Banner Image
کارتریج چیست

کارتریج چیست؟ [انواع کارتریج لیزری و جوهری]

4/5 - (1 امتیاز)

فرقی ندارد که دانشجو باشید یا اینکه قصد دارید به تازگی یک فروشگاه آنلاین راه‌اندازی کنید، پرینتر کار شما را راحت می‌کند. شاید بسیاری به خاطر ترس از هزینه بالای کارتریج از خرید پرینتر خودداری ‌کنند، اما داستان به این شکل نیست. می‌توان به ‌راحتی یک چاپگر لیزری یا جوهرافشان را در خانه بدون هزینه زیاد شارژ و راه‌اندازی کرد. اینکه کارتریج چیست، هزینه شارژ آن چقدر است و چه نقشی در پرینتر دارد را در این مقاله از مجله پیندو بررسی کرده‌ایم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید و نظرات خود را با ما و سایر مخاطبین مجله پیندو به اشتراک بگذارید.

کارتریج (cartridge) چیست؟

Cartridge در زبان انگلیسی دو معنی دارد؛ یکی استوانه و دیگری فشنگ. هر دو معنی به نوعی اشاره به کاری که انجام می‌دهد دارد؛ مخزنی از رنگ که آن را روی کاغذ شلیک می‌کند تا متن روی دسکتاپ یا گوشی به کاغذی توی دستان شما تبدیل شود.

کارتریج

کارتریج مخزنی است که با توجه به مدل پرینتر رنگ درون آن قرار دارد و هنگام استفاده از پرینتر رنگ را روی کاغذ منتقل می‌کند

درواقع مخزنی است که با توجه به مدل پرینتر رنگ درون آن قرار دارد و هنگام استفاده از پرینتر رنگ را روی کاغذ منتقل می‌کند. برای همین است که به آن جوهرافشان هم می‌گویند. به‌عنوان‌مثال، چاپگرهای لیزری از پودری به نام تونر استفاده می‌کنند درحالی‌که چاپگرهای جوهرافشان از جوهر مایع مبتنی بر رنگ استفاده می‌کنند. شناخت انواع کارتریج به شما کمک می‌کند از آن‌ها به‌طور موثر استفاده کنید و در نتیجه هزینه چاپ را کاهش دهید. حتی می‌تواند به شما در انتخاب چاپگر مناسب برای نیازهایتان کمک کند.

کارتریج چگونه کار می‌کند؟

بستگی به اینکه نوع و مدل کارتریج چیست، نحوه عملکرد آن هم متفاوت است. در پرینترهایی که کارتریج جوهری دارند، چاپ روی کاغذ با ترکیب جوهر‌‌های مشکی و رنگی و از طریق سوزن‌های نازلی ریز و ظریفی انجام می‌شود که روی هد پرینتر وجود دارد. این سوزن‌ها رنگ را به‌صورت قطرات ریز و به شکل پاششی روی کاغذ منتقل می‌کنند و کار پرینت انجام می‌شود.

طرز کار کارتریج

در پرینترهای جوهری چاپ روی کاغذ با ترکیب جوهر‌‌های مشکی و رنگی و از طریق سوزن‌های نازلی ریز و ظریفی انجام می‌شود که روی هد پرینتر وجود دارد.

در پرینترهایی که کارتریج لیزری دارند، عملکرد آن به‌صورت مغناطیسی است. درواقع پس‌ازآنکه درام کارتریج با لیزر باردار شد، تونر را جذب می‌کند، کاغذ هم با رد شدن از روی درام کارتریج که در حال چرخش است تونر را به خود جذب می‌کند و عمل چاپ انجام می‌شود.

تفاوت کارتریج جوهری و لیزری

مختصری در مورد نحوه عملکرد کارتریج جوهری و لیزری صحبت شد، اما اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید که تفاوت این دو کارتریج چست و اگر قصد خرید پرینتر دارید، باید در مورد آن‌ها بیشتر بدانید تا تفاوت‌های این دو مدل را بیشتر درک کنید.

کارتریج‌های لیزری

رنگ مورداستفاده در کارتریج‌های لیزری به تونر شهرت دارد و به‌صورت پودری است. این پودر برای آنکه روی کاغذ چاپ شود و ثبات داشته باشد، نیازمند حرارت است که در طول فرآیند چاپ به آن داده می‌شود. این مدل نسبت به کارتریج‌های جوهری دارای طول عمر و ظرفیت بیشتری است و علاوه بر آن سرعت چاپ بسیار بالایی دارد.

کارتریج جوهری و لیزری

رنگ مورداستفاده در کارتریج‌های لیزری به تونر شهرت دارد و به‌صورت پودری است 

نکته مهم بعدی که باعث می‌شود بسیاری خرید کارتریج لیزری را ترجیح دهند، این است که قابل شارژ خواهد بود و به دو نوع رنگی و تک‌رنگ تقسیم می‌شوند. در مدل‌های تک‌رنگ، تنها کارتریج مشکی و در مدل‌های رنگی از چهار رنگ اصلی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: کامپوننت تلویزیون چیست؟

کارتریج‌های جوهری

رنگ مورد استفاده در این نوع کارتریج‌ها از نوع مایع و به دو شکل دای و پیگمنت است. این رنگ بعد از تزریق روی کاغذ با سرعت بسیاری خشک می‌شود و برای تثبیت آن روی کاغذ نیازی به حرارت نیست. بعدازآنکه یک کارتریج جوهری خریداری کردید، باید به‌سرعت آن را در دستگاه قرار داده و استفاده کنید، زیرا خشک می‌شود و دیگر قابل‌استفاده نیست.

این کارتریج در مقابل نوع لیزری دارای ظرفیت کمتری است و سرعت پایین‌تری دارد؛ زیرا اغلب رنگ مشکی با سه رنگ اصلی ایجاد می‌شود که به مشکی مرکبی هم شهرت دارد. همچنین باید اضافه کرد که برخلاف تصور عموم مردم شارژ آن غیرممکن نیست و از طریق سرنگ قابل انجام است، اما باید توسط فرد متبحر در این زمینه انجام شود.

زمان تعویض کارتریج

بسیاری با بروز مشکل در پرینتر و فرآیند چاپ به فکر تعویض یا شارژ کارتریج می‌افتند، اما تفاوت این دو برای کارتریج چیست؟ در اقدام به شارژ برخی قطعات عوض می‌شود، اما در تعویض یک کارتریج با محصول جدید یا طرح جدیدتر جایگزین خواهد شد. اگر به‌جای تعویض از عمل شارژ برای احیای فرآیند چاپ استفاده شود، به‌مرور کیفیت کارتریج افت می‌کند و در پی آن شاهد افت کیفیت چاپ هم خواهید بود.

تعویض کارتریج

اگر به‌جای تعویض از عمل شارژ برای احیای فرآیند چاپ استفاده شود، به‌مرور کیفیت کارتریج افت می‌کند

فراموش نکنید که در صورت استفاده از کارتریج اصل با توجه به مدل آن حدود 15 الی 30 بار قابل شارژ است. اگر هم طرح اصلی باشد این عدد به 12 بار کاهش پیدا می‌کند و بعد از شارژهای مکرر دیگر کیفیت چاپ قابل قبولی نخواهد داشت.

شارژ کارتریج چیست؟

کارتریج یکی از مهم‌ترین قطعات اصلی پرینتر به حساب می‌آید و بدون آن فرآیند چاپ انجام نمی‌شود. رنگ درون آن از نوع پودری یا مایع، یک ماده مصرفی است و برای همین پس از مدتی تمام خواهد شد. برای حل این مشکل 2 راه‌حل وجود دارد، اولی تعویض کارتریج است که در مورد آن صحبت کردیم و دومی شارژ آن.

شارژ کارتریج

شارژ کارتریج بیشتر برای پرینترهای لیزری کاربردی است؛ زیرا در مدل‌های جوهرافشان به‌سختی انجام می‌شود

شارژ کارتریج بیشتر برای پرینترهای لیزری کاربردی است؛ زیرا در مدل‌های جوهرافشان به‌سختی انجام می‌شود و درصورتی‌که فرد آماتوری آن را انجام دهد منجر به آسیب پرینتر خواهد شد. شارژ کارتریج پرینتر درواقع پر کردن مخزن رنگ آن است. کاملاً طبیعی است که هرچه کیفیت مواد شارژی بیشتر باشد، قیمت بالاتری هم دارند و در مقابل کیفیت چاپ نیز بهتر خواهد بود. البته هزینه شارژ نسبت به تعویض کمتر است.

نکات مهم در خرید کارتریج

اگر برای شما هم این سوال پیش‌ آمده که مهم‌ترین فاکتورهای خرید کارتریج چیست؟ باید قبل از هر کاری مدل، برند و نوع پرینتر خود را در نظر داشته باشید و بعد برای خرید اقدام کنید.

فاکتورهای خرید کارتریج

اگر جزو دوستداران محیط زیست هستید، کارتریج‌های قابل بازیافتی در بازار وجود دارد که گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.

علاوه بر این توجه به نکات زیر هم ضروری است:

  • اگر جزو دوستداران محیط زیست هستید، کارتریج‌های قابل بازیافتی در بازار وجود دارد که گزینه مناسبی برایتان خواهد بود.
  • بعضی از نمونه جوهر‌های کارتریج قیمت بسیار بالایی دارند. بهتر است قبل از خرید قیمت آن را با پرینترهای موجود در بازار مقایسه کنید. منطقی است که در صورت تفاوت قیمت کم به‌جای کارتریج جدید، یک پرینتر بخرید.
  • نکته مهم بعدی این است که از برندهای دارای نام و نشان به‌جای محصولات بدون ضمانت اصالت کالا خرید کنید.
  • همچنین با توجه به اینکه محصولات تقلبی در بازار زیاد است، بهتر است مدل و شماره سریال روی کارتریج و پرینتر دقیقاً با هم مطابق باشند و از فروشگاه‌های معتبر خرید خود را انجام دهید.

بیشتر بخوانید: کارت کپچر چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

سخن پایانی

در این مطلب به نکات مهم در مورد اینکه کارتریج چیست، چه مدل‌هایی دارد و چگونه کار می‌کند اشاره کردیم. در نهایت باید بگوییم که کارتریج مثل مفصل‌های بدن آدمی است، اگر از آن استفاده نشود، خشک می‌شود و دیگر توان نقش بستن آنچه می‌خواهید را روی کاغذ نخواهد داشت. پس هر چند وقت یک‌بار پرینتر خود را روشن کنید و یکی دو برگ پرینت بگیرید تا از سلامت آن مطمئن شوید.

سوالات متداول

  • رطوبت و نور خورشید چه ضرری برای کارتریج دارد؟

نور خورشید مدل‌های جوهری را که رنگ مایع دارند، خشک می‌کند و رطوبت باعث سفت شدن رنگ پودری در مدل‌های لیزری می‌شود.

  • کارتریج تونر چیست؟

این نوع محصول همان کارتریج لیزری است که به دلیل نوع رنگ مورداستفاده در آن به کارتریج تونر هم در بازار شهرت دارد.

  • از کجا بفهمیم زمان شارژ یا تعویض کارتریج است؟

وظیفه کارتریج انجام فرآیند چاپ در پرینتر است، در صورت افت کیفیت چاپ باید بررسی و در صورت لزوم برای شارژ یا تعویض آن اقدام کنید.

  • کارتریج جوهری بهتر است یا لیزری؟

اگر به دنبال کاربری خانگی و محصولی با قیمت پایین هستید، جوهری بهتر است. اگر برای محیط اداری می‌خواهید که سرعت و حجم بالای پرینت نیاز است، مدل لیزری انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.

  • محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین برندهای کارتریج در بازار کدام‌اند؟

از میان برند‌های محبوب و نام‌آشنای تولیدکننده کارتریج از نظر خریداران می‌توان به اچ پی، کانن، سامسونگ، پاناسونیک، جی اند بی، زیراکس، شارپ، توشیبا، میوا، ورجین و اپسون اشاره کرد.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + شانزده =