Banner Image
امتیاز دهید

کسانی که تازه به عرصه میکس و مسترینگ یا ضبط موسیقی پیوسته باشند، بدون شک با دریایی از اطلاعات و اصطلاحات جدید مواجه خواهند شد که با یافتن پاسخ یکی از آن‌ها بلافاصله هزاران سوال دیگر در ذهن نقش می‌بندد. یکی از رایج‌ترین سوالات این است که اسپیکر مانیتورینگ چیست؟

اگر شما هم چنین سوالی را در گوگل سرچ کرده‌اید و حالا اینجا هستید، شکی نیست که می‌خواهید بدانید این وسیله چیست و چه می‌کند. در این مقاله از مجله پیندو قصد داریم همه چیزهایی که باید در مورد اسپیکر مانیتورینگ بدانید را با یکدیگر مرور کنیم.

بیشتر بخوانید:بهترین اسپیکر خانگی در سال 2023

اسپیکر مانیتورینگ چیست؟

اسپیکر مانیتورینگ (Monitoring Speaker)، یک نوع اسپیکر یا همان بلندگو است که به منظور مانیتورینگ صدا و برای ضبط و میکس کردن موسیقی در استودیوهای حرفه‌ای و خانگی استفاده می‌شود. این اسپیکرها به ‌طور اختصاصی برای شنیدن و ارائه صداها با دقت و وفاداری بالا به صداهای اصلی و واقعی طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که تمام جزئیات و نکات صوتی در طول ضبط و میکس کردن شنیده می‌شود. در واقع همان‌طور که از نام آن مشخص است برای نظارت بر صدا و جزئیات آن تولید شده و کاربرد دارد.

اسپیکر مانیتورینگ (Monitoring Speaker)، یک نوع اسپیکر یا همان بلندگو است که به منظور مانیتورینگ صدا و برای ضبط و میکس کردن موسیقی در استودیوهای حرفه‌ای و خانگی استفاده می‌شود.

ویژگی‌های اصلی اسپیکر مانیتورینگ که باید بدانید

ممکن است از خود بپرسید که ویژگی‌های خاص اسپیکر مانیتورینگ چیست که آن را از سایر محصولات مشابه موجود در بازار جدا می‌کند. در پاسخ به این پرسش برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دسته از اسپیکرها در ادامه آمده و شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه صدای وفادار به صدای اصلی: اسپیکرهای مانیتورینگ باید صدایی وفادار و بدون تغییر در رنگ صوتی ارائه دهد تا کاربر بتوانند اطمینان حاصل کنند که صداها به ‌درستی ایجاد و میکس شده‌اند.
  • دقت در نمایش جزئیات صوتی: اسپیکرهای مانیتورینگ باید توانایی نمایش جزئیات صوتی به‌ صورت دقیق را داشته باشند تا تمامی جزئیات و نکات را صحیح و دقیق به کاربر منتقل کنند.
  • پوشش صوتی یکنواخت: این اسپیکرها باید صوت را به‌ طور یکنواخت در فضای اطراف پخش کنند، ‌طوری که کاربر بتواند از هر نقطه‌ای از اتاق، جزئیات مختلف صدا را بشنود.
  • امکان کنترل کیفیت: اسپیکرهای مانیتورینگ باید قابلیت کنترل کیفیت و میزان صدای خروجی را داشته باشند تا کاربر بتواند تنظیمات دقیق‌تری روی صدا انجام دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین اسپیکر قابل حمل در سال 2023

این اسپیکرها باید صوت را به‌ طور یکنواخت در فضای اطراف پخش کنند، ‌طوری که کاربر بتواند از هر نقطه‌ای از اتاق، جزئیات مختلف صدا را بشنود.

کاربرد اسپیکر مانیتورینگ

سوال بعدی که نوبت به پاسخ دادن آن می‌رسد این است که کاربرد اسپیکر مانیتورینگ چیست و چه کسانی از خرید آن بیشترین سود را می‌برند. در یک نگاه کلی باید گفت که اسپیکرهای مانیتورینگ به‌ عنوان ابزاری حیاتی برای مهندسان صدا، تهیه‌کنندگان موسیقی، دی‌جی‌ها و هر کسی که با صدا و موسیقی سر‌کار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها به کاربر کمک می‌کنند تا از کیفیت بهتری در ضبط، میکس و مسترینگ کارهای صوتی خود بهره برده و به نتایج حرفه‌ای‌تری دست پیدا کند.

همچنین اسپیکرهای مانیتورینگ بیشترین تمرکز خود را بر روی کیفیت صدا قرار می‌دهند و کاربران قادرند تنظیمات دقیق‌تری را برای بهینه‌سازی صدا انجام دهند. این ویژگی مهم به مهندسان صدا و موسیقی‌دانان کمک می‌کند تا جزئیات دقیق‌تری از موارد صوتی خود را بشنوند و اصلاح‌های لازم را اعمال کنند.

در یک نگاه کلی باید گفت که اسپیکرهای مانیتورینگ به‌ عنوان ابزاری حیاتی برای مهندسان صدا، تهیه‌کنندگان موسیقی، دی‌جی‌ها و هر کسی که با صدا و موسیقی سر‌کار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت اسپیکر مانیتورینگ با اسپیکر معمولی

اگر دوست دارید بدانید که تفاوت اسپیکرهای معمولی یا خانگی با اسپیکر مانیتورینگ چیست و هرکدام برای استفاده در چه فضایی طراحی شده، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید:

1.     تفاوت در کاربرد و زمینه مورد استفاده

همان‌طور که از نام اسپیکرهای خانگی و معمولی مشخص است برای فضاهای کاری و خانگی کاربرد دارد. در مقابل اسپیکر مانیتورینگ قرار دارد که به شکل اختصاصی از آن در استودیوهای ضبط حرفه‌ای استفاده می‌شود و برای میکس و مسترینگ کاربرد دارد.

2.     تفاوت در پخش صدا

اگر می‌خواهید بدانید که تفاوت اسپیکرهای معمولی با اسپیکر مانیتورینگ چیست، باید گفت که از نظر پخش صدا هم تفاوت دارند. در مدل‌های معمولی از فیلترهای خاصی استفاده می‌شود تا صدایی زیبا به گوش شما برسد. در مقابل به دلیل توان بالای اسپیکر مانیتورینگ در پخش جزئیات صوتی نباید انتظار صدای زیبا از آن داشت.

3.     اکتیو یا پسیو بودن و تعداد آمپلی‌فایرها

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو در اکتیو یا پسیو بودن آن‌ها است. در اسپیکرهای مانیتورینگ اغلب از یک آمپلی‌فایر داخلی برای برق‌رسانی استفاده شده، برای همین به آن اکتیو گفته می‌شود. در مقابل برای برق‌رسانی به اسپیکرهای معمولی از یک آمپلی‌فایر جداگانه استفاده شده، به همین علت به آن پسیو گفته می‌شود. همچنین باید اشاره کرد که آمپلی‌فایرهای برق‌رسان در اسپیکرهای مانیتورینگ بیشتر از مدل‌های معمولی است.

4.     تفاوت در صدا دهی

همان‌طور که در بخش اسپیکر مانیتورینگ چیست و کاربردهای آن اشاره شد، از چنین وسیله‌ای برای تولید صدای دقیق استفاده می‌شود؛ برای همین دامنه خاصی یا ویژه‌ای از فرکانس صدا را تقویت نمی‌کنند. به همین خاطر کاربر با اسپیکرهای مانیتورینگ قادر است تمامی نواقص و جزئیات صداها را بشنود. در اسپیکرهای خانگی صدا دهی به این شیوه نیست و به‌ جای دقت صدا روی فیلتر و زیباتر ارائه دادن آن تمرکز وجود دارد.

5.     تفاوت در کمپرس نکردن صدا و حفظ وضوح آن

منظور از کمپرس نکردن صدا این است که تا چه حدی یک اسپیکر می‌تواند صدای بالا را پخش کند بدون آنکه صدا را فشرده، بی‌کیفیت و بدون وضوح به گوش برساند. اسپیکر مانیتورینگ قادر است بدون کمپرس یا فشرده کردن، صدا‌هایی با تناژ بالا و برای مدت طولانی پخش کند. در مقابل اسپیکرهای خانگی از چنین مشخصه‌ای برخوردار نیستند.

6.     تفاوت در توان خروجی

اگر هنوز به جواب سوال خود نرسیده‌اید که تفاوت اسپیکرهای معمولی با اسپیکر مانیتورینگ چیست، باید در مورد توان خروجی این دو محصول هم اطلاعاتی داشته باشید. اسپیکرهای مانیتورینگ معمولاً برای کاربردهای حرفه‌ای و استودیویی طراحی شده‌اند و توان خروجی آن‌ها بالاتر از اسپیکرهای معمولی مصرفی است. این اسپیکرها قادرند صداهایی با نیروی بالا و حجم بزرگ را به دقت پخش کنند.

7.     پوشش صوتی

اسپیکرهای مانیتورینگ معمولاً دارای پوشش صوتی یکنواخت‌تری هستند، طوری که صدا به شکل یکنواخت در فضای اطراف پخش می‌شود. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا از هر نقطه‌ای از اتاق صدا را به‌ صورت یکسان و با کیفیت یکسان بشنوند.

8.     طراحی و مواد مورد استفاده برای ساخت

یکی دیگر از مواردی که می‌توان در پاسخ به این سوال مطرح کرد که تفاوت اسپیکرهای معمولی با اسپیکر مانیتورینگ چیست، طراحی و مواد مورد استفاده برای ساخت است. اسپیکرهای مانیتورینگ معمولاً از مواد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند و طراحی‌های بهینه‌تری برای انتقال صدا دارند. این اسپیکرها معمولاً در ابعاد و اندازه‌های مناسب برای جایگذاری در استودیوها و محیط‌های حرفه‌ای طراحی می‌شوند.

9.     تفاوت از نظر قیمت

در نهایت یکی از مهم‌ترین مواردی که برای درک تفاوت اسپیکر خانگی با مانیتورینگ باید مطرح کرد، تفاوت در قیمت و ارزش‌گذاری است. با توجه به مشخصاتی که برای اسپیکرهای مانیتورینگ گفته شد، طبیعی است که بسیار گران‌قیمت باشند و یک وسیله بسیار حرفه‌ای ارزشمند محسوب شوند. در مقابل اسپیکرهای خانگی و معمولی با توجه به سبک طراحی و مشخصاتی که دارند در بازه قیمتی متنوعی عرضه می‌شوند و در مجموع ارزان‌تر از اسپیکرهای مانیتورینگ هستند.

بیشتر بخوانید:10 مدل از بهترین اندروید باکس‌های موجود در بازار

در نهایت یکی از مهم‌ترین مواردی که برای درک تفاوت اسپیکر خانگی با مانیتورینگ باید مطرح کرد، تفاوت در قیمت و ارزش‌گذاری است.

آیا اسپیکر مانیتورینگ جایگزین دارد؟

بسیاری از افراد که قصد راه‌اندازی یک استودیوی خانگی را دارند، مدام به دنبال پیدا کردن جواب این سوال هستند که بهترین جایگزین اسپیکر مانیتورینگ چیست. قطعاً قیمت بالای چنین تجهیزاتی دلیل اصلی این سوال است اما باید گفت که هیچ وسیله‌ای از بهترین هدفون‌های مانیتورینگ گرفته تا ساب وافر، جزئیات و دقت چنین محصولی را ندارند. در واقع هدفون‌های مانیتورینگ شاید کیفیت و واقع‌نمایی بیشتری نسبت به هدفون‌های کلوزبک معمولی داشته باشند، اما توصیه مهندسین صدا برای انجام میکس و مسترینگ حرفه‌ای استفاده از اسپیکر مانیتورینگ است.

هیچ وسیله‌ای از بهترین هدفون‌های مانیتورینگ گرفته تا ساب وافر، جزئیات و دقت چنین محصولی را ندارند.

کلام آخر

در این مطلب سعی شد تا به این سوال که اسپیکر مانیتورینگ چیست پاسخ دهیم و ویژگی‌های آن به ‌صورت کامل بررسی شود. اگر دوست دارید در حیطه میکس و مسترینگ فعالیت کنید یا یک استودیوی خانگی کوچک راه بیندازید، بدون شک یکی از اولین محصولاتی که باید بخرید یک اسپیکر مانیتورینگ حرفه‌ای است.

سوالات متداول

  • آیا برای مانیتورینگ صدا می‌توان از اسپیکرهای معمولی استفاده کرد؟

خیر، یک اسپیکر معمولی هرچقدر هم قدرتمند باشد، دقت لازم و توان پخش برای نظارت بر جزئیات صدا را ندارد.

  • چگونه سیستم اسپیکر مانیتورینگ کالیبره می‌شود؟

کالیبراسیون این نوع اسپیکرها با ابزارها و نرم‌افزارهای خاص انجام می‌شود و بسته به مدل باید طبق راهنمای سازنده باشد.

  • اسپیکر مانیتورینگ برای گوش دادن به موسیقی مناسب است؟

اگر قصد شما لذت بردن و آرامش داشتن با موسیقی است، باید از همان اسپیکرهای معمولی استفاده کنید که فلیترهایی برای زیباتر جلوه دادن موسیقی و صدا دارند. صدای اسپیکر مانیتورینگ با جزئیات فراوان طبعاً زیبا نیست.

 

 

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دوازده =