Banner Image
برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنم

برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنم؟

5/5 - (1 امتیاز)

در این روزها مزایای بی‌شمار کسب‌وکارهای اینترنتی، هر کسی را به فکر فروش آنلاین می‌اندازد! فروش آنلاین می‌تواند در راستای توسعه کسب‌وکار فعلی شما صورت پذیرد؛ همچنین می‌توانید به عنوان یک شغل مستقل یا حتی شغل دوم روی آن حساب کنید. فروش اینترنتی به شما اجازه می‌دهد که در هر زمان و هر مکان، محصولات و خدمات خود را بدون محدودیت بفروشید. اگر شما هم به فروش اینترنتی فکر می‌کنید، اما نمی‌دانید برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنم، چگونه مشتری جذب کنم، چگونه تبلیغ کنم و یا روی کدام روش فروش اینترنتی تمرکز کنم، با مطالعه این مقاله می‌توانید برای این پرسش‌ها پاسخ مناسبی پیدا کنید.

قبل از هر چیزی توجه داشته باشید که فروش اینترنتی صرفاً با ایجاد یک وبسایت و قرار دادن تصاویر محصولات در آن گسترش نمی‌یابد. برای گسترش فروش و دستیابی به آنچه که در این مسیر “موفقیت” می‌نامیم، لازم است مهارت‌های گوناگون، شیوه‌های بازاریابی و پشتکار را با یکدیگر ادغام کنید. البته شما در این مسیر تنها نخواهید بود و ابزارهای بی‌شماری برای کمک به شما در دنیای وب طراحی شده که در ادامه به برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

راه‌اندازی سایت

اولین گام در زمینه ورود به بازار فروش آنلاین، ایجاد یک وبسایت است. یک وبسایت حرفه‌ای به شما این قابلیت را می‌دهد که محصولات و خدمات خود را معرفی کنید، اعتماد مخاطبان را به خود جلب کرده و در نهایت آمار فروش بالا را به دست آورید. با هر میزان بودجه اولیه و دانش برنامه‌نویسی، امکان راه‌اندازی یک وبسایت تجاری برای کسب‌وکارها فراهم است. اگر مایل باشید، می‌توانید طراحی وبسایت را برون سپاری کنید؛ در غیر این صورت باید با تکیه بر وردپرس و دانش برنامه‌نویسی خودتان وبسایت مورد نظر را ایجاد کنید. البته ناگفته نماند که سایت‌سازها و سیستم‌های مدیریت محتوا تقریباً بدون نیاز به دانش فنی، هزینه گزاف و بازه زمانی طولانی، یک وبسایت قابل قبول به شما تحویل می‌دهند. اگر به وضوح می‌دانید که قصد دارید چه چیزی را بفروشید، با توجه به این نکات می‌توانید یک وبسایت حرفه‌ای ایجاد کنید:

برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنم

در انتخاب نام دامنه وسواس به خرج دهید

  1. در انتخاب نام دامنه وسواس به خرج دهید.

نام دامنه یا همان وبسایت شما، کلید جستجوی کاربران در فضای وب است. طبیعتاً هر فروشنده‌ای تمایل دارد که برای مشتری‌های بالقوه به سادگی قابل شناسایی باشد. یک نام دامنه ایده‌آل، املای ساده‌ای دارد، در خاطر می‌ماند و در فضای وب مشابهی برای آن وجود ندارد.

  1. بستر فروش خود را انتخاب کنید.

پلتفرم‌های فروش الکترونیک یا همان بازارهای آنلاین، بستر مناسبی جهت رشد فروش کسب‌وکارهای کوچک به شمار می‌روند. در عین حال، شما می‌توانید فروشگاه آنلاین و مستقل خود را در وبسایتتان ایجاد کنید.

  1. درگاه پرداخت خود را مشخص کنید.

درگاه پرداخت اینترنتی از نخستین ملزومات یک فروشگاه آنلاین است. در درگاه پرداخت، مشتری با پرداخت آنلاین توسط کارت‌های عضو شبکه شتاب خرید خود را از فروشگاه شما نهایی می‌کند. علاوه ‌بر صرفه اقتصادی و سرعت گردش مالی، وجود یک درگاه پرداخت معتبر به فروشگاه شما اعتبار می‌بخشد؛ با این حال، جلب اعتماد مشتری برای پرداخت هزینه پیش از دریافت محصولات و یا خدمات، یکی از چالش‌های فروشندگان اینترنتی محسوب می‌شود.

شاید خواندن این مقاله برای شما جالب باشد: راه‌های افزایش فروش فروشگاه

راه اندازی وبسایت فروشگاه

درگاه پرداخت اینترنتی از نخستین ملزومات یک فروشگاه آنلاین است.

در ادامه به ارائه راهکارهایی در این خصوص خواهیم پرداخت.

اگر فروشگاه شما تا کنون به صورت حضوری دایر بوده و با کارت‌خوان سروکار داشته‌اید، می‌توانید با همان درگاه پرداخت اشتراکی برای فروش آنلاین نیز مشارکت داشته باشید.

  1. روش ‌ارسال خود را مشخص کنید.

فروشگاه‌های اینترنتی مشهور در بهترین حالت، امکان ارسال خدمات و محصولات را با نازل‌ترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان فراهم می‌کنند؛ طبیعی است که یک فروشگاه اینترنتی نوپا توانایی ارائه چنین خدمتی را بدون هیچ ضعفی نداشته باشد. پیش از انتخاب روش ارسال، لازم است به بررسی هزینه حمل و نقل و تأثیر آن بر سود شما بپردازید. به طور کلی هزینه ارسال نباید بالا و دلسرد کننده باشد و از سوی دیگر، نباید با هزینه‌ای اندک به ضرر شرکت تمام شود. شما باید در این زمینه متعادل عمل کنید.

ارسال پستی یکی از روش‌هایی است که طی آن با تنظیم یک قرارداد، مأموران این سازمان تمامی مراحل جمع‌آوری و توزیع محصولات را به عهده می‌گیرند. در این روش مشتری می‌تواند با دریافت محصول و توزیع آن، به کمک شما بیاید. به این ترتیب، وظیفه حل و فصل بسیاری از مسائل مانند پیگیری مرسولات از دوش شما برداشته خواهد شد. با این حال، برگشت خوردن مرسولات، دخالت عامل سوم در پروسه فروش و این قبیل مسائل نیز نیاز انکارناپذیر است.

سئو و بهینه‌سازی سایت

برای همه کسب‌وکارها خصوصاً کسب‌وکارهای نوپا و کوچک، سئو حکم یک ابزار حیاتی در بازاریابی دیجیتال را دارد. سئو دارای عملکرد پیچیده‌ای بوده اما به طور کلی، عناصر و فرایندهایی را شامل می‌شود که وبسایت شما را در نتایج اول جستجو و در معرض بیشترین بازدید قرار می‌دهد. بازدیدهای بیشتر یا همان جذب ترافیک، احتمال جذب مشتری‌های بالقوه را بالا می‌برد. وقتی بر سئوی وبسایت خود سرمایه‌گذاری کنید، از موتورهای جستجوگر رتبه بهتری دریافت کرده و بدین ترتیب، در میان رقیبان و فعالان حوزه کاری خود اعتبار و شهرت بیشتری کسب خواهید کرد. انتخاب صحیح عناصری مانند عنوان، توضیحات، کلمات کلیدی و همچنین لینک شدن در سایت‌های معتبر و مرتبط، در رتبه‌بندی موتورهای جستجوگر تأثیر مناسبی خواهد داشت.

تولید محتوا

تولید محتوا نیز یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی در فضای وب به حساب می‌آید. کسب‌وکارهای آنلاین برای برقراری ارتباط صمیمانه‌تر با مخاطبان و همچنین اطلاع‌رسانی در مورد آخرین وضعیت محصولات و خدمات خود، به تولید محتوایی هوشمندانه نیاز دارند. در گذشته این محتوا بیشتر در شمایل چاپی به ظهور می‌رسید، اما امروزه با غلبه تکنولوژی‌های جدید بر بازارهای جهانی، این محتوا بیشتر به صورت آنلاین و در دسترس تعداد بیشتری از افراد قرار می‌گیرد. در نهایت، تولید محتوای وب در عین سادگی، از اهمیتی ویژه برخوردار بوده و روز‌به‌روز بر میزان اهمیت آن افزوده می‌شود.

تولید محتوا برای راه اندازی فروشگاه آنلاین

کسب‌وکارها برای برقراری ارتباط صمیمانه‌تر با مخاطبان و به تولید محتوایی هوشمندانه نیاز دارند.

  • با محتوای خوب برند سازی کنید

توجه داشته باشید که محتوا صرفاً به نوشتار محدود نمی‌شود. با تولید هر نوع محتوای خلاقانه که در انحصار برند شما باشد، بدون پرداخت هزینه‌ای کمرشکن برای تبلیغات، می‌توانید با یاری سئو بازدید سایت خود را افزایش دهید.

  • با تولید محتوا، مهارت‌های خود را به رخ بکشید

با انتشار صادقانه آنچه که در کسب‌وکار شما جریان دارد، در بین مخاطبان اعتبار کسب می‌کنید.

  • با تولید محتوا مشتری جذب کنید

با افزایش اعتبار برند خود، مشتری‌های بیشتری جذب کرده و حتی مخاطبان منفعل را به امتحان محصولات یا خدمات خود وسوسه می‌کنید.

  • از محتوا به عنوان زیربنای سایر تبلیغات استفاده کنید.

تولید محتوا برای برند شما همچون سوخت برای سایر روش‌های بازاریابی عمل می‌کند. اگر در تولید محتوا عملکرد مناسبی داشته باشید، چند قدم از رقبای خود جلوتر خواهید بود.

کلیک کنید: ساده‌ترین روش پرورش قارچ دکمه‌ای

شبکه‌های مجازی

این روزها شبکه‌های اجتماعی پایه ثابت زندگی دیجیتال افراد هستند و کمتر کسی پیدا می‌شود که با این فضا در ارتباط نباشد. افراد، علاقه‌مندی‌ها و نیازهای خود را در شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنند؛ به همین دلیل، حضور و فعالیت فروشگاه‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی در این فضا مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد. با رعایت برخی نکات ساده می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به فروش خوبی دست یابید. وقتی لینک وبسایت خود را در یک صفحه مجازی پربازدید به اشتراک بگذارید، از این طریق مشتریان بالقوه را به فروشگاه خود هدایت خواهید کرد. در ادامه به بررسی برخی از این نکات خواهیم پرداخت:

  1. در جای درست به دنبال مخاطب بگردید

در نخستین گام لازم است که شبکه اجتماعی مرتبط با کسب‌وکار خود را انتخاب کنید؛ به این منظور، باید بدانید که مخاطبان کسب‌وکار شما بیشتر در کدام شبکه اجتماعی حضور دارند. برای مثال، اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی چند رسانه‌ای، برای یک فروشگاه لباس پتانسیل‌های بیشتری دارد؛ این در حالی است که تعاملات و بازاریابی صنعتی معمولاً در فضای لینکدین صورت می‌پذیرد.

  1. در فضای مجازی برای مخاطبان در دسترس باشید.

به عنوان یک فروشنده حرفه‌ای، نمی‌توانید نسبت به انتقادات، نظرات و پرسش‌ها بی‌تفاوت باشید. البته حفظ تعامل با مخاطبان کار چندان پیچیده‌ای نیست؛ برای مثال، توییتر بستر مناسبی برای تبادل نظر در این زمینه است. با جستجوی نام برند خود، مکالمات مرتبط با عنوان جستجو را بیابید و سپس با لایک کردن، کامنت گذاشتن، پاسخ دادن به پرسش‌ها یا ریتوییت کردن، به تعامل با مخاطبان خود بپردازید.

  1. با تولید محتوای باکیفیت، ارزش برندتان را بالا ببرید.

امروزه بسیاری از خریداران واقعی، در فضای مجازی به دنبال اطلاعاتی در مورد محصولات و خدمات مورد نظر خود می‌گردند. شما می‌توانید با تولید محتوای تبلیغاتی، از این فرصت بیشترین بهره را ببرید. از محبوب‌ترین محتواها در شبکه‌‎های مجازی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پست‌های “چگونه…انجام دهیم؟”
  • پست‌های “چرا…؟”
  • ویدیو‌های نقد و بررسی
  • محتوای انگیزشی
  • رتبه‌بندی‌ها

به خاطر داشته باشید که محتوای نامربوط و تبلیغات کلیشه‌ای، به سرعت از مرکز توجه کاربران خارج خواهد شد.

  1. از قابلیت فروش مستقیم غافل نشوید

بسیاری از کاربران تمایل دارند که بدون ترک صفحات مجازی، به تکمیل فرایند خرید خود بپردازند. خوب است برای این دسته از افراد در صفحات مجازی خود امکان فروش مستقیم محصولات یا خدمات را نیز در نظر بگیرید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

از قابلیت فروش مستقیم غافل نشوید

برای مطالعه بیشتر: چطور در خانه کبک پرورش دهیم؟

استفاده از پلتفرم‌های فروش آنلاین

احتمالاً شما هم تا کنون با پلتفرم‌های فروش آنلاین، مانند “پیندو”، “شیپور” و “دیوار” برخورد داشته‌اید. پلتفرم‌های فروش آنلاین، بستر مناسبی برای آغاز فعالیت‌های تجاری کسب‌وکارهای نوپا و همچنین گسترش آن‌ها محسوب می‌شوند. با در نظر گرفتن تمامی نکات مثبت و منفی در رابطه با پلتفرم‌های فروش آنلاین، می‌توانیم آن‌ها را بهترین و کم ریسک‌ترین روش فروش آنلاین معرفی کنیم. به طور خلاصه، این موارد را برای اثبات گفته خود بیان می‌کنیم:

  • با پلتفرم‌های فروش آنلاین در کمترین زمان ممکن و با کمترین هزینه، به بازار فروش راه می‌یابید.
  • تعطیلات برای پلتفرم‌های فروش آنلاین معنایی ندارد!
  • تبلیغات، بازاریابی یا به عبارتی دسترسی به مخاطبان در پلتفرم‌های فروش آنلاین آسان‌تر و مقرون به صرفه است.
  • در پلتفرم‌های فروش آنلاین، امکان مقایسه کالاها و خدمات برای مخاطبان فراهم است.
  • معمولاً برای این پلتفرم‌ها چندین روش پرداخت ایمن و مورد اطمینان مشتری در نظر گرفته شده است.

پیندو به عنوان یک پلتفرم آنلاین کاربر محور، امکان ثبت آگهی خرید و فروش، مقایسه قیمت کالاها و خدمات و همچنین ارتباط با مخاطبان و خریداران را فراهم کرده است. پیندو همچنین با حمایت فروشگاه قدرتمند دیجی‌کالا، مورد توجه و بازدید سیل عظیمی از کاربران فضای وب قرار دارد. در پیندو شرایط ایده‌آلی برای راه‌اندازی و همچنین گسترش کسب‌وکارتان تجربه خواهید کرد.

استفاده از پلتفرم های فروش آنلاین در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

با پلتفرم‌های فروش آنلاین در کمترین زمان ممکن و با هزینه پایین، به بازار فروش راه می‌یابید.

نتیجه‌گیری

در انتها باید بگوییم که ایجاد یک فروشگاه اینترنتی آنلاین ساده است، اما حفظ و گسترش آن چندان آسان نیست. با این حال، پس از پیمودن مراحل اولیه راه‌اندازی یک تجارت الکترونیک، بی‌شک آن را سودمند خواهید یافت. در یک فروشگاه اینترنتی شما می‌توانید در منزل، در هر زمان به هر چیزی دسترسی داشته باشید. این آسودگی خاطر، به تنهایی دلیل بزرگی برای رشد فزاینده فروش اینترنتی محسوب می‌شود. حال اگر به قواعد این بازی تسلط کافی دارید، با فروش اینترنتی می‌توانید مرز‌های کسب‌وکار خود را حتی تا ورای مرزها گسترش دهید.

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =