Banner Image
رجیستری گوشی چیست

رجیستری گوشی چیست؟ [آموزش رجیستر کردن موبایل]

امتیاز دهید

در سال‌های گذشته ورود کالاهای قاچاق و به ‌ویژه دستگاه‌های الکترونیک، به واردکنندگان و همچنین خریداران این لوازم صدمات جبران ناپذیری وارد کرده بود. از این ‌رو طرح رجیستری گوشی با همکاری چندین نهاد دولتی به اجرا گذاشته شد که طبق آن، تمامی دستگاه‌های الکترونیک دارای سیم‌کارت باید در سامانه همتا به ثبت برسند تا از ورود دستگاه‌های قاچاق و غیرقانونی جلوگیری شود. اگر نمی‌دانید رجیستری گوشی چیست و چه دستگاه‌هایی شامل این قانون می‌شود، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا با این طرح و نحوه ثبت گوشی در سامانه همتا آشنا شوید.

رجیستری چیست و چرا باید گوشی را رجیستر کنیم؟

در سال‌های گذشته گوشی‌های قاچاق بازار ایران را کاملاً به دست گرفته بودند که برای بسیاری از واردکنندگان و خریداران مشکلاتی به‌ وجود آورده بود. به‌ طور مثال گوشی‌های قاچاق که از راه‌های غیررسمی وارد کشور می‌شدند خسارات مالی فراوانی به واردکنندگان رسمی تلفن همراه وارد می‌کرد. از طرفی دیگر، گوشی‌های قاچاق و بدون گارانتی در صورت بروز مشکل با عدم پاسخگویی فروشنده روبرو بودند. به ‌همین دلیل دولت تصمیم گرفت که طرح رجیستری لوازم الکترونیک دارای سیم کارت را پیاده کند.

این طرح که از سال ۱۳۹۶ اجرایی شد، در ابتدا فقط شامل گوشی‌های آیفون بود، اما از سال ۱۴۰۰ تمامی گوشی‌ها از برندهای مختلف و کلیه دستگاه‌های الکترونیک دارای سیم کارت مانند ساعت هوشمند، تبلت و غیره را در بر گرفت‌. هدف اصلی از اجرای این طرح، جلوگیری از ورود کالای قاچاق و حمایت از وارد کننده‌های قانونی دستگاه‌های دارای سیم کارت است تا فقط گوشی‌هایی فعال شوند که از طریق گمرک و مبانی قانونی وارد کشور می‌شوند.

رجیستری گوشی چیست

از سال ۱۴۰۰ تمامی گوشی‌ها از برندهای مختلف و کلیه دستگاه‌های الکترونیک دارای سیم کارت مانند ساعت هوشمند، تبلت و غیره باید رجیستر شوند.

کدام گوشی‌ها نیاز به رجیستری دارند؟

همان‌طور که در قسمت قبل رجیستری گوشی چیست اشاره کردیم، رجیستری در ابتدا فقط در رابطه با گوشی‌های آیفون و جلوگیری از قاچاق این مدل از گوشی‌ها به اجرا درآمد، اما با توجه به گستردگی قاچاق، سایر گوشی‌ها و لوازم الکترونیک دارای سیم کارت، کم‌کم سایر برندها را نیز در بر گرفت. در‌ ادامه مطلب اسامی این برندها و تاریخ مشمولیت‌ آن‌ها را به ‌صورت یک جدول در اختیارتان قرار می‌دهیم‌.

برای مطالعه بیشتر: چه گوشی‌هایی فضای دوم دارند؟ آموزش فعالسازی

برند تاریخ مشمولیت
آیفون 14/09/1396
گوگل، موتورولا، بلک بری 09/10/1396
ال جی 28/11/1396
سامسونگ S9 و S9+ 08/12/1396
هوآوی، نوکیا 19/12/1396
سونی، تکنو، شیائومی 26/12/1396
سامسونگ و بقیه نشان‌های تجاری 01/02/1397
ساعت هوشمند 12/04/1400
بارکد خوان، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA 19/04/1400
تبلت لنوو 02/05/1400
سایر نشان‌های تجاری تبلت 09/05/1400

سامانه همتا چیست و چه کار می‌کند؟

سامانه هوشمند، مدیریت تجهیزات ارتباطی که به‌ اختصار همتا نامیده می‌شود، سامانه‌ای است که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، اپراتورهای تلفن همراه و گمرک برای ثبت لوازم الکترونیکی سیم‌ کارت خور به اجرا در‌آمده است.

کدام گوشی ها به رجیستری نیاز دارند

سامانه همتا با هدف جلوگیری از قاچاق و حمایت از واردکنندگان و خریداران دستگاه‌های الکترونیک ایجاد شده است.

این سامانه با هدف جلوگیری از قاچاق و حمایت از واردکنندگان و خریداران دستگاه‌های الکترونیک ایجاد شده است تا از خرید و فروش کالای غیراستاندارد و بی‌کیفیت جلوگیری کند. در زمان خرید گوشی یا سایر دستگاه‌های دارای سیم کارت که در جدول قسمت قبل به آن اشاره کردیم، باید در ابتدا آن را در همتا ثبت کنید تا از ورود قانونی و فعال شدن آن مطمئن شوید‌. در صورت عدم رجیستری در این سامانه، دستگاه شما در ایران فعال نخواهد شد، بنابراین ثبت وسایل الکترونیکی سیم کارت خور در این همتا اجباری است. سامانه همتا علاوه ‌بر فعال‌سازی برای استعلام اصالت و تغییر مالکیت دستگاه‌های الکترونیکی دارای سیم کارت نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چگونه گوشی خود را در سامانه همتا ثبت کنیم؟

استفاده از سامانه همتا بسیار ساده است و به‌گونه‌ای اجرا شده تا همه افراد به ‌راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. برای ثبت گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیک در سامانه همتا چندین راه وجود دارد که در ادامه مطلب رجیستری گوشی چیست به‌ طور کامل مراحل آن را به شما آموزش می‌دهیم‌.

روش اول: ارسال کد (USSD)

در این روش باید شماره #2*7777* را روی گوشی‌تان بگیرید، سپس کد 15 رقمی IMEI که روی جعبه دستگاه ثبت شده است را وارد و در مراحل بعدی شماره تلفن همراه و کد فعال‌سازی را ثبت کنید. در نهایت پیامک فعال شدن گوشی را از سامانه همتا دریافت خواهید کرد. لازم به ذکر است که شناسه IMEI را همچنین می‌توانید با شماره‌گیر کد #06#* به‌ دست آورید.

روش رجیستری گوشی چیست

برای رجیستری باید کد IMEI را به شماره سامانه همتا ارسال کنید.

 روش دوم: استفاده از نرم افزار اندروید و ios همتا

برای استفاده از این روش در ابتدا باید نرم افزار همتا را روی گوشی‌تان نصب کنید، سپس با باز کردن نرم افزار، قسمت فعال‌سازی را انتخاب و شماره تلفن همراه، کد IMEI و کد فعال‌سازی را وارد و گوشی خود را در همتا ثبت کنید‌.

روش سوم: استفاده از وب سایت

در این روش باید وارد سایت https://hamta.ntsw.ir/ شوید، شماره ملی یا شماره تلفن همراه و کد فعال‌سازی را وارد کنید، سپس در منوی فعال‌سازی، دستگاه سیم کارت خور را انتخاب و اطلاعات خواسته شده از جمله شماره تلفن، شناسه IMEI و کد فعال‌سازی یک‌بار مصرف را وارد کنید تا گوشی شما ثبت شود.

رجیستری گوشی در سایت سامانه همتا

میتوانید در سایت سامانه همتا به رجیستری گوشی خود اقدام کنید.

کلیک کنید: چطور از صفحه گوشی فیلم بگیریم؟

 کد رجیستری گوشی چیست رجیستر کردن گوشی‌های مسافری به چه شکل است؟

تا اینجای مطلب رجیستری گوشی چیست با طرح رجیستری و نحوه ثبت گوشی در سامانه همتا آشنا شدید. حالا می‌دانیم که گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیک سیم کارت خور برای فعال‌سازی در ایران باید در سامانه همتا ثبت شوند. اگر اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که رجیستری شامل گوشی‌های مسافری نیز می‌شود یا خیر‌؟ باید بگوییم که تمامی گوشی‌هایی که از طریق سفرهای خارجی وارد کشور می‌شوند باید در سامانه همتا ثبت شوند. برای ثبت این گوشی‌ها دو روش وجود دارد که در‌ ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

روش اول: رجیستر کردن گوشی‌های مسافرتی در گمرک

دفاتر گمرکی در تمامی‌ مبانی ورودی کشور از جمله ترمینال، پایانه و فرودگاه وجود دارند که به محض ورود به کشور می‌توانید با مراجعه به آن‌ها و ارائه مشخصات تلفن همراه و پرداخت هزینه گمرکی برای رجیستر کردن گوشی همراه خود اقدام کنید. بعد از پرداخت هزینه گمرکی در این دفاتر به شما مجوزی داده می‌شود که باید تا زمان ثبت نهایی در سامانه همتا آن را نزد خود نگه دارید. در نهایت چند روز بعد از انجام این مرحله، می‌توانید برای فعال‌سازی گوشی خود به سامانه همتا مراجعه کنید.

رجیستری گوشی مسافرتی

میتوانید گوشی مسافرتی را با کمک دفاتر گمرکی در پایانه های مرزی رجیستر کنید.

روش دوم: رجیستر کردن گوشی مسافرتی در سایت گمرک

روش دوم برای افرادی کاربرد دارد که به هر دلیلی نتوانسته‌اند در بدو ورود به داخل کشور، تلفن همراه خود را رجیستر کنند. این مسافران تا ۳۰ روز فرصت دارند که گوشی خود را ثبت کنند، بنابراین اگر در لحظه ورود با کمبود نقدینگی یا عدم زمان کافی روبرو هستید، نگران نباشید!

در‌ این روش باید از طریق سایت گمرک اقدام و طبق مراحل زیر پیش بروید:

مرحله اول: وارد سایت شوید

در ابتدا وارد سایت https://epl.irica.gov.ir/ImeiRegister?0 شوید و در قسمت مربوطه تاریخ سفر، کد ملی و کد IMEI گوشی را بنویسید.

مرحله دوم: مشخصات را وارد کنید

در این مرحله باید مشخصات گوشی خود را به‌ طور دقیق وارد کنید تا با هزینه اضافی یا مشکلاتی از قبیل عدم فعال‌سازی گوشی مواجه نشوید. به ‌طور مثال اگر مدل گوشی خود را به اشتباه وارد کنید، امکان دارد که گوشی با وجود پرداخت هزینه گمرکی فعال نشود.

رجیستر کردن گوشی مسافرتی

رجیستر کردن گوشی مسافرتی با استفاده از سامانه همتا

مرحله سوم: ورود اطلاعات شخصی

در ‌این مرحله باید اطلاعات شخصی مانند کد ملی، شماره گذرنامه و شماره تلفن سیم کارت را وارد کنید. به خاطر داشته باشید که شماره سیم کارت باید با کد ملی شما یکسان باشد تا سیستم خطا ندهد.

روش رجیستر کردن گوشی مسافرتی

مرحله سوم

مرحله چهارم: وارد کردن کد

در اینجا یک کد امنیتی از طریق پیامک ارسال می‌شود که باید در قسمت مربوطه وارد و گزینه ادامه را انتخاب کنید.

مراحل رجیستر کردن گوشی مسافرتی

مرحله چهارم

مرحله پنجم: تأیید اطلاعات و پرداخت

در این مرحله اطلاعات وارد شده به‌ همراه مقدار مبلغ به شما نمایش داده می‌شود که در صورت تأیید وارد صفحه پرداخت خواهید شد.

رجیستر کردن گوشی همراه مسافرتی

مرحله پنجم

مرحله ششم: دریافت کد

بعد از پرداخت مبلغ گمرکی وارد صفحه‌ای خواهید شد که کد پیگیری داخلی، کد پیگیری بانکی و شناسه پرداخت در آن وجود دارد، این سه کد را یادداشت کنید و تا زمان فعال‌سازی گوشی خود به‌ همراه داشته باشید.

رجیستر کردن گوشی مسافرتی

مرحله ششم

جمع‌بندی

در این مطلب به این سوال که رجیستری گوشی چیست و چگونه باید گوشی و سایر دستگاه‌های الکترونیک سیم کارت خور خود را در سامانه همتا ثبت کنید، پاسخ دادیم. رجیستری گوشی که ثبت آن در سامانه‌ای به نام همتا برای جلوگیری‌ از قاچاق کالا توسط نهادهای دولتی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا، اپراتورهای تلفن همراه و گمرک اجرا می‌شود که طبق آن، تمامی دستگاه‌های الکترونیک دارای سیم کارت باید در سامانه‌ای به نام همتا ثبت شوند. ثبت گوشی‌ها در این سامانه از سه طریق اپلیکیشن، ارسال کد و سایت اینترنتی انجام می‌شود و مراحل بسیار ساده‌ای دارد که به ‌طور کامل در این مقاله به توضیح آن پرداختیم. لازم به‌ ذکر است که این قانون شامل گوشی‌های مسافری نیز می‌شود، مسافرانی که به ایران سفر می‌کنند از طریق دو روش انجام رجیستری در گمرک ترمینال ورودی یا مراجعه به سایت گمرک می‌توانند به مدت ۳۰ روز گوشی خود را ثبت کنند.

برای مطالعه بیشتر: بهترین گلس گوشی برای سامسونگ، آیفون و شیائومی

سوالات متداول

  • آیا گوشی‌های قبل از قانون رجیستری نیز باید ثبت شوند‌؟

اگر گوشی شما قبل از این طرح، یک‌بار از طریق اپراتورهای تلفن همراه داخل کشور فعال و استفاده شده است به رجیستری نیاز ندارید.

  • اگر رجیستر نکنم چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

اگر گوشی شما رجیستر نشود، بعد از مدت زمان مشخصی غیر فعال می‌شود و شما نمی‌توانید از آن برای تماس استفاده کنید.

  • آیا برای رجیستری باید هزینه پرداخت کنم؟

رجیستری گوشی‌هایی که در داخل ایران خریداری می‌شوند هیچ‌گونه هزینه‌ای ندارند و کاملاً رایگان است، اما گوشی‌های مسافری به پرداخت عوارض گمرکی در هنگام رجیستری نیاز دارند.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =