Banner Image
کیبورد چیست

کیبورد چیست؟ [معرفی انواع صفحه کلید و keyboard]

امتیاز دهید

کیبوردها یکی از تجهیزات منحصر‌به‌فرد و کاربردی موجود در بازار هستند که تاریخچه طولانی‌مدت دارند. این تجهیزات یک وسیله جانبی هستند و به کامپیوتر وصل می‌شوند. کیبوردها انواع مختلفی دارند و از دکمه‌های زیادی تشکیل می‌شوند. هر یک از این دکمه‌ها وظیفه خاصی را بر عهده دارد و کنار هم قرار گرفتن آن‌ها باعث می‌شود که بتوانید عملیات مختلف را روی کامپیوتر انجام دهید. این تجهیزات کاربردی به شما این امکان را می‌دهند که بدون هیچ محدودیتی از امکانات کامپیوتر استفاده کنید و از آن لذت ببرید. در این مقاله بررسی می‌کنیم که کیبورد چیست و چه کاربردی دارد؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با سایت پیندو همراه باشید.

کیبورد چیست؟

کیبورد یا صفحه کلید یکی از تجهیزات جانبی است که برای نوشتن حروف، اعداد و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیبوردها انواع مختلفی دارند و برای کامپیوتر، تلویزیون و لپ تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع کیبوردها سخت افزارهای جانبی هستند که فرآیند اجرای دستورات نوشتاری را برای افراد آسان‌تر می‌کنند. این تجهیزات قدمت طولانی دارند و در گذشته در قالب ماشین‌تحریر شناخته می‌شدند. امروزه کیبوردها نقش مهمی در راحتی کارها دارند و نمی‌توان نقش آن‌ها را نادیده گرفت.

کیبورد کامپیوتر چیست؟

کیبورد کامپیوتر یکی از انواع کیبورد است که به‌عنوان محبوب‌ترین کیبورد موجود در بازار نیز شناخته می‌شود. این تجهیزات جانبی از دکمه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند و شما به کمک آن‌ها می‌توانید کارهای مختلفی را انجام دهید. مهم‌ترین هدف ساخت کیبورد کامپیوتر، کمک به نوشتن آسان حروف و اعداد است. در واقع به کمک این وسیله کاربردی می‌توانید متن‌های دلخواه خود را به‌راحتی داخل کامپیوتر بنویسید.

کیبورد کامپیوتر

هر یک از دکمه‌های موجود روی کیبورد کامپیوتر وظیفه خاصی را بر عهده دارند و تنها به منظور آسان‌سازی نوشتن طراحی نشده‌اند. دکمه‌های موجود روی کیبورد شامل دکمه اسکرین شات از کامپیوتر، اعداد، کم و زیاد کردن صدای کامپیوتر، قفل صفحه کلید، فاصله‌گذاری، خروج و… هستند. البته باید دقت داشته باشید که هر یک از انواع کیبورد دارای دکمه‌های مختلف هستند و برای انجام عملی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد کیبورد

در قسمت‌های قبلی بررسی کردیم که کیبورد چیست. حال نوبت به این می‌رسد که کاربرد کیبورد را برای شما شرح دهیم. این تجهیزات کاربردی کاربرد بسیار زیادی دارند و استفاده از کامپیوتر را برای شما لذت‌بخش‌تر می‌کنند. برخی از افراد تصور می‌کنند که کیبورد تنها با هدف کمک به نوشتن طراحی شده است؛ اما واقعیت این است که این تجهیزات انواع مختلفی دارند و از دکمه‌های مختلفی تشکیل می‌شوند.

کاربرد کیبورد

این موضوع سبب می‌شود که بتوانید برای انجام امور مختلف از کیبورد استفاده کنید. در واقع کیبورد یک وسیله جانبی است که راحتی را برای شما به ارمغان می‌آورد چرا که می‌توانید عملیات مختلفی را به کمک آن انجام دهید. به‌عنوان مثال از کیبورد می‌توانید برای مدیریت میزان صدای کامپیوتر، خاموش کردن کامپیوتر، پاک کردن وسایل اضافی کامپیوتر، اسکرین شات گرفتن و کارهای متفرقه کمک بگیرید. البته باید توجه داشته باشید هر یک از انواع کیبورد کاربرد خاص خود را دارد.

انواع کیبورد کامپیوتر

در این بخش از مقاله کیبورد چیست، قصد داریم انواع کیبورد کامپیوتر را به شما معرفی کنیم. کیبوردهای کامپیوتر تنوع بسیار زیادی دارند و با اهداف مختلف طراحی می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود که بتوانید با توجه به سلیقه شخصی و نوع نیاز خود بهترین کیبورد کامپیوتر را برای خرید انتخاب کنید. به‌طور کلی انواع کیبورد کامپیوتر عبارت‌اند از:

1- کیبورد استاندارد

کیبوردهای استاندارد به‌عنوان قدیمی‌ترین کیبوردهای کامپیوتر شناخته می‌شوند که کاملا ساده طراحی شده‌اند. این مدل از کیبوردها برای اجرای کارهای روزانه مناسب هستند و نسبت به سایر کیبوردها قیمت کمتری دارند. کیبوردهای استاندارد شامل دکمه‌های استاندارد هستند و به کمک آن می‌توانید کارهای متداولی که روی کامپیوتر انجام می‌دهید را مدیریت کنید. این کیبوردها بر اساس استاندارد QWERTY تولید می‌شوند و معمولا ارتفاع کمی دارند.

2- کیبوردهای مخصوص تایپ

این مدل از کیبوردهای کامپیوتر برای انجام راحت‌تر و سریع‌تر فرآیند تایپ طراحی شده‌اند. اغلب تایپیست‌های حرفه‌ای و افرادی که با نرم‌افزارهای آفیس سر و کار دارند از کیبوردهای مخصوص تایپ استفاده می‌کنند.

کیبوردهای مخصوص تایپ

در واقع کیبوردهای مخصوص تایپ برای این کار طراحی شده‌اند و به دلیل نرمی و صدای کم هنگام تایپ مورد توجه قرار می‌گیرند. پس اگر شما هم جزو افرادی هستید که به کار تایپ علاقه دارید یا می‌خواهید شغل تولید محتوا را یاد بگیرید بهتر است خرید کیبورد مخصوص تایپ را در دستور کار خود قرار دهید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد برای تایپ سریع

3- کیبوردهای مکانیکی

کیبوردهای مکانیکی یکی دیگر از انواع کیبورد کامپیوتر هستند که طرفداران خاص خود را دارند. این کیبوردها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که دکمه‌های آن‌ها به‌صورت مکانیکی عمل می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که صدای بیشتری نسبت به کیبوردهای معمولی داشته باشند. نکته قابل توجه درباره کیبوردهای مکانیکی طول عمر بالای آن‌ها است؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که کمتر کار تایپ انجام می‌دهید و قصد خرید کیبوردی با طول عمر بالا را دارید، کیبورد مکانیکی گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

4- کیبورد گیمینگ

کیبورد گیمینگ یکی دیگر از انواع کیبوردهای کامپیوتر است که توسط افراد عاشق گیم استفاده می‌شود. این مدل از کیبوردها عملکرد ویژه‌ای دارند و به‌صورت خاصی طراحی می‌شوند. هدف از طراحی کیبوردهای گیمینگ کمک به بهبود عملکرد گیمرها برای انجام راحت‌تر بازی‌ها است. البته این بدین معنی نیست که نتوانید از این کیبوردها برای انجام امور عادی استفاده کنید.

کیبورد گیمینگ

کیبوردهای گیمینگ به‌صورت ارگونومیک طراحی می‌شوند و دارای دکمه‌های ماکرو و سوییچ‌های مکانیکی هستند. این موضوع باعث می‌شود که گیمرها بتوانند مراحل مختلف بازی را بدون خسته شدن انگشتان و با سرعت بالاتری انجام دهند. کیبوردهای گیمینگ تنوع بسیار زیادی دارند و در طرح‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند؛ بنابراین شما می‌توانید با توجه به سلیقه شخصی خود بهترین کیبورد گیمینگ را برای خرید انتخاب کنید.

5- کیبوردهای مالتی مدیا

این مدل از کیبوردهای کامپیوتری مخصوص افرادی که علاقه زیادی به مشاهده فیلم و سریال دارند ساخته شده‌اند. کیبوردهای مالتی مدیا دارای دکمه‌های متنوعی هستند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید مدیای مورد نظر خود را پخش و مدیریت کنید.

کیبوردهای مالتی مدیا

دکمه‌های موجود روی این کیبوردها شامل دکمه مکث، توقف، اجرا، تنظیم صدا و پرش به قبل و بعد است. این مدل از کیبوردها محبوبیت بسیار زیادی دارند و در مدل‌ها مختلف به بازار عرضه می‌شوند.

6- کیبوردهای چند منظوره

کیبوردهای چند منظوره یکی از کاربردی‌ترین کیبوردهای کامپیوتر هستند که از دکمه‌های متنوعی تشکیل می‌شوند. این کیبوردها به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید عملیاتی همچون اینترنت گردی، تایپ، پخش رسانه و… را به راحتی انجام دهید.

کیبوردهای چند منظوره

در واقع کیبوردهای چند منظوره دارای کلیدهای میانبر پرمصرف هستند که در انواع کیبوردها وجود دارند؛ بنابراین اگر جزو افرادی هستید که کارهای متنوعی در طول روز انجام می‌دهید و به یک کیبورد همه کاره نیاز دارید بهتر است از کیبوردهای چند منظوره کمک بگیرید.

7- کیبوردهای لپ تاپی

کیبوردهای لپ تاپی نیز در لیست انواع کیبورد کامپیوتر قرار می‌گیرند. این مدل از کیبوردها ابعاد بسیار کوچکی نسبت به سایر کیبوردها دارند و دکمه‌های موجود روی آن با فاصله کمی از یکدیگر قرار می‌گیرند.

8- کیبورد ارگونومیک

کیبوردهای ارگونومیک یکی از مدرن‌ترین انواع کیبورد کامپیوتر هستند که مزایای بسیار زیادی دارند. این مدل از کیبوردها با توجه به ارگونومی و ساختار بدن ساخته شده‌اند. بهره‌مندی از این ویژگی سبب می‌شود که بتوانید استفاده راحت‌تری از کیبورد ارگونومیک داشته باشید. در واقع شما می‌توانید برای ساعت‌های طولانی بدون احساس درد در انگشت‌ها و دستان از کیبورد ارگونومیک استفاده کنید.

کیبورد ارگونومیک

کیبوردهای ارگونومیک ظاهر متفاوتی نسبت به سایر کیبوردها دارند. این کیبوردها با توجه به ویژگی‌ها و مزایای بسیار زیادی که دارند از قیمت بالاتری برخوردارند. با خرید کیبوردهای گیمینگ می‌توانید آسیب‌های نشای از استفاده زیاد از کیبورد را به حداقل برسانید و راحتی را برای خود به ارمغان بیاورید. پس اگر جزو افرادی هستید که به سلامت دستان خود اهمیت می‌دهید و مشکلی از بابت قیمت کیبورد ندارید، بهتر است از کیبوردهای ارگونومیک استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کیبورد برای برنامه نویسی

9- کیبوردهای لیزری

کیبوردهای لیزری از جمله کیبوردهای کامپیوتری هستند که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کیبوردها بیشتر جنبه فانتزی دارند و روی یک صفحه مجازی تعبیه می‌شوند. به همین دلیل کمتر دیده می‌شود که کاربران از کیبوردهای لیزری استفاده کنند.

سخن پایانی

کیبورد یکی از مهم‌ترین تجهیزاتی است که برای استفاده راحت از کامپیوتر طراحی شده است. این تجهیزات دارای دکمه‌های مختلفی هستند و به شما این امکان را می‌دهند که عملیات نوشتن، خاموش کردن کامپیوتر، اسکرین شات و مواردی از این قبیل را به راحتی انجام دهید. در واقع کیبوردها با این هدف طراحی شده‌اند که راحتی را برای شما به ارمغان بیاورند. اگر کیبورد را از کامپیوتر حذف کنید لذت استفاده از آن به شدت کاهش پیدا می‌کند چون نمی‌توانید اغلب کارهای مورد نیاز خود را انجام دهید. در این مقاله بررسی کردیم که کیبورد چیست، کیبورد کامپیوتر چه کاربردی دارد و انواع آن چیست. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

کیبورد چیست؟

کیبورد یا صفحه کلید یک سخت‌افزار جانبی است که از دکمه‌های مختلفی تشکیل می‌شود. این تجهیزات کاربردهای مختلفی دارند و با هدف کمک به نوشتن متون مختلف داخل کامپیوتر و انجام عملیاتی خاص طراحی می‌شوند.

گران‌قیمت‌ترین کیبوردهای موجود در بازار کدام اند؟

کیبوردهای ارگونومیک به دلیل طراحی ویژه‌ای که دارند نسبت به بقیه کیبوردها از قیمت بالاتری برخوردار هستند.

بهترین نوع کیبورد برای خرید کدام است؟

کیبوردها انواع مختلفی دارند و با اهداف مختلفی طراحی می‌شوند؛ بنابراین شما باید ابتدا نوع نیاز خود را تعیین کنید سپس با توجه به کیبوردهای موجود در بازار، بهترین کیبورد را برای خرید انتخاب کنید.

اشتراک‌گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دوازده =