پژو ۲۰۶ را بیشک باید یکی از خوشنامترین و محبوبترین خودروهای بازار کشور دانست. پژو ۲۰۶ اولین بار در اواخر دهه ۹۰ در فرانسه معرفی شد و موفقیت آن در بازار اروپا، تنها چند سال بعد راه را برای ورود این خودرو به بازار ایران باز کرد. پژو ۲۰۶ هاچ بک توسط شرکت ایران خودرو در تیپهای مختلفی شامل ۶ تریم گوناگون از تیپ ۱ تا تیپ ۶ به بازار عرضه شد. با این وجود دو تیپ از این ۶ تیپ محبوبیت بیشتری در بازار پیدا کردند که شامل تیپ ۲ و ۵ هستند. مقایسه ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ کار سادهای نیست چون دو خودرو شباهتهای زیادی به هم دارند. اگر در فکر خرید یک پژو 206 هستید و میخواهید ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ را با هم مقایسه کنید پس در ادامه با مجله پیندو همراه باشید.
گرچه این هاچ بک فرانسوی امروز دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و رقبای زیادی در بازار دارد؛ اما میزان فروش و موقعیت آن در بازار تنزل پیدا نکرده و همچنان خودرویی پرطرفدار است. طرفدارانی که به دنبال خودرویی اقتصادی و زیبا هستند معمولاً ۲۰۶ تیپ ۲ را انتخاب میکنند و خریدارانی که کمی امکانات و قدرت بیشتر میخواهند به سراغ ۲۰۶ تیپ ۵ میروند.
از نظر مشخصات فنی
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ هر دو روی یک شاسی و پلتفرم هستند و تفاوت فنی عمده آنها به موتور برمیگردد. درواقع میتوان گفت مهمترین بخش مقایسه ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ در زیر کاپوت آنها است، جایی که بزرگترین تفاوت را بین این دو خودرو شاهد هستیم. ۲۰۶ تیپ ۲ از یک موتور ۱.۴ لیتری ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی استفاده کرده که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. نیروی موتور در این خودرو از طریق یک گیربکس ۵ دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میشود.
در مقابل پژو 206 تیپ 5 نیز به واسطه برخورداری از موتور TU5 دارای ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است و مشابه 206 تیپ 2 از یک گیربکس ۵ دنده دستی برای انتقال قدرت به چرخهای جلو بهره میبرد. در ادامه میتوانید بیش از پیش با مشخصات فنی این دو خودرو آشنا شوید:
کلیک کنید: مقایسه 206 با پژو پارس
مشخصات | پژو 206 تیپ 2 | پژو 206 تیپ 5 |
نوع پیشرانه | خطی | خطی |
حجم پیشرانه | 1360 سیسی | 1587 سیسی |
تعداد سیلندر | 4 | 4 |
تعداد سوپاپ | 8 | 16 |
حداکثر توان | 75 اسب بخار در 5300 دور در دقيقه | 110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 118 نيوتن متر در 3400 دور در دقيقه | 142 نیوتنمتر در 4000 دور در دقیقه |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت | 14.1 ثانیه | 11.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 170 کیلومتر بر ساعت | 185 کیلومتر بر ساعت |
از نظر ابعاد
پژو ۲۰۶ یک خودروی هاچ بک سوپر مینی است که در کلاس B جای میگیرد. از نظر ابعاد، تمام تیپهای پژو ۲۰۶ هاچ بک یکسان هستند و ۳۸۳۵ میلیمتر طول، ۱۶۵۲ میلیمتر عرض و ۱۴۲۸ میلیمتر ارتفاع دارند. فاصله محوری پژو ۲۰۶ نیز در تمامی تیپها ۲۴۴۲ میلیمتر است.
امکانات و آپشن ها (جدول)
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ | پژو ۲۰۶ تیپ ۵ | |
تجهیزات ایمنی | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستم صوتی | بلندگوي درهاي جلو-پخش CD | بلندگوی درهای جلو و عقب- کنترل پشت فرمان |
سیستم ترمز و پایداری خودرو | ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسهای ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA |
ترمز جلو ديسكي خنك شونده – ترمز عقب دیسکی- ترمز ضد قفل ABS و EBD و EBA چهاركاناله |
سایر امکانات رفاهی | آیینههای جانبی دستی- سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) – كمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع- تنظیم سرعت برف پاك كن با سرعت خودرو- چراغ همراهی تا درب منزل- پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع – شیشه بالابر برقی درهای جلو- سیستم تهویه با تنظیم دستی – فرمان هیدرولیك | آینههای جانبی برقی – حسگر دماسنج- ایموبیلایزر – پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع- شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب – صندلی عقب 2 تکه- سیستم تهویه اتوماتیک |
از نظر طراحی ظاهری
مقایسه ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ از نظر طراحی ظاهری بسیار ساده است؛ چون تنها تفاوتی که در بیرون این دو خودرو وجود دارد آینههای جانبی هستند. در ۲۰۶ تیپ ۲ آینههای جانبی به رنگ سیاه بوده ولی در تیپ ۵ یک قاب همرنگ بدنه روی آینهها قرار دارد. البته بسیاری از مالکان تیپ ۲ نیز این قابها را از بازار تهیه و روی خودروی خود نصب میکنند که ظاهر ۲۰۶ تیپ ۲ را عیناً مشابه ۲۰۶ تیپ ۵ میکند.
از منظر طراحی، پژو ۲۰۶ خودرویی بسیار زیبا و خوش استایل است. با اینکه طراحی آن رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و کمی دهه نودی نشان میدهد، با این وجود بسیاری از مشتریان همچنان ظاهر پژو ۲۰۶ را به خودروهای جدیدتری همچون رنو ساندرو و ام وی ام ۳۱۵ ترجیح میدهند.
پژو ۲۰۶ با بدنه تخم مرغی شکلی که دارد از آیرودینامیک مناسبی با توجه به سال طراحی خود برخوردار بوده و البته این طراحی منجر به افزایش چشمگیر سایز شیشه جلوی این خودرو شده است. در نمای جلو بیشک زیباترین بخش، چراغهای چشم گربهای ۲۰۶ هستند و روی کاپوت نیز یک ورودی هوا تعبیه شده است. سپر جلو نیز پذیرای دو چراغ مه شکن گرد و یک ورودی هوای بزرگ است.
زیبایی پژو 206 در نمای جانبی نیز ادامه دارد و شاهد تناسب قابل قبولی بین ابعاد و خطوط در این بخش هستیم. در این قسمت ابعاد کوچک درهای عقب جلب توجه میکنند که ورود و خروج به خودرو را نیز مقداری سخت کردهاند. پژو این رویه اشتباه را در مدل سدان ۴۰۷ نیز ادامه داد.
نمای عقبی پژو ۲۰۶ متشکل از چراغهایی زیبا و خوش فرم است که تا روی درب صندوق ادامه دارند. با اینکه چراغها تا در صندوق پیشروی کردهاند ولی در حقیقت روی صندوق نیستند و با باز کردن صندوق عقب چراغها روی بدنه باقی میمانند. محل قرارگیری پلاک روی در صندوق و طراحی سپر نیز متناسب با زمان طراحی و حتی بهتر از برخی خودروهای جدیدتر بازار است. در انتها تنها ایرادی که میتوان از طراحی عقب پژو ۲۰۶ گرفت، نبود سر اگزوز است که کمی قسمت اگزوز روی سپر را عریان نشان میدهد.
برای مطالعه بیشتر: معرفی 25 مدل از بهترین دزدگیرهای خودرو
از نظر طراحی داخلی
با باز کردن در خودرو و ورود به درون پژو ۲۰۶ متوجه خواهید شد که تفاوتها در داخل تیپ ۲ و ۵ بیشتر از بیرون آنها است. با مقایسه ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ در بخش کابین متوجه چند نکته خواهید شد. اول اینکه در تیپ ۲ سیستم تهویه مطبوع از نوع دستی است ولی در تیپ ۵ سیستم تهویه اتوماتیک با پنل کنترل مانیتور دار قرار دارد. دومین تفاوت نیز به برقی بودن هر چهار شیشه در تیپ ۵ برمیگردد. در پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شیشههای عقب دستی هستند. البته شیشه راننده نیز در ۲۰۶ تیپ ۵ از نوع اتوماتیک بوده ولی برای راننده تیپ ۲ شیشه برقی معمولی استفاده شده است.
از نظر طراحی کابین، پژو ۲۰۶ سبک سیال و دایرهای بیرون خودرو را در کابین نیز ادامه داده است و این هماهنگی بین داخل و خارج را در طراحی کنسول مرکزی میتوانید مشاهده کنید. خروجیهای سیستم تهویه ابعاد خوبی با توجه به سایز اتاق داشته و غربیلک فرمان نیز طرحی اسپرت و سه شاخه دارد. پشت آمپرها در تمامی تیپها به جز مدلهای دنده اتوماتیک یکسان هستند. آینههای جانبی هم در ۲۰۶ تیپ ۵ دارای تنظیم الکترونیکی هستند ولی در تیپ ۲ آینهها به صورت دستی تنظیم میشوند.
در بخش فضای داخلی گرچه سرنشینان جلو وضعیتی مناسب دارند اما بیشک پژو ۲۰۶ در بخش عقب بازنده است؛ چون فضای پا و سر برای دو فرد بزرگسال به هیچ وجه راحت نیست. با اضافه شدن سرنشین سوم به صندلیهای عقب، این ضعف و کمبود فضا، خود را بیشتر نمایان میکند. سرنشینان عقب یکی دیگر از تفاوتهای ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ را حس خواهند کرد، چون ۲۰۶ تیپ ۲ فاقد پشت سری برای سرنشینان عقب بوده اما در تیپ ۵ سه پشت سری در عقب تعبیه شده است.
در انتها نیز باید به فضای صندوق اشاره کنیم که گرچه مناسب یک سفر طولانی خانوادگی نیست اما جوابگوی نیازهای شهری است، ضمن اینکه در تمامی تیپها امکان خواباندن صندلیهای عقب برای افزایش فضای حمل بار وجود دارد.
از نظر مصرف سوخت
تردیدی نیست که بسیاری از افراد پژو ۲۰۶ را به خاطر مصرف سوخت کم این خودرو انتخاب میکنند. ۲۰۶ تیپ پنج با وجود موتور نسبتاً قدرتمندی که دارد اما با استانداردهای امروزی، خودرویی کم مصرف محسوب میشود، چون به طور ترکیبی حدود ۶.۵ لیتر بنزین مصرف میکند.
با این حال اگر مصرف سوخت برایتان اولویت بسیار مهمی است مدل تیپ ۲ علیرغم تواناییهای حرکتی پایینتر میتواند حتی گزینه بهتری باشد. ۲۰۶ تیپ دو با آن موتور کم حجم خود در سیکل شهری تنها ۸.۴ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند که این عدد در جاده تا ۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میتواند کاهش یابد. به این ترتیب ۲۰۶ تیپ ۲ با مصرف سوخت ترکیبی ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر یکی از بهترین انتخابها در بازار خودروهای اقتصادی است.
مقاله مرتبط: مقایسه کوییک با 206
از نظر ایمنی
پژو ۲۰۶ با معیارهای امروزی بهره چندانی از فناوریهای ایمنی نبرده است؛ اما اگر بخواهیم این خودرو را با دیگر تولیدات ایران خودرو مقایسه کنیم، در وضعیت بهتری قرار دارد؛ چون اکثر خودروهای ایران خودرو بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ شکل گرفتهاند که خودرویی بسیار قدیمیتر در مقایسه با ۲۰۶ است.
مقایسه ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ در بخش ایمنی امکانپذیر نیست چون هر دو تیپ از این نظر در یک سطح قرار دارند. پژو ۲۰۶ در تمامی تیپها موفق به کسب چهار ستاره ایمنی از موسسه یورو NCAP اروپا شده است. در نظر داشته باشید که تست تصادف این خودرو در سال ۲۰۰۰ میلادی انجام شد و با خودروهای چهار ستاره امروزی قابل مقایسه نیست.
یک تفاوت عمده که بین ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ وجود دارد سیستم ترمز آنها است. ۲۰۶ تیپ ۵ از ترمز دیسکی در هر ۴ چرخ بهرهمند بوده که قدرت ترمز گیری مناسبی نیز دارد، اما در تیپ ۲ از ترمزهای کاسهای در محور عقب استفاده شده است.
تجهیزات ایمنی پژو ۲۰۶ شامل ترمز ضد بلوکه ABS، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و دو عدد ایربگ برای راننده و سرنشین جلویی هستند. امکان خاموش کردن ایربگ سرنشین با استفاده از یک سوییچ در سمت راننده وجود دارد.
از نظر شتاب
با توجه به تفاوت موتور و گیربکس ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ طبیعی است که عملکرد این دو خودرو نیز نسبت به هم متفاوت باشد. از نظر شتاب گیری، ۲۰۶ تیپ ۲ میتواند با اتکا به موتور ۷۵ اسب بخاری، سرعت خود را در ۱۴.۱ ثانیه به صد کیلومتر بر ساعت برساند.
موتور ۱۱۰ اسب بخاری قدرتمند ۲۰۶ تیپ ۵ در سمت مقابل شتاب صفر تا صد کیلومتر ۹.۶ ثانیه را برای این خودرو فراهم میکند. البته این عدد به نظر کمی خوشبینانه و در شرایط بسیار ایده آلی توسط پژو اعلام شده و در اکثر تستها، شتاب ۲۰۶ تیپ ۵ چیزی در حدود 11.5 ثانیه است. حداکثر سرعت نیز برای ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و برای مدل تیپ ۵ معادل 185 کیلومتر بر ساعت است.
از نظر رادیاتور
با توجه به اینکه پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از موتور قویتر و پر حجمتری در مقایسه با ۲۰۶ تیپ ۲ برخوردار بوده، طبیعی است که از طراحی کاملاً متفاوتی در زیر کاپوت استفاده کند. این مسئله در مورد سیستم خنک کاری موتور نیز صدق میکند چون علیرغم مشابه بودن نحوه کار سیستم خنک کاری موتور هر دو خودرو، اما رادیاتور ۲۰۶ تیپ 2 و 5 متفاوت است. البته برای هر دو خودرو میتوان از ضد یخ مشابهی استفاده کرد و از این نظر تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
موتور
زیر کاپوت ۲۰۶ تیپ ۵ یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر خطی تنفس طبیعی قرار دارد که با نام TU5 شناخته میشود. موتور TU5 دارای ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است. پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز مانند تیپ ۲ از یک گیربکس ۵ دنده دستی استفاده میکند. در مقابل پژو 206 تیپ 2 به موتور TU3 مجهز شده است؛ موتوری که چه به لحاظ حجمی و چه از نظر توان خروجی نسبت به موتور پژو 206 تیپ 5 در جایگاه پایینتری قرار میگیرد.
یکی از اصلیترین تفاوتهای موتور ۲۰۶ تیپ ۲ و ۵ به سرسیلندر آنها برمیگردد. در ۲۰۶ تیپ ۲ شاهد یک طراحی تک میل سوپاپ با ۸ سوپاپ هستیم؛ یعنی به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ قرار دارد. ۲۰۶ تیپ ۵ اما از دو میل سوپاپ بهره میبرد و یک موتور ۱۶ سوپاپ دارد. در این خودرو به ازای هر سیلندر ۴ سوپاپ پیش بینی شده است.
از نظر قیمت
افزایش قیمت شدیدی که بازار خودروی ایران در سالهای اخیر تجربه کرده، دامنگیر پژو ۲۰۶ نیز شده است. با اینکه این خودرو در زمان شروع عرضه در بازار یک اتومبیل نسبتاً ارزان و قابل دسترس برای خانوادهها بود اما در بهار سال 1402، قیمت مدل تیپ ۲ نیز به چیزی در حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان رسیده است. ۲۰۶ تیپ ۵ نیز با قیمتی در حدود ۵۰۰ الی ۶۵۰ میلیون تومان معامله میشود که تا همین چند سال پیش میشد با چنین مبلغی سراغ برندهای مرسدس بنز و بی ام و رفت. با این وجود اگر ۲۰۶ را با دیگر خودروهای بازار ایران مقایسه کنید همچنان گزینهای قابل دسترس و ارزانتر از رقبا است.
ممکن است به مطالعه این مقاله هم علاقهمند باشید:
سخن پایانی
پژو ۲۰۶ برای مصرف کنندگانی که خواهان خودروی کم دردسر و کم مصرف با ظاهر مناسب هستند خودرویی ایدهآل است. ضمن اینکه با نزدیک به دو دهه حضور در بازار، این خودرو جایگاهی تثبیت شده و مناسب دارد و هر زمان که لازم باشد به راحتی میتوانید آن را بفروشید. همچنین فروش بالا و حضور طولانی مدت پژو ۲۰۶ در بازار باعث شده تا نه تنها مشکلی از نظر تأمین قطعات یدکی آن وجود نداشته باشد، بلکه در تمامی شهرها نیز میتوانید به راحتی مکانیکهای پژو را پیدا کنید.
اگر شتاب و قدرت موتور برایتان اولویت نیستند، میتوانید ۲۰۶ تیپ ۲ را به عنوان خودروی کم مصرف خریداری کنید و اگر خواهان قدرت بیشتر و البته کمی امکانات رفاهی بیشتر هستید تیپ ۵ میتواند رضایت شما را جلب کند.
سوالات متداول
- تسمه تایم پژو ۲۰۶ چه زمانی باید تعویض شود؟
تسمه تایم محصولات پژو معمولاً باید هر ۶۰ هزار کیلومتر یا دو سال تعویض شود، ولی پیشنهاد میکنیم برای احتیاط، همیشه کمی زودتر از موعد اعلامی کارخانه این قطعه را تعویض کنید.
- پژو ۲۰۶ تیپ ۲ کم مصرفتر است یا ۲۰۶ تیپ ۵؟
گرچه هر دو مدل خودروهایی کم مصرف هستند ولی مصرف تیپ ۲ در مقایسه با تیپ پنج در حدود نیم لیتر در هر صد کیلومتر کمتر است.
- گیربکس پژو ۲۰۶ چیست؟
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ هر دو از گیربکس دستی با پنج دنده جلو و یک دنده عقب استفاده میکنند. البته ۲۰۶ تیپ ۱۶۰۰ سیسی با گیربکس اتوماتیک ۴ دنده نیز در بازار موجود است که با نام تیپ ۶ شناخته میشود.
دیدگاهتان را بنویسید