Banner Image
رول حرارتی چیست

رول حرارتی چیست؟ + قابلیت‌های ویژه کاغذ پرینتر

5/5 - (1 امتیاز)

این روزها کمتر کسی پیدا می‌شود که با دستگاه کارتخوان یا خودپرداز سروکار نداشته باشد و از آن‌ها رسید کاغذی دریافت نکند. کاغذهای رسید استفاده شده در این دستگاه‌ها که به رول حرارتی معروف هستند، امکان چاپ سریع را فراهم کرده‌اند، به ‌همین دلیل روز به ‌روز بر تعداد افرادی که برای خرید این رول‌ها اقدام ‌می‌کنند، افزوده می‌شود. از طرفی دیگر، صاحبان دستگاه‌های چاپگر باید با نحوه انتخاب و نگهداری مناسب رول حرارتی آشنا شوند تا کاغذی بادوام و متناسب با چاپگر خود تهیه کنند. از این ‌رو در این مطلب قصد داریم بگوییم رول حرارتی چیست و به معرفی انواع، نحوه اندازه‌گیری و نکات خرید این کاغذها بپردازیم، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

رول حرارتی چیست؟

رول حرارتی، نوعی کاغذ است که در دستگاه‌های چاپ حساس به حرارت و برای چاپ رسید، بلیت، لیبل و سایر کارهایی که به اطلاعات چاپ شده موقتی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. رول حرارتی شامل کاغذی است که به ‌دور یک قرقره پلاستیکی پیچیده می‌شود و با لایه‌ای از مواد شیمیایی یا رنگ‌های حساس به حرارت پوشانده شده است. با دریافت گرما از دستگاه چاپگر،‌ پوشش حساس به حرارت این کاغذها واکنش نشان می‌دهد و متن یا تصویر مورد نظر چاپ می‌شود. استفاده از رول‌های حرارتی از آن‌ جهت که به جوهر یا کارتریج نیاز ندارند، بسیار مقرون به صرفه است. لازم به ذکر است که محتوای چاپ شده روی کاغذ حرارتی می‌تواند در طول زمان در اثر گرما یا نور از بین برود، به ‌همین دلیل رسیدهای چاپ شده در این کاغذ‌ها برای نگهداری طولانی مدت مناسب نیستند.

بیشتر بخوانید: کارتریج چیست؟ (انواع کارتریج لیزری و جوهری)

رول حرارتی چیست؟

رول حرارتی چیست؟

انواع رول حرارتی

رول‌های حرارتی کاربرد بسیار وسیعی دارند و در دستگاه‌های مختلف از جمله دستگاه کارت خوان، خودپرداز، لیبل زن و بسیاری دیگر از چاپگرها استفاده می‌شوند. هر یک از دستگاه‌های ذکر شده به رول مخصوصی نیاز دارند که‌ در ادامه مطلب رول حرارتی چیست به معرفی برخی از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:

  • رول کاغذ دریافت حرارتی: دارای یک پوشش حرارتی در یک طرف خود هستند که به گرمای چاپگر حرارتی واکنش نشان می‌دهند و متن و تصویر را چاپ می‌کنند. این رول‌ها در محیط‌های خرده فروشی، رستوران‌ها و سایر مشاغل برای چاپ رسید مشتریان استفاده می‌شوند.
  • رول لیبل حرارتی: این رول‌ها که به ‌طور خاص برای چاپ لیبل طراحی شده‌اند در صنایع مختلفی که به برچسب آدرس، بارکد، برچسب محصول و موارد دیگر نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • رول فکس حرارتی: از این مدل رول‌های حرارتی در دستگاه فکس استفاده می‌شود. این رول‌ها در یک طرف خود سطحی براق دارند که در معرض گرما تیره می‌‌شوند و متن مورد نظر را چاپ می‌کنند.
  • رول خودپرداز حرارتی: در دستگاه‌های خودپرداز خودکار (ATM) اغلب از رول‌های حرارتی برای چاپ تراکنش‌ها استفاده می‌شود، این رول‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با گرمای تولید شده توسط دستگاه خودپرداز کار می‌کنند.
  • رول کیوسک حرارتی: این مدل از رول‌های حرارتی در کیوسک‌های سلف سرویس برای چاپ انواع مختلف رسید، کارت پرواز و بلیت رویداد استفاده می‌شود.

انواع برند رول حرارتی

برندهای مختلفی در بازار تولید رول حرارتی وجود دارند که از لحاظ عملکرد، کیفیت و ویژگی با یکدیگر متفاوت هستند. یک برند خوب که به‌ تولید رول حرارتی مشغول است باید از مواد بادوام برای تهیه قرقره و کاغذ استفاده کند تا محصول تولید شده از مقاومت بیشتری برخوردار باشد.‌ این برندها همچنین باید محصولاتی در اندازه و ظرفیت‌های مختلف برای دستگاه‌های متفاوت تولید کنند تا افرادی که دارای چند چاپگر هستند هنگام خرید کاغذ به ‌صورت عمده دچار مشکل نشوند؛ بنابراین برای خرید کاغذ رول حرارتی باید به سراغ برندهایی بروید که از لحاظ مواد اولیه‌ و‌ تنوع محصولات دارای کیفیت بالایی باشند تا بتوانند به نیازهای مشتریان پاسخ دهند. در بازار ایران برندهای مختلف ایرانی و خارجی موجود هستند که رول‌های حرارتی کاغذی تولید می‌کنند. برخی از برندهای معتبر و با کیفیت عبارتند از:

  • برند هانسول
  • اطلس رول
  • لیوکام
  • همتا
  • سی کی CK
  • توسکا
  • ام پی رول
انواع برند رول حرارتی

انواع برند رول حرارتی

چگونه رول کاغذ حرارتی را اندازه بگیریم؟

برای خرید رول کاغذ حرارتی باید اندازه صحیح آن را بدانید تا رولی متناسب با دستگاهتان انتخاب کنید. برای اندازه‌گیری رول کاغذ حرارتی چهار روش وجود دارد که در ادامه مطلب رول حرارتی چیست به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: برای فروش اینترنتی از کجا شروع کنیم؟

1.      عرض رول کاغذ

اولین و مهم‌ترین معیار برای تعیین اندازه رول کاغذ حرارتی، اندازه‌گیری عرض آن است، زیرا در صورت محاسبه اشتباه، کاغذ داخل چاپگر جا نخواهد شد. برای اندازه‌گیری عرض رول کاغذ حرارتی باید از لبه یک طرف رول تا لبه طرف دیگر را به‌ صورت عرضی اندازه‌ بگیرید.‌

2.      قطر رول کاغذ

در ادامه مطلب رول حرارتی چیست به توضیح اندازه‌گیری قطر رول کاغذی می‌پردازیم. برای اندازه‌گیری این واحد باید رول را روی یک سطح صاف قرار دهید و از انتهای رول اندازه بگیرید و از مرکز هسته رول عبور کنید.‌

3.      طول رول کاغذ

طول رول، اندازه‌گیری مقدار کاغذی است که به دور رول پیچیده شده می‌شود. این مقدار، میزان دوام یک رول را نشان می‌دهد، از این جهت دارای اهمیت زیادی است. برای اندازه‌گیری طول رول باید به‌ وسیله دستگاه میکرومتر ضخامت دستگاه را حساب کنید و سپس از طریق اندازه‌های عرض کاغذ، قطر، قطر بیرونی هسته، طول رول کاغذ را طبق فرمول زیر به ‌دست بیاورید:

عرض کاغذ × طول رول × ضخامت کاغذ = πB²A ⁄ 4 – πC²A ⁄ 4

4.      اندازه هسته

به قطر لوله‌ پلاستیکی که کاغذ به ‌دور آن پیچیده می‌شود، اندازه هسته می‌گویند. اندازه هسته از آن جهت دارای اهمیت است که برخی از دستگاه‌ها از یک‌ پین برای پشتیبانی از رول استفاده می‌کنند، بنابراین اندازه هسته باید با اندازه این پین‌ها مطابقت داشته باشد.

نکات مهم در اندازه‌گیری رول حرارتی

نکات مهم در اندازه‌گیری رول حرارتی

نکات مهم در خرید رول کاغذ حرارتی

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم رول کاغذ حرارتی برای دستگاه‌های مختلفی تولید می‌شود. در هنگام خرید این کالا باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید تا یک رول کاغذی مناسب و با کیفیت برای دستگاه مورد نظرتان بخرید. برخی از این نکات عبارتند از:

کیفیت و دوام

رول کاغذی باید کیفیت بالایی داشته باشد تا نوشته‌ها روی آن واضح و خوانا باشند و جوهر محو نشود. اگر محتوای رسیدها برایتان اهمیت زیادی دارد باید دوام کاغذ را در نظر بگیرید تا در آینده با مشکل روبرو نشوید.

قیمت

میزان استفاده از رول کاغذی دستگاه خود را اندازه‌گیری کنید تا مشخص شود که خرید عمده برایتان از خرید تکی به‌صرفه‌تر است یا خیر؛ زیرا در صورت استفاده زیاد از رول‌های حرارتی، خرید عمده این محصول برایتان از خرید تکی به‌صرفه‌تر خواهد بود.

 شرایط نگهداری

در صورت قرار گرفتن رول حرارتی در معرض رطوبت، کیفیت آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بنابراین بعد از خرید تعداد بالایی از رول‌، بهتر است آن‌ها را در محیط خشک نگهداری کنید.

نکات مهم در خرید رول حرارتی

نکات مهم در خرید رول حرارتی

نکات مهم در نگه داری رول کاغذ حرارتی

نگهداری صحیح رول کاغذ حرارتی در طول عمر و عملکرد مناسب آن موثر است. در ادامه مطلب رول حرارتی چیست به چند نکته مهم که برای نگهداری از رول کاغذی حرارتی باید رعایت کنید تا عمر بیشتری داشته باشند، اشاره می‌کنیم:

از قرار دادن رول حرارتی در معرض گرما و نور مستقیم خورشید خودداری کنید

قرار گرفتن رول حرارتی در معرض گرمای بیش از حد یا نور مستقیم خورشید باعث تیره شدن زودرس کاغذ می‌شود. برای جلوگیری از خراب شدن کاغذ بهتر است رول‌ها را در جای خشک و خنک و دور از هرگونه منبع گرما یا نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

مقاله مرتبط: راه‌های افزایش فروش فروشگاه

محافظت در برابر رطوبت

رطوبت بیش از حد به رول‌های کاغذ حرارتی آسیب می‌رساند، برای جلوگیری از رطوبت گرفتن، رول‌ها را در محیط خشک قرار دهید و آن‌ها را از مناطق مستعد رطوبت مانند زیرزمین دور کنید.

با دست تمیز رول را بردارید

هنگام دست زدن به رول‌های کاغذ حرارتی، مطمئن شوید که دست‌هایتان تمیز و خشک هستند؛ زیرا چربی، آلودگی یا رطوبت روی دست شما به سطح کاغذ منتقل می‌شود و کیفیت چاپ را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ابتدا از قدیمی‌ترین رول‌ها استفاده کنید

اگر چند رول کاغذ حرارتی دارید، بهتر است ابتدا از قدیمی‌ترین رول استفاده کنید تا از بلااستفاده ماندن آن‌ها برای مدت طولانی جلوگیری شود، زیرا با گذشت زمان، ممکن است کیفیت چاپ روی این کاغذها کاهش یابد.

رول‌ها را در بسته‌بندی اصلی خود نگهداری کنید

رول‌های کاغذ حرارتی در بسته‌بندی‌های مهر و موم شده عرضه می‌شوند، بهتر است تا زمان استفاده، آن‌ها را در همان بسته‌بندی اصلی نگهداری کنید. این مورد به محافظت از آن‌ها در برابر رطوبت و سایر عوامل محیطی کمک می‌کند.

چاپگر را مرتباً تمیز کنید

چاپگرهای حرارتی گرد و غبار، کثیفی و زباله را در طول زمان جمع می‌کنند و بر کیفیت چاپ تأثیر می‌گذارند، بنابراین بهتر است به‌ طور مرتب آن‌ها را تمیز کنید.‌

نکات مهم در نگهداری روی حرارتی

نکات مهم در نگهداری روی حرارتی

جمع ‌بندی

در مطلب رول حرارتی چیست به نحوه کار این رول و نکات خرید آن‌ها پرداختیم. رول کاغذ حرارتی نوعی کاغذ مخصوص است که معمولاً برای چاپ رسید، لیبل و سایر کاربردهای مرتبط در دستگاه‌هایی مانند خودپرداز یا کارت‌خوان استفاده می‌شود. این کاغذها یک پوشش حساس به حرارت دارند که به گرما واکنش نشان می‌دهد و بدون نیاز به جوهر یا تونر، نوشته‌هایی با کیفیت بالا چاپ می‌کنند. برای نگهداری بهتر از رول کاغذ حرارتی، باید آن‌ها را در برابر گرما، نور خورشید و رطوبت محافظت و با دست‌های تمیز از آن‌ها استفاده کنید. با پیروی از این نکات، رسید‌هایی خوانا و تراکنش‌های دقیق بر کاغذهای رول حرارتی چاپ خواهد شد.

ممکن است مطالعه این مقاله برای شما جالب باشد: کدام نسخه ویندوز بهتر است؟

سوالات متداول

  • آیا رول‌های حرارتی همان رول‌های کاغذی معمولی هستند؟

خیر، رول حرارتی با رول کاغذی معمولی تفاوت دارد. در رول کاغذی معمولی از چاپگرهای جوهرافشان یا ریبون استفاده می‌شود، در حالی که رول‌های حرارتی به‌ طور خاص برای چاپگرهای حرارتی طراحی شده‌اند و از گرما برای چاپ کردن استفاده می‌کنند.

  • استفاده از رول حرارتی چه مزایایی دارد؟

از مزایای رول حرارتی می‌توان به سرعت چاپ، هزینه کمتر (بدون نیاز به جوهر یا تونر) و کیفیت چاپ بالا اشاره کرد، استفاده از این رول‌ها به ‌دلیل عوامل ذکر شده برای مصرف‌کنندگان به‌صرفه‌تر است.

  • آیا رول حرارتی با انواع چاپگرها سازگار هستند؟

خیر، رول حرارتی برای استفاده در پرینترهایی که دارای چاپ حرارتی هستند طراحی شده‌اند، بنابراین در همه دستگا‌ه‌ها کاربرد ندارد. به ‌همین دلیل‌ قبل از خرید رول کاغذ حرارتی، بهتر است راهنمای دستگاه چاپگر خود را به ‌طور کامل بخوانید و از نوع کاغذ مصرفی آن

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هفت =