها می‌کاهد و به طور کلی حجم موها را کاهش می‌دهد. با توجه به اینکه روش کراتینه سرد نیازی به اتوکشی ندارد، انجام آن بسیار راحت‌تر بوده و خودتان در منزل هم می‌توانید از آن استفاده کنید. در ادامه این مقاله به روش کراتین‌درمانی سرد بیشتر خواهیم پرداخت.

چرا کراتینه سرد از کراتینه گرم بهتر است؟

کراتین‌درمانی می‌تواند بسیار رضایت‌بخش باشد، به‌ویژه اگر موهای وز و ضخیمی دارید که مدیریت آن‌ها سخت است. با این حال، بهتر است قبل از انجام کراتین‌درمانی به روش گرم، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و مراقب ریسک‌های آن باشید. حرارت بالا و مواد شیمیایی قوی مورد استفاده در محصولات کراتین گرم، موهای شما را خشک و مستعد شکستن می‌سازد. افرادی که موهای نازک یا آسیب‌دیده دارند باید در این مورد احتیاط ویژه‌ای به خرج دهند، زیرا تارهای ظریف موهایشان ممکن است تحمل حرارت بالا را نداشته باشند و دچار شکستگی و آسیب شدید شوند.

کراتین کردن موها

بهتر است قبل از انجام کراتین‌درمانی به روش گرم، تمامی جوانب را در نظر بگیرید و مراقب ریسک‌های آن باشید.

کراتین سرد به خودی خود برای موهای شما مضر نیست؛ اما محصولات کراتین گرم برای اینکه به خوبی به داخل ساقه موهایتان نفوذ کنند نیاز به استفاده از اتو مو در حداقل دمای ۲۳۰ درجه سانتی‌گراد دارند. ادعای اغلب شرکت‌هایی که محصولات کراتین گرم را تولید و یا عرضه می‌کنند، این است که این محصولات سلامت موهای شما را بهبود می‌بخشند اما این ادعا چندان درست نیست. موهای شما ممکن است بعد از کراتین گرم سالم‌تر به نظر برسند، اما این بدان دلیل است که موهای صاف اغلب نسبت به موهای وز شکل بهتری دارند زیرا نور را بهتر منعکس می‌کنند و بنابراین درخشان‌تر به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: حساسیت به کراتین مو را جدی بگیرید!

علاوه بر این، محصولات کراتین گرم اغلب با فرمالدهید همراه هستند. این بدان معنی نیست که فرمالدهید در فرمول آن‌ها به کار رفته (زیرا فرمالدهید یک گاز است)، اما بسیاری از این محصولات حاوی موادی هستند که هنگام گرم شدن یا مخلوط شدن با آب، فرمالدهید آزاد می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به متیلن گلیکول، متاندیول، متانال و فرمالین اشاره کرد. این مواد شیمیایی موهای شما را صاف نگه می‌دارند و باعث می‌شوند کراتین حسابی به عمق ریشه مو نفوذ کند و همان‌جا بماند. با این حال، فرمالدهید یک محرک و سرطان‌زا شناخته شده است، بنابراین هنگام انتخاب این روش درمانی احتیاط لازم را به خرج دهید. برخی محصولات کراتین گرم در بازار وجود دارند که بدون فرمالدهید هستند، اما معمولاً قدرت و ماندگاری آن‌ها کمتر است.

بنابراین، اگر تنها قصد دارید موهایی سالم و نرم داشته باشید، کراتین سرد برایتان گزینه مناسب‌تر و کم‌خطرتری به شمار می‌رود. در هر حال، توصیه می‌شود قبل از تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام نوع کراتین‌درمانی برای شما مناسب است، تحقیق کنید و همچنین از آرایشگر خود مشورت بگیرید.

مزایا و معایب کراتین سرد چیست؟

همانطور که گفته شد، کراتینه سرد یک روش کراتین‌درمانی است که بیشتر برای احیای موها و نرم کردن آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش مزایا و معایب خاص خود را دارد که دانستن آن‌ها می‌تواند تصمیم‌گیری را برای شما راحت‌تر سازد.

سشوار مو

کراتین سرد در مقایسه با کراتین گرم بسیار آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و در مدت زمان کوتاه، نتایج بسیار مثبتی را در اختیار شما می‌گذارد.

البته این روش معایب چندانی ندارد و شاید تنها کمبود آن در مقایسه با کراتین گرم، ماندگاری کمتر و عدم صاف کردن موها باشد. در مقابل، کراتینه سرد می‌تواند مزایای قابل توجهی را به موهای شما برساند که عبارتند از:

  • این روش نسبت به کراتین گرم بسیار آسان‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود و در مدت زمان کوتاه، نتایج بسیار مثبتی را در اختیار شما می‌گذارد.
  • همانطور که گفته شد، در این روش مرحله اتوکشی حذف می‌شود و بدین ترتیب، موهای شما آسیب کمتری خواهند دید.
  • کراتین‌درمانی به روش سرد می‌تواند آسیب‌ها و صدمات ناشی از دکلره و رنگ کردن پی‌درپی موها را تا حد قابل توجهی بهبود بخشد.
  • در بسیاری از موارد دیده شده که این روش به کاهش ریزش موها کمک کرده است.
  • پس از انجام کراتین سرد، حالت‌پذیری موها بهبود می‌یابد و می‌توان آن‌ها را به راحتی به فرم دلخواه درآورد.
  • جالب است بدانید کراتینه سرد روی رنگ‌های گرم و رنگ‌هایی که از خانواده قرمز هستند، به خوبی جواب داده و دوام آن‌ها را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.
  • با کراتین‌درمانی به روش سرد، ویتامین‌ها و کراتین از دست رفته موهایتان را به آن‌ها بازمی‌گردانید.
  • کراتینه سرد موهای آسیب‌دیده را تقویت کرده و آبرسانی لازم را برای آن‌ها انجام می‌دهد.
  • حتی اگر موهایتان در اثر رنگ، دکلره یا مش آسیب ندیده است می‌توانید از این روش درمانی برای تقویت آن‌ها استفاده کنید.
  • کراتینه سرد دوام رنگساژ، رنگ مو (بخصوص رنگ‌های گرم) و هایلایت را افزایش می‌دهد.

چگونه در منزل از کراتین سرد استفاده کنیم؟

همانطور که گفته شد، روش کراتین گرم نیاز به اتوکشی دارد و بهتر است توسط یک فرد ماهر انجام شود؛ اما این امر در مورد کراتینه سرد صدق نمی‌کند و می‌توان آن را بدون دردسر در منزل نیز انجام داد، زیرا به اتوکشی نیازی ندارد.

کراتین سرد برخلاف کراتین گرم نیازی به اتوکشی ندارد

در ادامه بررسی خواهیم کرد که چگونه می‌توانید موهایتان را با استفاده از کراتین سرد در منزل تقویت کنید:

  • موهایتان را خوب بشویید: ابتدا دو بار موهای خود را با شامپوی مخصوص قبل از کراتین شستشو دهید تا منافذ و کوتیکول‌های موها باز شوند و آماده جذب مواد تقویتی باشند. بعد از شستشو، با یک حوله آب موهایتان را بگیرید تا زمانی که موها حالت نم‌دار پیدا کنند و آب‌چکان نباشند.
  • موهایتان را به مواد کراتین آغشته کنید: پس از اینکه آب موهایتان را گرفتید، مواد کراتینه سرد را روی آن‌ها بمالید. برای این کار بهتر است از ساقه شروع کنید و به سمت ریشه بروید. پس از اینکه کل موهایتان را کامل به مواد آغشته کردید، موها و سر را ماساژ دهید و شانه بزنید تا مواد به خوبی داخل ساقه مو و ریشه آن نفوذ کند. سپس، موها را با یک کاور بپوشانید و به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید تا مواد حسابی به خورد موهایتان برود. پس از گذشت زمان مورد نظر، می‌توانید موها را با باد سرد سشوار خشک کرده و سپس با آب سرد (بدون شامپو و مواد شوینده) موهایتان را بشویید.
  • از سرم تثبیت‌کننده استفاده کنید: می‌توانید از قبل یک سرم تثبیت‌کننده باکیفیت تهیه کنید و پس از انجام کراتین‌درمانی، موهای خود را آغشته به آن سازید تا مواد کراتین داخل موهایتان تثبیت شود. این ماده نیاز به آبکشی ندارد و بعد از گذشت ۱۵ دقیقه، می‌توانید براشینگ انجام داده و موهایتان را به حالت دلخواه درآورید.

بیشتر بخوانید: فاصله بین دو کراتین مو چقدر باید باشد؟

چگونه ماندگاری کراتین سرد را افزایش دهیم؟

رژیم غذایی شما و تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان ارتباط مستقیمی با سلامت موها و سایر اعضای بدن دارد. برای اینکه دوام و ماندگاری کراتین سرد را افزایش دهید، توصیه می‌شود نکات زیر را رعایت کنید:

مواد کراتینه مو

اگر موهایتان به شدت آسیب دیده‌اند حتماً نزد یک متخصص پوست و مو بروید

  • کمبود ویتامین تأثیر بسزایی بر سلامت موهای شما خواهد گذاشت؛ بنابراین اگر موهایتان به شدت آسیب دیده‌اند حتماً نزد یک متخصص پوست و مو بروید تا ویتامین‌های مورد نیاز بدنتان را بشناسید و کمبود آن‌ها را جبران کنید.
  • ترمیم بافت موها بر عهده ویتامینی به نام بیوتین یا B7 است که در مواد غذایی مانند گردو، بادام و دیگر مغزهای آجیل به علاوه میوه‌هایی مانند موز و انبه یافت می‌شود. با مصرف این مواد غذایی می‌توانید بیوتین بدنتان را تأمین کنید.
  • مواد غذایی مصرف کنید که مواد مغذی، ویتامین و پروتئین‌های مورد نیاز مو را تأمین کنند. کمبود آهن نقش اساسی در آسیب‌دیدگی مو دارد بنابراین حتماً موادی مانند حبوبات، گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه‌های خشک را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

نکات مهمی که باید هنگام انجام کراتین سرد رعایت کنید

همانطور که گفته شد، شما می‌توانید کراتین سرد را به راحتی در منزل انجام دهید اما جهت انجام این کار باید یک سری نکات را رعایت کنید تا به نتایج مطلوب دست یابید. نکات مهم هنگام کراتین‌درمانی به روش سرد عبارتند از:

  • قبل از انجام کراتین‌درمانی موهایتان را کمی کوتاه کنید (در حدی که نوک‌های آسیب‌دیده و دارای موخوره آن از بین بروند) تا موها بیشتر پذیرای مواد کراتینه باشند.
  • برای شستن موها بهتر است از شامپوی مخصوص کراتینه استفاده کنید که فاقد سولفات و پارابن است.
  • پیش از خرید مواد کراتینه، حجم موهای خود را در نظر بگیرید تا مواد به همه جای سرتان برسد.
  • اگر کلاه پلاستیکی در منزل ندارید، می‌توانید پس از آغشته کردن موها به مواد کراتینه، روی سرتان پلاستیک فریزر بکشید.
  • تا ۳ الی ۴ روز بعد از انجام کراتینه از شستن موهایتان خودداری کنید. البته بهتر است کلاً طی این مدت موهایتان را از آب دور نگه دارید.

سخن پایانی

کراتین‌درمانی یکی از مؤثرترین راه‌های ترمیم موهای آسیب‌دیده به شمار می‌رود که به دو روش سرد و گرم انجام می‌شود. کراتین گرم برای افرادی که بیشتر صافی مو را مد نظر دارند و موهایشان در اثر رنگ یا دکلره آسیب ندیده مناسب‌تر است. کراتین سرد بیشتر برای ترمیم موهای آسیب‌دیده به کار می‌رود و قابلیت صاف کردن آن‌ها را ندارد زیرا در این روش از اتو مو استفاده نمی‌شود؛ پس قبل از انتخاب روش مورد نظر تمامی جوانب را بسنجید و بر اساس نیاز و بودجه خود عمل کنید.

 

سوالات متداول

آیا کراتین سرد ماندگار است؟

بله این روش ماندگاری نسبتاً خوبی دارد و تا ۳ ماه موهای شما را سالم و نرم نگه می‌دارد.

چه شامپویی برای شستن موهایی که کراتین‌درمانی شده‌اند مناسب‌تر است؟

جهت افزایش دوام و ماندگاری اثر کراتین‌درمانی، بهتر است از شامپوهای فاقد سولفات و پارابن استفاده کنید.

آیا موهای رنگ‌شده را می‌توان کراتینه سرد کرد؟

بله این روش برای ترمیم موهای آسیب‌دیده از رنگ، دکلره، مش و غیره بسیار مناسب است.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =