Banner Image
142)زمان تعویض تسمه تایم

بهترین زمان تعویض تسمه تایم چه موقع است؟

امتیاز دهید

تسمه تایم، جزئی کوچک اما پراهمیت در خودرو است که در موتور قرار دارد و نقش مهمی در عملکرد صحیح یک وسیله نقلیه ایفا می‌کند. تسمه تایم مانند هر بخش دیگری‌ از خودرو در طول زمان در معرض سایش و خراب شدن قرار دارد، بنابراین، توجه به زمان تعویض تسمه تایم برای جلوگیری از خرابی فاجعه بار موتور یا تعمیرات پرهزینه بسیار مهم است. از این‌ رو در این مطلب، قصد داریم تا زمان تعویض کردن تسمه تایم، نحوه کار و میزان اهمیت این قطعه را در خودرو مورد بررسی قرار دهیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تسمه تایم چیست؟

تسمه تایم یکی از اجزای حیاتی موتور احتراق داخلی است که وظیفه هماهنگ‌سازی چرخش میل سوپاپ و میل لنگ موتور را بر عهده دارد، این هماهنگ‌سازی برای باز و بسته شدن سوپاپ‌های موتور در زمان مناسب و هماهنگ با حرکات پیستون ضروری است.

تسمه تایم را از لاستیک یا مواد مصنوعی با کیفیت بالا می‌سازند و با استفاده از سیم‌هایی از جنس فایبرگلاس یا سایر مواد قوی، محکم می‌کنند. لازم به توضیح است در برخی از خودروهای جدید از تسمه تایم‌های زنجیری استفاده می‌شود که دوام بیشتری دارد.

تسمه تایم با گذشت زمان و به ‌دلایل مختلفی از جمله قرار گرفتن در معرض گرما، روغن و سایر آلودگی‌ها ممکن است دچار سایش یا پارگی شود؛ اما به ‌طور کلی این ‌وسیله معمولاً طول عمری در حدود ۱۰ هزار تا ۱۶ هزار کیلومتر دار‌د که در صورت عدم تعویض به ‎موقع می‌تواند خسارات زیادی به پیستون و موتور وارد کند؛ بنابراین بهتر است تسمه تایم را در فواصل زمانی توصیه شده برای جلوگیری از آسیب به موتور و اطمینان از عملکرد مناسب تعویض کنید.

تسمه تایم چیست؟

 پارگی تسمه تایم و خطرات جدی آن

همان‌طور که گفتیم، تسمه تایم چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را هماهنگ می‌کند و موجب می‌شود که سوپاپ‌های موتور در زمان صحیح در طول حرکت ورودی و خروجی سیلندر باز و بسته شوند، بنابراین خرابی یا پارگی تسمه تایم می‌تواند به موتور آسیب جدی بزند. در ادامه مطلب زمان تعویض تسمه تایم به برخی از خطرات پاره شدن این قطعه اشاره می‌کنیم.

  • آسیب به موتور و برخورد سوپاپ و پیستون: پاره شدن تسمه تایم، موجب برخورد سوپاپ‌ها با پیستون‌ها می‌شود و می‌تواند به خم شدن یا شکستن سوپاپ‌ها، آسیب دیدن پیستون‌ها و حتی آسیب به سرسیلندر یا موتور منجر شود.
  • از دست دادن قدرت: پارگی تسمه تایم موجب می‌شود که موتور بلافاصله از کار بیفتد و نیروی خود را از دست دهد. به‌ طور مثال اگر با سرعت زیاد یا در ترافیک سنگین رانندگی می‌کنید پارگی تسمه ممکن است به از دست دادن کنترل یا تصادف منجر شود.
  • تعمیرات پرهزینه: ترمیم آسیب ناشی از شکستگی تسمه تایم می‌تواند پرهزینه باشد، به‌خصوص اگر منجر به آسیب گسترده در موتور شود. جالب است بدانید در برخی موارد، تعمیرات آن‌قدر پرهزینه است که تعویض کل موتور مقرون‌ به‌صرفه‌تر خواهد بود‌.
  • گیر کردن در مکان ناامن: پارگی تسمه تایم موجب می‌شود وسیله نقلیه از کار بیفتد و در یک مکان نامناسب یا ناامن سرگردان شوید.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید: علائم خرابی تسمه تایم

پارگی تسمه تایم و خطرات جدی آن

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

زمان تعویض تسمه تایم به عوامل مختلفی بستگی دارد که باید با توجه به آن برای عوض کردن این قطعه اقدام کنید. از جمله موارد تعیین‌کننده، راهنمایی است که سازنده وسیله نقلیه‌ با توجه به عواملی مانند طراحی موتور و جنس تسمه تایم ارائه می‌دهد. توصیه‌های تولید‌کننده خودرو از آن جهت دارای اهمیت است که آن‌ها طول عمر مفید تسمه تایم را با توجه به عملکرد موتور و برای به حداقل رساندن خطر خرابی تعیین می‌کنند؛ بنابراین برای تعیین بهترین وقت تعویض تسمه تایم وسیله نقلیه خود باید به دفترچه راهنمای ماشین مراجعه کنید.

از دیگر ‌مواردی که می‌توانید برای تعیین زمان مناسب عوض کردن تسمه تایم در نظر بگیرد؛ مسافت پیموده و فاصله زمانی است. به ‌عنوان مثال، یک سازنده خودرو ممکن است بهترین وقت تعویض تسمه تایم را بعد از پیمودن ۱۵ هزار کیلومتر یا هر دو سال یک بار تعیین کند، در این هنگام شما باید بعد از رسیدن به هر کدام از این شاخص‌ها برای تعویض آن اقدام کنید.

به ‌طور کلی توصیه می‌شود در صورت وجود علائم سایش یا آسیب، تسمه تایم را قبل از رسیدن به فاصله زمانی یا مسافت تعیین شده، تعویض کنید. در این مورد بازرسی‌های منظم توسط یک مکانیک خبره می‌تواند به شناسایی مشکلاتی مانند ترک‌خوردگی، فرسودگی یا شل شدن بیش از حد تسمه تایم کمک کند. علاوه بر این، اگر خودروی شما علائمی مانند صدای غیرعادی موتور، لرزش، یا مشکل روشن شدن موتور را دارد، باید تسمه تایم را مورد بررسی قرار دهید و در صورت لزوم تعویض کنید.

بهترین زمان تعویض تسمه تایم

 جمع بندی

در این مطلب از زمان تعویض تسمه تایم گفتیم و از زوایای مختلف این وسیله مهم را مورد بررسی قرار دادیم. تسمه تایم نقش حیاتی در عملکرد مناسب موتور خودرو ایفا می‌کند و وظیفه اصلی آن همگام سازی میل سوپاپ و میل لنگ است. این قطعه همچنین با زمان‌بندی دقیق حرکت سوپاپ و پیستون، موتور را قادر می‎سازد تا بهتر کار کند. با این حال، اهمیت نگهداری و تعویض به موقع تسمه تایم دارای اهمیت زیادی است، چرا که در صورت پارگی‌ هزینه زیادی ایجاد خواهد کرد. شما باید با رعایت فاصله زمانی توصیه شده سازنده خودرو برای تعویض تسمه تایم به‌ همراه بازرسی‌های منظم، خطر خرابی و پارگی تسمه تایم را به حداقل برسانید.

مقاله مرتبط: رینگ پیستون چیست؟

سوالات متداول

  • آیا می‌توانم بیشتر از فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض تسمه تایم صبر کنم؟

انجام این کار احتمال خطر پاره شدن تسمه را افزایش می‌دهد و می‌تواند به آسیب شدید موتور و تعمیرات پرهزینه منجر شود، بنابراین بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.

  • آیا می‌توانم تسمه تایم را به‌ صورت چشمی بررسی کنم و متوجه شوم که نیاز به تعویض دارد یا خیر؟

گاهی اوقات با یک نگاه ساده می‌توانید نشانه‌های سایش یا آسیب را ببینید، اما سایش یا ضعیف شدن داخلی تسمه تایم ممکن است قابل مشاهده نباشد. بهترین کار این است که در صورت مشکوک بودن، یک مکانیک خبره تسمه تایم را بررسی کند.

  • آیا هنگام تعویض تسمه تایم باید پمپ آب را تعویض کنم؟

گفته می‌شود در هنگام تعویض تسمه تایم بهتر است پمپ آب را نیز تعویض کنید، چرا که هر دو وسیله در مجاورت هم قرار دارند و پمپ آب نیز می‌تواند به مرور زمان فرسوده شود و خرابی آن به تسمه تایم آسیب می‌رساند، تعویض هم‌زمان آن دو در هزینه و مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کند.

  • آیا می‌توانم خودم تسمه تایم را تعویض کنم یا باید از مکانیک کمک بگیرم؟

تعویض تسمه تایم یک کار پیچیده است که نیاز به دانش و تخصص خاصی دارد. به ‌طور کلی بهتر است که تسمه تایم توسط یک مکانیک ماهر که تجربه تعویض آن را دارد، عوض شود.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + هشت =